Millä rahalla nykypäivän nuoret aikuiset elää luksuselämää?
Minä olen 27 vuotias ja ollut työelämässä vakituisesti jo 5 vuotta. Saan nettona käteen n. 1800€ vastuullisesta työstä rahoitusalalla. Minulle jää kuitenkin säästöön todella vähän vaikka en kuluta kuin pakollisiin. Olen saanut 2500€ säästöön tässä vuosien aikana.
Samalla tuntemani nuoret aikuiset (joilla ei pitäisi olla yhtään kummemmat palkat) matkustelevat, tekevät viikonloppureissuja, ostavat mitä upeampia koteja ja kaiken tämän tietenkin merkkivaatteissa täydellisillä hiuksilla ja tekokynsillä. Millä ihmeellä nämä ihmiset elämänsä rahoittavat?
Itse ei pystyisi ostaa edes uutta sohvaa kun sitten tuskalla kerätyt säästöt katoaisi. On tämä jotenkin turhauttavaa tehdä kovaa työtä eikä mitään jää käteen😐😐
Kommentit (69)
Pikavipeillä ja kulutusluotolla. Luottotiedot mennyttä 30v. mennessä tai jo aikaisemmin.
Sugar daddy jokaisella... Ja ne sovellukset joissa keinuttaa bebaaa
Osalla vanhemmat tukevat nuoren elämää. Asunto voi olla oikeasti jopa kokonaan vanhempien maksama.
"Millä ihmeellä nämä ihmiset elämänsä rahoittavat?"
Asunnot, autot ja muut velkaa ottamalla ja/tai vanhempien avustuksella.
Matkat ja muut ovat pitkälti feikkaamista. Someen laitetaan ne huippuhetket. Todellisuudessa matkoja ei ole joka viikonloppu ja ovat tarjoustasoa, eikä siellä kalliissa ravintolassakaan käydä joka ilta.
Vanhemmat on säästäneet heille lapsilisät ja lahjarahat tai laittaneet ne osakkeisiin?
Olen miettinyt tätä samaa myös itse. Olen 31v ja minulle jää käteen palkasta noin 2300€. Asun vuokralla Helsingissä ja työhöni tarvitsen autoa. Asuntoni on normaali peruskaksio, noin 3km keskustasta. Loput rahat menee elämiseen tai yllättäviin kuluihin, kuten hajonnut pesukone tms. En pysty kummemmin matkustella tai elämään elämää, jota ympärillä olevat ihmiset elävät. Toki en ole saanut ikinä lahjarahaa tai perintöä. Voisin myös syödä pelkkää puuroa päivittäin jotta säästäisin rahaa tai voisin vaikka sijoittaa (enemmän kun sen 15€ kuussa). Mutta siis samaa olen miettinyt myös itse.
Rahoitusalla kun työskentelee niin tiedän kyllä että osa vetää näillä osamaksuilla ja vipeillä mutta eikai kuitenkaan kaikki? 😬
Varmaan tuo vanhempien rahoitus on kyllä osalla.
Ap
Lisäisin edelliseen että nyt 35v tienoilla nämä "luksuselämää" eläneet eivät elä kovinkaan mukavasti. On velkaa, auto on vanhempi ja asuntokin kaipaisi remppaa. Luottokortin, tai luottokorttien, saldokin on -5000EUR.
Parikymppisenä ei säästetty koska kämppähän on uusi eikä tarvitse remontoida, joten matkustelua/ravintoloita emännälle ja pelejä/vehkeitä isännälle vain. No nyt tarvitsisi mutta säätöjä ei olekaan.
Yleisimmin rahaa piisaa koska: perintörahat.
Siis mä en käsitä!! Mä tiedän yhden työttömän 28 vuotiaan jonnen joka tekee välillä baarimikko keikkoja. Aina jossain Bahamalla, Australiasta, asuu keskustassa.
Onko todellakin niin että vanhemmat nykyään elättävät lapsensa?
