Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolan laaja terveystarkastus Helsingissä

Vierailija
09.06.2014 |

Olen raskaana ja olen pääsääntöisesti tyytyväinen neuvolan palveluihin ja tosi yllättynyt siitä, miten usein seurannoissa käydään.

Jokin aika sitten kävin neuvolan laajassa terveystarkastuksessa mieheni kanssa ja se oli kyllä  vähän pettymys. Miestä ei huomioitu mitenkään eikä hänen terveydestään kysytty mitään, en ymmärrä miksi isän läsnäoloa edes suositellaan.

Multa otettiin sentään hemoglobiini ja verenpaine. Suurin osa kätilön tapaamisesta meni neuvolan palveluista kertomiseen ja asiat oli käyty läpi jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Monesti jouduin sanomaan että tämä on jo ihan selvää ja voin netistä kerrata jos unohdan.

Terveystarkastukseen liittyvä lääkärikäynti oli myös ihan turha (tosin lekuri ei ollut ihan vedossa vaan puoliunessa). Punnitsin itseni ja mittasin verenpaineeni ennen käyntiä sekä tietenkin tein pissatestin. Hemoglobiinia ei otettu koska sen oli otettu juuri pari viikkoa aiemmin, ei vaikka valitin oudon heikosta olostani. Lääkäri vain mainitsi että "voithan sä lisärautaa ottaa". Sanoin, että olen ottanutkin monivitamiini/hivenainevalmistetta koko raskauden ajan ja vähän huolettaa ottaa lisää kun siitä on monissa ohjeissa huomautettu, että lisärautaa vain lääkärin ohjeen mukaan. Sitten lekuri suositteli "sitä mehua jota saa apteekista".

Mittaili sitten vähän mahaa, josta kertoi että ei ole tässä vaiheessa vielä väliä mitoista.  Kuunteli sydänäänet eikä ilmeisesti aikonut kommentoida niitä mitenkään, vasta kun kysyin että onko kaikki ok, sanoi että "tuossahan ne äänet just kuuluu".

Onko muilla näin? Mielestäni tuo laaja terveystarkastus on kyllä väärää markkinointia, kyseessä ehkä suppein terveystarkastus missä olen koskaan ollut vaikka kyseessä on myös sikiön terveys.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärikäynti muuten kesti 10 minuuttia...

Vierailija
2/5 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin vuosi sitten esikoista odottaessa hämmästyin kuinka usein siellä neuvolassa piti ravata vaikka raskaus oli täysin normaali. Tuntui kyllä jälkikäteen tosi turhalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaallahan ovat vähentämässä käyntejä ja yksi perustelu oli että jatkuvat käynnit stressaavat. Itselläni on tosi vaikea järkätä niitä käyntejä töiden takia kun olen vuorotöissä toisessa kaupungissa ja liikun julkisilla.  Varsinkin alkuraskaudessa oli rankaa tehdä sisään käynneistä johtuneita tunteja kun normaalimittainenkin päivä oli hankala. Neuvola ja lääkärikäynneillä ei ole tullut esiin mitään uutta sydänäänien ja ultran lisäksi. Itseasiassa Helsingin kaupunkin nettisivuja lukemalla sain tietoa enemmän kuin kätilö osasi kertoa.

Vierailija
4/5 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 08:11"]

Minäkin vuosi sitten esikoista odottaessa hämmästyin kuinka usein siellä neuvolassa piti ravata vaikka raskaus oli täysin normaali. Tuntui kyllä jälkikäteen tosi turhalta.

[/quote]

Se normaali raskaus voi yhtäkkiä muuttua epänormaaliksi. Sitä ei välttämättä itse huomaa.

Vierailija
5/5 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolakäynnit eivät paljoa auta ongelmatilanteissa vai erottaako kaikki ongelmat verenpaineesta, äidin  painosta, hemoglobiinista ja pissakokeesta sekä sydänäänistä?  

Olen itse saanut keskenmenon ja neuvolasta on todella hankala saada ketään kiinni puhelimitse, kerran viikossa on 2h avoin aika. Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin soitat äitiyspäivystykseen (en muista oikeaa nimeä, sorry), jossa ilmeisesti puheluun vastaa joku, joka yrittää toisella kädellä avustaa synnytyksessä :)

Ensisynnyttäjät myös leimataan turhasta hössöttäjiksi, joten kun soitat ja kerrot että on vatsakipua ja veristä vuotoa neuvotaan vain odottelemaan, ilmeisesti siihen asti että alkio/sikiö tulee itsekseen ulos.

En myöskään usko, että neuvolassa on valmiuksia auttaa tosi vaikeissa asioissa. Esim. jos kertoisin, että mieheni lyö minua ja pelottaa lähteä koska hän uhkaa tappaa jos jätän. Mitä tässä tilanteessa "neuvolan täti" pystyy tekemään? Ihan varmasti antaa turvakodin osoitteen ja puhelinnumeron sekä sympatiaa, mutta ovat suuntautuneita siten, että uskaltavat oikeasti kohdata tilanteen. Ja entä jos mies on mukana? Pystyvätkö tulkitsemaan käytöksestä pelon ja tekemään asialle  jotain? Varmaan kuitenkin pitäisi koska myös lapsen hyvinvointi olisi vaakalaudalla.

Lääkärikäytejä taas on niin harvoin, että ne ovat täysin hyödyttömiä. Ne suoritetaan täysin liukuhihnalta, en usko että mitään erikoisempaa ehditään huomaamaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän