Ensimmäistä kertaa työttömäksi
Hei,
olen jäämässä ensimmäistä kertaa työttömäksi. Olen maksellut liiton maksuja kuuliaisesti jo puolitoista vuotta, joten ansiosidonnaiselle pitäisi siis jäädä. Olen ymmärtänyt, että työttömyyskorvausta haetaan takautuvasti neljän viikon välein. Saisin siis ensimmäisen kerran rahaa n. kuukauden työttömyyden jälkeen? Olen myös lukenut jostain viikon tms. omavastuusta, eikö minulle siis makseta ensimmäisestä työttömyysviikosta korvausta lainkaan?
Olen yrittänyt googletella asiaa, mutta olen vain hämmentynyt. Olen melko nuori ja tämä on ensimmäinen "oikea" työpaikkani, joten en tiedä näistä asioista mitään.
Kommentit (4)
Ensin ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi vaikka MOL:n sivun kautta. Varaa pankkitunnukset, tarvitset niitä tunnistautumiseen. Te-toimistosta saat lausunnon, että ei ole estettä työttömyyskorvauksen maksulle, ja ottavat yhteyttä ennemmin tai myöhemmin. Nykyään yleensä myöhemmin.
Kassalle teet hakemuksen ensimmäisestä työttömyyspäivästä alkaen. Et siis liitolle, kun pienillä liitoilla on yhteisiä kassoja, vain isoilla omat. Ensimmäinen pitää tehdä paperilla ja toimittaa palkkatodistus ansiosidonnaisen laskemista varten. Sen voi lähettää jo etukäteen, on sitten päätös päivärahan määrästä valmiina kun varsinainen hakemus tulee.
Kannattaa varautua siihenkin, että ekat korvaukset saat vasta 2-3 kuukauden kuluttua hakemuksen jättämisestä. Hyvällä tuurilla saat korvaukset nopeamminkin.
Ensimmäinen hakemus laitetaan kun 2 vkoa on kulunut, seuraavat sitten 4 vkon välein. Mulla on elämäni eka työttömyysjakso alkanut ja karenssia tuli 5 pv. Huhtikuussa jäin työttömäksi ja eka viikon erä tuli toukokuun 20 pv eli tosi nopeasti vaikka piti lisätietojakin toimitella. Seuraava erä tulee jo 15.6:)
Mutta en ole liitossa vaan YTKssa
Tulee takautuvasti ja et tosiaan saa ekalta viikolta mitään.
Kassoissa on aika paljon töitä nykyään, hakemuksia tulee laatikollinen päivässä ja nettihakemukset päälle, joten et välttämättä vielä ekan maksupäivän koittaessa saa mitään kun hakemusta ei ole ehditty käsitellä. Takautuvasti tulee sitten tietysti.