En usko että kovin monen vanhemmallakaan on niin paljon rahaa että itsensä lisäksi onnistuu haalimaan omaisuuden myös lapselleen/lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Yleisimmin rahaa piisaa koska: perintörahat.
No saisikin jo nuorena jotain tulevasta perinnöstä...
Niin kuin moni jo sanoikin, iso osa nuorista aikuisista saa rahaa vanhemmiltaan. Tai heillä on perintövarallisuutta. Jälkimmäinen selittää ainakin täällä stadissa asunnon oston, harvalla kun on sellaiset liksat, että puolen miljoonan keskustakaksio on mahdollista ostaa omilla ansioilla.
Voi olla kyse myös priorisoinnista. Joku panee kaiken liikenevän rahansa matkusteluun, toinen ostaa uuden kännykän joka vuosi. Jälkimmäiseen saa helposti uppoamaan saman verran rahaa kuin viikon lomaan New Yorkissa.
Myös pelkkää tulotason samankaltaisuus ei kerro taloustilannetta. Joku sen on sanonutkin: ei ne suuret tulot, vaan pienet menot. Yksiön vuokraan saa stadissa uppoamaan helposti 800 euroa kun pikkupaikkakunnalla se voi olla parisen hunttia.
Ja toki kyse on myös osin somen luomasta illuusiosta. Ihmiset eivät kirjoita sometililleen postauksia arkisesta elämästä ja alelaputetun sikanaudan ostamisesta, vaan ainoastaan niistä luksushetkistä, jotka heillekin ovat harvinaisia poikkeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Siis mä en käsitä!! Mä tiedän yhden työttömän 28 vuotiaan jonnen joka tekee välillä baarimikko keikkoja. Aina jossain Bahamalla, Australiasta, asuu keskustassa.
Onko todellakin niin että vanhemmat nykyään elättävät lapsensa?
Jos menehtyneet sukulaiset sijoittivat osakkeisiin, niin heillä on kaikki raha maailmassa sitä kautta.
Pelkästään viime vuonna kun moni osake nousi 20x, eli 2000%. Ei tarvitse olla ollut isoa rahaa, jos joku sukulainen on sijoittanut pörssiin jo 20 vuotta. Monilla on tullut miljoonien edestä osakeperintöä, ja nämä elävät käytännössä osingoilla. Saavat passiivisesti +50,000e vuodessa osinkoa. Ei siinä mitään työtä tarvitse tehdä.
Tytti93 kirjoitti:
Rahoitusalla kun työskentelee niin tiedän kyllä että osa vetää näillä osamaksuilla ja vipeillä mutta eikai kuitenkaan kaikki? 😬
Varmaan tuo vanhempien rahoitus on kyllä osalla.
Ap
Millainen on tuollainen tyypillinen ”vippailija”? Olisi mielenkiintoista kuulla onko ne niin yleisiä kuin mediassa annetaan ymmärtää, vai onko kyseessä joku marginaaliryhmä joka niitä ottelee?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt tätä samaa myös itse. Olen 31v ja minulle jää käteen palkasta noin 2300€. Asun vuokralla Helsingissä ja työhöni tarvitsen autoa. Asuntoni on normaali peruskaksio, noin 3km keskustasta. Loput rahat menee elämiseen tai yllättäviin kuluihin, kuten hajonnut pesukone tms. En pysty kummemmin matkustella tai elämään elämää, jota ympärillä olevat ihmiset elävät. Toki en ole saanut ikinä lahjarahaa tai perintöä. Voisin myös syödä pelkkää puuroa päivittäin jotta säästäisin rahaa tai voisin vaikka sijoittaa (enemmän kun sen 15€ kuussa). Mutta siis samaa olen miettinyt myös itse.
Ap ja 9 elätte tulojenne rajoissa, arvostan huomattavasti enemmän kaltaisianne, kuin näitä yli varojensa eläviä makeaa elämää viettäviä somettajia, joilla satojen tuhansien velat. Elämäntyylinne osoittaa vastuullisuutta, vaikka nyt toisten lyhytnäköinen ökyily saattaakin harmittaa.
Suka dädi maksaa