LÄÄKÄRIAIKA HUOMENNA! VIHDOIN!
Aloitin viime viikolla tämän keskustelun jos joku haluaa sieltä hieman taustatietoa:
Rohkaistuin kertomaan isälleni sosiaalisista ongelmistani, pikkuhiljaa pahentuvista keskittymisvaikeuksista sekä sellaisesta kamalasta herkkyydestä joka asiaa kohtaan ja hän varasi minulle terveyskeskukseen huomiseksi lääkäriajan koska virallisista puhelinkeskusteluista ei minulle meinaa tulla yhtikäs mitään ja isäni tietää nämä ajanvaraamiset paremmin.
Aiheeseen syvällisesti perehtyneenä, paljon lukeneena, ihmisten mielipiteitä kysyttyä ja isäni kanssa itkunsekaisen keskustelun käytyä epäilen itselläni vahvasti Aspergerin syndroomaa. En ennen tiennyt, että kaikella tälle, mitä tunnen, miten kaiken tunnen, ajattelen ja koen asiat että tälle on jokin nimi, että olen vain outo luonnonoikku jolle kaikki on vaikeaa. Kirjastossa löysin erään AS:stä kertovan kirjan ja häkellyin; koko minun elämäni oli ihan kuin kerrottu siinä.
Isäni kanssa keskustelin viikonloppuna ja hän myös myönsi ensimmäistä kertaa elämäni aikana minulle, että olen ollut aina ''ihan mielettömän herkkä lapsi'' ja muutenkin ollut hieman omalaatuinen. Isäni ei sanonut tätä loukkaavasti kun kysyin asiasta vaan ilmaisi kaiken rakkaudella ja silleen nätisti ja sanoi vielä lopuksi että olen hänelle todella rakas ja haluaa minun parasta, että kun itse pyysin päästä nyt lääkäriin niin hän on samaa mieltä että jospa saisin apua kun hän on itsekin huomannut ''ettei kaikki ole kondiksessa''.
Minua hermostuttaa huominen, mutta jotenkin hyvällä tavalla. Vähän myös ahdistaa. Minun tekisi mieli kirjoittaa paperille ajatuksia ja piirtää havainnollistavia kuvia lääkärille kun jos alan puhua niin puhun tosi nopeasti yrittäessäni saada kaiken sanottua ennenkuin unohdan että uskoisin lääkärin kannalta olevan helpointa jos minulla olisi ns. ''tukisanalista'' mukana mitä käyn läpi kun kerron hänelle ''oireistani''.
Mitä olette arvoisa raati mieltä? Mitä itse tekisitte?
KIITÄN JA LÄHETÄN VIRTUAALIHALIN JOKAISELLE JOKA JAKSOI LUKEA! AURINKOISTA JA IHANAA AAMUPÄIVÄN JATKOA <3
.
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 11:37"]
Olisin varannut ajan joko neurologille tai psykiatrille suoraan. Kirjoita ihmeessä sinne ns. muistilappu mukaan
t. aikuinen addi
[/quote]
Kiitos!
Terveyskeskuksesta he sanoivat, että käyn nyt ensin lääkärin kanssa juttelemassa. Hän sitten laittaa minulle lähetteen jollekkin ''asiaatuntevammalle'' eli siis seuraava tapaaminen jossakin ammattilaisella jossakin vaiheessa on siis varmaa. Tämä on nyt aluksi vain tälläinen check up ja katsoo minua alustavasti. Kyselee vähän ja jutellaan.
Pikkuhiljaa kaikki etenee.
ensimmäinen kerta ikinä kun nään AV:llä kenenkään aloittavan keskustelun nimimerkillä. piti oikein hieraista silmiä että mitäs tämä on :D
Kiva lukea että olet saanut tukea ja kannustusta! Ihan mielettömän hyvää kesää sulle!
