Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miksi itse tehdyt vauvan soseet aiheuttaa ummetusta?

Vierailija
05.06.2014 |

Mutta kaupan valmiit ei?

Onko se se nestemäärä? Käytän kyllä mielestäni ihan tarpeeksi nestettä, tai ainakaan sose ei ole kovin paksua..

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäätkö ruokaöljyä?

Vierailija
2/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisää.. Muuta kuin soseen ja veden, syöntivaiheessa rintamaitoa.

Eli ilmeisesti kannattaisi lisätä? Rypsi vai oliivi ja minkä verran?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakaan ei tullut muuta mieleen, kun nesteen määrä. Kaupan soseissa nestettä aika paljon. :)

Vierailija
4/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulusikallinen joskus neuvolassa kehoitettiin lisäämään, itse pidän oliiviöljyä rypsiä parempana. Liekö sillä väliä.

Vierailija
5/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on neste. Itse en lisää lainkaan nestettä ja ei ole ollut ummetusta.

Et kai tee liian perunapitoisia soseita? Perunan tärkkelys aiheuttaa ummetusta. Peruna ei ole kovin kelpo ruoka-aine alle 1 vuotiaalle, mutta "kulttuurisyistä" neuvola suosittelee sitä.

Vierailija
6/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna ei ole käytössä ollenkaan, vauvan vatsa ei kestä.. Tilalla bataatti, voisikohan se ummetusta..?

Ap

Vierailija
7/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä raaka-aineita käytät? Miten valmistat? Keitätkö, höyrytätkö, pakastatko yms.? Annatko vauvalle myös raakasoseita vai pelkästään kypsennettyjä?

Vierailija
8/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä raaka-aineita käytät? Miten valmistat? Keitätkö, höyrytätkö, pakastatko yms.? Annatko vauvalle myös raakasoseita vai pelkästään kypsennettyjä?

Vierailija
9/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
10/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 20:58"]

Peruna ei ole käytössä ollenkaan, vauvan vatsa ei kestä.. Tilalla bataatti, voisikohan se ummetusta..?

Ap

[/quote]

Minkä verran sitä käytät? Jos se on vaan yksi kasvis muiden joukossa, niin sitten sen ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Jos taas käytät siihen tyyliin kuin jotkut neuvolaoppaat neuvoo käyttämään perunaa, että esim. puolet kaikesta ruoasta on bataattia, niin sitten ongelmia voi tulla jo pelkästä ruoan yksipuolisuudesta.

Vierailija
11/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuvalikoima ei ole vielä kovin laaja mutta käytössä on bataatti, kesäkurpitsa, porkkana, maissi, päärynä ja parsakaali. Soseet olen valmistanut keittämällä jonka jälkeen pakastanut. PAitsi päärynää ja maissia en ole kokeillutkaan itse tehtynä..

ap

Vierailija
12/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai keitä kasviksia? Kevyt höyryttäminen saa kuidut ja muutkin ravintoaineet säilymään parempina.

Vierailija
13/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai keitä kasviksia? Kevyt höyryttäminen saa kuidut ja muutkin ravintoaineet säilymään parempina.

Vierailija
14/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 21:07"]

Makuvalikoima ei ole vielä kovin laaja mutta käytössä on bataatti, kesäkurpitsa, porkkana, maissi, päärynä ja parsakaali. Soseet olen valmistanut keittämällä jonka jälkeen pakastanut. PAitsi päärynää ja maissia en ole kokeillutkaan itse tehtynä..

ap

[/quote]

Ehkä se helpottaa kun makuvalikoima laajenee...

Keittäminen ja pakastaminen saattaa tuhota liikaa kuituja ja muita ravintoaineita. Minä valmistan soseet kevyesti höyryttämällä ja 3-4 päivän satsin kerralla, jolloin ei tarvitse pakastaa. Mikro ei ole hyväksi ravintoaineille, joten lämmitän lämminvesihauteessa.

Lisäksi kannattaa tarjota raakoja soseita. Esim. mainitsemasi päärynä ja muut hedelmät on hyviä kun sellaisenaan laittaa blenderiin. Marjoja emme myöskään kypsennä. Pakastemarjoista käytämme vain kotimaisia ja sulatamme ja blendaamme. Myös esim. porkkanaa, tomaattia ja kesäkurpitsaa käytämme raakasoseisiin. Raakasoseita valmistamme kerta-annoksina. Pienikokoinen blenderi, jossa 2-4 dl astiat, on hyviä siihen käyttöön.

Vierailija
15/15 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli toisinpäin, kaupan soseet ummetti mutta kotitekoiset ei. Syyksi pääteltiin kaupan monissa soseissa olevat tärkkelykset... En kyllä osaa auttaa. Sinällään ihan kiinteiden aloitus voi aiheuttaa ummetusta. Kannattaa ottaa repertuaariin luumu mukaan, sen lisäks myös toi päärynä on kuitupitoista. Kotona saat helposti tehtyä päärynäsosetta ihan niin, että raastat kypsää päärynää pienellä raastimella, ei tarvi ostella teollisia soseita ja kuidut on varmasti mukana.