Onko uudemmissa kerrostaloasunnoissa parempi äänieristys?
Käsittääkseni pitäisi olla. Haen asuntoa, jossa seinät ei olisi ”paperia” kuten nykyisessä. Kaiken kruunaa vielä juoppopariskunta, niiden kaikki puhe kuuluu yöllä läpi.
Tarkoitan, ett olisiko varminta etsiä uudempaa kämppää? Tottakai tuo on paljon naapureistakin kiinni.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Elementtitalot ovat kaikkein huonoimmat. 1900-alun jugendeissa on paras äänieristys.
Puiset välipohjat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikissa seinät pahvia. Nää on Treella.
Juu tervetuloa vaan Tampereelle! Tänne rakennetaan parhaillaan vallan hienoja uusia asuinalueitakin ja joka kohteessa huseeraa yksi ja sama firma. Täällä onnenkantamoisessa olen kerryttänyt kokemusta sekä 2016 että 2019 valmistuneista taloista. Ihan kaikki kuuluu läpi: naapurin smoothiekoneen hyrinä, koiran haukku (useampia kerroksia alhaaltapäin), normipuhe, joka vi*un kolahdus ja töminä ,keittiön kaappien ovien kolahdukset, askeläänet jne. Hissin hurina kuuluu tänne asuntoon sisään samoin kuin kellarikerroksen pyykkituvan pesukoneen linkouskin. Pyykkitupa on neljä kerrosta alempana. Kaikki edellä mainitut on siis normaalia elämisen ääniä, en valita itse äänistä. Vaan rakentamisen laadusta. Vai pitäisikö tällaisiä ääniä enää kuulua nykyajan materiaaleilla ja osaamisella? Jos siis harkitsee muuttoa tai peräti asunnon ostoa paremman äänieristyksen toivossa, niin kannattaa miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikissa seinät pahvia. Nää on Treella.
Aikamoista. Yläkerta on kyllä ehdoton.
Tasakattoisissa ylin kerros pääsee ensimmäisenä nauttimaan vuodoista, sitten kun katon pinnoitteella tulee vuodet täyteen.
Meillä on 2019 talo eikä juuri kuulu mitään. Yläkerrasta kuuluu jos huutavat tai pitävät bileitä niin huudot/kiljahdukset muttei muuta. Seinänaapuri ei ole meistäkään valittanut.
50-58 luvun taloissa on paha. Kaikki äänet kulkevat runkojen kautta. Tehtiin naapurin kanssa testi! Ylimmän kerroksen naapuri kokeili hypätä tasajaloin, me melkein katutasolla kuultiin sitä. Meni ääni seiniä pitkin.
Raput ovat äänekkäitä. Yhtä jyskettä.
Aika moni hehkuttaa tuota yläkertaa. Eipä ole sekään mikään onnela. Alapuolelta kantautuu myös asukkaan askeltöminä. Älkääkä kysykö miten on mahdollista, en osaa vastata. Liene kantautuu jotenkin rakenteita pitkin, ns "runkoääni". Tömps, tömps, tömps, tömps.....
T: Uudessa talossa asuva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Asun 2018 valmistuneessa kerrostalossa, ja juuri kuulen, kun seinän takana naapurit keskustelevat, tekisivätkö ranskalaisia vai tortilloja. Jopa haukottelu kuuluu naapurista. Kallis asunto lisäksi hyvällä alueella, ei edes siis mikään kunnan vuokratalo, mutta ihan kaiķki kuuluu.
Aika uskomatonta. Rakennusvirhe?
Luultavasti. Vuotaa jostain saumasta läpi. Yleisesti ottaen eivät melun osalta(kaan) rakennusmääräykset ole niin olennaisesti muuttuneet vuosien varrella, että rakennuksen iällä olisi juurikaan merkitystä kuuluuko ääni vai ei. Paskaa on tehty ennen ja tehdään nykyäänkin.
alan ihmisenä voin todeta että tämä on aivan totta! turha sitä naapuria vihata eikuin vaatimaan rakennusmääräyksiä sellaisiksi että 150cm korkeudesta pudotettu petanque pallon putoaminen ei kuulu eikä 150cm narulla heilautettuna seinään myöskään. on mahdollista rakentaa niin ettei mitään kuulu mutta kun se maksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä talo rakennettu 15 vuotta sitten ja täällä ei kuulu mitään. Edes naapurissa itkevän vauvan ääni ei kuulu kunnolla, se kuuluu kyllä mutta ihan kuin jostain todella kaukaa. Eli ei mitenkään häiritsevästi.
Kai se johtuu siitä kun nykyään kerrostaloihin laitetaan huoneistokohtainen ilmanvaihto, niin ei äänet kuulu putkia pitkin muihin asuntoihin.
Onko kaikissa uudemmissa taloissa huoneistokohtainen ilmastointi?
Uusissa on kaikissa. Mulla ainakin kuuluu just ilmastoinnin kautta naapurin öiset touhut (kuuntelee/katselee tv:tä/radiota). Muutenkin vihaan koneellista ilmanvaihtoa. Olen laittanut maalarinteippiä "ilmastointiritilän" tukkeeksi, vaikka se onkin kiellettyä. Sieltä voi myös tulla tupakanhajut, jos naapuri on idiootti ja tupakoi kämpässä.
Tuo on hyvä uutinen, koska alkoholistien mölinä ja riitely kuuluu asuntooni kristallinkirkkaana juuri noista ilmanvaihtokanavista.
Mitä tarkoittaa ”keskitetty koneellinen tulo -ja poistoilmanvaihto?
En ole insinööri tms., mutta toi tarkoittanee just niitä valkoisia reiällisiä "koteloita" katon rajassa (uusissa taloissa), mistä niitä häiriöääniä voi kuulua (naapurista riippuen). Ja jääkylmää ilmaa puhaltaa kämppään noista. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Asun 2018 valmistuneessa kerrostalossa, ja juuri kuulen, kun seinän takana naapurit keskustelevat, tekisivätkö ranskalaisia vai tortilloja. Jopa haukottelu kuuluu naapurista. Kallis asunto lisäksi hyvällä alueella, ei edes siis mikään kunnan vuokratalo, mutta ihan kaiķki kuuluu.
Aika uskomatonta. Rakennusvirhe?
Luultavasti. Vuotaa jostain saumasta läpi. Yleisesti ottaen eivät melun osalta(kaan) rakennusmääräykset ole niin olennaisesti muuttuneet vuosien varrella, että rakennuksen iällä olisi juurikaan merkitystä kuuluuko ääni vai ei. Paskaa on tehty ennen ja tehdään nykyäänkin.
alan ihmisenä voin todeta että tämä on aivan totta! turha sitä naapuria vihata eikuin vaatimaan rakennusmääräyksiä sellaisiksi että 150cm korkeudesta pudotettu petanque pallon putoaminen ei kuulu eikä 150cm narulla heilautettuna seinään myöskään. on mahdollista rakentaa niin ettei mitään kuulu mutta kun se maksaa!
Sehän se just onkin, kun tehdään nopeeta ja halvalla sutta ja sekundaa.
Onko kellään kokemusta uusien talojen lattialämmityksestä? Siis äänieristyksen kannalta? Mietin vain, että jos on lattialämmitys niin sinnehän tulee enemmän "täytettä" ja materiaalia. Auttaako vähentämään juurikin askelten töminää?
Vierailija kirjoitti:
Aika moni hehkuttaa tuota yläkertaa. Eipä ole sekään mikään onnela. Alapuolelta kantautuu myös asukkaan askeltöminä. Älkääkä kysykö miten on mahdollista, en osaa vastata. Liene kantautuu jotenkin rakenteita pitkin, ns "runkoääni". Tömps, tömps, tömps, tömps.....
Joo, olen asunut ylimmässä (uudessa talossa) ja alapuolelta kuului tömps, tömps... :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Juu tervetuloa vaan Tampereelle! Tänne rakennetaan parhaillaan vallan hienoja uusia asuinalueitakin ja joka kohteessa huseeraa yksi ja sama firma. Täällä onnenkantamoisessa olen kerryttänyt kokemusta sekä 2016 että 2019 valmistuneista taloista. Ihan kaikki kuuluu läpi: naapurin smoothiekoneen hyrinä, koiran haukku (useampia kerroksia alhaaltapäin), normipuhe, joka vi*un kolahdus ja töminä ,keittiön kaappien ovien kolahdukset, askeläänet jne. Hissin hurina kuuluu tänne asuntoon sisään samoin kuin kellarikerroksen pyykkituvan pesukoneen linkouskin. Pyykkitupa on neljä kerrosta alempana. Kaikki edellä mainitut on siis normaalia elämisen ääniä, en valita itse äänistä. Vaan rakentamisen laadusta. Vai pitäisikö tällaisiä ääniä enää kuulua nykyajan materiaaleilla ja osaamisella? Jos siis harkitsee muuttoa tai peräti asunnon ostoa paremman äänieristyksen toivossa, niin kannattaa miettiä.
säästetään ja säästetään. kova hinta naapurivihalle. kyllä tässä asiassa pitäisi suomalaiset ryhdistäytyä ja alkaa vaatimaan rakentamista mikä mahdollistaa kotirauhaa! toi normaali asumisäänet on vai seliseli juttua rakentajalle joka kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on totta niin miten jaksat asua siinä? Minä tulisin tunnissa sekopääksi. Asun rivitalossa, päätyasunto, ainoa ääni joka kuuluu naapurista kun naapurin tytär käy penikkansa kanssa äitinsä luona. Se pentu on ihan hirveä, kun sitä näkee kaupassa, ei mitään rajoja. Se hyppii varmaan jostain korkealta lattialle, se töminä heikosti kuuluu. Ääni kuuluu vain kun tyttären auto on vieraspaikalla. Ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen asunut ylimmässä (uudessa talossa) ja alapuolelta kuului tömps, tömps... :(
auttaako jos laittaa lattialle jotain raskasmattoa tjs. eristettä normi maton alle?
