Onko uudemmissa kerrostaloasunnoissa parempi äänieristys?
Käsittääkseni pitäisi olla. Haen asuntoa, jossa seinät ei olisi ”paperia” kuten nykyisessä. Kaiken kruunaa vielä juoppopariskunta, niiden kaikki puhe kuuluu yöllä läpi.
Tarkoitan, ett olisiko varminta etsiä uudempaa kämppää? Tottakai tuo on paljon naapureistakin kiinni.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Sossutalojen onelma ei ole seinissä vaan otuksissa jotka eivät osaa asua.
Eikä välttämättä edes sossutalojen. Meillä ennen hyvään taloyhtiöön ei tarvittu kuin yksi narkotapaus ja sitä metelin määrää...
Ja se, kun mattoja ja verhoja ei käytetä. Kodista tulee kaikukoppa.
Tämä talo rakennettu 15 vuotta sitten ja täällä ei kuulu mitään. Edes naapurissa itkevän vauvan ääni ei kuulu kunnolla, se kuuluu kyllä mutta ihan kuin jostain todella kaukaa. Eli ei mitenkään häiritsevästi.
Kai se johtuu siitä kun nykyään kerrostaloihin laitetaan huoneistokohtainen ilmanvaihto, niin ei äänet kuulu putkia pitkin muihin asuntoihin.
Vierailija kirjoitti:
mita mita mita sina sanoa ??
Kyllä uudet talot ovat keskimäärin hiljaisempia. Naapurin puhe ei ainakaan ole kuulunut uusissa taloissa, joissa olen asunut. Toisaalta, jos saat häirikkönaapurin, niin talon rakennusvuosi ei paljon auta.
Ei voi aina etukäteen tietää. Edellinen asunto oli rakennettu 1940 ja nykyinen on uusi. Esim. käytävän äänet kuuluivat edellisessä asunnossa paljon paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä talo rakennettu 15 vuotta sitten ja täällä ei kuulu mitään. Edes naapurissa itkevän vauvan ääni ei kuulu kunnolla, se kuuluu kyllä mutta ihan kuin jostain todella kaukaa. Eli ei mitenkään häiritsevästi.
Kai se johtuu siitä kun nykyään kerrostaloihin laitetaan huoneistokohtainen ilmanvaihto, niin ei äänet kuulu putkia pitkin muihin asuntoihin.
Onko kaikissa uudemmissa taloissa huoneistokohtainen ilmastointi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uudet talot ovat keskimäärin hiljaisempia. Naapurin puhe ei ainakaan ole kuulunut uusissa taloissa, joissa olen asunut. Toisaalta, jos saat häirikkönaapurin, niin talon rakennusvuosi ei paljon auta.
Totta. Muutin avioeron jälkeen 70-luvun vuokrataloon, muuten on ok hiljaista, mutta yksi juoppokämppä...ei ole lapsellekaan kiva paikka. Täytyy asua vielä noin vuoden verran vuokralla, joten haluaisin edes jotenkin saada mahdollista varmuutta asunnon hiljaisuudesta. Siis norminaapureilla varustettuna.
Elementtitalot ovat kaikkein huonoimmat. 1900-alun jugendeissa on paras äänieristys.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikissa seinät pahvia. Nää on Treella.
Riippuu täysin talosta ja sen rakenteista.
Meillä on 80-lukulainen talo jossa kerrosten välipohjat valettu paikan päällä + huoneistojen väliset seinät muurattu ja ei kuulu pihaustakaan normaalista elämästä. Runkoäänet kuuluvat, jos joku tiputtaa kovan esineen lattialle.
Heppoinen ontelolaatta ei paljoa ääniä eristä, varsinkaan jos on ilmarakoja vielä jossain.
Asun 2014 valmistuneessa talossa enkä muista kuulleeni naapureista ikinä mitään ääniä. Kuitenkin seinänaapurina on lapsiperhe, eli luulisi heidän ääntä kuitenkin kotonaan pitävän. Ainoastaan rapusta kuuluu joskus sen lapsen ääniä, muuten en varmaan edes tietäisi että perheessä on lapsi.
Edellisessä asunnossani, joka oli 1972 rakennetussa kerrostalossa, oli surkea äänieristys. Ihan normaali puhekin kuului naapurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Ei todellakaan ole. Olen asunut monessa uudessa krs-talossa ja kaikki kuuluu naapurista. Olen just siksi muuttanut viime vuosina usein, kun olen kuvitellut että uusissa taloissa olisi paremmat eristeet, mutta joka kerta olen joutunut pettymään. Tietysti riippuu naapureistakin, miten elävät ja koluavat, mutta mulle on osunut tosi raivostuttavia tyyppejä seinän taakse tai yläkertaan. Enimmäkseen olen asunut ylimmässä kerroksessa juuri sen takia, että kukaan norsu ei tömistelisi yläpuolella, mutta nyt just viimeksi menin halpaan ja muutin eka kerrokseen. Yläpuolella asuu kanta-astuva norsu (kehopositiivinen!), joka lisäksi heittelee koiranpennulleen jotain leluja pitkin nurkkia kaiken pvää ja vielä klo 23 pintaan. :( Nää talot on valmistuneet v. 20012, v. 2017, 2018, ja kaikissa seinät pahvia. Nää on Treella.
Aikamoista. Yläkerta on kyllä ehdoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Asun 2018 valmistuneessa kerrostalossa, ja juuri kuulen, kun seinän takana naapurit keskustelevat, tekisivätkö ranskalaisia vai tortilloja. Jopa haukottelu kuuluu naapurista. Kallis asunto lisäksi hyvällä alueella, ei edes siis mikään kunnan vuokratalo, mutta ihan kaiķki kuuluu.
Aika uskomatonta. Rakennusvirhe?
Luultavasti. Vuotaa jostain saumasta läpi. Yleisesti ottaen eivät melun osalta(kaan) rakennusmääräykset ole niin olennaisesti muuttuneet vuosien varrella, että rakennuksen iällä olisi juurikaan merkitystä kuuluuko ääni vai ei. Paskaa on tehty ennen ja tehdään nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa on kaikissa. Mulla ainakin kuuluu just ilmastoinnin kautta naapurin öiset touhut (kuuntelee/katselee tv:tä/radiota). Muutenkin vihaan koneellista ilmanvaihtoa. Olen laittanut maalarinteippiä "ilmastointiritilän" tukkeeksi, vaikka se onkin kiellettyä. Sieltä voi myös tulla tupakanhajut, jos naapuri on idiootti ja tupakoi kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa 1900-luvun kivitaloissa on erinomainen äänieristys. Koskaan ei kuulu naapureista mitään, elleivät satu metelöimään ulko-ovensa vieressä, jolloin ääni kaikuu rappukäytävässä.
1952 valmistuneessa, paikallaan muuratussa talossa pystyi jopa metelöimäänkin ilman, että se kuului naapuriin. Tämä nykyisen asuintalo on valmistunut 1963 ja tässä on jotain ihme kevytbetoniseiniä. Kaikki äänet, jopa alakerrassa kävelynkin tömpe kuuluu ylempään kerrokseen.
Ylin kerros ei auta mitään, jos satut 70-luvulla rakennettuun taloon. Alapuolelta kuuluu hyvin selvästi kaikki mahdollinen, ja seinänaapurien mölinät siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mita mita mita sina sanoa ??
Turhaan yrität provota! Mun tuttu asuu Hgissä kaupungin vuokra-asunnossa perheineen. Olen siellä käynyt vähän joka vko. Talo on rakennettu joskus vajaa 25 v sitten. Asuvat 3/6 kerroksessa. Koskaan en ole kuullut yhtään mitään miltään suunnalta naapureista, vaikka olen siellä oleillut monenmonta vkonloppua eikä ole tuttukaan valittanut koskaan. Joskus asui alapuolella suomalainen nainen, joka tupakoi partsilla. On jo muuttanut (onneksi) pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusissa on kaikissa. Mulla ainakin kuuluu just ilmastoinnin kautta naapurin öiset touhut (kuuntelee/katselee tv:tä/radiota). Muutenkin vihaan koneellista ilmanvaihtoa. Olen laittanut maalarinteippiä "ilmastointiritilän" tukkeeksi, vaikka se onkin kiellettyä. Sieltä voi myös tulla tupakanhajut, jos naapuri on idiootti ja tupakoi kämpässä.
Tuo on hyvä uutinen, koska alkoholistien mölinä ja riitely kuuluu asuntooni kristallinkirkkaana juuri noista ilmanvaihtokanavista.
Mitä tarkoittaa ”keskitetty koneellinen tulo -ja poistoilmanvaihto?