10 kk vauva pahasti kehityksestä jäljessä?
Vauvani täyttää parin päivän päästä 10 kk eikä liiku paljon ollenkaan. On jo 1 kuukauden pyörinyt viisarina kehonsa ympäri muttei ryömi ollenkaan eteenpäin. On kääntynyt mahalleen pari kertaa jo 6 kk ikäisenä ja myös samanikäisenä raahannut itseään eteenpäin. Osaa siis periaatteessa muttei huvita. On jo 4 kk vain räpiköinyt mahallaan kun hänen eteensä tuodaan lelu. Ei ryömi hakemaan lelua vaan itkee kun turhaantuu. Ei istu itsenäisesti eikä myöskään itse nouse istumaan.
Hänellä oli 6 kk tosi paha refluksi joten ei halunnut olla mahallaan. Lattialla on pidetty kuitenkin aina ihan alusta lähtien silloin kun ei sitten syö tai itke. Sittetissä ei pidetty ollenkaan.
Fysioterapiasta ei ole ollut apua ainakaan tähän mennessä. Fysioterapeutti arvioi että lähtee ryömimään 8 kk iässä. Ja paskan marjat lähti. Vauva ei myöskään anna koskea jalkoihinsa kun yritän näyttää miten ryömitään. Rupeaa itkemään. Sama koskee istumisharjoituksia. Heti itkee jos vähänkin horjahtaa johonkin suuntaan. Olen vakuuttunut että joku vamma tms. vauvalla on kun kehitys on junnannut paikallaan kuukausitolkulla.
En tiedä enää mitä tehdä. Olen fyysisesti ja henkisesti tosi poikki. Vauvaa pitää vieläkin kannella päivittäin eikä mulla meinaa enää selkä kestää.
Jostain kuulin että ns. koliikkilapsilla kehitys on sen itkuisen ajanjakson verran myöhässä. Eli jos normaalisti vauva ryömisi 9 kk iässä, meillä opitaan tämä vasta 1 v 2 kk ja kävely vasta 1 v 6 kk-2 v. Eli mä joudun kantelemaan vauvaa kaikkialle vielä kuukausitolkulla.
Onko muilla refluksivauvojen äideillä kokemuksia asiasta? Myöhästyivätkö vauvanne kehityksestä? Miten paljon?
Kommentit (56)
Meillä refluksilapsi, ei kuitenkaan mikään raju ollut mutta kiukutti astetta enemmän ennen kuin alkoi 4kk iässä lääkitys. Teki kaiken hitaammin kuin ikätoverinsa ja kävelemään lähti 1v10kk iässä. Dg monimuotoinen kehityshäiriö tällä hetkellä, iloinen ja ihana tyyppi mutta kaikki kehitys tulee omalla tahdillaan. Eli ei liittynyt refluksiin eikä siihen ettei viihtynyt lattialla.
Veisin kokeneelle yksityiselle lastenlääkärille arvioon. Voi laittaa sitten lähetteen myös julkiselle puolelle. Tsemppiä ❤
Nyt tuli fysioterapeutilta lausunto: vauvan kehitys virallisesti reilusti ikäistään myöhässä. Nyt tää vaan vahvisti sitä mun tunnetta että vauvassa on jotain pahasti vialla.
Ap
Fysioterapeutin lausunnon myötä pääsette varmaan tarkempiin tutkimuksiin. Oma lapseni lähti myös myöhään liikkeelle. Konttasi 13 kk:n ikäisenä, kävelemään lähti 1v 7kk. Lapseni sai 2v 11kk ikäisenä diganoosin vaikea kielellinen erityisvaikeus, ennen käytettiin nimitystä dysfasia. Toivotan jaksamista vaikka huoli on tällä hetkellä varmaan suunnaton.
Fysioterapeutti ei aio lähettää lisätutkimuksiin, koska ei hänen mielestään ole fyysistä vikaa. Itse olen vauvan syntymästä alkaen tietänyt että jotain vikaa hänessä on. Juuri sellaista että ei ehkä sitä heti hänestä näe mutta kuitenkin. Pitää vain jatkaa harjoituksia.
Ahdistaa kun ei tiedä lähteekö poika ryömimään yhden päivän vai yhden vuoden päästä. Ja sitten saan olla sydän syrjällään kun häntä potkitaan ja ylijuostaan päivähoidossa kun sinne menee syksyllä.
Ap
Fysioterapeutti ei aio lähettää lisätutkimuksiin, koska ei hänen mielestään ole fyysistä vikaa. Itse olen vauvan syntymästä alkaen tietänyt että jotain vikaa hänessä on. Juuri sellaista että ei ehkä sitä heti hänestä näe mutta kuitenkin. Pitää vain jatkaa harjoituksia.
