pidättekö nukkumaanmeno ajoista kiinni lomallakin?
Oma 5- v on nukkumassa klo 21 oli sitten loma tai viikonloppu tai mikä lie. Oonko siis kamala nipo sitten? Muiden saman ikäiset ja nuoremmat rymyää vielä pihalla usein klo 22:n asti. Tosin tuo meidän lapsi ei millään tavalla protestoi ja on aina ihan valmista kauraa nukkumaan käydessä.
Kommentit (22)
Meidän 5v on nukkumassa arkisin klo 21 ja viikonloppuisin ja lomalla viimeistään klo 22 ellei sitten satuta olemaan esim mökillä tai muualla missä muutenkin tulee valvottua pidempään esim ongella.
Aina on ollut aika tarkat rutiinit lomallakin paitsi jos on jotain erikoista esim. vieraita tai vaikka mökkiviikonloppu isovanhempen kanssa tai etelänlomareissu. Nyt lapset ovat jo teinejä ja näin lomallakin pitää olla nukkumassa puolenyön maissa jos ei ole mitään erikoista ja viimeistään 12 päivällä pitää nousta ettei mene koko kesä sängyssä maatessa.
Pidetään. Mä en ymmärrä, miksi lomalla pitäisi elää kuin pellossa. Ei syödä säännöllisesti, mennään nukkumaan milloin lystää jne. Paljon pirteämpiä ja iloisempia on lapsetkin, kun saavat ruokaa ja unta säännöllisiin aikoihin.
Nim. Huomattu on
En tietenkään pidä. Loma on lapsillekin lomaa. Hekin haluavat tehdä välillä jotain muuta kuin rutiininomaista arkea.
Sama aikataulu on nukkumaanmenon kanssa, oli sitten pyhä tai arki tai loma. Käytännössä klo 20:30-21:00 välillä nukkumaan, lapset nyt 7v ja 10v. Koskaan ei ole tarvinnut vauva-ajan jälkeen taistella nukkumaanmenon kanssa, kun rutiini on ollut kaikille selvä ja pysyvä. Ihan satunnaisia poikkeuksia tulee, esim. tulevana juhannuksena valvotaan kaikki ja poltetaan kokkoa.
Meillä eletään kuin pellossa, niin isot kuin pienet :) Koulu-ja työelämä rajoittavat niin paljon että lomalla en halua noudattaa mitään aikatauluja.
Meillä ainakin pellossa eläminen tekee hyvää kaikille. Lapset on onnellisempia, kun kerrankin saa tehdä mitä haluaa ja nuohota pihoilla yömyöhään. Mä olen ihan saletti, että kasvaessaan, lapset muistelevat näitä huolettomia kesiä lämmöllä. Eikä siltikään tartte taistella nukkumaanmenosta, vaan kotiin tullaan, kun käsketään ja käydään nukkumaan. Se, että lapset saavat joskus tehdä mitä niitä huvittaa, kasvattaa heitä itseohjautuvammiksi, ja nämä ovat niitä tyypejä, jotka aikanaan porskuttavat ohi niistä, jotka vain jatkuvasti odottavat ohjeita ja sääntöjä joltakin auktoriteetilta. Pipoa löysemmälle kesällä siis :)
Mitä ihmeen lomaa se on kenellekään jos mennään aikaisin illalla nukkumaan ja herätään kukon pierun aikoihin?!? :O Meillä lapset menee jopa pe ja la iltoina myöhemmin nukkumaan, että saadaan koko perhe nukkua myöhempään aamulla. Lapset 3,5v ja 8v. Lasten uni- ja ruokailuajoista riippumatta ovat molemmat olleet aina reippaita, iloisia ja jaksavia, ilman mitään turhia kiukutteluita. Jos menevät nukkumaan klo 22, heräävät klo 8.30-9.30, ruuat syödään sitten sen rytmin mukaan, en ymmärrä miten nukkuma-ajat ja ruokailuajat jotenkin menisi sekaisin kuten nro 5 väittää ja elettäisiin "kuin pellossa", jos antaa lapsien valvoa..? :O
Arkena noustaan klo 5, syödään ehkä jtn. 8.30 saavat lapset aamupalaa pk:ssa, 11.30 on heillä lounasaika. 14 on välipala, 16.30 illalllinen, 19.30 iltapala. 20 nukkumaan (näin pienemmällä, isommalla vähän eri rytmi.)
Lomalla herätään 9-12, syödään aamupala, 14-17 syödään välipala, 18-20 syödään ruoka, 21-24 syödään iltapala, lapset menee nukkumaan viim. 01.00
Meillä on toki mökki ylhäällä lapissa, joten yötkin on valoisia ja siellä nukutaan miten huvittaa..
