Kannattaako mennä lukioon kolmekymppisenä elämäntapatyöttömänä?
Vai jäädä loisimaan lopun elämää? Korkeakoulun kautta tuskin pääsen enää edes töihin, joten miksi vaivautua, tähänkin asti selvitty.
Kommentit (22)
Ei, vaan ensin mietit jonkun ammatillisen koulutuksen, joka työllistää ja kiinnostaa, sitten hakeudut kokeilemaan alaa työkokeilussa, sen jälkeen opiskelet tutkinnon. Ei mitään järkeä lähteä lukioon, koska sieltä et saa ammattia eikä ole ollenkaan varmaa, että pääsisit korkeakouluun saati että sitten joskus nelikymppisenä vastavalmistuneena työllistyisit asiantuntijatason tehtäviin.
Tottakai kannattaa. Ehkä se lukio opintojen parissa työskentely innostaa jatkamaan opintoja vielä ja työskentelemään lopulta muidenkin asioiden parissa. Saat opinnoista hyvää rutiinia arkeen ja opit uusia asioita, ehkä jopa jotain sellaista josta innostut todella.
Lähärikouluun niin kuin muutkin pitkäaikaistyöttömät. Lukiosta et mitään kostu, paitsi paremman yleissivistyksen.
Jos voit vaikka iltalukiossa tai mitä lie vaihtoehtoja nykyisin suorittaa lukion, niin kyllä siitä voi olla hyötyä ihan yleisivistyksen ja kielitaidon kertymisen takia. Itse työssä ollessa kävin iltalukion ja vaikka nuorempana ei ollut koulumenestys kummoinen, sain ällän paperit. Kyllä se on antanut itsevarmuutta, vaikka en sitten jatko-opiskelemaan lähtenytkään, koska oli mielenkiintoinen työ ja kohtalainen palkka muutenkin.
Mieti ennemmin niinpäin, että mitä tykkäät tehdä (käsityöt, taide, musiikki, leipomukset, asioiden järjestely jne). Ja sitten mietit, miten sillä voisi lyödä rahoiksi. Ammatin ei travitse olla perinteinen hitsari tai lähäri kuukausipalkalla, voi se ammatti olla myös se inrohimo, jota tykkää tehdä ja samalla tienata hiukan.
Vierailija kirjoitti:
opiskelu kannattaa aina
Työelämän kannalta läheskään kaikki opiskelu ei kannata. Monille aloille on lähes mahdotonta työllistyä, hyvinä esimerkkeinä esimerkiksi media-ala, eräoppaat ja monet humanistiset korkeakoulutukset. Mitä lukioon tulee, niin työelämän kannalta se on järkevä vain silloin, jos ehdoton tavoite sen jälkeen on jatkaa opiskeluja korkeakoulussa.
Nykyisinhän lukion voi suorittaa iltalukiona ja etänä.
Mutta kyllä ikäisellesi joku ammattikoulutus on paljon parempi lähtökohta työelämään.
Hakeudu sellaiseen ammattikoulutukseen, jonka alan tekijöistä on pulaa.
Niitä alojakin vielä Suomesta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opiskelu kannattaa aina
Työelämän kannalta läheskään kaikki opiskelu ei kannata. Monille aloille on lähes mahdotonta työllistyä, hyvinä esimerkkeinä esimerkiksi media-ala, eräoppaat ja monet humanistiset korkeakoulutukset. Mitä lukioon tulee, niin työelämän kannalta se on järkevä vain silloin, jos ehdoton tavoite sen jälkeen on jatkaa opiskeluja korkeakoulussa.
Ja korkeakouluihinkin voi jatkaa nykyisin ammattitutkintopohjalta eli paljon järkevämpää opiskella ensimmäiseksi ammatti.
Lukio ei ole enää sinun juttusi, työelämän takia, tuossa iässä.
Suoraan ammattikoulutukseen, sillä tavalla pääsee nopeammin työmarkkinoille.
Ilman muuta kannattaa! Olin itse pitkäaikaistyötön vuosia sitten. Tartuin itseäni niskasta kiinni ja raivasin tieni yliopiston penkille. Valmistuin maisteriksi ja sen jälkeen olen ollut töissä. Rahaa on riittänyt matkusteluun ja maailman näkemiseen. Olen nykyään eri ihminen kuin työttömänä, koulutukseni takia. Koko ajatusmailmani muuttui.
Mene vaan.
Aion myös mennä. Saa todistuksen ja voi jatkaa sen jälkeen. Hyvin voisi opiskella pidemmällekin. Muut asiat on vaikuttanut siihen, että vuodet on kulunut (nopeasti!) ihan muuta kuin opiskelua tehdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ennemmin niinpäin, että mitä tykkäät tehdä (käsityöt, taide, musiikki, leipomukset, asioiden järjestely jne). Ja sitten mietit, miten sillä voisi lyödä rahoiksi. Ammatin ei travitse olla perinteinen hitsari tai lähäri kuukausipalkalla, voi se ammatti olla myös se inrohimo, jota tykkää tehdä ja samalla tienata hiukan.
Yhtä hyvin voisin käydä lottoamassa, yhtäläiset mahikset päästä leivän syrjään. Koodarihan minä olen, mutta ei töihin pääse ilman korkeakoulutokaria. Oman firman pykääminen on kyllä mielessä, mutta sekin vaatii niin paljon alkupanosta, eikä työttömälle retkulle mitään lainoja tipu, saatikka mitään rahavirtoja firman alkuvaiheessa olisi, ohjelma(t) pitää kehittää täysin valmiiksi, ennenkuin voi edes miettiä firman pystyttämistä, eikä ohjelman teko ole mikään yhden miehen homma, pitää löytää monta työtöntä retkua, jotka ovat valmiita panostamaan aikaansa mahdollista tuhnua varten.
Nasty Suicide meni 32-vuotiaana iltalukioon ja opiskeli proviisoriksi. Eli liian myöhäistä ei tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opiskelu kannattaa aina
Ja korkeakouluihinkin voi jatkaa nykyisin ammattitutkintopohjalta eli paljon järkevämpää opiskella ensimmäiseksi ammatti.
Joo ja olla pihalla kuin lumiukko kun menet sinne korkeakouluun, amiksen koulutuksen taso on niin ala-arvoista, ettei niillä tiedoilla tee korkeakoulussa hevonkokkaretta, vaikka sisään pääsisit.
Aikuis- tai verkkolukioon, ja sitten korkeakouluun jatkamaan, töitä kerkeää tehdä vuosikymmeniä sen jälkeenkin.
Monet ovat neuvoneet ammattikoulua ja suoraan työelämään, mutta sinä sen päätät.
Aikuislukiossa on eläkeiänkin ohittaneita opiskelijoita
On tosiaan järkevämpää mennä ammattikouluun sille alalle, mikä kiinnostaa. Ammatikouluopinnoistakin voi edetä yliopistoon, mutta vain kyseisen alan kautta.
Esim. Sähköasentaja, siitä sähköinsinööriksi (AMK) ja siitä sähködiplomi-insinööriksi.
Käyttäjä34791 kirjoitti:
On tosiaan järkevämpää mennä ammattikouluun sille alalle, mikä kiinnostaa. Ammatikouluopinnoistakin voi edetä yliopistoon, mutta vain kyseisen alan kautta.
Esim. Sähköasentaja, siitä sähköinsinööriksi (AMK) ja siitä sähködiplomi-insinööriksi.
Entä jos AP mielii lääkäriksi?
Suosittelen tekemään itse valinnan. Sivistys ei ole koskaan pahasta, vaikka lukio ei työllistä.
Jos on himo päästä töihin niin oppisopimuskin on hyvä vaihtoehto, jos ei ole kiirettä mikään ei estä valmistumaan vaikkapa kirurgiksi tai merikapteeniksi.
Älä usko kirjoituksiin "Hei sä oot 30v sun on pakko ryhtyy lähäriksi" vaan päätä itse onko sinulla polttavaa himoa työllistyä nopeasti vai mielenkiintoa opiskella vuosia
Loisimisesta puhuminen on outoa. Hanki ammatillinen tai lukiokoulutus, tai molemmat kaksoistutkintona.
Myöhemmin ei tarvitse sanoa, missä iässä hankit koulutuksen, ellet halua. Aukko työhistoriassa voi olla opintojen ajan, ellet saa oppisopimuspaikkaa. Aikuisiällä opiskelu on arvostettua, mutta jos ikääsi mietit.
On kiva tietää enemmän asioita, voit opiskella ja oppia uutta, vaikket koskaan aikoisi mennä työmarkkinoiden orjaksi.