147 uutta koronatartuntaa, mitä tästä pitää päätellä?
Meitä peloteltiin koko joulukuu, että joulunpyhinä tartunnat karkas käsistä ja sairaalat täyttyy. Ja nyt tartuntaluvut vaan laskee.
Miksi tämän epidemian suhteen pitää koko ajan puhua jotain puuta heinää? Ja luoda uhkakuvia?
Kommentit (64)
Tämä menee niin kuin ensimmäinen aalto. Nyt on toisen aallon huippu ohitettu ja lasketellaan kohti nollan tuntumaa maaliskuussa. Tässä kuussa päivätartunnat pyörivät 100-150 luokassa, helmikuussa 50-100 ja sitten maaliskuussa muutama kymmen ja katoaa loppukeväästä.
Jospa se brittiversio alkaisi kohta levitä. Onhan sitä nyt lupailtu jo jonkin aikaa, että sen pitäisi levitä moninkertaisella nopeudella tähän aiempaan todellakin hitaaseen tahtiin leviävään varianttiin verrattuna. Jos nyt annettaisiin tälle uudelle mutaatiolla tilaisuus, eli katsotaan parin viikon päästä!
Ihmiset on tajunneet mikä on homman nimi, eivätkä mene enää testeihin. Kas näin voitetaan korona. Mitään rokotuksia tarvita. Voidaan palata normaaliin elämään.
Mutta veikkaan, että kohta testaajia on kaupoissa, baareissa, kahviloissa jne. tarjoilemassa testiä. Ja kohta kansa huutaa: testit pakolliseksi, me halutaan!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut ovat kiinni ja tartunnat laskevat. Sama tapahtui syyslomilla. Joku älykkäämpi voisi osata laskea 1+1=?
Ja keväällä koulusulun loputtua taas tartuntamäärät nousivat? Eiku eihän siinä niin käynytkään.
Tapauksia oli silloin niin vähän, ja aika oli niin rajallinen, että näin ei ehtinyt käydä.
Ja itse asiassa ihan hienoista ilmaantuvuuden nousua siinä olikin.
Se on juuri näin. Alussa eksponentiaalinenkin leviäminen tuottaa hyvin pieniä lukuja. Minimaalisista luvuista ei kahden viikon aikana ehtinyt tulla isoja lukuja ja sitten alkoivatkin taas lomat.
Sen sijaan silloin kun alkuarvo on iso, kasvu on nopeaa. Samoin on myös pienentyminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei jaksa enää tätä korona-paniikkia. Keväällä täälläkin joku ennusti että vuoden 2020 loppuun mennessä Suomessa on kuollut yli 200 000 ihmistä koronaan. Joopa joo. Olen itse elänyt viime vuoden ihan normaalia elämää (joukkoliikenne, ostokset, ravintolat, elokuvat, ryhmäliikuntatunnit, uimahallit, keikat, museot, läsnätyö jne) enkä ole ollut oireinen, eikä kukaan muukaan työpaikallani, ystävistäni tai sukulaisistani ole oireillut tai sairastunut.
Joulukuussa media luukutti että pikkujoulujen ja itsenäisyyspäivän bileiden takia luvut tulevat nousemaan räjähtäen. Ei nousseet. Sitten joulun piti sairastuttaa isoja joukkoja. Luvut laski. Nyt odotellaan uuden vuoden juhlien katastrofia. Ja luvut senkun laskee. Hoh hoijaa. Työpaikkani on nyt ollut kiinni ja odottelen päästäänkö hommiin takaisin 11.1. Yhteiskunta romutetaan vuosikausien velkataakkaan pelottelemalla ihmisiä turhalla.
Ei se turhaa ole. Ajattelepa, 7 miljardia ihmistä on tarkoitus rokotella ja moneen kertaan. Lääketehtaat ja niiden osakkeenomistajat hykertelee onnellisena. Ja tässä on jo maailman rikkaimmat mukavasti rikastuneet uutisten mukaan. Lehdistöllä on myös ihanaa, ei tarvi kuin kirjoitella koronasta joka lehteen. Pieniä yrityksiä kaatuu kohta valtavat määrät, kun poikkeuslain ei ole enää voimassa eikä tukia tipu. Kotitaloudet velkaantuu. Suuri omaisuuden uudelleenjako on käsillä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, jos kaikki nuo 147 kuolevat vaikkapa tänään, siinä tulee jo melkein tavallinen suomalaisen päivän kuolleisuus! Ajatella, että ihan joka päivä kuolee tuon verran porukkaa ilman koronaakin! Eikä asialle tehdä mitään. Karmeaa.
Joo kyllä kuoleminen pitäisi kieltää!
Ei huonosti, kun väestöä kuitenkin on 5,5 miljoonaa.
Toisaalta tartuntoja on enemmän kuin testit osoittavat.
Kaks viikkoa uudesta vuodesta vasta räjähtää! Sitä paitsi tulee uusi ärhäkkä versio, joka tekee kaikki aikaisemmat ponnistelut tyhjiksi, ja rajoituksia on pakko jatkaa, vaikka tapauksia ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ruuhkautunut jäljitystyö ja THL. Tiedän kun itse olen saanut positiivisen tuloksen ja tieto THL ja jäljittäjälle meni juuri 3 vrk myöhässä
Missä? Minä sain testituloksen alle kahdeksassa tunnissa.
Turku. Sain testituloksen kyllä nopeasti myös. Mut sen jälkeen alkoi viive.
En ymmärrä millä logiikalla joulu lisäisi tartuntoja kun samaan aikaan koulut, päiväkodit, monet työpaikatkin kiinni.
Muutama lomailija ei vesitä sitä että samaan aikaan vaikkapa koulualtistumiset on nollassa.
Olipa hölmö aloitus. Suomiko olisi jokin ihme saareke mihin tauti pysähtyy?
Kohta alkaa tulla synkkiä lukuja. Testaajatkin olleet lomilla samoin kun suurin osa työssä käyjistä. Viikko loppiaisen jälkeen alkaa tapahtua.
Päivänkohtaisilla lukemilla ei ole väliä. Iso kuva on, että yhteiskunta on täysin sekaisin. Toista se on tiedätte kyllä missä toisessa maassa, jossa on nuori naispääministeri.
Kuka muuten enää haluaa tilata hankalasti säilyviä Pfizer-rokotteita, kun tämä uusi (astra-?) säilyy huonelämmössä?
Lomakausi vielä. Ensi viikon jälkeen nousee jos nousee. Aika hyvin ihmiset ovat rajoituksia noudattaneet joten hyvinkin mahdollista ettei mitään pelättyä tartuntapiikkiä edes tule.
Etteivät ihmiset käy testissä. Itse kävin viime viikolla, lähes kaikki sen päivän ajat olivat vapaana. Tällä alueella oli runsaasti tartuntoja ennen joulua, sen jälkeen pari päivässä ja yksi nollapäiväkin.
Nyt on maanantai ja koko ajanhan maanantaisin lukemat ovat olleet alhaiset. Koulut eivät ole olleet viruslinkoja, vaikka palstamammoliie on jäänyt selläinen käsitys. Viruslinkoja ovat kapakat ja talviurheilukeskukset kuten Levi. Odotellaan nyt ihan rauhassa viikko tai pari, niin eiköhän lukemat muutu, mutta toisaalta eiköhän rokotustahtikin nopeudu. Olisikohan hitauteen niin yksinkertainen syy kuin henkilöstäpula?
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millä logiikalla joulu lisäisi tartuntoja kun samaan aikaan koulut, päiväkodit, monet työpaikatkin kiinni.
Muutama lomailija ei vesitä sitä että samaan aikaan vaikkapa koulualtistumiset on nollassa.
Mutta eikös yhden koulukunnan mukaan juuri lomailu edistä viruksen leviämistä, häh?
Ei jaksa enää tätä korona-paniikkia. Keväällä täälläkin joku ennusti että vuoden 2020 loppuun mennessä Suomessa on kuollut yli 200 000 ihmistä koronaan. Joopa joo. Olen itse elänyt viime vuoden ihan normaalia elämää (joukkoliikenne, ostokset, ravintolat, elokuvat, ryhmäliikuntatunnit, uimahallit, keikat, museot, läsnätyö jne) enkä ole ollut oireinen, eikä kukaan muukaan työpaikallani, ystävistäni tai sukulaisistani ole oireillut tai sairastunut.
Joulukuussa media luukutti että pikkujoulujen ja itsenäisyyspäivän bileiden takia luvut tulevat nousemaan räjähtäen. Ei nousseet. Sitten joulun piti sairastuttaa isoja joukkoja. Luvut laski. Nyt odotellaan uuden vuoden juhlien katastrofia. Ja luvut senkun laskee. Hoh hoijaa. Työpaikkani on nyt ollut kiinni ja odottelen päästäänkö hommiin takaisin 11.1. Yhteiskunta romutetaan vuosikausien velkataakkaan pelottelemalla ihmisiä turhalla.