Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada vauva tykkäämään tutista?

Vierailija
06.06.2014 |

Parikuinen vauva ei halua tuttia alkuunkaan. Tutteja on eri mallisia hankittu mutta mikään ei kelpaa. Vauva saattaa ottaa tutin mutta sylkäisee sen heti pois komeassa kaaressa. Olen myös yrittänyt pitää sormea kevyesti tuttia vasten ettei vauva saa sitä syljettyä, olen kutitellut poskea ja laittanut tutin aina takaisin. Ei pysy suussa.

Sinänsä tämä ei ole ongelma, mutta erinäisissä tilanteissa tutti olisi helpotus. Esimerkiksi julkisilla liikkuessa jos vauva käy itkemään, hän rauhoittuu kun laitan hänen suuhunsa etusormen koukistettuna (= imeminen lohduttaa), mutta tutti ei käy vaan itku jatkuu kunhan sen saa sylkäistyä pois suusta.

Onko tämä nyt vain niin että tuttia ei tulla syömään vai löytyykö jotain keinoja?

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalassa vauvat opetetaan syömään tuttia laittamalla glugoosia pienen pieni tippa tuttiin. Olen myös oman lapseni opettanut syömään laittamalla tutin kärkeen cuplatonia joka ainakin silloin oli makeaa. Kun lapsi makustelee sitä makeaa aikansa, imemisrefleksi käynnistyy. Mut se vaatii sen muutaman sekunnin, että se epämääräinen mukeltaminen muuttuu imemiseksi.

Tutista vieroittamista pelotellaan ihan turhaan. Ei se ole mikään iso homma, ei ainakaan meillä ole ollut. Huolehtii vain, että lapsella ei jää se imemisen tarve ja ettei pura sitä esimerkiksi peukun imemiseen, koska siitäpä et sitä sitten vieroita suurin piirtein ikinä. ;)

Ps; turhaan ap puolustelet sitä tutin käyttöä. Tutti on keksitty ihan tarpeeseen, ja siitä on lapsille paljon apua. Tämä nykyinen tutti on saatanasta - asenneilmapiiri juontaa siitä, että pari vuotta sitten synnäreillä julistettiin tutit pannaan etteivät ne häiritsisi imettämistä. Niissä tuteissa ei kuitenkaan ole mitään haittaa, kun niitä käytetään kuten normaaleissa perheissä käytetään, eli se tutti ei ole koko aikaa suussa. Joten vaikka synnärillä se tutti onko juuri tällä hetkellä nounou, niin heti siinä synnärin ovien ulkopuolella aukeaa tää vähän rennompi maailma, jossa kukaan ei sitä tutin käyttämistä paheksu. :)

Vierailija
22/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia vauvoja pysty opettamaan tutille. Sen uskoo vasta kun sen itse kokee :) Meillä esikoinen oppi suht helposti, kakkonen ei sitten millään konstilla vaikka 4 kuukautta harjoiteltiin sinnikkäästi. Sitten luovutimme. Onneksi tämä nuorimmainen ei ole muutenkaan ollut vauvana kitisevää sorttia ja on aina viihtynyt hyvin autossa, bussissa jne. Mutta jos ap:n vauva ei viihdy niin miksei häntä voisi ottaa jopa syliin tuossa tilanteessa? Olen nähnyt äitien imettävän vauvoja jopa ratikassa, joten miksi ei kun valitsee rauhallisen kulmauksen ja laittaa jotain näköestettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus toivon meidän 6kk tyttären vielä syövän tuttia. Alkuun söi, laitoksella teholla antoivat ekan tutin ja pari kuukautta tutti kelpasikin paremmin kuin hyvin. No, yhtäkkiä ei ottanutkaan enää vaan nyt on peukku parempi! Sitäpä sitten kitkemään hieman vanhempana pois.. huh.

Vierailija
24/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuota tuttiasiaa miettinyt myös. Minua ei koskaan opetettu syömään tuttia koska äitini mielestä turha vehje. Mutta toisaalta jos se lohduttaa, niin pitäisikö silloin antaa syödä tuttia? Parin viikon sisällä meille tulossa ensimmäinen lapsi ja olen aivan ulalla näistä jutuista. Kun jos ei suostu syömään tuttia niin munkin järki silloin sanoo ettei sitten tarvitse ainakaan vieroittaa myöhemmin. Olen kuullut niin monia mielipiteitä tutista että oon ihan sekaisin mitä "täytyis" tehdä. No, kai ne asiat siitä sitten lutviutuu itekseenkin. :)

Vierailija
25/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 12:59"]

Sairaalassa vauvat opetetaan syömään tuttia laittamalla glugoosia pienen pieni tippa tuttiin. Olen myös oman lapseni opettanut syömään laittamalla tutin kärkeen cuplatonia joka ainakin silloin oli makeaa. Kun lapsi makustelee sitä makeaa aikansa, imemisrefleksi käynnistyy. Mut se vaatii sen muutaman sekunnin, että se epämääräinen mukeltaminen muuttuu imemiseksi.

Tutista vieroittamista pelotellaan ihan turhaan. Ei se ole mikään iso homma, ei ainakaan meillä ole ollut. Huolehtii vain, että lapsella ei jää se imemisen tarve ja ettei pura sitä esimerkiksi peukun imemiseen, koska siitäpä et sitä sitten vieroita suurin piirtein ikinä. ;)

Ps; turhaan ap puolustelet sitä tutin käyttöä. Tutti on keksitty ihan tarpeeseen, ja siitä on lapsille paljon apua. Tämä nykyinen tutti on saatanasta - asenneilmapiiri juontaa siitä, että pari vuotta sitten synnäreillä julistettiin tutit pannaan etteivät ne häiritsisi imettämistä. Niissä tuteissa ei kuitenkaan ole mitään haittaa, kun niitä käytetään kuten normaaleissa perheissä käytetään, eli se tutti ei ole koko aikaa suussa. Joten vaikka synnärillä se tutti onko juuri tällä hetkellä nounou, niin heti siinä synnärin ovien ulkopuolella aukeaa tää vähän rennompi maailma, jossa kukaan ei sitä tutin käyttämistä paheksu. :)

[/quote]

Nykyisin kyllä ainakin Pohjoisessa synnäreillä ihan suositellaan tuttia. Eli ei se mikään nou nou ole!

Mutta kun kaikki vauvat sitä ei siltikään huoli, tai ehkä siellä synnärillä huolii, mutta meillä ei ainakaan enää kotona kelvannut lukuisten yritystenkään jälkeen. En siis kokenut tarvetta pakottaa.

Vierailija
26/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi sä tunget tuttia väkisin? Ei tuttia tarvita.

Se on joskus keksitty mutta se ei tarkoita että sitä

pitäisi käyttää.

Se on rinnan korvike.

Itse en käyttänyt tuttia.

Vierailija
27/27 |
06.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kumpikaan lapsi huolinut tuttia. Ei myöskään tuttipulloa. Ei sitten kiusattu pieniä, lapsia vartenhan ne rinnat ovat joten annoin itkuihin sitten rintaa. Kun yöimetys otettiin pois ja tarjoilu loppui öisin, alkoivat nukkumaan hyvin. Ei tarvinnut ikin herätä vain sen takia että tutti on pudonnut suusta tai vastaavaa. 
Olihan se alkuun raskasta, mutta eihän se vaihe kestä ikuisesti.