Kukaan ei koskaan ole kiukkuinen, väsynyt, nälissään tms, koska tämä rytmi sopii kaikille. :)
Lapset 8-,6- ja 3-vuotiaat ovat yhä hereillä, syövät juuri iltapalaa ja sitten suihkun kautta sänkyyn. Lomalla mennään nukkumaan silloin kun siltä tuntuu, meillä ei ole koskaan ollut edes mitään vakio ruoka-aikoja...
Meillä herätään n. klo 8. Tai siis lapsi herää. Ite yleensä oon hereillä n. klo 7. Mun mielestä se on ajan hukkaan heittämistä nukkua puolille päivin- tosin mielipide on melko puolueellinen kun oon tämmönen aamuvirkku ollut aina. En itseasiassa tiedä kumman senssit menis enemmän sekaisin jos nukkumaanmeno ja heräämisaikoja muutettaisiin - mun vai lapsen.
Ap
Tottakai normaali aikataulu jokaisella. Itsekin menen myös loma-aikana viimeistään 22.30 nukkumaan ja herään 5.45. Myös ruokailut normaalisti. Lapsemme syövät esimerkiksi lounaan noin 10.30 ja minä sekä mieheni noin 11.30. Miksi loma olisi syy muuttaa perheen normaaleja rutiineita?
NOT! Etenkin mökillä eletään ihan pellossa.
Totta kai. En aio käyttää ihania kesän myöhäisiltoja yliväsyneiden ja hervottomien lasten paimentamiseen.
Mun 14-vuotias meni puolisen tuntia sitten nukkumaan. Sais valvookin, mutta on aina ollut iltauninen ja tarvitsee paljon unta. Heräilee varmaaan ysin aikaan.
Lomalla ja viikonloppuina saa valvoa, mutta rajansa se on silloinkin. Minulla on lomaa vain pari viikkoa heinäkuussa, joten 8-13 vuotiaat saavat valvoa, mutta hiljaa. Haluan nukkua ehdottoman rauhassa n. klo 23-07 välisenä aikana jos töihin meno on seuraavana päivänä. Jos haluavat valvoa pitempään, noin saavat mennä telttaan tai leikkimökkiin nukkumaan.
Kyllä. Mun 3-vuotias ei jaksa valvoa eikä mulla ole mitään syytä pitää sitä väkisin valveilla. Herätään sit aamulla kuuden seittemän aikaan mut mitäpä siitä. Mun lomakin on vain sen normin eli 4 viikkoa joten ei tossa ajassa kannata hyvää rytmiä pilata.
Meillä 7-v herää aina 6.30 riippumatta nukkumaanmenoajasta. Siksi emme viitsi sotkea rytmiä lomalla, jotta jaksaa päivän touhut. Samaten me vanhemmat haluamme mennä ajoissa nukkumaan.
Mitä isompi lapsi sitä löysemmin otetaan aikataulut. Varmaan meidän 7v menee 22 hujakoilla nukkumaan arjen 20.30 sijaan ja nukutaan kaikki aamusin pitkään.
Vielä on 4 viikkoa töitä ennen lomaa.
Meillä on samat rutiinit oli loma tai arki. Olen ihminen jolla on luontaisesti aika hyvä rytmi päivässä, samoin lapsillani, eikä aikaisin herääminen ja ajoissa nukkumaan meneminen ole minulle tai lapsille mikään yhteiskunnan pakottama vastenmielinen asia, vaan ihan neutraali jokapäiväinen juttu, joka ei herätä sen suurempia tunteita. Nukkumaanmeno ei siis ole omille lapsilleni (vielä tarhaikäisiä) mitenkään värittynyt asia, nukkumaan mennään koska nukuttaa, siitä ei kiukutella koska ei siinä ole mitään sen suurempaa kiukuttelemista kuin esimerkiksi siinä, että syödään siksi että on nälkä.
Ihan eri vuorokausirytmi kesälomalla, kiitos! Mikä on ihanampaa ku leikkiä pihalla, käydä ongella, syödä myöhään, ku illat on lämpimiä ja kaikki taloyhtiön aikuset ja isot lapset valvoo ainaki kymppiin. Mulla kuopus ja esikoinen sopeutuu uuteen rytmiin siltä istumalta, mut keskimmäistä pitää "kouluttaa". Toki se saa mennä nukkumaan kasilta ja herätä kuudelta jos se on sille tärkeetä, mut oon yrittäny takoa päähän, et jää paitsi paljosta yhteisestä kivasta jos pitää kiinni koulukuukausien vuorokausirytmistä.
Ei pidetä. Siirretään nukkumaanmenoaikaa 1-2 tuntia myöhemmäksi. Aamu siirtyy kyllä sitten myös, mutta se on ihan ok. Elokuussa sitten taas palaillaan arkirytmiin.