Ihanaa, imetyspakko loppui!
Kommentit (43)
Kyllä saa aika rohkea olla, jos uskaltaa olla imettämättä neuvolantätien painostuksesta huolimatta. Synnärilläkin oli seinät tapiseerattu IMETÄ! IMETÄ! IMETÄ! IMETÄ! YRITÄ EDES! -tyylisillä julisteilla.
Onneksi nyt on todistettu ettei imetyksestä ole hyötyä ja voin hyvällä omalla tunnolla lopettaa homman, jota olen aina inhonnut
Imetyspakkoa tuskin on ollut mutta mielestäni tuokaan tutkimus ei vie imetyksen hyötyjä, jotka ovat kyllä ilmeiset ja moninaiset. Mutta kukin saa valita itse.
Kyllä sai olla rohkea, että uskalsi imettää neuvolantädin painostaessa lopettamaan täysimetyksen, kun vauvat oli 3-4 kk, anopin painostaessa olemaan imettämättä ollenkaan "minullakin oli pullolapset..." paheksuvalla ilmeellä ja serkkujen valitessa nopean imetyksen lopetuksen "jotta rinnat eivät rupsahtasi ja mies saisi antaa tuttipullosta". Äitini suhtautui pitkään imetykseen sentään myönteisesti, vaikka itse olikin imettänyt sen 3 kk, niin muisti, että hänen äitinsä imetti 1-4 vuotta kutakin lasta, riippuen aina olosuhteista.
Neuvolassa kysyin joka kerta, että onko painonkehitys heikkoa, mutta oli normaalin hoikkaa. Yksi oli pullakampi, jotn en edes kysynyt. Tein sitten niinkuin tahdoin eli jatkoin imetystä. Neuvola tarjosi omia asenteitaan. "On yleensä liian raskasta imettää kauemmin... Vieläkö sinä imetät? Lopeta jo! Lapsi täytyy totuttaa kiinteisiin!" Tämä samainen neuvolantäti sanoi, että "kaksi lasta on normaalisti riittävästi." Sain enemmän, mutta vaihdoin tätiä, kun odotin kolmatta! Nuorinkin on jo päiväkoti-ikäinen. Hodin lapset kotona vähintään 3-vuotiaiksi.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:49"]
Kyllä sai olla rohkea, että uskalsi imettää neuvolantädin painostaessa lopettamaan täysimetyksen, kun vauvat oli 3-4 kk, anopin painostaessa olemaan imettämättä ollenkaan "minullakin oli pullolapset..." paheksuvalla ilmeellä ja serkkujen valitessa nopean imetyksen lopetuksen "jotta rinnat eivät rupsahtasi ja mies saisi antaa tuttipullosta". Äitini suhtautui pitkään imetykseen sentään myönteisesti, vaikka itse olikin imettänyt sen 3 kk, niin muisti, että hänen äitinsä imetti 1-4 vuotta kutakin lasta, riippuen aina olosuhteista.
Neuvolassa kysyin joka kerta, että onko painonkehitys heikkoa, mutta oli normaalin hoikkaa. Yksi oli pullakampi, jotn en edes kysynyt. Tein sitten niinkuin tahdoin eli jatkoin imetystä. Neuvola tarjosi omia asenteitaan. "On yleensä liian raskasta imettää kauemmin... Vieläkö sinä imetät? Lopeta jo! Lapsi täytyy totuttaa kiinteisiin!" Tämä samainen neuvolantäti sanoi, että "kaksi lasta on normaalisti riittävästi." Sain enemmän, mutta vaihdoin tätiä, kun odotin kolmatta! Nuorinkin on jo päiväkoti-ikäinen. Hodin lapset kotona vähintään 3-vuotiaiksi.
[/quote]
Miksi ihmeessä? Mitä hyötyä siitä oli?
Jutussa sanottiin, että aikuisiällä ei ole enää hyötyä imetyksestä. Ei sanottu mitään siitä, onko lapsuusiällä. Vai onko ihan sama, kuinka monta korvatulehdusta tms. on lapsella, kunhan tämä sitten aikuisena on terve.
Hyödyt
Ensiksi äidin terveyteen liittyvät
Toivuin hyvin raskauksista imetyksen avulla. Imetus aiheutti kivuliaita jälkisupisteluja, jotka kuroivat vatsani littanaksi. Rinnat jäivät imetysten jälkeen sopiviksi. En esim sairastanut rintatulehduksia, kun imetin ahkerasti. Joillakin tulehdus tulee, kun yrittää lopettaa aikaisin, vaikka maitoa tulisikin. Minulla maitoa siis tuli. Onneakin oli matkassa. Kehotyyppini soveltuu imetykseen. Hyvin nukutut yöt vauva perhepedissä ja pian omatoimisesti yöllä rinnalla. Imetyksen vaivattomuus, kun ruokaa oli aina saatavilla. Kesäheteillä erityisen kätevää nesteytystä!
Vauvan kannalta- kasvavien imetettyjen lasten kannalta
Sai luonnollista ravintoa äidiltä, joka syö terveellisesti ja maidonlaatu siksi varmaankin hyvä. Kehollinen ja turvallinen kiintymyssuhde, jota muu kasvatus tukee eli ei synny pelkällä imetyksellä, ja voi syntyä myös ilman imetystä, mutta erilaisena, vähemmän kehollisena. Haikea olo lapsella, kun imetys päättyi. Lapset muistavat ikuisesti, että ruokin heitä, sillä imetin niin pitkään. Haluavat keskustella tästä aika ajoin. Suhtautuvat luonnollisesti rintoihin. Rinnat kuuluvat vauvoille. Mies voi ihailla rintoja, mutta ei pääse vauvan asemaan. Kunnioitus naissukupuolta kohtaan synnyttäjänä ja ruokkiana.
Pakko on vain köyhän kuolema. Imetyksen pituus on jokaisen henkilökohtainen asia ja siihen ei tarvita ulkopuolisten neuvoja.
Yhtään viidestä lapsestani en ole imettänyt päivääkään, eikä ole kukaan yrittänyt pakottaa kun ollut alusta alkaen napakka omassa päätöksessään. Jostain sairaalaseinien imetyslapuista jos kokee pahaa mieltä, niin samalla saa kokea niistä Kaikista muistakin siltä seinältä löytyvistä vauvauinti, kenguruhoito, maitopankki Ym jutuista. Ei ne kaikki laput koske kaikkia, eikä niistä tarvitse mitään paineita nostattaa
Minä taas olen huolissani siitä, miten imetyksen käy kun palaan töihin lapsen ollessa hieman yli vuoden. En haluaisi lopettaa imetystä. En pidä sitä lainkaan vaivalloisena. Ja ennenkaikkea minä vaan laihdun päivä päivältä ja saan syödä mitä mieleni tekee.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 01:26"]
Yhtään viidestä lapsestani en ole imettänyt päivääkään, eikä ole kukaan yrittänyt pakottaa kun ollut alusta alkaen napakka omassa päätöksessään. Jostain sairaalaseinien imetyslapuista jos kokee pahaa mieltä, niin samalla saa kokea niistä Kaikista muistakin siltä seinältä löytyvistä vauvauinti, kenguruhoito, maitopankki Ym jutuista. Ei ne kaikki laput koske kaikkia, eikä niistä tarvitse mitään paineita nostattaa
[/quote]
Saanko veikata? Sulla on lapsia vähintään kolmelle eri miehelle, ja röökikin maittaa, kuten wt-ämmillä yleensäkin.
Samat muijat eivät näe mitään järkeä imettämisessä.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 11:25"]
En tajua, miksi joku ei halua imettää jo ihan itsekkäistä syistä! A) on helppoa b) laihduttaa sikana!
[/quote]
Kenelle on helppo, kenelle ei. Omalla kohdallani en kutsuisi helpoksi imetystä, joka ei onnistu väärän imuotteen vuoksi, jota on mahdoton korjata ammattilaistenkaan toimesta vauvan suun ja rinnan toisiinsasopimattomuuden vuoksi. Kun viikot vierivät itkien kivusta joka imetyksellä, vauvan oksentaessa verisen maidon joka kerta ulos sen rääkin jälkeen ja kahden sairastetun rintatulehduksen kuumeineen alkoi tuntua siltä, että saattaisi tähän löytyä joku helpompikin tapa.
