Miten sanoa ystävällisesti etten halua vieraita synnytyksen jälkeen?
Meille on syntymässä ihan kohta toinen lapsi.
Esikoisen synnyttyä en osannut sanoa vieraille "ei" ja koin todella väsyttävänä heidän vastaanottamisen. Tietenkin todella ihanaa ja sydäntä lämmittävää, että halusivat nähdä minua ja vauvaa, mutta samalla ihan kamalan uuvuttavaa. Olisin vaan halunnut toipua synnytyksestä, hiihtää rauhassa kotona pyjamassa maitoa valuen ja käyttää vierailuajat nukkumiseen. Olin ainakin viime synnytyksen jälkeen myös tosi herkillä ja ihan kaikki itketti alussa.
Niinpä viime kerrasta viisastuneena en haluaisi vastaanottaa ketään vieraita esim. ekaan kuukauteen. Oma äiti ja anoppi voivat käydä, mutta hekin sitten, kun synnytyksestä on pikkasen toipunut. Mutta muita kyläilijöitä en haluaisi. Lisäksi isona juttuna on korona - en missään nimessä haluaisi sairastua siihen etenkään vastasyntyneen kanssa, joten siksikään en haluaisi vieraita meille.
Miten tämän voisi sanoa ystävällisesti ystäville ja sukulaisille ilman, että loukkaantuvat? Millaisia kokemuksia teillä on asiasta?
Kommentit (85)
Korona. Täysin pätevä syy kieltäytyä vieraista. Vain tollo ei sitä tajua ja kukaan ei tolloa jää kaipaamaan.
No nyt korona-aikanahan tuo on helppoa. Vetoat vaan siihen. Kai nyt kaikki tajuaa, että tällaisena aikana ei ole viisasta mennä kyläilemään vastasyntyneen kotiin.
Ystävällisintä on olla rehellinen ja sanoa asia niin kuin se on "en ota vastaan vieraita nyt". Joku loukkaantuu toki siitä huolimatta että olet ystävällinen.
Minusta vaikeat asiat on helpoin sanoa tanssin universaalin kielen kautta.
Minä sanoin vain, etten toivo vierailuja ensimmäisinä viikkoina. Mieheni hoiti kaikki toppuuttelut puolestani, niin ei tarvinnut minun vielä siitäkin stressaantua.
Ei toiveensa kertominen ole lähtökohtaisesti mitenkään epäystävällistä. Me kyllä silti hiukan pehmensimme sitä sanomalla jo etukäteen, että emme ota vierailijoita kuukauteen ja sitten "joustimme" kolmen viikon kuluttua. Ei siinä sen kummempaa ja jos ei silloin olisi tuntunut hyvältä niin olisimme olleet keskenämme pidempäänkin.
Aikasi on silloin olla itsekäs eikä toipilaana hoitaa muiden ongelmia ja turhanpäiväisiä mielenpahoituksia. Hoidat itsesi ja lapsesi ja se saa riittää.
Minusta voi aivan hyvin sanoa,etä ole ilahtunut siitä, että haluaisitte vierailla luonamme, mutta uuden tulokkaan myötä haluaisitte levätä ja viettää perheen kesken ainoastaan "omaa aikaa".
Ellei vieraat tätä ymmärrä, niin se on sitten heidän häpeänsä. - Et/- te voi ottaa muiden tunteista vastuuta. Ymmärrän toki heiman sitäkin, että esimerkiksi iäkkäät isovanhemmat haluaisiva mahd. kovinkin halukkaasi nähdä uuden lapsenlapsensa.
Tällä hetkellä tietysti kuka tahansa voi vedota "korona-aikaan"...
Sinkkumies (lapseton)
Älä turhaan mieti miten ihmiset suhtautuu. Sanot ihan vaan suoraan, että haluat ensimmäisten viikkojen ajan toipua ja totutella rauhassa. Jos joku siitä ottaa itseensä niin se on sitten sen henkilön oma asia. Laita mies asialle jos tuntuu vaikealta sanoa.
Oli korona-aika tai ei niin tämän asian kanssa painiskelee tosi moni äiti!
Meillä oli sama juttu esikoisen kanssa. En olisi halunnut nähdä yhtään ketään, mutta mies oli innolla ottamassa vieraita vastaan. Liian kilttinä ihmisenä en pitänyt puoliani vaan ajattelin, että kai sitä täytyy tässä vaan jaksaa. Ei tarvitse! Juuri synnyttäneenä naisella on biologinen tarve suojella vauvaa ja pesiä tämän kanssa kaikessa rauhassa. Myös itse saa toipua. Silloin ei tarvitse ottaa ketään, ei läheisintäkään ystävää, vastaan. Minulla ainakin oli valtava tarve omaan kuplaan. Vieraat ärsyttivät ja inhosin sitä, kun vauvaa pyydettiin syliin ja imettämistä (jota vasta harjoittelin vauvan kanssa) katsottiin kuin teatteriesitystä. Yksikin otti siitä oikein kuvan minulta edes kysymättä!
