Olen töissä McDonaldsissa, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 00:23"]Saatteko alennuksia Mäkkärissä ollessanne työvuorossa/aina?
[/quote]
Koeajalla alennuksia sai vaan käydessä omassa Mäkkärissä, mutta sen jälkeen sai henkilökuntakortin jolla saa kaikista Suomen Mäkeistä kaiken puoleen hintaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 00:15"][quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 00:00"]Onko totta että pihvit täytyy heittää pois jos ne siirretään isosta pakastimesta pikkupakkaseen, ne saa olla vaan muutaman tunnin pikkupakkasessa?
[/quote]
En osaa valitettavasti sanoa koska olen ainoastaan kassalla tai autokaistalla
[/quote]
Voin vastata tähän kun mäkin oon puoltoista vuotta mäkkärissä työskennellyt. Riippuu luultavasti aika paljon ravintolasta. Mä olin yhtiön omistamassa ravintolassa (eli kaikki ravintolapäällikkö mukaan lukien ovat ns. vain töissä siellä, joten poisheitetty ruoka/tarvikkeet ei mene pois omista tuloista) ja mun työpaikalla oltiin tosi tarkkoja ajoista ja heitettiin kaikki raaka-aineet ja valmiit ruoat surutta pois kun aika tuli täyteen. Ja tosiaan siellä pikkupakkasessa ei saa säilyttää raaka-aineita kuin tietyn ajan ja kaikkiin laitetaan aikalappu samalla kun ne siirretään pois isosta pakkasesta :)
Jos ruoan tuoreus yms. on tärkeää niin suosittelen ehdottomasti mieluummin mäkkärissä kuin hesessä asiointia, sillä kaverini on hesessä töissä ja ite en ainakaan siitä puljusta mitää syö :D "waste"ajoista ei välitetä pätkääkään. Eli hamppari on siellä valmiina niin kauan kunnes joku sen ostaa, parhaimmillaan kuulemma yli 45 min (mäkissä heitetään pois 10 min jälkeen).
Osaatko sanoa, että millainen koulutustausta on sun työkavereilla? Olin äimänkäkenä kun eräs kaverini väitti, että hänen purilaisravintola jossa hän työskentelee on työntekijöistä puolella on restonomin tutkinto, joka on ymmärtääksen amkk -tutkinto (korjatkaa, jos olen väärässä) ja pari ravitsemustieteitä opiskelevaa ja loput no en sano, ettei pian paikka paljastu :) Mikä työssäsi on vaikeinta? Onko jotain sellaista, mihin oikeasti tarvitsee olla, vähintään ammattikorkeakoulu käytynä? - Eikä minun ole tarkoitus ole väheksyä amkk -valmistuneita, enemmänkin ajattelen, että ovat "vähän" ylikoulutettuja.
Kiinnitätkö huomiota asiakkaiden tilauksiin? Entä lihavien?
Jos mä vaikka tilaan tyylii 2 tuplajuustoo, mcfeast-aterian plussana ja vaikka ison pirtelön nii katotko pitkin nenänvartta? :) juoruatteko keskenänne jättimättötilauksista?
Kuinka nopeasti sait henksukortin?
Mäkissä ei kuulemma vaadita hygieniapassia?
Paras kysymys tuo "Oletko ylipainoinen". Itse olin aikoinaan vuoden McDonaldsilla töissä ja söin töissä ollessani aika usein niitä ruokia ja olin hoikimmillani silloin :) Siellä tulee aika paljon liikuttua päivän aikana.
Itsekun Mäkkärilllä töissä ja voin tohon tilausten kokoon huomauttaa että harvemmin me työntekijät jäädään ihmettelemään kuka ne ruuat syö, varsinkin jos oyetaan mukaan..
Joskus tietysti joku asiakas jää erityisesti mieleen tilauksineen, varsinkin jos on ollut erityisen töykeä asiakas
Muistan eilen iltavuorossa myyneeni 100 juustoa yhdelle pariskunnalle, mutta nyt muistan vain juustot, en pariskunnan ulkonäköä tms.
Selventikö yhtään :D
Mieleen jää ihmiset jotka käy usein autokaistalla tai tilaamassa. Siis tyyliin viikottain. Näitäkin riittää. Heidän tilauksille joskus naureskelen varsinkin jos ovat kunnon mättöjä ja tulevat yksin
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 00:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 00:02"]miten iso kyrpä sulla on?
[/quote]
18cm
[/quote]
Minulla on 4 cm
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 01:00"]
Osaatko sanoa, että millainen koulutustausta on sun työkavereilla? Olin äimänkäkenä kun eräs kaverini väitti, että hänen purilaisravintola jossa hän työskentelee on työntekijöistä puolella on restonomin tutkinto, joka on ymmärtääksen amkk -tutkinto (korjatkaa, jos olen väärässä) ja pari ravitsemustieteitä opiskelevaa ja loput no en sano, ettei pian paikka paljastu :) Mikä työssäsi on vaikeinta? Onko jotain sellaista, mihin oikeasti tarvitsee olla, vähintään ammattikorkeakoulu käytynä? - Eikä minun ole tarkoitus ole väheksyä amkk -valmistuneita, enemmänkin ajattelen, että ovat "vähän" ylikoulutettuja.
[/quote]
Osa viettää välivuotta, osa on lukiossa ja osa taas yliopistossa tai amkissa, tosin kukaan ei taida varsinaisesti ravintola-alaa opiskella. Hankalinta työssä on vaikeat asiakkaat. Mielestäni ilman mitään koulutuksia on mahdollisuus oppia mäkkärityö. Sosiaaliset taidot on tärkeitä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 01:57"]
Kiinnitätkö huomiota asiakkaiden tilauksiin? Entä lihavien?
Jos mä vaikka tilaan tyylii 2 tuplajuustoo, mcfeast-aterian plussana ja vaikka ison pirtelön nii katotko pitkin nenänvartta? :) juoruatteko keskenänne jättimättötilauksista?
[/quote]
Joskus kiinnitän, joskus en. Ja en katso pitkin nenänvartta ketään. Tietty joskus ihmettelen mielessäni jos joku 200-kiloinen tilaa järkyttävän määrän mättöä, mutta en todellakaan mainitse asiasta työkavereille. Toi mainitsemasi tilaus on aika perus esim. normaalipainosilla raksamiehillä :D Enemmänkin hyväntahtosesti päivitellään, jos joku tilaus on tyyliin 50 euron hintainen, mutta sillon kyseessä on yleensä iso perhe. Tai sitten ihmetellään miks jotkut haluavata ostaa pelkästään 20 tuplajuustoa.
En ole ap enkä tuo toinen vastaaja, mutta läheiseni on töissä Mäkkärillä ja ovat todella tarkkoja hygienian suhteen. Olen aivan samaa mieltä tuosta, että jos pitää sillä perusteella valita Mäkkärin ja muiden pikaruokapaikkojen välillä, Mäkkäri ehdottomasti.
Minäkään en ole ap, mutta noin vuoden siellä työskentelin yliopisto-opintojen ohessa. Ja ainakin meidän Mäkkärissä se vaadittiin ehdottomasti, ei poikkeuksia.
Joo mä kans järkytyin tuosta, että Hesessä ei olla yhtään tarkkoja hygienista. Suomen Mäkkäreissä on tosi tiukat säännöt, joita valvotaan jatkuvasti ja vuoropäälliköt + ravintolapäälliköt tekee joka päivä tarkastukset. Jokainen tuote merkitään tarralla, että milloin menee roskiin. Jos aika menee yli niin roskiin. Jotkut sanoisi tätä ruoan hukkaamiseksi, mutta kyllä mä ajattelin, että se on asiakkaan suojelemista. Meidän Mäkkäriin ei ollut tullut ruokamyrkytysilmoitusta koko sinä aikana, kun se on ollut pystyssä. Ja ei sitä oikeasti kovin paljon mene roskiin, kun työntekijät osaavat arvioida paljonko nostetaan pikkupakkaseen tai maustamispisteelle. Yleensä se on niin, että ruoka katoaa pakkasesta ja maustepöydältä puolessa tunnissa, että ei ne siinä kauaa ehdi olla :D
Ja tosiaan ranskalaiset saa olla 5 minuuttia lämpötasolla odottamassa, sitten menee roskiin. Hesessä tää on jotain 30 min, mut niiden ranskalaiset eivät olekaan täyttä perunaa vaan niissä on jotain lisäainekuorrutusta, että ne pysyy kuosissa ton ajan. Hampparit on lämpötasolla Mäkkärissä maks 10 min, Hesessä raja on 30 min mut kuullut että käytännössä sen ajan kun asiakas sen ostaa. Mäkkärissä on tietyt säännöt esim. pihvien paistamismäärästä (isoja vaikka 6 kpl per sama grilli), Hesessä ei ole tällaisia sääntöjä.
Mäkkärissä me vaihdettiin 15 minuutin välein keittiön liinat, eli ne joilla pyyhitään esim. maustamispöytä. Toki ruoka ei koskaan osunut edes siihen pöytään kun ruoat on tarjottimella, jonka päällä on vielä paperi. Lattiat pestään tunnin välein keitiöstä ja kassoilta. Kanatuotteet saa olla 20 min lämpökaapissa, sitten roskiin. Hanskoja ei käytetä ruoan valmistamisen aikana siksi, että on tutkittu, että hanskat keräävät enemmän bakteereita kuin kädet. Käsistä tuntee lian, jolloin ne osaa mennä pesemään. Hanskoista ei, ja hanskojen poimuihin kertyy ruoantähteet. Käsiä piti pestä lähes koko ajan, se merkittiin taulukkoon ja siitä seurattiin työntekijöiden käsienpesua. Käsienpesuaine oli tietenkin sellaista desinfioivaa, ei mitään tavallista vessasaippuaa :D
Mäkkäri oli kyllä huippu työpaikka, vaikka nyt olenkin maisteri ja teen oman alan työtäni. Siellä opin arvostamaan todellista työntekoa, raskasta työtä.
Ai niin ja unohtui sanoa, että meidän Mäkkärissä kaikki työntekijät aloittivat keittiön puolelta työskentelyn. Sitten kun osasi tuotteet unissaankin ulkoa, niin pääsi kassalle. Eli ihmettelen tuota, kun ap sanoi ettei tiedä keittiön puolta. Vissiin sitten eroja tässä asiassa :D Mä ainakin koin, että tosi tärkeä oppia tuotteet, koska joka toinen asiakas kysyi mitä on missäkin tuotteessa ja sitten kun niitä oli itse tehnyt, niin osasi hyvin vastata kaikkeen eikä tarvinut kysellä keittiöstä.
T. 38
Onko sopivaa jos tilaa kolme juustohampuriklaista eikä mitään muuta?
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 00:09"]Mikä on koulutuksesi?
[/quote]
Ylioppilasturkinto, tällä hetkellä sosiaalialan opinnot ammattikorkeakoulussa kolmatta vuotta. Toisena osa-aikatyönä oon oman alan hommissa :D