Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisten ihmisten ruokanirsoilu!

Vierailija
06.06.2014 |

Mikään ei näytä nolommalta ja illan isäntää/emäntää kohtaan epäkunnoittavammalta kuin se, kun annoksen eteen saatuaan alkaa "haravoida" annostaan epäluuloisen näköisenä ja kyselee narisevalla äänellä jokaisesta tuntemattomasta asiasta lautasella "mikä tää vihreän värinen on" "mikä tää sitten " ja sitten maistaessaan näyttää siltä kuin olisi teuraaksi menossa. Neljän tähden illallisten uusinnoissa Johanna Pakonen kyllä tuotti pettymyksen lapsellisella käytöksellään! Kyllä aikuisen, fiksun ihmisen pitäisi pystyä peittämään, jos jostain ei tykkään tai ennemminkin maistamaan/syömään edes osan annoksestaan. Junttiudestaan ei tarvitse tehdä numeroa tuolla tavalla. Hävetti Aleksi Litovaaran puolesta!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:15"]

Tässä ketjussa on kohta 70 vastausta siitä, miten tappava se pähkinäallergia on ja kuinka jokainen saa valita mitä syö, eikä ole pakko syödä pahaa, ja kuinka oksu lentää kaaressa jos näkeekin sienenpalasen.

Minustakin ronkkiminen ja valkkaaminen on huonotapaista ja sivistymätöntä.

[/quote]

Heh, itselläni on keliakia ja varmaan sitten kuulun mielestäsi näihin "nirsoihin". Juu, kun haluan mielellään elää vielä viiden vuoden kuluttuakin, enkä kuolla tuskallisesti vatsa- tai imukudossyöpään, niin minun on varmistettava jokaikisestä suupalasta, ettei siinä ole pienenpienenpientäkään hitusta vehnää, ohraa tai ruista.

Kun ne ruokavammat tosissaan voivat tappaa. Mutta ainahan löytyy näitä, joiden pikkumaailmassa ei ruokavammoja ole olemassakaan, siihen asti kunnes hiljaisina seistään jonkun testihenkilön hautajaisissa.

Vierailija
22/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:20"]

Mua ärsyttää kans. Parasta oli kun miesystävä oli kylässä ja laittoi ruokaa. Käyttämäni pansuola ei käynyt kun maistuu niin oudolta. Onneksi löytyi hienoa merisuolaa joka kelpasi. Muita mausteitahan ruokaan ei sitten laitettukaan....

[/quote]

No, pansuola ei olekaan mistään kotoisin. Viisas mies sulla.

[/quote]..

mä en suolalajikkeissa niin paljon erojahuomaa että viitsisin kommentoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:49"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:20"]

Mua ärsyttää kans. Parasta oli kun miesystävä oli kylässä ja laittoi ruokaa. Käyttämäni pansuola ei käynyt kun maistuu niin oudolta. Onneksi löytyi hienoa merisuolaa joka kelpasi. Muita mausteitahan ruokaan ei sitten laitettukaan....

[/quote]

No, pansuola ei olekaan mistään kotoisin. Viisas mies sulla.

[/quote]..

mä en suolalajikkeissa niin paljon erojahuomaa että viitsisin kommentoida.

[/quote]

Pansuolassa on sellainen metallinen sivumaku.

Vierailija
24/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita... mutta mitä siitä loukkaantumaan tai häpeämään? Jääpähän itelles enemmän ruokaa. :)

Meidän perheessä nirsoja riittää. Mies on ihan mahdoton, eikä suostu edes maistamaan, jos epäilee ruoan olevan liian pahaa. Hänellä on aspergerin syndrooma, joka pahentaa nirsoilua. Siinähän nirsoilee. :) Syököön jotain muuta, jos ei kelpaa.

Vanhempi poikani, 8 v, nirsoilee myös. Ei kelpaa se ja tuo ruoka... Olen kuitenkin opettanut lapsen edes maistamaan yhden haarukallisen. Yleensä ei maistaminen auta, mutta muutaman kerran on lapsi yllättynyt positiivisesti, kun on maistanut esim. maksapihvejä. :) Mun pitää vaan aina muistuttaa maistamisesta, muuten hän ei maista.

Sitten on nuorempi lapseni, 5 v, jolle maistuu suurin osa ruoista, ja jos ei jotain halua, niin hän ainakin maistaa.

Ja sitten olen vielä minä. Itsekään en kaikesta pidä, mutta pyrin ainakin vähän syömään kohteliaisuussyistä. Kuitenkin, on yksi aines, jota en voi sietää: rosepippuri. En vaan voi syödä sitä, ei pysty. Sen lisäksi mulla on useita allergioita. Mä yleensä otan hiukan ruokaa, jos olen vain vähän allerginen sille. Se ei maata kaada. Mutta niitä muutamia ruokia, joille olen enemmän allerginen, en voi syödä ja sillä selvä. Ei voi mitään jos joku pahoittaa mielensä. Mä en voi syödä, tai on sairaalareissu.

Joillakin vaan on oikeita esteitä syömiselle. Tunnen ihmisiä, joilla on vatsan kanssa ongelmia, ja ei voi syödä kaikkea, tai hekin ovat kohta sairaalassa...

Vierailija
25/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuollainen ystävä. Oli kerran kylässä: juotavaa oli vaikka mitä: mehuja, limsoja, teetä, kahvia, kaakaota. Mikään ei kelvannut mikä mistäkin syystä. Oli leipää ja leivänpäällisiä, mikään ei kelvannut eri syistä. Mitkään leivonnaisetkaan eivät kelvanneet. Toi itse mukanaan leivonnaiset, jotka söi veden kanssa.

Oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kutsuin kylään. Käyn kyllä muualla kahvilla hänen kanssaan, kun saan nuo ongelmat ulkoistettua muille.

Vierailija
26/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:35"]Ja tuossa kyseisessä nti:n jaksossa nolotti erityisesti se, että sinikka sokka on pakosta vanhempi, ja silti emäntä itse melkein joutui pahoittelemaan valisemaansa ruokaa Pakosen naristessa vieressä.

[/quote]

Toisaalta vaikka Sokka on vanhempi niin Pakonen on rumempi. Eli ei voida ihan yksiselitteisesti sanoa kumman pitäisi kunnioittaa toista enemmän.

Vierailija
27/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku keliakia on vaan niin täysin eri asia. Tai vaikka kala-allergia. Kaikki allergiat ja varsinkin keliakia ovat tietenkin sellaisia, että niistä pitäisi emännälle ilmoittaa ja emännän tietenkin myös tätä noudattaa ja tarjota jotain, jota allergikko pystyy syömään. Keliakia on sairaus, ei mikään aikuisen ihmisen nirsoilujuttu.

Ihan vaikkapa vegaani. Jos sen asian viitsii ilmoittaa etukäteen, on emännän helppo valmistaa jotain vegaanille käyvää. Muistan kuinka ekan kerran vegaanin meille kylään tullessa mietin, että mitä ihmettä tarjota, kun tiesin miehensä hyvän pihvin ystäväksi. No, tein pihvien kaveriksi uunijuureksia, vihreää salaattia ja ratatouillea ja vegaani oli aivan äimänä, ettei yleensä koskaan saa näin mainioita tarjottavia kylässä. Ehkä ei ollut saanut suutaan auki aikaisemmin? 

Sitten toisaalta nämä työn puolesta joissain tilaisuuksissa olevat, jotka ilmoittautuessa ilmoittavat ruokarajoitteekseen: sienet, äyriäiset, kala, punainen liha, paprika, herneet, peruna, tomaatti jne. jne. Näitä tottakai kunnioitetaan, mutta hankalaahan se on. Ja sitten valitetaan, kun vieruskaverilla oli maittavamman näköinen annos vaikkapa lasagnea ja sanotaan että olisin mä nyt voinut ne herkkusienet noukkia pois kun en niistä tykkää tms.

Vierailija
28/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:39"]Mä myönnän, että olen tiettyjen asioiden suhteen nirso. Maistan toki uusia juttuja, mutta pari asiaa mihin en missään nimessä koske: oliivit, vuohenjuusto ja maksa. Kalasta, riistasta, kinkusta ja punaisesta lihasta en pidä, mutta voin niitä kyllä syödä jos on pakko. Oliivit esim. saavat minussa automaattisen yökkö refleksin aikaan, enkä saa niitä mitenkään alas. Mitä sellaisessa tilanteessa pitäisi sitten tehdä?  Käydä salaa vessassa oksentamassa?

[/quote]

Ne voi ihan asiasta numeroa tekemättä jättää lautaselle.

Vierailija
29/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 18:51"]

Joku keliakia on vaan niin täysin eri asia. Tai vaikka kala-allergia. Kaikki allergiat ja varsinkin keliakia ovat tietenkin sellaisia, että niistä pitäisi emännälle ilmoittaa ja emännän tietenkin myös tätä noudattaa ja tarjota jotain, jota allergikko pystyy syömään. Keliakia on sairaus, ei mikään aikuisen ihmisen nirsoilujuttu.

Ihan vaikkapa vegaani. Jos sen asian viitsii ilmoittaa etukäteen, on emännän helppo valmistaa jotain vegaanille käyvää. Muistan kuinka ekan kerran vegaanin meille kylään tullessa mietin, että mitä ihmettä tarjota, kun tiesin miehensä hyvän pihvin ystäväksi. No, tein pihvien kaveriksi uunijuureksia, vihreää salaattia ja ratatouillea ja vegaani oli aivan äimänä, ettei yleensä koskaan saa näin mainioita tarjottavia kylässä. Ehkä ei ollut saanut suutaan auki aikaisemmin? 

Sitten toisaalta nämä työn puolesta joissain tilaisuuksissa olevat, jotka ilmoittautuessa ilmoittavat ruokarajoitteekseen: sienet, äyriäiset, kala, punainen liha, paprika, herneet, peruna, tomaatti jne. jne. Näitä tottakai kunnioitetaan, mutta hankalaahan se on. Ja sitten valitetaan, kun vieruskaverilla oli maittavamman näköinen annos vaikkapa lasagnea ja sanotaan että olisin mä nyt voinut ne herkkusienet noukkia pois kun en niistä tykkää tms.

[/quote]

Keliakiakin tulkitaan valitettavasti joskus nirsoiluksi. Itse pelkään todella paljon syödä muiden tekemää ruokaa, kun en vaan luota täydelliseen gluteenipuhtauteen... Viimeksi anopilla syötiin ateria, kun halusi välttämättä valmistaa (yleensä otan omat eväät mukaan). Olin todella hermona, tulen niin kipeäksi gluteenista. Joten varmistin sitten kaikki mahdolliset asiat, että mitä voisi olla, onko valmistettu erikseen, onko käytetyy liemikuutiota, onko käytetty korppujauhoa, onko käytetty eri voita kuin leivälle, onko sitä ja tätä. Alkoi anoppiparalla äänensävy kireytyä niin paljon vastaillessaan kysymystulvaani, ettei taida enää toista ateriaa keliaakikkominiälleen valmistaa :/

Vierailija
30/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vatsavaivat tutkinnan alla ja syöminen tuottaa melkosta tuskaa välillä kun vähän vaikka mikä aiheuttaa oireita. En viitsi kylään mennessä antaa pitkää listaa asioista, joita en voi syödä, joita voin syödä vähän ja joita voin syödä tietyllä tapaa valmistettuna. Tähän vielä kun lisää, että toisina päivinä vatsa on ok, jolloin voin syödä vapaammin.

Siispä syön sitä mitä valmiista pöydästä voin. Koetan olla tekemättä asiasta numeroa, mutta kun se tuputus toisinaan vaan jatkuu ja jatkuu. 

Vierailija
31/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 19:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 18:51"]

[/quote]

Keliakiakin tulkitaan valitettavasti joskus nirsoiluksi. Itse pelkään todella paljon syödä muiden tekemää ruokaa, kun en vaan luota täydelliseen gluteenipuhtauteen... Viimeksi anopilla syötiin ateria, kun halusi välttämättä valmistaa (yleensä otan omat eväät mukaan). Olin todella hermona, tulen niin kipeäksi gluteenista. Joten varmistin sitten kaikki mahdolliset asiat, että mitä voisi olla, onko valmistettu erikseen, onko käytetyy liemikuutiota, onko käytetty korppujauhoa, onko käytetty eri voita kuin leivälle, onko sitä ja tätä. Alkoi anoppiparalla äänensävy kireytyä niin paljon vastaillessaan kysymystulvaani, ettei taida enää toista ateriaa keliaakikkominiälleen valmistaa :/

[/quote]

Keliakia on ilman muuta hankala, koska useimmat ihmiset eivät tajua sitä, missä kaikessa on gluteenia. Enkä missään nimessä kritisoi esim. katsomuksellista ruokavaliota, kunhan sen tietää etukäteen. Itse asiassa tunnen parikin varsinaista kulinaristia, joilla on keliakia. Harvoin saa parempaa ruokaa kuin heidän kutsuillaan.

Mutta sitten nämä osastoa yök en syö, koska oksu tulee porukka, jolle ei käy sipuli, valkosipuli, hillosipuli, kapris, artisokka, sienet, äyriäiset, paprika, porkkana, kurkku, tomaatti, oliivi, punainen liha, riisi, peruna, kaali, herneet eikä maissi.

Mutta he ovat yleensä niitä pahimpia marmattajia, kuinka ruoka on pahaa ja mautonta. Miksi ihmeessä?

Vierailija
32/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onhan se vaikea niiden ymmärtää, jotka eivät keliakiasta tai pahoista ruoka-aineallergioista joudu kärsimään. Olisi minustakin kiva laittaa suuhuni ihan kaikkia ruokia, mutta kun lopputulos on liian karmea. Vähimmillään saan hengenahdistusta ja pahat vatsavaivat ja pahimmillaan minua viedäänkin sitten ambulanssilla anafylaktisen shokin takia sairaalaan. Arvatkaapa, tuleeko joskus vesi kielelle, kun muiden herkuttelua katselee ja haistelee! Kaupat ja ravintolat ovat pullollaan ihania ruokia ja ruokalajeja, joita en ehkä enää ikinä voi syödä. Mutta ei auta, turvallisempaa on pysytellä omalla 'nirsoilevalla' linjallaan ja tyytyä lipomaan huuliaan. Toki asiat voisivat olla hullumminkin: joka ilta miljoonat lapset ja aikuiset maailmalla menevät nälkäisinä nukkumaan. Minun ei kuitenkaan tarvitse olla nälässä!

Vierailija
33/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:17"]

Hahhah, mä olen sit eka sillä paprika närästyttää niin paljon etten sitä voi raakana syödä! Ronkin siis salaatin, mitäs on emäntä laittanut sinne jotain sopimatonta. 

[/quote]

Ihan ok, mutta silloin ronkit ne paprikat vasta siinä lautasellasi sivuun etkä ronklaa sieltä salaattikulhosta kaikkea mikä nyt sinulle sattuu kelpaamaan.   

Vierailija
34/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 19:48"]

Niin, onhan se vaikea niiden ymmärtää, jotka eivät keliakiasta tai pahoista ruoka-aineallergioista joudu kärsimään. Olisi minustakin kiva laittaa suuhuni ihan kaikkia ruokia, mutta kun lopputulos on liian karmea. Vähimmillään saan hengenahdistusta ja pahat vatsavaivat ja pahimmillaan minua viedäänkin sitten ambulanssilla anafylaktisen shokin takia sairaalaan. Arvatkaapa, tuleeko joskus vesi kielelle, kun muiden herkuttelua katselee ja haistelee! Kaupat ja ravintolat ovat pullollaan ihania ruokia ja ruokalajeja, joita en ehkä enää ikinä voi syödä. Mutta ei auta, turvallisempaa on pysytellä omalla 'nirsoilevalla' linjallaan ja tyytyä lipomaan huuliaan. Toki asiat voisivat olla hullumminkin: joka ilta miljoonat lapset ja aikuiset maailmalla menevät nälkäisinä nukkumaan. Minun ei kuitenkaan tarvitse olla nälässä!

[/quote]

No älä nyt marttyyriä leiki. Moneen kertaan on tässä kestustelussa sanottu, että allergiat ja sairaudet ovat ihan eri asia ja heidän ruokarajoitteet täytyy toki huomioda. Nyt puhutaan siitä, kun aikuinen ihminen nirsoilee ruokapöydässä kuin joku uhmaikäinen kun on vähän "kummallisen näköistä" ruokaa tarjolla. 

Vierailija
35/43 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

"eikä aikuinen ihminen käyttäydy mainitsemallasi tavalla"

Ööö, niin jutun pointtihan juuri oli että KUN VAAN KÄYTTÄYTYI. Tonki ruokaa lautasella, kommentoi ja valitti aivan kuten pienet lapset. Ei todellakaan hoitanut tilannetta aikuismaisesti, niin kuin normaalit aikuiset mielestäni kykenevät. Jos lautasella on jotain, mistä tiedät, ettet voi syödä, voi sen ilman narinoita ja kovaäänistä kommentointia JÄTTÄÄ SYÖMÄTTÄ. Tai jos ei tiedä mitä ruoka sisältää, syö ensin tunnistamansa ruoka-ainekset ja jättää esim. muut syömättä tai sitten asiallisesti tiedustelee ennen ruokailun aloittamista mitä kaikkea ruoka sisältää. Yksinkertaista, eikö totta?

Vierailija
36/43 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Pakonen oli muutenkin ohjelmassa vastenmielinen kiloineen ja rumine vaatteineen.

Vierailija
37/43 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen, miten jotkut aikuiset ihmiset kehtaavat marista ruoasta. Jos ei jostakin tykkää, sitä voi aina maistaa, tai syödä mukisematta. Mutta että pitää käyttäytyä kuin pieni lapsi! Allergiat on eri juttu, tuskin silti allergikonkaan on tarpeen kovaan ääneen ja töykeäasti ilmaista kykenemättömyytensa ruoan syöntiin niin kuin johanna pakonen teki.

Vierailija
38/43 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa sarjaa Pakosen kanssa ovat olleet se Gekko Paavilainen, Janne Kataja ym. Ihan hirveä numero siitä mitä voi syödä ja mitä ei. Oliivit ovat itsellenikin kompastuskivi, mutta jätän ne viileästi syömättä enkä tee siitä numeroa.

Vierailija
39/43 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, Janne Katajahan ei voinut syödä mitään muuta kuin jauhelihaa, ja siinäkin vain naudan paistijauhelihaa. Isossa seurassa nirsoilijat tekevät itsestään todella pellen

Vierailija
40/43 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on laktoosi-intoleranssi terveyskeskuksen testeillä todettu ja bältän joitakin muita ruokia mutta ei tarvitse tosiaan tehdä niistä numeroa. Toisaalta maitoa, ei laktositonta tai hyla, tungetaan vieläkin kahviloissa ja ravintoloissa yllättävän paljon ruokiin. Pitää siis varmistaa kysymällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi