Karmein sairaalaruokakokemuksesi?
Kommentit (30)
Muuten on ollut hyvää ruokaa, kerran oli makaronilaatikkoa joka näytti jo kerran pureskellulta ja maistui oksennukselta. Ihan kuin olisi syönyt makaroni-jauheliha-kananmuna-puuroa, jossa oli vielä liikaa suolaa. Jäi kyllä syömättä.
Lapsuudesta muistuu mieleen sairaalan ruispuuro ja todella hapan limppu. Eivät olleet lapsen makuun. Kotona en ollut aiemmin sellaisia joutunut syömään.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 11:33"]
Olin menettänyt kävelykyvyn, en siis pystynyt pääsemään edes vessaan. Alusastia tuotiin kun sitä pyysin, mutta hoitajien kiireellisyyden ja muiden asioiden mukaan. Yhtenä yönä sitten tuli ns. hätä yli laidan, eli vaippa kastui, mutta rakko oli niin täynnä että sitä vain jatkui. Heräsin siihen ja nolona hälytin hoitajan paikalle. Pian paikalla oli kolme hoitajaa, kaksi riisui ja raahasi minut ensin vessaan pesulle ja vaihtamaan vaatteet, kolmas vaihtoi petivaatteet. Yksi hoitajista ärähteli, kun en voinut auttaa liikuttelemistani jaloillani. Se oli todella nöyryyttävää nuorelle ihmiselle. Päätin sen jälkeen, että kohta kävelen, seuraavalla viikolla kävelin muutaman päivän rollan kanssa ja siitä lähtien omin avuin.
Ikinä ei ole vessassa käyminen ja sängystä nouseminen tuntunut niin mahtavalta.
[/quote]
varmasti hyvin järkyttävää. Söitkö sä siis sitä pissaa vai luitko sä aloituksen kysymystä ollenkaan?
Sain kerran puuroannoksen jossa oli pala sinisestä roskapussista. Ruokahalut menivät ja oksensin.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 22:12"]
Olin menettänyt kävelykyvyn, en siis pystynyt pääsemään edes vessaan. Alusastia tuotiin kun sitä pyysin, mutta hoitajien kiireellisyyden ja muiden asioiden mukaan. Yhtenä yönä sitten tuli ns. hätä yli laidan, eli vaippa kastui, mutta rakko oli niin täynnä että sitä vain jatkui. Heräsin siihen ja nolona hälytin hoitajan paikalle. Pian paikalla oli kolme hoitajaa, kaksi riisui ja raahasi minut ensin vessaan pesulle ja vaihtamaan vaatteet, kolmas vaihtoi petivaatteet. Yksi hoitajista ärähteli, kun en voinut auttaa liikuttelemistani jaloillani. Se oli todella nöyryyttävää nuorelle ihmiselle. Päätin sen jälkeen, että kohta kävelen, seuraavalla viikolla kävelin muutaman päivän rollan kanssa ja siitä lähtien omin avuin.
[/quote]
varmasti hyvin järkyttävää. Söitkö sä siis sitä pissaa vai luitko sä aloituksen kysymystä ollenkaan?
[/quote]
Onhan se kamalaa, jos aloituksen on lukenut väärin.. Jessus mitä tyyppejä.
Olin juuri synnyttänyt lapseni ja illalliseksi oli kauravelliä - aivan kuin räkää.
Ei maistunut vaikka nälkä olikin.
Mies soitteli vanhemmilleen, jotka olivat tulossa katsomaan uutta tulokasta, että tuokaa jotain syötävää.
Olin ollut nukutuksessa, ja oksenin ruuan ulos. Osa tuli nenästä.
Sain aamupalaksi palan jotain valkoista juustoa, jonka päällä oli lehti? ja kupin kahvia. :DD
sai sairaala"ruuaksi" jotain suolistontyhjennyslitkua, joka maistui pahalta.
Sain iltapalaksi rasvatonta "mustikkajugurttia" jossa oli mustikkaa noin 1%. V*ttu mitä p*skaa nykyisillä laitosruokakriteereillä ihmisille syötetään.
Se kun olin niin heikossa kunnossa etten pystynyt istumaan minuuttia pidempään ja syödä oli kuulemma pakko. Muistan ne lihapullat ja vesiperunamuusin varmaan aina. Haarukallinen, lepoa, haarukallinen, lepoa. Kesti varmaan 40min "ruokailu" ja sain n. puolet annoksesta syötyä. Eikä edes ollut hyvää.
