Jään ilman opiskelupaikkaa ja masennun. Onko välivuosi paha juttu?
Olin eilen pääsykokeessa ja luin keskustelupalstalta kokeen oikeita vastauksia. Näyttää, että olen vastannut kaikkeen väärin ja väärästä vastauksesta tulee aina -0,5 pistettä. Ärsyttää niin paljon, että tulin tänne ulisemaan. En tiedä mitä välivuoden aikana teen. Vihdoin kun olin löytänyt itseäni kiinnostavan alan, en pääse sinne.
Kommentit (24)
Mene töihin siksi aikaa. Ja sen lisäksi lue. Jos vain luet seuraavaan kokeeseen, voitkin masentua.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 23:09"]
Minä pidin lukion jälkeen ihan omasta tahdostani kaksi välivuotta. Tosin ensimmäisen jälkeen hain ja pääsin kouluun mutta päätin lykätä opintojen aloittamista koska olin päässyt niin mukavaan työpaikkaan. Työskentelin koulunkäyntiavustajana erityislasten kanssa. Myöhemmin lähdin sitten opiskelemaan insinööriksi. Minun kanssani opintoja aloittamassa oli monia muita joilla oli ollut 2-4 välivuotta. Nauti hetki huolettomasta ajasta. Saat tehdä jotain melko stressitöntä työtä ja elellä vähän leveämmin tai hankkia rahaa säästöön opiskeluja varten. Et tosiaan putoa kelkasta. Minusta työskentely välivuosien ajan oli hyvä idea. Opin toimimaan työyhteisöissä ja hankin arvokkaita työelämätaitoja joita ei välttämättä kesä- tai iltatöissä niin helposti omaksu. On opettavaista olla työyhteisön täysivaltainen jäsen. Niitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan ja uskon että valmistumisesi jälkeen myös työnantajat arvostavat sitä ettet ole aivan ummikko työelämässä. Toki välivuoden käyttäminen opiskeluunkin on hyvä vaihtoehto. Ajattele nyt niin että sinulla on vain mahdollisuuksia ja vuosi aikaa toteuttaa itseäsi. :)
[/quote]
Näin kai se on. Pitäisi varmaankin osata nauttia, empä osannut ajatella asiaa tältä kantilta. Jospa kypsyn välivuoden aikana. D:
Taas näitä mene töihin-kehotuksia täällä. Mene sinä itseesi joka niitä jakelet, aivan kuin lukiosta valmistunut ilman ammattia oleva nuori otettaisiin ilman muuta johonkin töihin kun ammattilaisiakin on kortistossa pilvin pimein. Mutta ei ole välivuosi paha, kunhan keksit jotain mielekästä tekemistä. Au pairiksi lähtemistä kannattaa harkita. Itseäni kaduttaa kun en arkuuttani lähtenyt kun vietin myös välivuotta, vaan olin baarimikkona kylän ainoassa räkälässä. Mutta kevät kannattaa kyllä rauhoittaa sikäli että pystyt valmistumaan pääsykokeisiin.
Varmaan vähintään puolet lukion päättäneistä viettää välivuoden lukion jälkeen.