Mitä mieltä ihmisistä, jotka puhuvat päälle?
Tai vaihtavat puheenaihetta ennen kuin edellinen asia on käsitelty loppuun? Mielestäni tuollainen antaa hieman sivistymättömän ja epäkohteliaan kuvan. Luulisi nyt, että jokaiselle olisi edes peruskäytöstavat opetettu.
Kommentit (39)
No, onhan tuo hieman häiritsevää, mutta enemmän minua ärsyttää ihmiset, jotka kertovat samoja juttuja ja tarinoita monta kertaa. Ei niitä tarvitsisi tusinatta kertaa toistaa, kyllä ne hieman pienemmälläkin määrällä menevät perille.
Olen yksi semmoinen päällepuhuja ja ongelma on minullekin kiusallinen. Kun mieleeni tulee jotain mitä haluan sanoa, sanon sen heti koska muussa tapauksessa helposti unohdan mitä olin sanomassa ja jään sitten puoleksi tunniksi miettimään mitä se oli jota halusin sanoa. Sitten sen puolen tunnin ajan en kuuntele mitään mitä sanotaan enkä ota muutenkaan osaa keskusteluun koska yritän niin kovati muistaa sen mitä unohdin.
Tosi hankala ja ikävä asia. Olishan tuosta kiva päästä eroon mutta onneksi kaveripiiri ymmärtää tuon päällepuhumisen kun olen selittänyt mistä johtuu.
Mua taas ahdistaa se vuoron odottelu. Juuri juttelin rauhallisen miehen kanssa, joka verkkaisesti selitti asioitansa enkä oikein ikinä tiennyt mihin väliin olisin uskaltanut sanoa mitään. En tunne kyseistä henkilöä kovin hyvin, joten en uskaltanut puhua päälle. Tuttujen kanssa puhun päälle ja huudahtelen koko ajan, ja tykkään myös kun muut tekevät samoin.
Mun päälle saa puhua. Se osoittaa, että on läsnä, eikä mieti kauppalistoja, kun toinen puhuu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 18:22"]Mun päälle saa puhua. Se osoittaa, että on läsnä, eikä mieti kauppalistoja, kun toinen puhuu.
[/quote]
No mitä jos hän alkaakin puhua päälle niitä kauppalistojaan silloin kun sinä puhut ihan muuta asiaa? Onko silloinkin ihanaa kun hän on läsnä?
Mun lukioaikojen kaveriporukka oli sellainen, että oli pakko puhua päälle jos halusi joskus puhua. Kaikki alottivat juttunsa niin että edellinen vielä puhui. Sen jälkeen piti treenata sitä tauon pitämistä jokaisen kommentin välissä, jolla seuraava kaveriporukka aina varmisteli ettei kukaan vain aikonut sanoa mitään.
Kenenkään ei tarvitse odottaa meidän kaveripiirissä, että joku pitää pitkiä monologeja, vaan puhutaan ristiin rastiin. Aihekin vaihtuu aina lennosta. :)
Mulla tota vikaa koska en jaksa kuunnella ja varsinkin jos joku puhuu sanottavaansa niin kauan, kun sen voisi kertoa minuutissa.
Monesti se viittaa tarkkaavaisuus ongelmaan ja en vain jaksa keskittyä kaikkien ihmisten juttuihin.
Mulla on toi ongelma ollut koko ikäni ja olen 49v. Kärsin siitä itsekkin ja tiedosta ongelman. Jos joku oikein jaarittelee niin silloin tuntuu et kuolen tuskaani. Keskeytän kyllä muutenkin.
Eurooppalaiset ja suomenruotsalaiset Suomessa puhuvat päälle, kommunikaatio toimii. Suomenkieliset suomalaiset odottavat loputtomii , että paussi suo heille mahdollisuuden sanoa jotakin. Siis eivät sano mitään ja tekevät mitä tyhmimmän vaikutuksen. Ota opiksesi, ettet munaa itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 17:07"]
Tiedostan itsessäni tuon piirteen ja pidän sitä äärimmäisen kiusallisena itselleni, sillä tajuan sen aina jälkikäteen. Olen ammatiltani lto ja epäillyt jonkin sorttista ylivilkkaushäiriötä itselläni jo vuosia. Hävettää, sillä en tee sitä tahallani vaan olen niin impulsiivinen, että suustani vain pulpahtaa vastaus ennen kysymyksen saattamista loppuun. Samoin silloin, kun vastapuoli olisi vielä jatkamassa juttuaan. Toisinaan olen miettinyt, olisiko minun syytä kertoa asiasta työyhteisössä, jotta en ärsyttäisi muita tahallani.
[/quote]
Ihan säilähdin, että olenko kirjoittanut tähän ketjuun aiemmin. Tää on ihan kun mun elämästäni ja olen siis kaiken lisäksi myös lto!
Komppaan tuossa vuoron odottelussa! Haluaisin vain sanoa oman juttuni tai kommenttini asiaan liittyen enkä jaksaisi kuunnella toisten juttuja :D Mutta en kyllä tykkää nuista päällepuhujista ja kunnioitan kyllä muiden puheenvuoroja vaikken jaksaiskaan kuunnella.
Komppaan tuossa vuoron odottelussa! Haluaisin vain sanoa oman juttuni tai kommenttini asiaan liittyen enkä jaksaisi kuunnella toisten juttuja :D Mutta en kyllä tykkää nuista päällepuhujista ja kunnioitan kyllä muiden puheenvuoroja vaikken jaksaiskaan kuunnella.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:55"]Se on kamalaa, kun toinen puhuu koko ajan ja kun yrittää jotain sanoa, niin puhutaan päälle. Koskaan ei tiedä, kuunteleeko toinen edes, kun ei reagoi mun sanomaani mitenkään, vaan hölöttää vaan... Joskus on sitten kuunnellut, usein ei. Kyseessä isoäitini. Sama tyyppi on koko ajan tekemässä jotain, paikoillaan ei voi olla. Nykyaikana tulis varmaan adhd-diagnoosi. :D
[/quote]
Mulla on tällainen pomo. Tosi kivaa.
[/quote]
Niin mullakin! Välillä kihisen raivosta pääni sisällä. Lisäksi jos keskustelussa on joku kolmas osapuoli, niin jos mä yritänkin sanoa tälle kolmannelle jotain niin pomo kiekuu siihenkin päälle. Ilmeisesti mun (työ)asiat on sitten niin joutavia että niiden päälle sopii kailottaa omaa näkemystään. Lisäksi tää pomo toistelee sanomisiaan. Saattaa siis toistella jotain lausetta, kahta keskustelun aikana kymmenenkin kertaa. Ihan kuin keskustelukumppani niin tyhmä etten ymmärtäisi heti ekalla sanomalla.
Olen sitä mieltä, että on huonoa käytöstä ja toimin noin varsinkin omien lasten kanssa, ajattelematta asiaa. Kukaan ei olla täydellisiä elämän koulussa, omilta vanhemmilta ja isovanhemmilta opitaan, mummoni oli aina äänessä. Huonoista tavoista on vaikea päästä eroon. Moukkamaisia tapoja mutta ei tahallista ainakaan minulla.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 18:30"]
Mun lukioaikojen kaveriporukka oli sellainen, että oli pakko puhua päälle jos halusi joskus puhua. Kaikki alottivat juttunsa niin että edellinen vielä puhui. Sen jälkeen piti treenata sitä tauon pitämistä jokaisen kommentin välissä, jolla seuraava kaveriporukka aina varmisteli ettei kukaan vain aikonut sanoa mitään.
[/quote]
Juu tällaista se oli mutta kun on lapset kyseessä niin pitäisi osata kuunnella heitäkin.36
Joo ja olin myös kouluaikana niin nolo että viittasin aina kun opettaja oli puolessa välissä kysymystä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 21:15"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 17:07"]
Tiedostan itsessäni tuon piirteen ja pidän sitä äärimmäisen kiusallisena itselleni, sillä tajuan sen aina jälkikäteen. Olen ammatiltani lto ja epäillyt jonkin sorttista ylivilkkaushäiriötä itselläni jo vuosia. Hävettää, sillä en tee sitä tahallani vaan olen niin impulsiivinen, että suustani vain pulpahtaa vastaus ennen kysymyksen saattamista loppuun. Samoin silloin, kun vastapuoli olisi vielä jatkamassa juttuaan. Toisinaan olen miettinyt, olisiko minun syytä kertoa asiasta työyhteisössä, jotta en ärsyttäisi muita tahallani.
[/quote]
Ihan säilähdin, että olenko kirjoittanut tähän ketjuun aiemmin. Tää on ihan kun mun elämästäni ja olen siis kaiken lisäksi myös lto!
[/quote]
Musta tuntuu, että sulla on ylivilkkauden lisäksi jakomielitauti.
Kyllä mä toivon, että nimenomaan puhuttais mun päälle. Yleensä ihmiset puhuvat vain muiden päille ja/tai mun tisseilleni. Rasittavaa.
EDIT: ei täällä näemmä puhutakaan otsikon aiheesta...
Mä olen viettänyt jonkun verran aikaa ulkomaalaisten kanssa ja niiden seurassa päälle puhuminen on tosiaan ihan ok. Joskus näin sitten vanhoja suomalaisia kavereita ja vahingossa keskeytin joskus jonkun jutun. Kerran yksi sanoi tosi ärtyneesti mulle "shh!". Yleensä olen itseasiassa aika hiljainen ja tyypillinen suomalainen joka odottaa jonkun vuoroa mutta tuossa tilanteessa se jotenkin unohtui. Ei tietenkään mukavaa, mutta toisaalta mä en saisi varmaan ikinä suunvuoroa jos en joskus ottaisi sitä omaa tilaani. Jatkossa oon kyllä ollut sitten ihan vaan hiljaa kun tuo kaveri kerran suuttui.