Ahdistaa kun ei tiedä lähteekö poika ryömimään yhden päivän vai yhden vuoden päästä. Ja sitten saan olla sydän syrjällään kun häntä potkitaan ja ylijuostaan päivähoidossa kun sinne menee syksyllä.
Ap
Hei ap, ei välttämättä ole mitään pahasti vialla, mutta jotain voi olla. En halua pelotella, mutta kaikki kehityksen viivästymät ei ole normaaleja, vaikka ihmiset näin haluavatkin uskoa ja tutut hyssyttelevät että kyllä se kohta puhuu pälpättää ja juoksee... näin kävi meille, itsestä tuntui että jotain vialla. Ja pojalla kehitysvammasairaus.
Saatte varmaan fysioterapeutilta ohjeet jatkoa varten.
Ihan vain jo oman mielen rauhoittamiseksi varaisin ajan pediatrille yksityispuolelle ja kaikki neuvola- ja fysioterapiatekstit mukaan. Tuli mieleen että onko lonkat katsottu tarkasti: jos ei varaa jaloilleen eikä syö varpaitaan?
Voit olla jo yhteydessä tulevaan päiväkotiin ja siellä erityislastentarhanopettajaan. Hän voi tarvittaessa tehdä kotikäynnin ja suunnitella hoidon alkuun mahdoliisesti tarvittavia tukitoimia, mikäli näkee tähän aihetta. Näin ainakin espoossa. Myös fysiterapeutin lausunto kannattaa sinne toimittaa. Vaadi neuvolassa lapsellesi hoitoa ja lisää tutkimuksia!!!
(lue sensomotorisesta integraatiosta, kuulostaa, että lapsellasi voisi olla tuntoaistin yliherkkyyttä)
Lonkista: vauvan synnyttyä lonkissa epäiltiin olevan jotain vikaa mutta lausunto peruttiin. Nyt on useampaan kertaa todettu että lonkissa ei pitäisi olla mitään vikaa.
Syövätkö kaikki vauvat muuten varpaita?
Neuvolasta ovat laittaneet vauvan jo neurologian puolelle (siellä myös ultraääni), yliopistollisen fysioterapeutille (joka 30 v kokemuksella väitti että lähtee 8 kk iässä ryömimään, mutta paskat) ja lisäksi terveyskeskuksen fysioterapeutille. Joten en tiedä minne neuvolasta voivat enää lähettää. Mieheni on vakuuttunut että vauva on kunnossa eikä hän puolla yksityisellä käyttämistä koska turhaa.
Ap
Nivelten yliliikkuvuutta vauvalla muuten on.
Ap
Nivelten yliliikkuvuutta vauvalla muuten on.
Ap
Meidän vauvalla ei ollut refluksia mutta muu hankala sairaus oli ensimmäisen puolen vuoden aikana. Lisäksi taantui selkeästi pneumokokkirokotteesta. Nyt lapsi on 11 kuukautta. Viikko sitten oppi istumaan, on ryöminyt pari viikkoa. Puhuu lähinnä "pääpääpää". Ottaa sormillaan tavaroita ja tunkee kaiken suuhunsa.
Minä en tiedä, mitä tutkimuksia kävelypöydästä on tehty, mutta se on ehdottomasti meidän lapsen lempipaikka. Pidämme lasta siinä korkeintaan puolen tunnin ajan päivittäin, mutta hän olisi siinä vaikka kuinka kauan. Meillä pääsee menemään ympäri huoneiden alakerrassa, ja lapsi rynnii kovaa vauhtia ja osaa näppärästi irrottautua kynnyksistä ja kääntyä sivuttain esteiden ohi. Lapsi pääsee menemään vauhdilla eteenpäin ja seuraamaan isää ja äitiä, kun me menemme huoneesta toiseen tekemään milloin mitäkin. Kävelypöytä on ihan huippu!
Eli teilläkö on erikoissairaanhoitoon lastenneurologin kontakti? Asia on siis hoidossa ja lapsi seurannassa?
Oletko AP vielä linjoilla, miten on sujunut? Alkoiko lapsi liikkumaan, tai saitteko jonkin syyn selville?
Ymmärrän kyllä huolen omasta lapsesta. Itsellä on nyt 10 kuukautta vanha esikoinen, ja monta kertaa olen jo ehtinyt huolestua onko jokin mahdollisesti vialla. Se vain kuuluu äitiyteen, mutta sitä täytyy yrittää kontrolloida ja nauttia lapsen kanssa vietetystä ajasta ja hellyydestä. Mielestäni tuo liikkuminen ei vielä mielestäni ollut niin selkeästi poikkeavaa ikätasostaan, että olisi välttämättä tarkoittanut jotakin diagnoosia, mutta joskushan ne merkitsee jotakin kehitysviivästymää ja vain aika näyttää.
Googlaa Sensory processing disorder. Tai suomeksi Sensorisen integraation häiriö. Apua saa toimintaterapeutilta.