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 11:40"]
ensimmäinen kerta ikinä kun nään AV:llä kenenkään aloittavan keskustelun nimimerkillä. piti oikein hieraista silmiä että mitäs tämä on :D
[/quote]
Hahah! :D
Käytän nimimerkkiä koska minusta minulla ei ole mitään salattavaa että voin hyvin kirjoittaa tästä edespäin ihan nimimerkillä ja vastata sillä keskusteluihinkin. Aion myös päivittää tätä mun tilannetta täällä että miten kaikki etenee niin on helpompi myös kun ihmiset muistaa minun nimen. Sitten mun ei tarvitse laittaa aina viestin perään että ''AP'' tai ''Amalia'' kun minulta se unohtuu melkein aina.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 11:43"]
Kiva lukea että olet saanut tukea ja kannustusta! Ihan mielettömän hyvää kesää sulle!
[/quote]
Kiitos! :)
Toivon sinulle myös hyvää ja onnentäyteistä kesää!
Ja myös kaikille muille!
Mutta voiko asperger ottaa noin innokaasti apua vastaan ja kysellä täällä ihmisten mielipiteitä? Että älä sitten pety jos saatkin muun diagnoosin.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 12:13"]
Mutta voiko asperger ottaa noin innokaasti apua vastaan ja kysellä täällä ihmisten mielipiteitä? Että älä sitten pety jos saatkin muun diagnoosin.
[/quote]
Voi jos haluaa oikeasti apua.
En voi itsekään olla 100% varma että minulla kyseinen oireyhtymä on, sillä en ole lääkäri eikä minulla ole koulutusta tällaisiin asioihin. En aio diagnosoida itseäni ja alkaa tästä lähin sanomaan kaikille (käymättä lääkärissä) että joo mulla on asperger sori että olen outo vaan haluan asiantuntijan mielipiteen, että onko minulla tämä kyseinen vai ei. Jos minulla on, haluan siihen apua kun mun elämä takkuaa aina pieniin juttuihin, sellaisiin mitkä tiedän että muita tuntemiani ihmisiä ei häiritse. Kun on paljon pikkujuttuja mitkä tuntuvat muiden mielestä mitättömiltä mutta ne häiritsevät minua itseäni, tiedän että kaikki ei ole reilassa minulla.
Jos en saa Aperger-diagnoosia, se vain tarkoittaa yksinkertaisesti ettei minulla ole sitä. Silloinkin voin saada apua. Tärkeintä minulle on nyt, että katsotaan edes, onko jokin oikeasti lääkärinkin mielestä vialla. Oli diagnoosi sitten aivan mikä tahansa, apu on tarpeen.
Asperger-epäilyilläni puhuin nyt vain epäilyistä. Epäilyt eivät ole yhtä kuin diagnoosi, mutta voivat olla ainakin suuntaa antavia. Kun menen huomenna lääkäriin, on minulla ainakin jotakin, jota mahdollisesti ehdottaa että ''Voisiko tämä olla tätä, pääsenkö testeihin ainakin varmuuden vuoksi?'' jne. Jos menen lääkäriin ja käsken heidän vain ''korjata minut'' kertomatta edes omista aavistuksistani niin heidän työnsä tulee olemaan todella vaikeaa.
Hyvä kun menet lääkärille, pyydä sitten lähete neuropsykologisiin testeihin.
Kaikkea hyvää sinulle.
t.se aikuinen addi
[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 13:05"]
Hyvä kun menet lääkärille, pyydä sitten lähete neuropsykologisiin testeihin.
Kaikkea hyvää sinulle.
t.se aikuinen addi
[/quote]
Kiitos! Näin aikomus olisi tehdä.
Jos olet vielä linjoilla, ''se ikuinen addi'', niin tekevätkö he mahdollisesti minkälaisia testejä? Onko sinulla kokemusta niistä?
Kun tuntematon pelottaa ja minä ahdistun lääkäreistä tosi paljon muutenkin. Vaikka ovatkin hyvää tarkoittavia ja tekevät vain työtään, en voi peloilleni mitään.
Muistilapun ottaminen mukaan on oikein hyvä idea. Tsemppiä!
Olisin varannut ajan joko neurologille tai psykiatrille suoraan. Kirjoita ihmeessä sinne ns. muistilappu mukaan
t. aikuinen addi