Otat siis vieraita vastaan vasta sitten, kun olet siihen itse valmis. Kun vauva pikkasen kasvaa niin alkaa kaivata myös "ulkomaailmaa" ja silloin ystävien ja sukulaisten näkeminen tuntuu taas kivalta. Tietty korona tuo tähän tilanteeseen ihan oman twistinsä eli sehän rahoittaa kuitenkin aika paljon näkemistä.
Vetoa koronaan, se on ihan oikea syy.
Ainakin itse olin toisen synnyttyä aluksi kotona paljon väsyneempi kuin ensimmäiseltä. Johtuen tietenkin siitä että siinä oli se virtaa täynnä oleva esikoinenkin.
Ei sitä toista lasta kukaan enää syki katsomaan, paitsi ehkä isovanhemmat. Esikoinen on se, josta joku muukin voi intoilla, varsinkin, jollei suvussa/ystäväpiirissä ole jo toistakymmentä pikkulasta valmiiksi. Ne muut otetaan vastaan tyyliin "Jaa, Milla sai taas lapsen. Onnea hänelle."
Ei tarvi olla ystävällinen. Sano suoraan että ei saa tulla. Niin mekin snaottiin että 2 viikkoa halutaan olla oman perheen kesken.
Minä lähetin ystäville joukkoviestin,jossa kerroin vauvan syntymästä ja sanoin lopuksi jotenkin niin, että nähdään tässä joidenkin viikkojen päästä, kunhan ollaan toivuttu ja totuttu kaikkeen uuteen.
Silti jotkut laittoivat esim. viikon kuluttua, että joko voi tulla. Sanoin ihan suoraan ja ystävällisesti, että vielä en jaksa nähdä, mutta ilmoittelen sitten kyllä.
Jotkut eivät tule ymmärtämään, mutta se on heidän murheensa. En vain ole koskaan oikein ymmärtänyt tätä ilmiötä - miksi joillakin on niin hirveä kiire päästä katsomaan vauvaa? Se ei todellakaan ole kauhean kunnioittavaa vauvaperhettä kohtaan. Itse olen laittanut aina lapsia saaneille ystäville viestiä, että täällä ollaan ja kerrothan, jos voin olla mitenkään avuksi ja että nähdään, kun sinusta tuntuu siltä, ei mitään paineita.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä toista lasta kukaan enää syki katsomaan, paitsi ehkä isovanhemmat. Esikoinen on se, josta joku muukin voi intoilla, varsinkin, jollei suvussa/ystäväpiirissä ole jo toistakymmentä pikkulasta valmiiksi. Ne muut otetaan vastaan tyyliin "Jaa, Milla sai taas lapsen. Onnea hänelle."
Tämä on totta. Kolmannesta ei enää onnitellakaan.
Vetoa koronaan, sanot vaan että et halua kenenkään sairastuvan ja vierailla saa sitten myöhemmin. Lupaa vaikka kuvia vauvasta.
Voit ilmoittaa aika suoraan. Suurta osaa ei oikeasti kiinnosta vauvasi juurikaan. He pyrkivät käymään koska arvelevat sinun muuten pahastuvan.
Vierailija kirjoitti:
Voit ilmoittaa aika suoraan. Suurta osaa ei oikeasti kiinnosta vauvasi juurikaan. He pyrkivät käymään koska arvelevat sinun muuten pahastuvan.
Osan kanssa on aivan varmasti näin. Mutta siten on niitäkin, joita nimenomaan kiinnostaa se vauva! Mullekin laitteli viestiä sellaiset tädit ja työkaverit, joiden kanssa en juurikaan ole tekemisissä, että koskas sitä vauvaa pääsee katsomaan, kun on vaan niin pienen ajan vastasyntynyt?! Yksi tällainen vanhempi työkaveri sitten tunki meille puoliväkisin. Siinä sitten istuin kahvipöydässä alapää kipeänä, hiki otsalla ja vauvaa niska puutuneena imettäen kuunnellen tämän rouvan ummehtuneita neuvoja vauvanhoidosta.
Never again. Jos saan vielä joskus toisen lapsen niin todellakin rauhoitan alkuajat vaan vauvalle ja omaan toipumiseen.
Pysy lujana äläkä ota vieraita vastaan.
Lisäksi, älä kerro vauvan syntymästä heti kaikille, niin eivät ainakaan laitokselle änkeä.
Vetoa koronaan.
En keksi yhtään hyvää syytä miksi pitäisi mennä nykyaikana vierailemaan vasta synnyttäneen luo. Sen vauvan ja äidin näkee ihan tarpeeksi hyvin kuvista tai videopuhelulta. Kukat ja muut mahdolliset lahjat voi toimittaa muutenkin kuin vierailemalla.
Siis mitä ihmettä, Ompas ajattelematonta porukkaa jos tunkee kylään!
Me kun saatiin vauva, niin otettiin vanhempani ja appivanhemmat vastaan. Muut jo onnitellessaan sanoivat: " te ette varmaan näin korona-aikaan ota vierailijoita". Ei tarvinnut muutakuin sanoa, että näin on, kiitos onnitteluista ja palataan asiaan kun vauva on isompi :)
Ei tarvitse olla ystävällinen. Korona-aikana kenelläkään ei ole mitään asiaa vauvan lähelle.