Lopetin laihduttamisen. Olen laihtunut nyt 9 kiloa.
Olen laihduttanut viimeisest 20 vuotta. Paino on heitellyt 60-100 kilon välillä jatkuvasti ylös alas. Osaan laihduttaa tosi hienosti, onnistun aina. Sitten tulee se tavoitepaino ja entiset ruokailutottumukset palaavat pikku hiljaa takaisin.
Toukokuussa tein ihan totaalisesti stopin laihduttamiselle. Menin ravintoterapeutille ja laadimme yhdessä terveellisen ruokavalion pohjan. Ei dieettiruokaa, ei mitään herkkukieltoja, ihan tavallista ja normaalia ruokaa. Ei mitään kalorivajeita, ei mitään liikuntatavoitteita. Yksinkertaisesti vain terveellistä ruokaa sen verran, mitä aikuinen ihminen päivän aikana tarvitsee.
Heitin myös vaa'an mökille. Ravintoterapeutti sanoi, että normaalilla ruokavaliolla laihdun pikku hiljaa pysyvästi normaalipainoon, vaa'alla hyppääminen ei auta mitään.
Ja kas, kahdessa kuukaudessa (mökillä mitattu paino) olen laihtunut 9 kiloa. Normaalilla ruoalla, jäätelöllä, raparperipiirakalla, suklaalla.
Tämän kun olisin tajunnut 20 vuotta sitten..
Kommentit (17)
Kävitkö ravinto- vai ravitsemusterapeutilla? Mulla kävi samoin, kun lopetin laihduttamisen. Paino on pudonnut pikkuhiljaa ja ennen kaikkea se kamala ahdistus ja morkkis on poissa.
Mulle kävi ihan sama! :) Lopetin kalorien laskemisen ja vaa'alla käymisen. Aloin syömään normaalia ruokaa normaaleja määriä ja kiloja alkoi tippumaan kuin itsestään. Herkkuja ei juurikaan tee mieli, koska ruokarytmi on normaali. Ja silloin kun tekeekin, syön edelleen normaaliin tapaan ja pienen määrän himoitsemaani herkkua sen sijaan, että korvaisin kokonaisella suklaalevyllä yhden aterian. Tuntuu hassulta että tarvittiin kaikki muut keinot ennen sitä kaikkein järkevintä. Nyt -15kg kuin itsestään
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:40"]
Avaatko vähän enemmän mitä siis syöt päivittäin, esimerkkejä?
[/quote]
Suurin asia on ollut annoskoon oivaltaminen. Sain ohjeeksi tehdä ruokaa sellaisten reseptien mukaan, joissa on annoskoot merkittynä (eli kuinka monelle reseptistä riittää) sekä annoksen kalorit. Ostin pari keittokirjaa, mutta käytän paljon esim. Valion sivuilta löytyviä reseptejä. Kunhan katson, ettei sataa grammaa kohden kalorit olisi lähellä 200, niin voin tehdä mitä tahansa ruokaa. Yli sen 200 kalorin yltää rasvaiset lasagnet ja majoneesihampurilaiset, mutta muuten sieltä löytyy ihan kaikkea.
Syön kaksi hedelmää päivässä, 500g kasviksia ja marjoja, juon kolme 2dl lasia rasvatonta maitoa tai maitotuotteita (viili, rahka, Skyr jne) ja syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Aivan sama syönkö kasvikset ruoan kanssa (josta en ole koskaan tykännyt) vai teenkö smoothien tai muun, kunhan tulee syödyksi. Olen alkanut siis tehdä hedelmä-kasvis-marjasmoothieita ja syön niitä aamupalaksi, välipalaksi tai iltapalaksi. Vaihtoehtoisesti voin syödä vaikka viilin ja banaanin välipalaksi.
Leivän puputtamista olen vähentänyt, koska siitä tulee jo ihan vähästä määrästä hurjasti kaloreita ja leivän päälle minulla oli tapana tunkea juustoa, kinkkua, kananmunaa.. Aikamoinen kaloripommi.
ap
Mahtavaa ap, tän kun entistä useampi tajuaisi niin elämä ois helpompaa! Laihduttaminen ei toimi, sehän on tutkittu juttu. :)
Onhan tuo kaloreiden laskemista. Annoskoot on mietitty. Se, ettet nimistä syömääsi energiaa kaloreiksi, ei silti muuta sitä tosiasiaa, että niiden määrä ratkaisee.
