Onko tuki/sijaisperheellä vaitiolovelvollisuutta?
Mikä on tuki/sijaisperheen vanhempien vaitiolovelvollisuus? Onko sitä siis? Nimittäin paikalisessa fb-ryhmässä eräs kertoi olevansa sijaisvanhempi xx-ikäiselle lapselle (sukupuolenkin mainiten). Mietin meniköhän tämä nyt ihan oikein.
Kommentit (53)
On vaitiolovelvollisuus. Minun lastani tukiperheen äiti ei noudattanut sitä, vaan juorusi sekä lasten että minun asioistani ex-appivanhemmilleni, joille ne asiat eivät kuuluneet millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan normaalia toimintaa, että perhe kertoo heillä olevan sijaislapsi. Mitenkä sitä lasta muuten selitetään naapureille? Että joku 10v yht'äkkiä ilmaantui portaille haikaran tuomana? Myös lapsen asioita hoitaessa tämä tulee esiin, koska hänen sosiaalityöntekijänsä on esim. se joka laittaa nimmareita tai vastaa esim. koulunkäynnin onnistumisesta. Sen sijaan ei ole sopivaa kertoa biologisten vanhempien ongelmista, jos niistä edes välttämättä on kovinkaan kartalla, nekin kun ovat enempi sen lapsen sosiaalityöntekijän asioita.
Tuosta en tiedä, millä sanavalinnoilla asiasta voi jotain mainita jollekin kasvotusten, mutta some tavoittaa laajemman ihmisjoukon. On muutenkin arveluttavaa kertoa omistakaan lapsista mitään somessa tai oikeastaan laittaa kuviakaan muille paitsi omille ystäville rajatusti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on ihan normaalia toimintaa, että perhe kertoo heillä olevan sijaislapsi. Mitenkä sitä lasta muuten selitetään naapureille? Että joku 10v yht'äkkiä ilmaantui portaille haikaran tuomana? Myös lapsen asioita hoitaessa tämä tulee esiin, koska hänen sosiaalityöntekijänsä on esim. se joka laittaa nimmareita tai vastaa esim. koulunkäynnin onnistumisesta. Sen sijaan ei ole sopivaa kertoa biologisten vanhempien ongelmista, jos niistä edes välttämättä on kovinkaan kartalla, nekin kun ovat enempi sen lapsen sosiaalityöntekijän asioita.
Tottakai. Nyt ei ollutkaan kyse tällaisesta, vaan että julkisesti kerrotaan isolle massalle ihan vieraitakin ihmisiä tällainen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta en tiedä, millä sanavalinnoilla asiasta voi jotain mainita jollekin kasvotusten, mutta some tavoittaa laajemman ihmisjoukon. On muutenkin arveluttavaa kertoa omistakaan lapsista mitään somessa tai oikeastaan laittaa kuviakaan muille paitsi omille ystäville rajatusti.
Lukuisat ihmiset on kertoneet valtakunnallisissa uutisissa ja lehdissä sijaisvanhemmuudesta. Sekö ei mielestäsi tavoita laajaa yleisöä? Ei se sijaisvanhemmuus ole mikään salaisuus. Ihan lööppejä myöten ihmiset on kertoneet siitä, että kotona asuu sijoitettuja lapsia sekä näiden iät ja sukupuolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Nyt ei ollutkaan kyse tällaisesta, vaan että julkisesti kerrotaan isolle massalle ihan vieraitakin ihmisiä tällainen asia.
Eli oman kylän FB-ryhmässä ei saisi kertoa mutta iltapäivälehdissä saa? Milläs logiikalla oikein vetelet näitä rajoja?
Tietysti on vaitiolovelvollisuus. En tiedä kuinka toukka. Jos joku kysyy, että mikäs tämä teidän uusi lapsi on, niin mitä siihen saa vastata? Ei kuulu teille? Itse kuvittelisi, että saa sanoa lapsen olevan sijaishoidossa. Luultavasti moni kertoo ystävilleen, että ottaa tai harkitsee sijaisvanhemmaksi ryhtymistä. En menisi mihinkään faceen siitä.kertomaan. ja siellä kysyttäessä voisin sanoa, että en halua kirjoittaa nettiin mitään lapsistani.
Pienellä paikkakunnalla kaikki tietää kenellä on sijaislapsi, nää tiedot kuitenkin annetaan kouluun ja päiväkotiin, lapsi saattaa itsekin kertoa että hän on sijoitettu, siinä ei ole mitään pahaa tai häpeän aihetta. Fb ssä ei profiilissa ole välttämättä edes omaa nimeä, joten en nyt heti mieltäni pahoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
On vaitiolovelvollisuus. Minun lastani tukiperheen äiti ei noudattanut sitä, vaan juorusi sekä lasten että minun asioistani ex-appivanhemmilleni, joille ne asiat eivät kuuluneet millään tavalla.
