Aihe vapaan "life hacks" eli elämää helpottavat vinkit
Tuossa oli pitkä keskustelu "metatyöstä" ja musta tuntuu, että voisimme helpottaa toistemme elämää kertomalla vinkkejä. Niitä elämää helpottavia ja yksinkertaistavia asioita, ja näin aikaa vapautuu metatyöstä ja "metatyöstä" ja elämä soljuu helpommin eteenpäin.
Kerro siis oma elämää helpottava vinkkisi tähän ketjuun. Minäkin kerron!
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus haluaa siivota nopeasti niin silloin kaikki valmiit siivouspyyhkeeet ja suihkeet on hyviä, mutta kaapissa on hyvä pitää aina
- taikasieniä
- universal stonea
- teräsvillasieniä
- sitruunahappoa
Kolmella ekalla irtoaa kaikki liat ja sitruunahappoa voi laittaa 1-2 krt vuodessa mm. pyykinpesukoneeseen, kuuma puuvillapesu tyhjällä rummulla. Näin koneen saa pestyä. Sitten vielä tiivisteet kannattaa putsata ja tarkistaa.
Lakanat, pyyhkeet, sukat ja alushousut on hyvä pestä 60 asteessa ja joskus 90 asteessakin. Ja sukat & alushousut kannattaa ostaa sellaiset, että ne kestävät kuuman pesun. Jos esim. pyyhkeen pesee vain hienopesussa se alkaa tuoksahtaa. Samalla voi pestä niitä hengityssuojia.
Taikasienellä tarkoitan sitä valkoista hiovaa sientä, joka on korvaamaton esim. ammeen pesussa. En mitään pelloilta ja metsänreunoilta poimittavia psilobylaaneja vai mitä ne olikaan ne "taikasienet".
Jos sinulla on amme ja kylpytuotteet tuntuvat värjäävän ja jämähtävän pintaan kiinni, ammeesi on likainen. Kun taikasienellä hinkkaa sen lian pois, väriaineet eivät tartu enää.
Psilosybiinitaikasienet saattaisivat kyllä tehdä siivouksesta vielä mielenkiintoisempaa kuin ne siivoustaikasienet. Kohta sulla on keijukaisia auttamassa siivouksessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vielä viilata ruokaostoslistaa niin, että se toimisi esim. tietyssä kaupassa niin, että tuotteet olisivat siinä järjestyksessä missä ne ovat kaupassa kun etenee..
tämän voi tehdä ainakin foodien sovelluksessa.
Käyn tädille kaupassa nyt korona-aikana, ja hän on kirjoittanut listan juuri siinä järjestyksessä miten tavarat kaupasta löytyvät. Aloittaa hedelmistä, sitten vihannekset, juurekset, kala, liha, einekset, maitotuotteet jne, selkeä reitti kaupan hyllyjen mukaan. Käsittääkseni ihan ulkomuistista tuon tekee. Riskiryhmäläisellä selvästikin liikaa aikaa.
Minun yli 70v äitini teki näin, kun keväällä ja kesällä 2020 minä ja mieheni kävimme hänelle kaupassa. Arvostimme kovasti hänen vaivannäköään, eikä olisi koskaan tullut mieleenkään pohtia, että hänellä on liikaa aikaa tms. Ehkä se sinun riskiryhmään kuuluva tätisikin käytti kauppalistan tekoon sitä aikaa, mitä hän säästi, kun ei itse käynyt kaupassa? Tai sitten hän vain yritti tehdä sinun hänelle antamastasi avusta sinulle helpompaa?
Sukkahousuista kätevä narusaippua
Asuntoa ei ole pakko remontoida ennen siihen muuttoa. Ihminen selviää ihan hyvin elossa vaikka tapetit ovatkin vuodelta -92 ja parketissa on kaksi naarmua.
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vielä viilata ruokaostoslistaa niin, että se toimisi esim. tietyssä kaupassa niin, että tuotteet olisivat siinä järjestyksessä missä ne ovat kaupassa kun etenee..
Käyn tädille kaupassa nyt korona-aikana, ja hän on kirjoittanut listan juuri siinä järjestyksessä miten tavarat kaupasta löytyvät. Aloittaa hedelmistä, sitten vihannekset, juurekset, kala, liha, einekset, maitotuotteet jne, selkeä reitti kaupan hyllyjen mukaan. Käsittääkseni ihan ulkomuistista tuon tekee. Riskiryhmäläisellä selvästikin liikaa aikaa.
Minun yli 70v äitini teki näin, kun keväällä ja kesällä 2020 minä ja mieheni kävimme hänelle kaupassa. Arvostimme kovasti hänen vaivannäköään, eikä olisi koskaan tullut mieleenkään pohtia, että hänellä on liikaa aikaa tms. Ehkä se sinun riskiryhmään kuuluva tätisikin käytti kauppalistan tekoon sitä aikaa, mitä hän säästi, kun ei itse käynyt kaupassa? Tai sitten hän vain yritti tehdä sinun hänelle antamastasi avusta sinulle helpompaa?
