Millä rahalla nykypäivän nuoret aikuiset elää luksuselämää?
Minä olen 27 vuotias ja ollut työelämässä vakituisesti jo 5 vuotta. Saan nettona käteen n. 1800€ vastuullisesta työstä rahoitusalalla. Minulle jää kuitenkin säästöön todella vähän vaikka en kuluta kuin pakollisiin. Olen saanut 2500€ säästöön tässä vuosien aikana.
Samalla tuntemani nuoret aikuiset (joilla ei pitäisi olla yhtään kummemmat palkat) matkustelevat, tekevät viikonloppureissuja, ostavat mitä upeampia koteja ja kaiken tämän tietenkin merkkivaatteissa täydellisillä hiuksilla ja tekokynsillä. Millä ihmeellä nämä ihmiset elämänsä rahoittavat?
Itse ei pystyisi ostaa edes uutta sohvaa kun sitten tuskalla kerätyt säästöt katoaisi. On tämä jotenkin turhauttavaa tehdä kovaa työtä eikä mitään jää käteen😐😐
Kommentit (69)
Isän rahoilla. Aiemmin Suomessa vielä tienasi jotain. Sitten 70-80-luvulla syntyneet pilasivat yritykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en käsitä!! Mä tiedän yhden työttömän 28 vuotiaan jonnen joka tekee välillä baarimikko keikkoja. Aina jossain Bahamalla, Australiasta, asuu keskustassa.
Onko todellakin niin että vanhemmat nykyään elättävät lapsensa?
Jos menehtyneet sukulaiset sijoittivat osakkeisiin, niin heillä on kaikki raha maailmassa sitä kautta.
Pelkästään viime vuonna kun moni osake nousi 20x, eli 2000%. Ei tarvitse olla ollut isoa rahaa, jos joku sukulainen on sijoittanut pörssiin jo 20 vuotta. Monilla on tullut miljoonien edestä osakeperintöä, ja nämä elävät käytännössä osingoilla. Saavat passiivisesti +50,000e vuodessa osinkoa. Ei siinä mitään työtä tarvitse tehdä.
Tuon kirjoituksen perusteella et tiedä sijoittamisesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Dubain sheikki maksaa.
Maailman vanhin ammatti
Somessa näyttää helposti siltä että elämä on pelkkiä lomamatkoja, juhlia, käymistä hyvässä ravintolassa, kalliita harrastuksia.
Instagramiin ei laiteta kuvaa siitä, että asutaan parinkymmenen neliön vuokra-asunnossa, vietetään loma kotona, jätetään menemättä ravintolaan tai että kotona ei ole nyt siivottu tai että ei harrasteta ratsastusta ja tehdä laskettelumatkoja.
Miten et muka saa enemmän säästöön? Itse saan 200€ kuussa, tulot on vähän päälle 1200€. Vuokra on 400€ ruokaan menee 250€, siihen puhelin, netti, sähkö, netflix. Hupirahaakin jää usein se 200€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en käsitä!! Mä tiedän yhden työttömän 28 vuotiaan jonnen joka tekee välillä baarimikko keikkoja. Aina jossain Bahamalla, Australiasta, asuu keskustassa.
Matkustelu ei ole niinkään kallista nykyään.
Yllättyisit jos laskisit kuinka paljon tavallisella keskiluokkaisella palaa kännyköiden, telkkarien, autojen, ym uusimiseen. Tai remppaan, kalustamiseen, tms.
Ne rahat lentolippuihin niin voi lennellä ympäriinsä jatkuvasti.
Isovanhempien raatamilla rahoilla ne laiskimukset elävät. Ja veronmaksajien rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menehtyneet sukulaiset sijoittivat osakkeisiin, niin heillä on kaikki raha maailmassa sitä kautta.
Pelkästään viime vuonna kun moni osake nousi 20x, eli 2000%. Ei tarvitse olla ollut isoa rahaa, jos joku sukulainen on sijoittanut pörssiin jo 20 vuotta. Monilla on tullut miljoonien edestä osakeperintöä, ja nämä elävät käytännössä osingoilla. Saavat passiivisesti +50,000e vuodessa osinkoa. Ei siinä mitään työtä tarvitse tehdä.
Todellisuudessa osakesijoittamisessa vain aniharva rikastuu. Varsinkaan varmoja sijoitustuottoja hakeva ei rikastu.
Keskimäärin sijoitukset kasvavat vain muutaman prosentin vuodessa. Ja tosiaan on aina se riski, että sijoituksen arvo romahtaa.
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006218277.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nojaa, ostin monta osaketta viime vuonna, jotka nousivat yli 2000%.
Joten tiedän jotain.
T: Sama
Vierailija kirjoitti:
Miten et muka saa enemmän säästöön? Itse saan 200€ kuussa, tulot on vähän päälle 1200€. Vuokra on 400€ ruokaan menee 250€, siihen puhelin, netti, sähkö, netflix. Hupirahaakin jää usein se 200€ kuussa.
Sinulla on todella halpa vuokra. Harvalla on noin pienet asumiskustannukset. Täällä pk-seudulla pelkkä lähiöyksiö maksaa helposti 700 e, Helsingin keskustassa 800.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten tiedän jotain.
Ja sitten heräsit Porvoossa.
Lapsettomuus. Aikaa ja rahaa säästyy. Aiemmin väännettiin mukuloita.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans sivustolla tienaa tissi/persevideoilla 😉
Miehen elämä: kunpa joku kehuisi penistäni tai lihaksiani vielä joskus
Naisen elämä: Jaaha, vain 500 euroa tuli kuvista tässä kuussa
Vierailija kirjoitti:
Tytti93 kirjoitti:
Rahoitusalla kun työskentelee niin tiedän kyllä että osa vetää näillä osamaksuilla ja vipeillä mutta eikai kuitenkaan kaikki? 😬
Varmaan tuo vanhempien rahoitus on kyllä osalla.
Ap
Millainen on tuollainen tyypillinen ”vippailija”? Olisi mielenkiintoista kuulla onko ne niin yleisiä kuin mediassa annetaan ymmärtää, vai onko kyseessä joku marginaaliryhmä joka niitä ottelee?
Maksuhäiriömerkintöjä on noin 400 000 suomalaisella, eli ihan marginaaliporukasta ei ole kyse. Toki voivat johtua muustakin syystä kuin vippailusta.
Mulla vanhemmat auttaa.. töissä käyn vähän ja saan tukea. Ei oo suga dädejä enkä esittele kroppaani missään. Hiukset on ihan omat.
Ei kannata ap säästellä, vaan sijoittaa, ottaa luottoa (kunhan ei liikaa) jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten tiedän jotain.
Ja sitten heräsit Porvoossa.
Katso vähän kuinka osakkeet nousivat 2020 vuonna. Oli yksi kaikkien aikojen paras vuosi osakemarkkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa myös itse. Olen 31v ja minulle jää käteen palkasta noin 2300€. Asun vuokralla Helsingissä ja työhöni tarvitsen autoa. Asuntoni on normaali peruskaksio, noin 3km keskustasta. Loput rahat menee elämiseen tai yllättäviin kuluihin, kuten hajonnut pesukone tms. En pysty kummemmin matkustella tai elämään elämää, jota ympärillä olevat ihmiset elävät. Toki en ole saanut ikinä lahjarahaa tai perintöä. Voisin myös syödä pelkkää puuroa päivittäin jotta säästäisin rahaa tai voisin vaikka sijoittaa (enemmän kun sen 15€ kuussa). Mutta siis samaa olen miettinyt myös itse.
Ap ja 9 elätte tulojenne rajoissa, arvostan huomattavasti enemmän kaltaisianne, kuin näitä yli varojensa eläviä makeaa elämää viettäviä somettajia, joilla satojen tuhansien velat. Elämäntyylinne osoittaa vastuullisuutta, vaikka nyt toisten lyhytnäköinen ökyily saattaakin harmittaa.
Nimettömän arvostusta ei voi syödä eikä sitä voi kirjoittaa edes ceeveehen.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfans sivustolla tienaa tissi/persevideoilla 😉
https://www.is.fi/viihde/art-2000007712427.html
Tuossa juttu.
Perintökämppä, joku isotädin jäämistöä oleva. Tekee niitä baarimikkohommia siellä Bahamalla? Mä tiedän parikin kokkia ja tarjoilijaa, jotka viettää talvet Aasiassa juuri tuolla tavalla, tekevät siellä just sen verran duunia, että saavat rahat majoitukseen ja bisseen.