Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Saiskohan kaupan purkaa? Ostettu verkkokauppa.com:sta

Sivut

Kommentit (45)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

KODINKONE KESTÄÄ, JOS ON ONNEA

 Voisi olettaa, että jääkaapin pitää kestää kauemmin kuin leivänpaahtimen. Tai että pölynimurin on toimittava pitempään kuin kännykän. Hyvitystä hakeva voi törmätä toiseen todellisuuteen. Kodinkone kestää, jos on onnea

Arvaatko, kuinka kauan jääkaapin pitää kestää? Entä kännykän tai pesukoneen?

Oikea vastaus: plus miinus kaksi vuotta. Näin ainakin, jos kysytään kuluttajariitalautakunnalta, joka ratkoo kuluttajien ja myyjien välisiä riitoja.

Myyjän vastuu ei lopu kahden vuoden jälkeenkään, mutta noin kaksi vuotta on se aika, jolloin myyjä on yksin vastuussa simahtaneen laitteen korjauskustannuksista.

– Kahden vuoden jälkeen kustannuksia ruvetaan jo jakamaan myyjän ja ostajan välillä, kuluttajariitalautakunnan ylitarkastaja Maija Mäkinen sanoo.

– Kolmen vuoden käyttämisen jälkeen asiakas joutuu jo maksamaan melko suuren osan korjauskuluista, ja neljän vuoden päästä voi olla jo aika toivotonta saada enää mitään korvausta.

Ja vaikka lautakunta hyvitystä kuluttajalle suosittaisikin, hyvityksen määrästä vähennetään vielä tuotteesta saadun käyttöhyödyn arvo. Esimerkiksi kolmen vuoden ikäisestä laitteesta hyvitys jää siis hyvin pieneksi.

Kahden vuoden nyrkkisääntö pätee Mäkisen mukaan käytännössä kaikkiin kodinkoneisiin ja -elektroniikkaan. Esimerkiksi jääkaapin ja kännykän normaalit kestoiät on siis arvioitu yhtä pitkiksi.

Poikkeus on ainoastaan television kuvaputki. Sen kestoiäksi on linjattu vähintään kolme vuotta.

Virhevastuu kestää pitempään kuin takuu

Lain mukaan tuotteiden pitää vastata kestävyydeltään kuluttajan perusteltuja odotuksia.

Mitä kuluttajalla sitten on oikeus odottaa, siihen ei lakikirjasta löydy täsmällistä vastausta.

Kuluttajaviraston juristi Katri Väänänen sanoo, että odotuksiin vaikuttavat esimerkiksi hinta ja mainonnassa annetut tiedot tuotteen laadusta.

Odotuksiin vaikuttaa myös se, mihin ihmiset ovat yleensä tiettyjen tavaroiden kohdalla tottuneet. Jääkaapin luulisi kestävän käytössä pitempään kuin mp3-soittimen.

- Asiaa arvioidaan kuitenkin yleisen mittapuun perusteella, ei niinkään yksittäisen kuluttajan odotusten pohjalta, Väänänen sanoo.

Myyjillekin saattaa vielä olla epäselvää, mitä eroa on liikkeen omalla takuulla ja lakisääteisellä virhevastuulla.

Vierailija
Vierailija

Philips :)

Oliko tämä sulle uusi sana?? Voi pientä :DDD

Jahas, toinen Philipsiin rahansa hassannut ilmoittautui. Onnea. Lol.

 

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Philips :)

Oliko tämä sulle uusi sana?? Voi pientä :DDD

Jahas, toinen Philipsiin rahansa hassannut ilmoittautui. Onnea. Lol.

 

Ennemmin philips ku samsung. 

T. Sonyn onnellinen omistaja :)

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Philips :)

Oliko tämä sulle uusi sana?? Voi pientä :DDD

Jahas, toinen Philipsiin rahansa hassannut ilmoittautui. Onnea. Lol.

 

Ennemmin philips ku samsung. 

T. Sonyn onnellinen omistaja :)

Sony - ylihinnoiteltua kuraa ja porukka maksaa, no mikäs siinä, jos paskaa haluaa...

 

Vierailija

Meillä tuo Philipsen smart-tv toimii muuten hyvin mutta Netflix vammaa jatkuvalla syötöllä. Mutta sehän nyt ei taida olla telkkarin vika.

Meillä myös netflix takkuaa urakalla. Tiedä sit onko tv:ssä vai netflixissä vika kun töllö tilttaa kun laitta netflixin päälle, siis kaukosäätimessä ei toimi yksikään nappula, eikä tv:n omissakaan nappuloissa ole mitään tietoa. Ainut vaihtoehto oli repiä töpseli irti seinästä että sai tv:n pois päältä.

Vierailija
Vierailija

Meillä tuo Philipsen smart-tv toimii muuten hyvin mutta Netflix vammaa jatkuvalla syötöllä. Mutta sehän nyt ei taida olla telkkarin vika.

Meillä myös netflix takkuaa urakalla. Tiedä sit onko tv:ssä vai netflixissä vika kun töllö tilttaa kun laitta netflixin päälle, siis kaukosäätimessä ei toimi yksikään nappula, eikä tv:n omissakaan nappuloissa ole mitään tietoa. Ainut vaihtoehto oli repiä töpseli irti seinästä että sai tv:n pois päältä.

 

Kyllä se taitaa olla telkkarin vika. Meillä Netflix käytössä kolmella laitteella, PS3, AppleTV ja iPad eikä yhdessäkään ole ollut minkäänlaisia kaatumisia.

 

Käytiin eri liikkeissä kyselemässä noista smart-televisioista ennen ostopäätöstä ja jokaisessa liikkeessä kerrottiin juuri philipsien tulevan jatkuvasti takuuhuoltoon. Joten suosittelen vaihtamaan merkkiä. Ja kyse tämän vuoden malleista.

Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija
Vierailija

Philips :)

Oliko tämä sulle uusi sana?? Voi pientä :DDD

Jahas, toinen Philipsiin rahansa hassannut ilmoittautui. Onnea. Lol.

 

Ennemmin philips ku samsung. 

T. Sonyn onnellinen omistaja :)

Sony - ylihinnoiteltua kuraa ja porukka maksaa, no mikäs siinä, jos paskaa haluaa...

 

Sonyn televisiot vielä rumia

Vierailija

Nyt lasahti täällä Philips smart tv.. Ei toimi mitkään kaukosäätimen tai tv:n nappulat. Prkl...!

Mulla kävi sama ongelma, soitin asiakaspalveluun ja antoivat latauslinkin tv:n ohjelmistopäivitykseen, joka sisältää bugikorjatun laiteohjelmiston. Se piti sitten kopioida muistitikulle, joka tökättiin telkkariin kiinni ja asentui automaattisesti, kun telkkuun laitettiin virrat. Sen jälkeen on toiminut taas hienosti.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla