Olen töissä McDonaldsissa, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (58)
Vieläkö seurataan labour% ja jos myynti ei ole tarpeksi; osa vuorolaisista saa lähteä kotiin?
Jos mäkissä on tiukka hygienia niin miksei työntekijöiltä vaadita hygieniapassia....
Onko niin, että jokaista asiakasta on palveltava samalla ilmeellä ja äänenpainolla, ja esim. tuttuja ei saa moikkailla tai viestittää tuntevansa heidät? (En tarkoita, että jäisit juoruilemaan, mutta ei saa edes olla tuntevinaan?)
Jospa minä nro. 38 vastailen tässä aikani kuluksi, ap voi sitten linjoille palatessaan vastata myös niin näkee onko eroja eri paikoissa :) Tai mistä minä tiiän vaikka oltais samassa paikassa oltu töissä, mut tuskin.
Labouria seurataan edelleen, mutta jos se on huono, niin ei kuitenkaan ketään pakoteta kotiin. Jokainen saa tehdä luvatut työtuntinsa, jos haluaa. Yleensä kuitenkin aina joku on vapaaehtoinen lähtemään kotiin ja saadan labour paranemaan:)
Ja tuohon hygieniapassiin vastasinkin, joskin huonosti kun sössin lainaamisen jotenkin. Mutta ainakin meidän kaupungin kaikissa Mäkkäreissä se vaaditaan ehdottomasti. Ei saa aloittaa ennen kuin sen kurssin on käynyt. Muista kaupungeista en tiedä, mutta on hyvin outoa jos ei muka oikeasti tarvi. Joissain eri ravintoiloissa olen kuullut, että saa aloittaa työt jos on tiedossa esim. 1-2 kk päässä se koulutus. Voisko olla kyse jostain tällaisesta? Ja off topicina voisin sanoa, että ainakin kun minä sen koulutuksen kävin vuonna 2005, niin se oli yhtä tyhjän kanssa. En mä siellä mitään oppinut, semmoista ihan yleistietoa minkä älyää kyllä jos maalaisjärkeä käyttää :D Mutta ymmärrän toki sen, että se vaaditaan, koska kaikki ei sitä maalaisjärkeä käytä ja on hyvä olla joku tapa, jolla seurataan hygieniataitoja.
Ja tuo, että "pitääkö jokaista asiakasta palvella samalla ilmeellä ja äänenpainolla, eikä saa tuntea tuttujaan?" on kyllä oudointa mitä olen kuullut liittyen asiakaspalveluun. Siis onko muka jossain tuollaista? :D Meillä kyllä sai tervehtiä tuttuja ja jutella heidän kanssaan kassalla ihan kuin muidenkin asiakkaiden kanssa. Ei tietenkään mitään viiden minuutin kuulumistenvaihtoa voi jonojen seistessä tehdä, mutta sen ajan kun palvelee niin miksi ei. Ja ei meille mitään äänenpainoja ja ilmeitä opetettu, jokainen teki työtä omalla persoonallaan. Työntekijöiden tiloihin ei tietenkään tuttuja saanut tuoda keskustelemaan, vaan siitä kassalta sai jutella jos halusi ja kyllä sai äänenpainoja käyttää :DD
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 01:00"]Osaatko sanoa, että millainen koulutustausta on sun työkavereilla? Olin äimänkäkenä kun eräs kaverini väitti, että hänen purilaisravintola jossa hän työskentelee on työntekijöistä puolella on restonomin tutkinto, joka on ymmärtääksen amkk -tutkinto (korjatkaa, jos olen väärässä) ja pari ravitsemustieteitä opiskelevaa ja loput no en sano, ettei pian paikka paljastu :) Mikä työssäsi on vaikeinta? Onko jotain sellaista, mihin oikeasti tarvitsee olla, vähintään ammattikorkeakoulu käytynä? - Eikä minun ole tarkoitus ole väheksyä amkk -valmistuneita, enemmänkin ajattelen, että ovat "vähän" ylikoulutettuja.
[/quote]
Sattumalta törmäsin tähän vanhaan ketjuun :D oon siis ap.
Suurin osa pitää kyllä välivuotta lukion jälkeen, osa on lukiossa ja osa taas yliopistossa/amkissa ihan muulla alalla. Toi on vaan semmonen työpaikka jonne jämähtää helppuden ja työkavereiden takia.
Vaikeinta on ehdottomasti idioottiasiakkaat.
Olen ollut sekä Hesessä ja Mäkissä töissä ja nyt on pakko korjata pari juttua kun toisen entisen työpaikan työntekijät kertovat kilpailijastaan puutaheinää. :D
Hesessä säilytetään kaikki ainesosat sämpylöitä lukuunottamatta viileässä, joten hampurilaisten säilytysaika on Mäkkiä pidempi. Mäkissä raaka-aineita ei säilytetä viileässä, joten hampurilaisilla on lyhyempi säilytysaika lämpötunnelissa - hampan ainesosat aloittavat pilaantumisprosessin aikaisemmin. Jokaikisessä Hesessä on keittiössä näyttö, jossa näkyy jokaikinen valmistettu ja tilattu hampurilainen. Kun tiskiin valmistetun hampan säilytysaika tulee täyteen, kone kertoo, että se on lyötävä hävikkiin. Stä ei voi mitenkään lyödä koneelle enää uudelleen uutena hamppana, joten se poistuu inventaariosta ja on siis pakko laittaa roskiin, muuten inventaario heittäisi, mistä ravintola saa miinusta. Jos hampurilaista ei lyödä heti hävikkiin, ravintola saa miinusta. Mäkissä, jossa olin töissä, ei ollut vastaavaa näyttöä eikä siitä olisi jäänyt kiinni, jos olisi jätetty tiskiin tehdyt hampat myytäväksi vaikka kuinka kauaksi aikaa. Ei jätetty, mutta se olisi ollut täysin mahdollista toisin kuin Hesessä.