Tunsitko nälkää alussa, kun vaihdoit annoskoot pienemmäksi?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:04"]
Onhan tuo kaloreiden laskemista. Annoskoot on mietitty. Se, ettet nimistä syömääsi energiaa kaloreiksi, ei silti muuta sitä tosiasiaa, että niiden määrä ratkaisee.
[/quote]
Siis mitä? Ai että ei ole normaalia syömistä, jos laskee kaloreita? Jos en osaa syödä normaalisti, vaan nimenomaan opettelen annoskokoja ja mitä normaaliin ruokavalioon kuuluu, niin tottakai minun on paneuduttava myös kaloreihin. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, että laskisin niitä jatkuvasti. Jos aiemmin minulle ei ole ollut mitään eroa syönkö lounaaksi perhepizzan vai tonnikalasalaatin, niin kaloritietoisuus on ihan hyvä asia opetella.
Toivon, että jossain vaiheessa annoskoot ja terveellinen, normaali ruoka on niin arkipäiväinen asia minulle, ettei ruokaa tai sen sisältämiä energiamääriä tarvitse miettiä.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:06"]
Tunsitko nälkää alussa, kun vaihdoit annoskoot pienemmäksi?
[/quote]
En, päinvastoin. Aiemmin laihduttaessa vedin kalorit liian alas ja söin liian vähän, silloin teki mieli jotain hyvää koko ajan. Nyt syön viisi kertaa päivässä, nälkä ei ehdi tulla. Ja kun ei ole nälkä, ei tee mieli vetäistä iltapalaksi litraa jäätelöä.
ap
Toimiikohan tuo reilummin ylipainoiselle? Vai laaditaanko omanlainen ruokavalio, sillä paljon ylipainoiset vaatii enemmän kaloreita terveeseen ruokavalioon alussa, kuin lähempänä normaalipainoa olevat.
Aina näitä on. "syön herkkuja ja normiruokaa ja laihdun". Sitten kysyttäessä mitä päivällä syö tulee nää rasvattomat maidot, rahkat, smoothiet. :D
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:11"]
Aina näitä on. "syön herkkuja ja normiruokaa ja laihdun". Sitten kysyttäessä mitä päivällä syö tulee nää rasvattomat maidot, rahkat, smoothiet. :D
[/quote]
Niin? Kuuluuko tavalliseen ruokavalioosi kulutusmaito, jäätelö ja pelkät pizzat?
Esimerkkipäiväni eiliseltä:
Aamupalaksi smoothie, jossa oli banaania, rahkaa, kurkkua, pinaattia, mansikkaa ja mustikkaa.
Lounaaksi lihapullia tomaattikastikkeessa, kasviksia ja 2dl maitoa.
Välipalaksi kaksi ruisleipää, jossa oli päällä rasvaa ja juustoa sekä paprikaa.
Päivälliseksi pinaattilasagnea, 2dl maitoa, ruisleipä ohuen ohuella kalkkunalla.
Iltapalaksi söin jäätelöä mansikoilla.
ap
Ei, mutta ei rasvatonkaan maito.
Eikö nää rasvattomat jutut oo just niitä dieettiruokia?
Miten paljon syöt noita lämpimiä ruokia, mittaatko annokset?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:22"]
Ei, mutta ei rasvatonkaan maito.
Eikö nää rasvattomat jutut oo just niitä dieettiruokia?
Miten paljon syöt noita lämpimiä ruokia, mittaatko annokset?
[/quote]
Rasvattomat tuotteet eivät ole mitään dieettiruokia. Kevytversioita voi myös syödä, samoin kulutusmaitoa, mutta sitten pitää vähentää sitä rasvaa jostain muusta. Haluan syödä leivän päällä Oivariinia, joten juon rasvatonta maitoa.
Annoksia en mittaa tai punnitse, mutta jos teen ruokaa, joka on neljälle hengelle, syön siitä noin neljäsosan. Aiemmin ole voinut syödä ihan kepeästi vaikka kuuden hengen annokseksi tarkoitetun salaatin.
ap
Eli miten paljon rasvoja, protskuja päivässä?
Kuulostaa hienolta. Tuonko oppisi itsekin, mutta tuntuu, että aina tulee syötyä liikaa.
Hankalalta tuntuu uskoa että ennen olet voinut syödä 6 edestä, mutta nyt et ole tuntenut nälkää vaikka vedät 1/6 entisestä annoksestasi.
Avaatko vähän enemmän mitä siis syöt päivittäin, esimerkkejä?