Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi kannattaa, myydä osakkeet ja maksaa samalla summalla pois yhtiövelkoja vai haikailla osinkoja?

Kristallikissa
02.01.2021 |

Eli jos maksaisin yhtiövelat pois, siihen menisi 190 000e. Saisin 800e/kk enemmän käteen (jos vastikkeiden antama verohyöty olisi huomioitu). Se on 9600e/vuodessa. Itseasiassa 5% tuotto. Osakkeilta ei kai kauhean paljon parempaa voine odottaa, varsinkin, kun epäilen euron kaatuvan tai muuten osakemarkkinoiden romahtavan työttömyyden ja konkurssiaallon seurauksena sekä keskuspankkien rahanpainamisen takia.
Toinen vaihtoehto on pitää osakkeet ja myydä yksi asunto, jonka arvo on juurikin noin 190 000e. Ja maksaa sillä pois yhtiölainat. (Sijoitus)asuntoja on yhteensä 4 ja yhtiölainoissa ei ole korkosuojaa, sen takia haluaisin niistä eroon.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osingoissa on lisäksi se päässi juttu, että ne tulevat kerran vuodessa. Turpa kiinni niistä, joista tulee useammin. Ja siis 2 x vuodessa ei auta yhtään mitään, varsinkin, jos se on jostain pienestä osasta. Itselle sopii kuukausittainen rahavirta paremmin.

Toinen asia, mikä osakkeissa on kakkaa, on se, että jos ne eivät maksa hyvää osinkoa, niin vaikka arvo nousisi, se ei samalla tavalla lämmitä, kuin se, että saat tuottoa joka kuukausi.

Ap

Vierailija
2/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Sitä kyllä ihmettelen että olet melkoisen varallisuuden kasannut.  Ja sitten tulet vauvapalstalta kyselemään neuvoja.... 

Ottamatta kantaa epäselviin laskelmiisi sanon kuitenkin sen mitä ajattelin.  Älä maksa yhtiövelkaa pois.  Jos myyt asunnon joskus, niin on helpompi myydä se yhtiövelkaisena.  Tulee nimitttäin ostajalle helpommin rahoitettavaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas vaihtoehto olisi se, että möisin osakkeet ja ostaisin fyysistä kultaa. Mutta ”uskallanko” ostaa fyysistä kultaa 190 000 eurolla!?

Toisaalta en oikein tajua, mikseivät KAIKKI osakkeita omistavat tee nyt niin? Koska osakkeet romahtavat seuravien 10 vuoden sisällä pahasti AIVAN varmasti, kulta taas lähes varmasti ei todellakaan romahda.

Ap

Vierailija
4/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myisin yhden asunnon pois ja maksaisin velat pois. Koska vuokralaisista ei ole kuin harmia. Osakkeilla alkaisin tekemään päiväkauppaa, eli saisin sieltä säännöllistä tuloa. Se pitää vähän kuitenkin osata, mutta jos et ole töissä, niin sinulla on aikaa opetella.

Vierailija
5/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Sitä kyllä ihmettelen että olet melkoisen varallisuuden kasannut.  Ja sitten tulet vauvapalstalta kyselemään neuvoja.... 

Ottamatta kantaa epäselviin laskelmiisi sanon kuitenkin sen mitä ajattelin.  Älä maksa yhtiövelkaa pois.  Jos myyt asunnon joskus, niin on helpompi myydä se yhtiövelkaisena.  Tulee nimitttäin ostajalle helpommin rahoitettavaksi.

En ole kasannut, olen perinyt.

Ap

Vierailija
6/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myisin yhden asunnon pois ja maksaisin velat pois. Koska vuokralaisista ei ole kuin harmia. Osakkeilla alkaisin tekemään päiväkauppaa, eli saisin sieltä säännöllistä tuloa. Se pitää vähän kuitenkin osata, mutta jos et ole töissä, niin sinulla on aikaa opetella.

Minusta tuo päiväkauppa on tyhmä idea, erittäin todennäköistä on hävitä siinä rahaa.ja ei siis todellakaan kiinnosta. Lisäksi käyn töissä, onneksi tosin osa-aikaisesti. Mutta siis hyi, pörssikauppa, yäk.

Ap

Vierailija
7/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se lesken mökki on myyty?

Vierailija
8/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo päiväkauppa on tyhmä idea, erittäin todennäköistä on hävitä siinä rahaa.ja ei siis todellakaan kiinnosta. Lisäksi käyn töissä, onneksi tosin osa-aikaisesti. Mutta siis hyi, pörssikauppa, yäk.

Ap

No, minulla on kaveri, joka elää sillä. Pääoma pari sataa tuhatta. Tämän vuoden osaketulot 60 t.

Vierailija
9/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä.

