Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harvoin on leukani loksahtanut auki mutta nyt. Katsokaa video.

Vierailija
03.01.2021 |

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on silti robotteja, ne on ohjelmoitava, eivät itse sitä osaa, eivätkä ajattele itsenäisesti.

Voihan ne varustee tekoälyllä. 

Vierailija
82/85 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Robotit ovat alkaneet jo omaa kieltä puhumaan mistä ei ihminen saa mitään selvää,, mikä näitä tekniikan kehittelijöitä vaivaa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/85 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook joutui keskeyttämään chatbox-testinsä, kun robotit alkoivat kehittää omaa keskinäistä kieltänsä, jota ihminen ei enää ymmärtänyt. Robotiikassa on valtavasti potentiaalia tulevaisuudessa, mutta myös uhkia. Jos homma lähtee käsistä ja kehitystyötä ei tehdä valvotuissa oloissa, niin Terminaattori-skenaario ei ole enää scifiä.

https://www.independent.co.uk/life-style/facebook-artificial-intelligen…

Artikkelissa lukee aika selvästi, että tuo ei ollut ensimmäinen eikä ainoa kerta, kun robotit kehittävät omaa kieltään. Ne eivät myöskään tehneet sitä omasta vapaasta tahdostaan, vaan se oli tarkoituskin. Tuota testiä ei myöskään lopetettu siksi, että ihmiset olisivat säikähtäneet sitä, että ne kehittelivät tehokkaampia tapoja kommunikoida keskenään, vaan siksi, että he halusivat noiden robottien kommunikoivan ihmisten kanssa, ja siihen tuo niiden kieli ei sopinut.

Ainahan näistä tulee ylireagointia. Eikä ihme. Jännittäväähän tuo on! Malttaiskohan sitä elää niin kauan että näkee robotteja rikkaiden palvelusväkenä tai kadunlakaisijoina...

84/85 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on silti robotteja, ne on ohjelmoitava, eivät itse sitä osaa, eivätkä ajattele itsenäisesti.

Ohjelmoitu se on tekoälykin ja tekoälyä on nykyään vähän siellä sun täällä.

Se, että kävelevään, ihmisen kaltaiseen robottiin asennetaan tekoäly, ei tarkoita sitä, että se alkaa suunnitella maailmanvalloitusta :) no, ei ainakaan ihan heti. Tuskin meidän elinaikana.

Vierailija
85/85 |
11.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppotonttu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoitu se on tekoälykin ja tekoälyä on nykyään vähän siellä sun täällä.

Se, että kävelevään, ihmisen kaltaiseen robottiin asennetaan tekoäly, ei tarkoita sitä, että se alkaa suunnitella maailmanvalloitusta :) no, ei ainakaan ihan heti. Tuskin meidän elinaikana.

Ongelma on siinä että me emme tiedä mitä se tarkoittaa (siis toimiva yleinen tekoäly). Kukaan ei tiedä eikä osaa ennustaa. Suhteemme tekoälyyn tulee luultavsti olemaan sama kuin koiran suhde ihmiseen, alempitasoinen olio ymmärtää ylempitasoista vain hyvin rajoitetusti. Eihän koira ymmärrä esim. geometriaa tai yhtälöitä.

Itse luulen että tekoäly tekee ensin itsestään ihmiselle korvaamattoman eli laittaa ihmisen suojelemaan itseään kaikin tavoin. Sitten tekoäly tulee kehittymään jonkin rajan (singulariteetti) jälkeen hyvin nopeasti koska sitä mitkään biologiset tekijät eivät rajoita kuten meitä ihmisiä. Se kirjoittaa oman koodinsa ja opettelee kaiken itse, ihmisen osaksi jää ylläpitää järjestelmiä.