Muutoin on pääasiassa positiivisia kokemuksia sairaalan ruuasta, mitä nyt tyrkyttivät liikaa viiliä esikoisen syntymän jälkeen. :D
Se kun olin niin heikossa kunnossa etten pystynyt istumaan minuuttia pidempään ja syödä oli kuulemma pakko. Muistan ne lihapullat ja vesiperunamuusin varmaan aina. Haarukallinen, lepoa, haarukallinen, lepoa. Kesti varmaan 40min "ruokailu" ja sain n. puolet annoksesta syötyä. Eikä edes ollut hyvää.
Muutoin on pääasiassa positiivisia kokemuksia sairaalan ruuasta, mitä nyt tyrkyttivät liikaa viiliä esikoisen syntymän jälkeen. :D
[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 03:17"]
Sain iltapalaksi rasvatonta "mustikkajugurttia" jossa oli mustikkaa noin 1%. V*ttu mitä p*skaa nykyisillä laitosruokakriteereillä ihmisille syötetään.
[/quote]
Mä olen ollut todella tyytyväinen laitosruokiin aikanani, mutta pakko yhtyä tähän silti.
Sairaat ihmiset tarvitsisivat joo ne hiilarit ja protskut, mutta myös tarpeeksi erilaisia rasvoja, mineraaleja ja hivenaineita. Ja kuitua!
Olin synnärillä niin tyytyväinen kun tuli pääateriat ja välipalat pelkällä ruokalaan tassuttelulla, mutta hiilihydraatteja ja protskuja ne lähinnä olivat. Kakkaaminen jäi sitten kotihommiksi noilla kuitusisällöillä, esim.
Veteen/mehuun keitetty mannapuuro, joka oli jämähtänyt tarjoiluastiaan. Lautaselle iskettiin sellainen klöntti ja kiisseliä päälle. Ei voinut kuin nauraa. Kaikilla potilailla sama reaktio ruokasalissa. Syömättä jäi.
Toisaalta kuitenkin tuon voittaa aamupalaksi tarjottu puoli litraa valkoista varjoainetta. Siinä olikin tekemistä sen juomisessa. Oksennus meinasi lentää joka kulauksella.
Minusta sairaalaruoka on ollut ihan hyvää (ainakin Kättärillä), mutta jaksoin ihmetellä sitä, miten kevyttä ruokavaliota pidetään juuri synnyttäneillä äidellä! Soppaa, puuroa jne. eikä lounaskaan mikään energiapommi ollut...
Noh noh, kaikki ruoka mitä sairaalassa sain oli hyvää. Parempaa, mitä odotin. Ja sitä tyrkytettiin jatkuvasti, en ole ollenkaan tottunut syömään niin usein kuin sairaalassa oli ruoka-aikoja. Ihan positiiviset fiilikset jäi.
Samoin minulla, yllättynyt olen ollut muutaman sairaalareissun aikana siitä, miten hyvää ruoka on. Ja sitä tarjoillaan koko ajan. Minusta esim. puuro on aamulla ihanaa, harvoin vaan kotona tulee keitettyä, kun lapselle se ei kelpaa. Ja viili. Viime kerralla päiväkahvilla oli mustikkapiirakkaakin!
Just selkäydinpunktion, joka meni 5 kertaa pieleen ja makasin puolikippurassa lääkärin polvien päällä ja pidin sitä kädestä ja sain suonensisäisiä. Lopuksi taju lähti. No sitte heräsin omasta sairaalasängystä ja henkilökunta toi jotai jäätäviä kasvispihveiltä, jotka näytti liiskatuilta etanoilta joihin oli tungettu ruohoa. Ja makukin oli jäätävä :/
Minulle oli juuri tehty raskauden kesketys. Ja oli tämmöinen synnytyskeskeytys, kun oli niin pitkällä raskaus.
Verta ja veriklimppejä yms asiaan kuuluvaa siinä tilanteessa.
Illalla, kun sai ruokaa niin tarjolla oli borschkeittoa. Jäi syömättä.
[/quote]
Miten tämä liittyi sairaalaruokaan? (muuten hyvä tarina)