3vuotias otti pankkikortin.
Otti rahupussini laukusta ja kortin. Tunki tiskikoneen väliin, nauroi ja juoksi karkuun. Huusi et äitin kortti siellä. Juoksi viel eteiseen heitti kengät. Nyt meni piiloon omaan huoneeseen. Huutele sieltä et äiti olen verhon takana miten toimin?
Kommentit (12)
Jäähypenkille, 3 min ja anteeksipyyntö. Ei muita rangaistuksia, ei kumminkaan ymmärrä. Kovasti kiellät uusimasta tekoa.
Ole huomioimatta niin kauan kunnes kyllästyy ja tulee pois piilosta. Näin hän oppii että ei saa huomiota tekemällä tuhmuuksia. Sitten kun hän tulee pois piilosta, selitä hänelle rauhallisesti että tuo ei ollut hauskaa ja että noin ei saa tehdä. Se on äitin tärkeä pankkikortti. Omilla leluilla saa leikkiä mutta ei saa rikkoa mitään.
Ja muista hali ja pusu. Äiti rakastaa ja on hellä ja lämmin, vaikka lapsi tekis tyhmyyksiä ja tuhmuuksia.
Nyt ymmärrän äitejä jotka vievät toisen päiväkotiin kun saa vauvan. Vaikka oma lapsi on ihana ja rakas. Mut jos hakee jatkuvaa huomiota ja temppuilee. Ei 8 hoitopäivää paha kuussa. Kolmevuotias on saanu huomiota. Metsäretkiä askartelua. Olemme kun paita ja peppu. Kyhnää jatkuvasti vieressäni. Rakastan häntä. Mut ei anna minun tehdä mitään.
Jäähypenkki nyt on jo niin monessa paikassa todettu huonoksi kasvatusmenetelmäksi, joka tuottaa vain lapsia, jotka tottelevat vain silloin kun rankaisija on paikalla, että älä sitä nyt ainakaan.
Kun tuhotyötä ei ole estetty etukäteen, niin ainoa keino on tuo negatiivisen huomiotta jättäminen. Ja ens kerraksi muista, että lapsi tarvitsee huomiota jo vähän aiemmin.
Saa huomiota ja puhuu selvästikin. Olen todella antanut aikaa. Kotitöitä ei antaisi minun tehdä yhtään yksin. Otan mukaankin hyvin paljo. Mut villiintyy kesken töiden.
On saanut ylivallan minusta tunnustan. En tiedä mitä tehdä.
Jos alkaa temppuilemaan esim. kaupassa, sano että nyt äiti lähtee pois kaupasta, lähde vain kävelemään, kyllä se kakara tulee perästä. Negatiivisista tempuista ei saa antaa minkäänlaista huomiota, lapsen vaatimuksia ei tule huomioida, vaan selittää jämäkästi ja rauhallisesti että nyt tehdään näin. Jos lapsi on ollut kiltisti, niin voi antaa lapselle huomiota ja hellyyttä.
Anna hänelle jokin oma kotityö, jonka hän saa tehdä aivan itse. Yleensä tuonikäiset ovat aivan tohkeissaan ja ottavat saamansa tehtävän vakavasti ja ovat ylpeitä kun ovat ihan itse osanneet tehdä jonkin kotityön. Silloin pitää kehua ja kannustaa lasta.
Jaa mä sainkin eniten yläpeukkuja mun hyvistä kasvatusvinkeistä. :)
t. 19-vuotias lapseton (4&10)
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 14:27"]
Mikä on rahupussi?
[/quote]
se on rahapussi, jossa on yhden kirjaimen kirjoitusvirhe.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 13:43"]Otti rahupussini laukusta ja kortin. Tunki tiskikoneen väliin, nauroi ja juoksi karkuun. Huusi et äitin kortti siellä. Juoksi viel eteiseen heitti kengät. Nyt meni piiloon omaan huoneeseen. Huutele sieltä et äiti olen verhon takana miten toimin?
[/quote]Eli tunki kortin tiskikoneen väliin. Ei saa helpolla pois.