Tällai mäkin sen listan kirjottaisin, ja vielä kaikkein nopeimmin, koska ajattelisin kuinka kävelen siellä kaupassa. Säästä samalla toistenkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa kahvinkeitin valmiiksi jo illalla. Aamulla sitten vaan silmä kourassa napsautat sen päälle ennen koiran kanssa ulos lähtemistä.
Me tehdään näin joka ilta. Tämä on tehnyt aamuista niin paljon helpompia. Laitan myös heti aamusta seuraavan kahvisatsin valmiiksi odottamaan. Suosittelen. Itse en huomaa maun kärsivän, tiedän kyllä et kahvigurut eivät moisesta tykkää, mutta minä en olekaan kahviguru.
Meillä tehdään myös näin. Kesällä pintarempattiin keittiötä ja tehtiin samalla pieni erillinen kahvi- ja teenurkkaus keittiöön. Ostettiin samalla pieni ja edullinen kahvinkeitin siihen nurkkaukseen, mutta säilytettiin vanha moccis sen vanhalla paikalla. Nyt meillä on siis kaksi kahvinkeitintä ja sekä minä että mieheni voimme ladata itsellemme omat kahvit jo illalla valmiiksi, sen sijaan, että sen aamukahvit menee edelle, jolla on aikaisempi herätys.
Tämä kaksi kahvinkeitintä on kyllä ehdottomasti tämän syksyn hyödyllisin life hack meidän taloudessa! Helpottaa aamuja tosi paljon. Ja tätäkin asiaa ehdin useamman vuoden vatvoa ja miettiä, että onhan se nyt ihan liiallista, että kahden aikuisen taloudessa olisi kaksi kahvinkeitintä...
Jänniä muuten tuollaiset ajatuspinttymät. Meillä on kahden hengen taloudessa myös kaksi telkkaria, eikä siinä ole minusta mitään ihmeellistä. Meillä on myös kaksi vessaa/kylppäriä enkä koe kumpaakaan tarpeettomaksi. Miksi ihmeessä sitten niinkin arkinen ja useamman kerran päivässä käytössä oleva kodinkone kuin kahvinkeitin, olisi eri asia? Miksi mä vatvoin tuollaista asiaa useamman vuoden samalla kun vähintään kahtena aamuna viikossa säännöllisesti otti pattiin se ylimääräinen kolme minsaa, mitä kahvinkeittimen lataamiseen meni.
Enää teidän pitäisi oppia ymmärtämään, että kaffiin käytetään kylmää ja raikasta vettä, ei yön yli seissyttä XDDD ja mikä v... LATAAMINEN?? Puhelin ja läppäri ladataan, samoin auton akku yms.
Ok. Saathan sinä edelleen keittää kahvisi ihan kuten parhaaksi katsot. Ei se minua haittaa mitenkään. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällai mäkin sen listan kirjottaisin, ja vielä kaikkein nopeimmin, koska ajattelisin kuinka kävelen siellä kaupassa. Säästä samalla toistenkin aikaa.
Itsekin aloin tekemään äitini innoittamana meidän kauppalistan kategorioiden mukaan. Välttämättä hyllyvälit eivät ole ihan järjestyksessä, koska saatetaan käydä useammassa kaupassa kerralla, mutta se että tarvittavat tuotteet on listattu omiin kategorioihinsa, nopeuttaa kaupassa käyntiä huomattavasti kuitenkin. Saman kategorian tuotteet löytyvät kuitenkin yleensä läheltä toisiaan, oli kaupan hyllyjärjestys muuten millainen hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Minua helpottaa kun ajattelen pikkuasiatkin oman kvartaalitalouden kautta. Esim. hammasharja pitäisi vaihtaa 3 kk välein, miten sellaisen muistaa?
Ratkaisu: sähköhammasharjan pää roskiin ja uusi tilalle aina kvartaalin ensimmäinen päivä, tammi/huhti/heinä/lokakuussa.
Hammasharja pysyy paljon puhtaampana ja raikkaampana, jos sen pesee jokaisen käytön jälkeen saippualla (samalla voi vaikka pestä kädet). Kolmen kuukauden suositus on tehty erityisesti harjassa lisääntyvien bakteereiden takia, toki harjaksetkin kuluvat ja vääntyvät.
Pidä aina pieni kriisivarasto kotona, säilykkeitä, vettä yms. Myös käteistä rahaa vois olla varalla vaikkapa muutama satanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? En ole riskiryhmäläinen, teen täyttä työviikkoa eikä ole yhtään liikaa aikaa. Silti lauantaiaamuisin kauppaan lähtiessä kirjoitan listan juuri tuohon järjestykseen.
Täällä vielä yksi joka kirjoittaa kauppalistan tuossa järjestyksessä. Olen tehnyt näin ainakin jo 20 vuotta. Olen sen ikäinen etten tarvitse appejä joka ikiseen asiaan vaan pärjään useimmiten maalaisjärjellä. En voisi kuvitellakaan että tuhlaisin aikaa valokuvaamalla joka ikisen vaatteeni ja pitäväni jotain kirjanpitoa joka vaatteen käytöistä, pesuista jne. Elämässäni on niin paljon muutakin tekemistä, jopa päiväunet koen tärkeämmäksi kuin kyseisen toiminnan. Ennen ihmisillä oli kalenterit jonne kirjoitettiin ylös kuukautiset ja kaikki tärkeät menot, nyt kaikki on kännykässä. Ja kun olet ulkomailla ja pudotat kännykän kivilattialle, tai jos se varastetaan, niin hyvästi kaikki tiedot. Mutta eipä mitään, kukin tyylillään...
Appien tiedot on tallessa, tarvitset vain uuden laitteen ja saat samat tiedot varmuuskopiosta. Sen sijaan muistivihko kun katoaa tai tuhoutuu, niin tiedot on mennyttä.
Kannattaa ylläpitää kodissa kulutustarvikkeille "kaksilaatikkojärjestelmää", esim. kun avaat uuden hammastahnatuubin, niin seuraavalla kauppareissulla ostat uuden varastoon valmiiksi. Sama muidenkin pitkään säilyvien tuotteiden osalta, kuten vessapaperipakkaus, kahvipaketti, saippuat, tiskiharjat, rätit yms. Näin ei mikään pääse koskaan loppumaan kokonaan eikä sitä ole jemmattuna ylenpalttisesti, vaan järkevällä suunnittelulla varasto pysyy jatkuvasti hallinnassa ja tiedät tasan tarkkaan milloin täytyy ostaa mitäkin. Eli yksi avattu ja yksi avaamaton aina oltava.
Anna itsellesi armoa. Enkä tarkoita tätä minään jeesusteluna tai uskontona. Olin aina tosi kova suorittaja ja kova itselleni. Elämässäni tapahtui myös tosi vaikeita asioita. Sitten päästin irti. Annoin itselleni armon, mikä oli tosi vaikeaa. Kaikki asiat ei vieläkään hyvin, mutta paremmin kuitenkin, kun hyväksyn asiat mitä elämä tuo. Tsemppiä teille kaikille.
Jos ostan jotain uutta, luovun jostain vanhasta.
-hamstraajan vaimo
Ap, hyvä että sentään käänsit tuon life hacksin, kun kerran hyvä suomenkielinen ilmaisu on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä nro.1 Life Hack on, skipata akat kokonaan. Puhdasta profitia alusta loppuun :D
Ja tärkeimmät tuon mukanaan tuomat ominaisuudet:
1. ei kersoja
2. ei elareita
3. ei kälkätystä/nalkutusta
4. irtonumeroiden käyttö oman mielen mukaan
5. oma rauha ed. mainituista syistä
= Pure Profit!
Naisena numero 1 life hack on skipata sellaiset miehet, jotka ylipäätään puhuvat naisista akkoina ja ovat huolissaan enemmän elareiden maksuista kuin siitä, että miten tarjota mahdolliselle lapselle rakastava koti ja hyvät mahdollisuudet elämään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostan jotain uutta, luovun jostain vanhasta.
-hamstraajan vaimo
Minä hallitsen tavarakaaosta siten, että aina kaksi turhaa tavaraa lähtee kun yksi tulee taloon.
Vietä vähemmän aikaa AV:lla ja enemmän aikaa luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet perheellinen ja mahdollisesti velallinenkin, huolehdi se henkivakuutus kuntoon nyt.
Miksi tätä on alapeukutettu? Suomessa kuolee työikäisiä vuosittain n. 7000 ihmistä. Usein on asuntolainaa, alaikäisiä lapsia kotona. Siinä jää omaiset aika kiipeliin, kun yhtäkkiä toinen poissa. Henkivakuutus turvaa elintasoa surun keskellä. Lähipiirissä oli aikanaan tällainen tapaus, kun jäi nainen 3 pienen lapsen kanssa puolison kuoltua äkillisesti. Saivat pidettyä henkivakuutuksen turvin juuri muutama vuosi sitten valmistuneen omakotitalon perheen kotina.
Ja ehkä jollekulle se asukokonaisuuksien miettiminen tuo mielihyvää ja niitä miettii mielellään? Mutta silti haluaa vähentää vaatteiden turhaa shoppailua, ja/tai jo olemassaoleva vaatevarasto on niin suuri, ettei sitä muista ulkoa. Jos joku appi auttaa tässä asiassa niin, että ihminen saa sekä vähennettyä turhaa shoppailua sekä hyödynnettyä koko vaatevarastonsa potentiaalin, niin onko se keneltäkään pois? Kaikkein vähiten varmaan meiltä, jotka emme tykkää käyttää aikaamme asukokonaisuuksien pohtimisen eikä meidän onneksemme tarvitsekaan.