Millä rahalla nykypäivän nuoret aikuiset elää luksuselämää?
Minä olen 27 vuotias ja ollut työelämässä vakituisesti jo 5 vuotta. Saan nettona käteen n. 1800€ vastuullisesta työstä rahoitusalalla. Minulle jää kuitenkin säästöön todella vähän vaikka en kuluta kuin pakollisiin. Olen saanut 2500€ säästöön tässä vuosien aikana.
Samalla tuntemani nuoret aikuiset (joilla ei pitäisi olla yhtään kummemmat palkat) matkustelevat, tekevät viikonloppureissuja, ostavat mitä upeampia koteja ja kaiken tämän tietenkin merkkivaatteissa täydellisillä hiuksilla ja tekokynsillä. Millä ihmeellä nämä ihmiset elämänsä rahoittavat?
Itse ei pystyisi ostaa edes uutta sohvaa kun sitten tuskalla kerätyt säästöt katoaisi. On tämä jotenkin turhauttavaa tehdä kovaa työtä eikä mitään jää käteen😐😐
Kommentit (69)
Mikä ei täsmää?
5 vuotta töissä vastuullisessa hommassa rahoitusalalla, nettopalkan ollessa vain 1800 €.
Jos ei omista autoa, perhettä tai ole kallis vuokra, niin 1800 eurosta jää hyvin käyttöön joka kuukausi. Ainakin näin itselläni. Eri asia sitten, onko järkeä luopua noista edellä mainituista.
Tervetuloa pankkiin töihin vaan ja yrittämään jotain muuta kun 1800€ nettopalkkaa. Meillä 95% porukasta on palveluneuvoja -tittelillä ja 1800€ kilahtaa tilille, se loppu 5% on sitten niitä päälliköitä ja johtajia jotka vetävät kovat liksat.
Mäkin luulin aina ennen että jos oot kova tekemään töitä niin etenet uralla mutta ne haaveet on aika lailla kaatunut. Tai meillä ainakin edetään selkeästi pärstäkertoimen mukaan..
Joku kyseenalaisti mun säästöjen määrää niin sitähän juuri itsekin päivittelin ettå kun jää näin vähän säästöön, vaikka en tee koskaan mitään muuta kun käy töissä ja ole kotona. Kuitenkin tulee aina joku pakollinen asia joka rokottaa säästöjä sen 500-1000€ (esim. kodinkoneet, korjaukset, yllättävät menot) ja sitten saattaa näillä tuloilla mennä taas se vuosi että saat tuon määrän uudelleen säästettyä.
Hieno juttu jos joku on opiskeluaikana saanut enemmän säästöön kuin minä, itsellä ei opintotuki ja asumislisä riittänyt edes vuokran kattamiseen niin eipä paljon säästelty. :)
AP
Vierailija kirjoitti:
Pikavipeillä ja kulutusluotolla. Luottotiedot mennyttä 30v. mennessä tai jo aikaisemmin.
Niin, ap luulee että kaikki maksetaan käteisellä tai debit-kortilla.
Kahden työssäkäyvän aikuisen taloudessa on ihan mahdollista ostaa talo, autot ja matkustaa.
Ei nuokaan asiat mitään luksusta ole, ihan tavallista elämää.
Matkoja löytää Todella halvalla jos viitsii etsiä, pystyy matkustamaan sesonkien ulkopuolella, ei välitä useista välilaskuista ja valitsee halvan majoituksen. Eläminen, ruoka jne paikan päällä on halvempaa kuin Suomessa.
Tytti93 kirjoitti:
Tervetuloa pankkiin töihin vaan ja yrittämään jotain muuta kun 1800€ nettopalkkaa. Meillä 95% porukasta on palveluneuvoja -tittelillä ja 1800€ kilahtaa tilille, se loppu 5% on sitten niitä päälliköitä ja johtajia jotka vetävät kovat liksat.
Mäkin luulin aina ennen että jos oot kova tekemään töitä niin etenet uralla mutta ne haaveet on aika lailla kaatunut. Tai meillä ainakin edetään selkeästi pärstäkertoimen mukaan..
Joku kyseenalaisti mun säästöjen määrää niin sitähän juuri itsekin päivittelin ettå kun jää näin vähän säästöön, vaikka en tee koskaan mitään muuta kun käy töissä ja ole kotona. Kuitenkin tulee aina joku pakollinen asia joka rokottaa säästöjä sen 500-1000€ (esim. kodinkoneet, korjaukset, yllättävät menot) ja sitten saattaa näillä tuloilla mennä taas se vuosi että saat tuon määrän uudelleen säästettyä.
Hieno juttu jos joku on opiskeluaikana saanut enemmän säästöön kuin minä, itsellä ei opintotuki ja asumislisä riittänyt edes vuokran kattamiseen niin eipä paljon säästelty. :)
AP
Olet varmaan tradenomi. Pankeissa on matemaatikko/KTM-taustaisia, jotka paukuttavat ihan hyvää tiliä.
Mun bestis elää just tollasta täydellistä some-elämää.
Isänsä osti asunnon, ei maksa asunnosta mitään. Äitinsä vippaa 500-1000e/kk 'taskurahaa'. Lisäksi miesystävä hyvässä työssä joten hän maksaa ruoat,reissut jne.
Ja ennen kaikkea,hän on vanhempiensa ainoa lapsi eikä ole fiksuna lisääntynyt.Ei hänellä ole senttiäkään velkaa. Miljoonaperinnöt odottaa!