Tiedän tuon, mutta eihän sitä nyt tällaisia päätöksiä yhden seikan perusteella päätetä.olen sitä mieltä, että itselleni yhtiölainat ovat nyt niin haitallisia, että se on voi voi jos ostaja ei saa rahoitusta. Eiköhän joku toinen sitten saa. Toiseksi miten siihen saa helpommin trahoituksen, koska vastike on asunnossa isompi, kun siinä on yhtiölainaa? Eikö pankkia kiinnosta se, miten asunto tuottaa, jos myöntää lainaa?

Ja siis koska lainoissa ei ole korkosuojaa, ne ovat riski. Ja mulla on jo 290 000e velkaa, niin en tasan ota yhtään lisää.

Ap

Vierailija
10/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, minulla on kaveri, joka elää sillä. Pääoma pari sataa tuhatta. Tämän vuoden osaketulot 60 t.

Joo joo, no hän onkin köyhä, jonka pitää tehdä sellaista scheissea, koska ei peri niitä rahoja, kuten toiset.

Ap

Vierailija
11/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon ei voi sanoa mitään varmaa, koska tilanne riippuu täysin siitä, miten arvioit osakkeiden ja asuntojen hinnan kehittyvän. On aika iso ero siinä, onko sinulla Stockmannin, Nordean vai Fortumin osakkeita.

Mutta jos osakkeet ovat suhteellisen vakavaraisten firmojen osakkeita, niin todennäköisesti myisin ennemmin yhden asunnon kuin osakkeet. Näin ihan sen vuoksi, että hajauttaisin sijoitukset mieluummin joukkoon osakkeita + kolmeen asuntoon kuin neljään asuntoon. Mutta tämä riippuu myös siitä, onko sinulla mainitsemiesi asuntojen ja osakkeiden lisäksi muitakin sijoituksia.

Vierailija
12/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko se lesken mökki on myyty?

Se on joululomalla se juttu.

Ap

Vierailija
13/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon ei voi sanoa mitään varmaa, koska tilanne riippuu täysin siitä, miten arvioit osakkeiden ja asuntojen hinnan kehittyvän. On aika iso ero siinä, onko sinulla Stockmannin, Nordean vai Fortumin osakkeita.

Mutta jos osakkeet ovat suhteellisen vakavaraisten firmojen osakkeita, niin todennäköisesti myisin ennemmin yhden asunnon kuin osakkeet. Näin ihan sen vuoksi, että hajauttaisin sijoitukset mieluummin joukkoon osakkeita + kolmeen asuntoon kuin neljään asuntoon. Mutta tämä riippuu myös siitä, onko sinulla mainitsemiesi asuntojen ja osakkeiden lisäksi muitakin sijoituksia.

Niin, näinkin sen voisi ajatella. Ja asunnon myyminen on hitaampaa, kuin osakkeiden. Jos se shit hits the fan. Vaikka eihän tuossa koronadropissa kannattanut myydä. Mutta ei tietenkään, kun syy ei ollut rakenteellinen syy. Mutta osa ihmisistä epäilee, ettei koronasta noustakaan. Se olisi aika katastrofi itselleni, jos talouteen tulisi NYT jokin hirveä taantuma, vaikka sitä ei povatakaan. Mutta kuka ennusti USAn asuntokriisin vai mikä se 2008 oli? Ei kukaan valtamedia ainakaan.

Mä tavallaan haluaisin ostaa kultaa.... mulle riittäisi, vaikka sen arvo vain kaksinkertaistuisi, jos ostaisin 190 000:lla....

Ap

Vierailija
14/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goska siis mun pitää saada yksi iso laina maksettua sijoitusten tuotoilla. Ts. ei ole pakko, mutta ois kiva. Se on 235 000e. JA samalla haluan osan tuotoista käyttöön arjessa.

Ap

Vierailija
15/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, näinkin sen voisi ajatella. Ja asunnon myyminen on hitaampaa, kuin osakkeiden. Jos se shit hits the fan. Vaikka eihän tuossa koronadropissa kannattanut myydä. Mutta ei tietenkään, kun syy ei ollut rakenteellinen syy. Mutta osa ihmisistä epäilee, ettei koronasta noustakaan. Se olisi aika katastrofi itselleni, jos talouteen tulisi NYT jokin hirveä taantuma, vaikka sitä ei povatakaan. Mutta kuka ennusti USAn asuntokriisin vai mikä se 2008 oli? Ei kukaan valtamedia ainakaan.

Mä tavallaan haluaisin ostaa kultaa.... mulle riittäisi, vaikka sen arvo vain kaksinkertaistuisi, jos ostaisin 190 000:lla....

Ap

Niin ja siis jos myyn osakkeet, mutta en asuntoa, mulla ois vain 100 000 osakkeissa, erään salkunhoitajan hoitamana. Eli se mennee paremmin, kuin omat sijoitukseni. Ne ovat ihan ok-yhtiöissä, ei pörssin tähdissä, kuin ehkä osa, mutta ei missään huonoissakaan. Nordeaa, Huhtamäkeä, Upm:ää, Elisaa, yms.

Ap

Vierailija
16/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en missään nimessä sijoittaisi merkittävää osaa sijoituksistani kultaan. Kullan hintahan on nyt historiallisesti poikkeuksellisen ylhäällä. Ei ole mitään takeita siitä, että se pysyy näin korkeana. Jos minulla olisi sijoitettavana 190 000 euroa, laittaisin siitä korkeintaan 50 000 kultaan.

Vierailija
17/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on tärkeää, tuleeko osinkoja kerran vai monta kertaa vuodessa? Eikö niitä vuoden alkupuolella maksettuja osinkoja voi siirtää toiselle tilille ja siirtää sieltä käyttöön 1/12 joka kuukausi?

Vierailija
18/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en missään nimessä sijoittaisi merkittävää osaa sijoituksistani kultaan. Kullan hintahan on nyt historiallisesti poikkeuksellisen ylhäällä. Ei ole mitään takeita siitä, että se pysyy näin korkeana. Jos minulla olisi sijoitettavana 190 000 euroa, laittaisin siitä korkeintaan 50 000 kultaan.

Se on poikkeuksellisen ylhäällä, mutta se on siellä syystä. Minun mielestäni ne syyt, jotka nostavat kullan hintaa, ovat vaan pahenemassa! Sen takia kulta. Toki en ole mikään kultaekspertti, en tajua, miksi kulta nousee niistä syistä, joista sen tiedetään nousevan, eli taloudellinen (fiat rahan) ja poliittinen epävarmuus, holtiton rahan painaminen, dollarinreservivaluutta-aseman heikkeneminen, pandemiat, mutta kai sekin jotain kertoo, että maailman keskuspankit ovat alkaneet ostaa kultaa oltuaan vuosia ostamatta sitä.

Vaikuttaa myös sille, että Intia, Kiina, Brasilia, Venäjä ja joku muu roskavaltio taisi olla mukana suunnittelee länsimaiden ohittamista maailmantaloudessa. Nuo ovat megaluokan valtioita. Siellä ihmisten elintaso on aivan paska verrattuna länsimaihin. On täysin mahdollista, että ihmisillä siellä on paljon isompi taloudellinen nälkä, kuin meillä länsimaissa ja he vielä onnistuvatkin siinä, mitä hakevat. Miten silloin käy meidän taloutemme? Se ei toki ole lähitulevaisuuden asia, mutta kullan suhteen näkisin, että euroina eikä noissa Suomiosakkeissa ehkä kannattaisi pitää.

Ap

Vierailija
19/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi on tärkeää, tuleeko osinkoja kerran vai monta kertaa vuodessa? Eikö niitä vuoden alkupuolella maksettuja osinkoja voi siirtää toiselle tilille ja siirtää sieltä käyttöön 1/12 joka kuukausi?

Voisihan sitä tietenkin, mutta se ei todellakaan ole niin helppoa, kuin ehkä kuvittelet. En siedä köyhäilyä, siisjos rahaa on.ja onhan sitä, SILTI sitä pitäisi ohjata lainan maksuun ja se on vaikeaa. Toki onnistuu nyt, mutta entä jos tapahtuu elämää? Toisekseen voihan sillä maksaa lainaa isommin pois könttänä kerran vuodessa, se on totta, koska jousto lainassa sallisi sen, mutta inhoan keskeneräisiä asioita. Talous, jota ei tarvitse koko ajan säätää sen rullatessa taustalla on helpoin.

Ja siis joo, se tuoton voisi ”laittaa rullaamaan” toiselta tililtä toiselle, mutta se on, kuten sanoin, aika vaikeaa. Kun se raha jokatapauksessa jo on itsellä, kiusaus käyttää se ”johonkin ihan tosi fiksuun ja järkevään JUURI NYT (lue: ennenaikaisesti)” on tosi suuri. Meinaan kokemusta on. Toki siitä ei välttämättä ole seurannut ongelmia, mutta ei mitään mitä oli ajatellutkaan. Ja nyt mulla on aivan toiset taloydelliset vastuut, kuin joskus nuorempana, kun sain tuottoja, joille ei aina oikein edes ollut osoitetta olemassa.

Ap

Vierailija
20/21 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 000 on kuitenkin 26% 190 000:sta. Tarkoitatko, että jos sulla ois tuon lisäksi asuntoja? Vai kaikkea, mitä sijoittaisit? Asunnot vastaavat vakaudeltaan jossain määrin kultasijoitusta. Siksi minun ei ehkä tarttis keulia kullan kanssa, mutta jos kuuntelee kultaa uskovia ihmisiä, millään muulla ei tule olemaan merkitystä, kun talous romahtaa. Toisaalta, jos se romahtaa ja mainitsemani roskavaltiot alkavat sanella jotain maailmankaupan sääntöjä? En kylläkään tiedä, mitä ne olisivat, mutta siksi olenkin huolissani. En aikaisemmin tiennyt edes sellaista asiaa, kuin reservivaluutta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi