Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini on ruvennut puhumaan sopimattomia.

Vierailija
06.06.2014 |

Ikäännyttyään on alkanut viljellä puheessaan sopimattomia sisältöjä yhä enemmän. Alapääjuttuja, kirosanoja, sellaista katukieltä. Ei osaa lasten aikana säännöstellä puheitaan myöskään. Mistä voi johtua? Toisaalta on aina ollut sellainen mutta nyt tilanne on pahentunut, ikää 63 vuotta.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahva merkki muistihäiriöstä. Kivoistakin tyypeistä voi yhtäkkiä tulla hyvinkin pervoja.

Vierailija
2/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alzheimerin oireita voi olla tuollainen. Kannattaa passitta äiti ihan oikeasti lääkärille, jota ensin vähän briiffaa noista jutuista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava muistisairaus, ikävä kyllä.

Vierailija
4/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkavaa muistisairautta? Voi alkaa nuorenakin, varsinkin jos alkoholin käyttö on ollut runsasta.

Vierailija
5/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi johtua dementiasta. Lewyn kappele taudissa on tuollaisia oireita. Voi harmi, tosi kiusallista.

Vierailija
6/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut asiasta, mutta hän suuttuu ja ongelma on kuulemma minulla, ei hänellä. Käteni ovat sidotut, koska hän ei hoida asiaa.

ap

Vierailija
7/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanottua, niin muistisairautta. Yritä saada äitisi lääkärin puheille pikaisesti, ettei pääse pahentumaan.

Oma pappani muuttui ihan hirvittävästi, yritti lopulta kurkkia paidan kauluksestakin sisään. :(

Vierailija
8/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini äiti muuttui samalla tavalla, MS-tautihan se.

Vierailija
9/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkava muistisairaus.

Jos hoitoon pääsee ajoissa niin ei pahene niin äkkiä kuin hoitamattomana...tao tämä äitisi päähän mutta sairaudenkuvaan kuuluu sairauden kieltäminen ja suuttuminen jos joku vähänkin vihjaisee että nyt mammalla viiraa päässä.

Vierailija
10/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anopilla olivat samat oireet. Nopeasti etenevä Alzheimerin tauti. Anoppi meni 2 vuodessa, ikää oli 62 v

Vierailija
11/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa taottua hänen päähänsä mitään. Olen suoraan sanoen väsynyt siihen ajatukseen, että tämä olisi jotenkin minun vastuullani. Tilanne on kyllin raskas muutenkin enkä halua ruveta ajattelemaan, että on minun tehtäväni saada hänet hoitoon kun hän ei kuuntele mua. On hänellä miesystäväkin, jonka mielestä niinikään minulla tässä on ongelma. Veljeäni asia ei kiinnosta laisinkaan.

ap

Vierailija
12/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tietenkään saa taottua päähän mitään, kun se sairaus vaikuttaa...

Vierailija
13/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanamuistissa on ikään kuin kerroksia tai karsinoita, joista yhteen on varastoitu esimerkiksi sopivat sanat lasten läsnollessa, toiseen lievät kiukustumissanat, kolmanteen karkeat kirosanat, joita ei normaalisti käytetä mutta jotka kuitenkin "osataan" ymmärryksen tasolla jne. Muistisairauksissa raja-aidat kaatuvat ja kerrokset sekoittuvat. Ei siis ole tahallista, mutta lääkärillä olisi hyvä käydä. Tuo on hyvinkin tavallinen tilanne, esimerkiksi koko ikänsä kiroilua karttanut siveä ja ujo ihminen voi olla lopulta hyvinkin rääväsuinen.

Vierailija
14/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia juttuja laukoo?

Vierailija
15/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kenelläkään muulla lähipiirissä ei asia kiinnosta ja sinä et jaksa auttaa, jää äitisi ilman mahdollista apua ja hoitoa. Niin se vain on. Jonkun on otettava asia vastuulleen ja puhuttava äitisi lääkärin vastaanotolle. Muuten jos vahva epäilys muistisairaudesta on eikä apua tarjota, on luultavasti kyseessä jonkunsorttinen lievä heitteillejättö. Koita jaksaa auttaa. Et itsekkään tahtoisi samassa tilanteessa jäätä huomiotta.

Vierailija
16/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja kysy neuvoa. Voivat varmaan tehdä kotikäyntejäkin tarvittaessa.

Vierailija
17/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sille voi mitään tehdä? Ei kai muistisairauksiin ole lääkettä, vai?

Vierailija
18/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 15:47"]Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja kysy neuvoa. Voivat varmaan tehdä kotikäyntejäkin tarvittaessa.

[/quote]

Ei kukaan halua mennä solvaavan mummon luo

Vierailija
19/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 15:47"]Ota yhteyttä terveyskeskukseen ja kysy neuvoa. Voivat varmaan tehdä kotikäyntejäkin tarvittaessa.

[/quote]

Ei kukaan halua mennä solvaavan mummon luo

[/quote]

On olemassa muistihoitajia ja psykogeriatrian poliklinikoita, joilta tehdään myös kotikäyntejä. Ammattilaisille nämä solvaavat mummot ovat tuttu juttu.

Vierailija
20/25 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhen mummelin joka laukoo hävyttömyyksiä toisista ihmisistä näiden kuullen...