Alkoholiton 100 päivää.
Kommentit (1879)
Vierailija kirjoitti:
Mukana ollaan!
Taustana kerrottakoon, että joka viikonloppuinen viinin latkiminen on rassannut jo pidemmän aikaa ja tällä useamman kuukauden tipattomalla saaneen tavan katkaistua ja mahdollisen haitallisen kierteen lopetettua.
Viimeisin pidempi paussi syksyllä 2021 jolloin olin kaksi kuukautta tipattomalla.
Tuleva vuosi tuo myös pyöreät neljäkymmentä ikävuotta, joten kokonaisvaltainen hyvinvoinnin lisääminen ja terveyteen panostaminen on tärkein prioriteettini.
Nainen39
Viikonloput ovat saaneet ihan uudenlaisen vireen, kun aika ei mene humalassa tai krapulassa haaskuuseen.
Tämä on hieno tilaisuus tutustua omaan alkoholinkäyttöön sekä tulla tietoisiksi niistä hetkistä, joihin itselleni "kuuluu" alkoholi.
Tsemppiä kaikille!
Nainen39
Vierailija kirjoitti:
Tänään 260 päivää ilman alkoholia
Tämä on hyvä saavutus.
Vierailija kirjoitti:
100 päivää on jo hyvä nenän valkaisu kuuri.
Miksi hampaat valkaistaan vetyperoksidilla mutta nenä alkoholittomuudella?
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty, eikö kaverit ole kutsuneet minkäänlaisiin illanistujaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismiin on vain yksi lääke.Käyttö pitää loppua kokonaan.
Aivan ehdottomasti.
Olin viime vuoden alusta 5kk juomatta alkoholia
Tämän jälkeen en ole ostanut kotiin alkoholia ollenkaan. Tämä sopii minulle. Otan alkoa vain juhlissa ja silloin tällöin ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä jo hyvä alku.
Olen päässyt alkoholista eroon, pisaraakaan ei ole ikinä jäänyt !
Helposti pystyn kun juon kerran vuodessa lasin
Sokeriton olisi eri juttu
Itsekin liityn joukkoon, viimeksi uudenvuoden aattona ottanut muutaman alkoholiannoksen. Jotenkin vuosien mittaan vähentynyt se alkoholin juominen, niin nykyään tulee huono olo, kauhea väsymys ja ehkä päänsärkykin jo viinilasillisesta tai parista. Opiskeluaikoina tuli käytettyä paljon alkoholia ja humalahakuisesti, enää ei vuosiin ole pystynyt. Mutta huomaan itsestäni, että helposti yhden annoksen jälkeen madaltuu kynnys seuraavalle Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan tuo on, jos on yksinäinen. Suomalaisilla ei ole vaan sen vertaa selkärankaa, että eivät uskalla olla raittiita eikä selvinpäin kavereiden seurassa, koska pelkää jäävänsä ulkopuolelle tai kiusatuksi.
Helposti kehtaa. Ja jos ei kehtaa avoimesti, niin baarissa voi ostaa olutta tai siideriä alkoholittomana.
Juon niin harvoin edes sitä lasillista, että en tiedä onko järkeä liittyä seuraan, mutta kattellaan. Toistaiseksi holiton.
Kannattaa olla varovainen, voi jäädä putki päälle. Minä olin vuonna 2021 tuon 100 päivää ilman alkoholia, vuonna 2022 koko vuoden eikä vieläkään tee tippaakaan mieli.
Tsemppiä kaikille!
Kännissä oli nuorena kivaa se hulvattomuus ja itsetunnon kasvu. Kivaa taas eivät olleet liian vahvat kännit, krapulan huonot olot ja edellisen illan mokailujen muistelut.
Keski-iällä kännäily muuttui yksin tissutteluksi ja se raikuliriemu ei enää juurikaan vallannut mieltä. Vanhemmalla iällä alkoivat vaivata kännin haihtuessa aamuyönä itseinho, riittämättömyyden ja itsesäälin tunteet . Petin itseäni juomalla normijuomien lisäksi "salaa" vielä erilaisia pikkupulloja.
Raittiutta on ollut jo pari vuotta ilman mitään AA-touhuja. Ei minusta ole ventovieraille jaarittelemaan omasta elämästäni, eikä mua myöskään kiinnosta muiden tenukeppien jorinat. En koe itseäni alkkiksia paremmaksi. Mistä sen tietää, vaikka joskus ratkean, joskin se ei tunnu lainkaan todennäköiseltä.
Muutamien raitistuneiden julkkisten tarinat tosin olivat aikoinaan pontimena tälle elämän muutokselle: Ilkka Vainio, Martti Syrjä, Junnu Vainio, Eino Grön. Erityisesti muistan Juha Vuorisen ohjeen kysyä itseltään silloin, kun kädessä on viinalasi, että : " Onko tässä mitään järkeä?"
Vastasin silloin ja vastaan nyt, että ei ole
Suosittelen sitä kaikille ihmisille ketkä eivät ole koskaan esim: Aikuisiällä olleet selvänä alkuun toi 100vrk joka on helppoa. Mut kokeilkaapa olla 12kk.
Itse lopetin alkoholin käytön NIIN että enää todella harvoin, koska se ei sopinut minulle. Alkoholi vei minua en minä sitä.
Nyt ollut maaliskuusta 2022 tipattomalla ja jatkuu tän vuoden samalla linjalla
Tupakan poltto ja viinan juonti. EIPÄ enempää paskaa saakkaan itselleen ja vielä vuosikymmeniä.
Eka jäi viina, sit ajan kanssa tupakka
Nykyisin paljon parempi ija itsevarmempi olen. Kahvi on ainut paheeni.
Hienoa että olet noin erinomainen, ja kiitos aivan uudenlaisesta raikkaasta neuvosta!
Mikä sinun paheesi/riippuvaisuutesi nykyään on?