Ranskalaiset menevät Hesessä hävikkiin kymmenen minuutin kuluttua paistamisesta. Ranskalaiset on erilaiset kuin Mäkillä ja kestävät siksi pidempään. Tämän valvonta on molemmissa paikoissa ihan täysin työntekijöiden varassa. Jos tekevät työnsä oikein, asiakas ei saa vanhoja ranskalaisia. Jos väärin, saavat.
Kummassakin paikassa kenttäpäälliköt, ravintolapäälliköt ja vuoropäälliköt (jollainen olin molemmissa itsekin) valvovat tuotelaatua, raaka-ainelaatua, päivämääriä, valmistusaikoja ja päivämääriä ihan yhtä tarkasti ja usein. Nythän samoja asioita valvota myös Oiva-tarkastajat, eikä yksikään ravintola voi siksi skipata vaikka avaamispäivämäärän ja tunnin merkintöjä ja säilyttää varastossa vanhaa tavaraa, tai sitten ottaa aika ison riskin. Raaka-aineita ja paistoasteita jne mitataan kummassakin paikassa päivittäin, kaikkeen laitetaan molemmissa päivämäärät ja tunnit milloin mikäkin on pakastettu, otettu sulamaan, avattu, maustettu jne ja heitetään hävikkiin, kun aikaraja tulee vastaan.
Raaka-aineet ovat suht samanlaatuisia molemmissa paikoissa, paitsi tomaatit. Mäkissä nekin ovat valmiiksi viipaloituja ja möhnääntyvät siksi helpommin ja säilymisaika on surkeampi. Hesessä ostetaan kokonaisia tomaatteja, joista työntekijät viipaloivat aina päivän tarpeiksi. Kummassakin paikassa siivotaan ja desinfioidaan ihan hulluna. Mäkissä oli sääntö vaihtaa rätti ja pestä kädet/hanskat puolen tunnin välein keittiössä, Hesessä oli sääntö kaikkien pestä kädet/vaihtaa hanskat 20 min. välein. Kummassakin voi olla joku yrittäjäpaikka jossa asiat on vinksallaan - vähän aikaa. Kenttätason tarkastuksissa ja pistokokeissa ne jäävät kiinni ja käytäntöjä on pakko parantaa. Ravintolan toiminnasta ja hävikistä ja puhtaudesta pidetään kummassakin paikassa tarkkaa omavalvontaa ja Hesessä kaikesta vielä raportoitiin päivittäin kenttäpäällikölle (voi olla että niin tehdään nykyisin Mäkissäkin, muttei silloin kun olin siellä).
Mäkissä saattoi joutua kesken päivän palkattomalle tauolle palkattoman ruokatauon lisäksi, jos oli hiljaista. Hesessä ei ole McTaukoja. Muuten työntekijän ja asiakkaankin kannalta toiminnaltaan todella samanlaista puuhaa mitä tulee hygieniaan ja työskentelyyn yleisesti.
Panevatko työntekijät toisiaan ahkerasti ristiin? Joko bileissä tai työajalla jos tulee hiljainen hetki ja tilaisuus. Tälläisen väitteen olen joskus nähnyt ja en oikein tiedä miten siihen suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitätkö huomiota asiakkaiden tilauksiin? Entä lihavien?
Jos mä vaikka tilaan tyylii 2 tuplajuustoo, mcfeast-aterian plussana ja vaikka ison pirtelön nii katotko pitkin nenänvartta? :) juoruatteko keskenänne jättimättötilauksista?
ketä kiinnostaa?? Ravintolalle voittoo vaan. Mua ei vähempää vois kiinnostaa mitä joku työntekijä kelaa mun mätöistä. Olen maksava asiakas. Ja jos olisin töissä mäkissä niin tuskinpa kiinnostaa vttuakaan jonkun tilaukset vaikka tilais 100 juustoo.
Työskentelin itse 20 vuotta sitten Mäkissä ja ei ole todellakaan laiskojen ihmisten työpaikka!
Onko työtahti ja kuri vielä kova?
Vieläkö pihvit maustetaan satunnaisesti paistajan ylähuulen alta kaivetulla nuuskalla?
Joku vertailu kertoi kertoi että olisivat burgereista terveellisimmästä päästä.
Joku kiinalainen otti siipeensä kun stalkkasi mieskohdetta ja tämä menikin maccariin.
Pst. Oletko se söötin näköinen jolla hieman menee sanat kassalla sekaisin?
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 11:28"]Onko sopivaa jos tilaa kolme juustohampuriklaista eikä mitään muuta?
[/quote]
Ei