Ilmeisesti nämä ex-appivanhemmat eivät siis olleet sukua lapsillesi?
Toivottavasti ihmiset ei ala sen lapsen kuullen kyselemään mitään asioita.
Sukulaisellani on adoptoituja ja sijoitettuja lapsia ja tiedän heistä tasan iän, sukupuolen ja ehkä nimen. Ei mitään käryä miksi heidät on adoptoitu tai sijoitettu eikä ole kyllä tullut mieleen edes kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olivat jonkun vielä exmän vanhemmat. Mutta eipä sairaalastakaan eikä sossusta anneta tietoja lapsen isovanhemmille, jos ne tässä sellaisia sattuisi olemaan.
Liittyykö tää nyt yhteen somepersoonaan jonka lapsen sijoituspaikka selvisi joululahjakuvista?
Perhekodit ja lastenkodit eivät ainakaan saa laittaa kuvia lapsista someen, sijaisperheenkin kannattaisi siitä pidättyä ellei asiasta ole juteltu biologisten vanhempien kanssa. Sijaisperheistä on niin valtava pula, että harvoin sijaislapsi päätyy samalle paikkakunnalle kuin biologiset vanhemmat. Helsinkiläisiäkin sijoituslapsia on ympäri maata. t: sosiaaliallalla työskentelevä
Aika moni julkisuuden henkilö on kertonut sijaislastensa iät ja sukupuolet ihan valtakunnallisessa mediassa. Lisäksi sijaisperheet on esiintyneet haastatteluissa ilman että lasten nimiä on kerrottu, mutta iät ja sukupuoli kyllä. Ei ne tiedot ole salaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap lienee kettuuntunut ja häpeissään oleva bioäiti jonka lapsi on sijoitettu ja häpeää omaa käytöstään. Ei haluaisi että kukaan vaan tietää vahingossakaan sijoituksesta.
Vaitiolovelvollisuus tarkoittaa sitä, että tietyt asiat pidetään omana tietona. Piste. Haluaisitko, että vaikkapa lääkärisi avautuisi somessa diagnoosistasi ja kertoisi, että se on vaikkapa punatukkaisella 30-vuotiaalla naiselle meidän pikkupaikkakunnalla (ei kuitenkaan nimeä sanoisi)? Olisiko se oikein?
Vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvat yksilöivät tiedot. Lääkäri voi kertoa 3-kymppisen naisen käyneen vastaanotolla, mutta siinä se.
Vertauksesi on muutenkin vähän ontuva, ottaen huomioon ap:n kyselevän vain iän ja sukupuolen perään. Nämä tiedot sijaisvanhempi voi kertoa, mutta siihen se aikalailla jääkin. Sosiaaliseen mediaan ei saa jakaa lapsen kuvia tai nimeä ilman biologisten vanhempien suostumusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti olivat jonkun vielä exmän vanhemmat. Mutta eipä sairaalastakaan eikä sossusta anneta tietoja lapsen isovanhemmille, jos ne tässä sellaisia sattuisi olemaan.
Isovanhemmilla on lakiin kirjattu tapaamisoikeus, joten toki sijaisvanhemmille on luontevaa olla tekemisissä heidän kanssaan ja myös kertoa lapsen asioita.
Tosin tässä tapauksessahan kyseessä eivät olleet lapsen isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmilla on lakiin kirjattu tapaamisoikeus, joten toki sijaisvanhemmille on luontevaa olla tekemisissä heidän kanssaan ja myös kertoa lapsen asioita.
Tosin tässä tapauksessahan kyseessä eivät olleet lapsen isovanhemmat.
Ei isovanhemmilla ole tällaisia oikeuksia. Lapsen biologisella vanhemmalla on tapaamisoikeuksia, ei muilla. Toisinaan biologisten vanhempien kanssa joudutaan tapaamisetkin rajaamaan hyvin tarkkaan, malliin valvotusti kerran kuussa 2h.
Kyllähän esim. Taiveaho on kertonut ihan lehdissäkin sijaislapsestaan.
Ei ole kiellettyä kertoa, että kotona on sijoitettu lapsi. Moni sijaisvanhempi kertoo mediassa sijaisvanhemmuudestaan, lasten nimiä ja tunnistettavia kuvia ei tietenkään ole. Iät ja sukupuolet voi hyvin kertoa.
Ja kyllä paikkakuntalaisille saa kertoa, että kotona asuva lapsi on sijoitettu. Vai luuletteko tosiaan, että pitää valehdella että kyseessä on joku naapurin lapsi? Naapureiden ja sukulaisten vierailut ei kestä kuin hetken eikä ihmiset käy naapureiden tai sukulaisten lasten vanhempainilloissa jne.