kyselen siksi kun haaveilen muuttoa ylimpään kerrokseen ja kattoa on vuokralaisena hieman vaikea äänieristää
Asun 2017 valmistuneessa kerrostalossa ja täällä on parempi äänieristys kuin aiemmissa taloissa, jossa olen asunut. Kyllä tähänkin ääniä kantautuu, mihimpä ei mitään kuuluisi, mutta verranttuna 70- ja 90-luvulla ja 30-luvulla (yksiö erotettu jossain vaiheessa isommasta asunnosta) rakennetuista niin ero oli kyllä huima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Tämäkin Tampereella ja valmistunut v.2017. Yläkerran eukon kuorsaus kuuluu mulle ja seinän takana ukko vissiin valvoo yöt ja kattelee telkkaria. Samoja kommentteja paperiseinistä olen tosiaan kuullut muiltakin uusiin taloihin muuttaneilta Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä talo rakennettu 15 vuotta sitten ja täällä ei kuulu mitään. Edes naapurissa itkevän vauvan ääni ei kuulu kunnolla, se kuuluu kyllä mutta ihan kuin jostain todella kaukaa. Eli ei mitenkään häiritsevästi.
Kai se johtuu siitä kun nykyään kerrostaloihin laitetaan huoneistokohtainen ilmanvaihto, niin ei äänet kuulu putkia pitkin muihin asuntoihin.
Onko kaikissa uudemmissa taloissa huoneistokohtainen ilmastointi?
Uusissa on kaikissa. Mulla ainakin kuuluu just ilmastoinnin kautta naapurin öiset touhut (kuuntelee/katselee tv:tä/radiota). Muutenkin vihaan koneellista ilmanvaihtoa. Olen laittanut maalarinteippiä "ilmastointiritilän" tukkeeksi, vaikka se onkin kiellettyä. Sieltä voi myös tulla tupakanhajut, jos naapuri on idiootti ja tupakoi kämpässä.
Tuo on hyvä uutinen, koska alkoholistien mölinä ja riitely kuuluu asuntooni kristallinkirkkaana juuri noista ilmanvaihtokanavista.
Mitä tarkoittaa ”keskitetty koneellinen tulo -ja poistoilmanvaihto?
En ole insinööri tms., mutta toi tarkoittanee just niitä valkoisia reiällisiä "koteloita" katon rajassa (uusissa taloissa), mistä niitä häiriöääniä voi kuulua (naapurista riippuen). Ja jääkylmää ilmaa puhaltaa kämppään noista. :(
Näyttää uusissakin olevan sitten noita. Eivät ole ilmeisesti sen hiljaisempia kuin vanhatkaan. Onko mikään kerrostalo edes kohtuuhiljainen? Siis edelleen jos oletetaan että on ”perusnaapurit”?
Asun 2000-luvun alussa rakennetussa kerrostalossa. Kovempiääninen remontointi tai lasten parkuminen kyllä asuntoon kantautuisi, mutta naapurit ovat onneksi todella rauhallista sakkia. Tänäänkään ei ole kuulunut pihaustakaan muista asunnoista koko päivänä.
Aiemmin 70-luvun talossa asuessa kuului läpi kaikki äänet ihan siitä lähtien, jos naapuri kaksi kerrosta alempana pieraisi tai seinänaapuri nousi yöllä sängystä kävelläkseen vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun 2017 valmistuneessa kerrostalossa ja täällä on parempi äänieristys kuin aiemmissa taloissa, jossa olen asunut. Kyllä tähänkin ääniä kantautuu, mihimpä ei mitään kuuluisi, mutta verranttuna 70- ja 90-luvulla ja 30-luvulla (yksiö erotettu jossain vaiheessa isommasta asunnosta) rakennetuista niin ero oli kyllä huima.
Millainen ilmanvaihto siellä on?
asun 2016 rakennetussa ja on aivan sama onko seinää vai ei sillä kuulen kaiken aivan selvästi. esim. kynän laskemisen pöydälle, kaikki keskustelut, televisio ohjelmat jne. odotan milloin saisi kansalaisaloitteen jossa vaaditaan "normaalien asumisen äänien" poistamista eli rakennusmääräyksiin niin ettei mikään kolina imuroidessa kuulu.
olen asunut ympäri suomea lähes 10 eri kerrostalo asunnossa ja talonrakentajana voin sanoa että yksi suurempia vedätyksiä on nimenomaan tuossa äänieristyksissä ja muissa säästäminen.