Oikeasti, todella lyhytnäköistä kuvitella, että se mikä on itselleen helppoa, olisi sitä kaikille muillekin.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 21:33"]
En tajua, miksi joku ei halua imettää jo ihan itsekkäistä syistä! A) on helppoa b) laihduttaa sikana!
[/quote]
Kenelle on helppo, kenelle ei. Omalla kohdallani en kutsuisi helpoksi imetystä, joka ei onnistu väärän imuotteen vuoksi, jota on mahdoton korjata ammattilaistenkaan toimesta vauvan suun ja rinnan toisiinsasopimattomuuden vuoksi. Kun viikot vierivät itkien kivusta joka imetyksellä, vauvan oksentaessa verisen maidon joka kerta ulos sen rääkin jälkeen ja kahden sairastetun rintatulehduksen kuumeineen alkoi tuntua siltä, että saattaisi tähän löytyä joku helpompikin tapa.
Oikeasti, todella lyhytnäköistä kuvitella, että se mikä on itselleen helppoa, olisi sitä kaikille muillekin.
[/quote]
Mä olen saanut rintatulehduksen molemmilla kerroilla maidon noustessa rintoihin ja kuume nousi 40 asteeseen. Rinnanpäät ovat myös vuotaneet verta. MUTTA voin sanoa, että kannatti kestää alkuvaikeudet sillä vaikeaa imetys on vain alussa ja lopussa kiitos seisoo. Ja juuri se helppous ja laihtuminen on niin parasta!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 21:39"]
[/quote]
[/quote]
Mä olen saanut rintatulehduksen molemmilla kerroilla maidon noustessa rintoihin ja kuume nousi 40 asteeseen. Rinnanpäät ovat myös vuotaneet verta. MUTTA voin sanoa, että kannatti kestää alkuvaikeudet sillä vaikeaa imetys on vain alussa ja lopussa kiitos seisoo. Ja juuri se helppous ja laihtuminen on niin parasta!
[/quote]
Kuinka monta viikkoa katselit kun lapsesi oksensi veristä maitoa jokaisen imetyksen päätteeksi ja huusi heti nälkäänsä perään? Paljonko annoit lapsesi painon tippua? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa oma painoni, jossa tosin ei ollut mitään tippumista.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 21:45"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kuinka monta viikkoa katselit kun lapsesi oksensi veristä maitoa jokaisen imetyksen päätteeksi ja huusi heti nälkäänsä perään? Paljonko annoit lapsesi painon tippua? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa oma painoni, jossa tosin ei ollut mitään tippumista.
[/quote]
Ehkä sun vauvan paino tippui siksi, ettei sulta tullut maitoa riittävästi. Multa tuli maitoa paljon, vauva joi paljon ja siksi laihduin paljon. So simple!
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 22:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkä sun vauvan paino tippui siksi, ettei sulta tullut maitoa riittävästi. Multa tuli maitoa paljon, vauva joi paljon ja siksi laihduin paljon. So simple!
[/quote]
Puhut nyt siis asiasta, josta et tiedä mitään. Maitoa tuli ja paljon. Sillä minä lapseni ruokinkin täydet 6kk, mutta loppujen lopuksi pumppaamalla. Vauvani paino tippui juuri siitä syystä minkä kirjoitinkin, vauva oksensi kaiken syömänsä maidon, sillä se oli liian veristä. Maidon väri oli kauttaaltaan punaista. Monet ammattilaiset yrittivät korjata vauvan imuotetta oikeaksi onnistumatta siinä.
Mutta trollihan sinä olet tuolla ilkeilevällä ja vähättelevällä huutelullasi. Ajattele, että on oikeasti olemassa äitejä, jotka yrittävät ja tekevät kaikkensa imetyksen onnistumisen eteen ja apua etsiessään törmäävät sinunkaltaistesi 'so simple' -heittoihin täällä netissä. Mitä lie jäänyt sinullekin hampaankoloon tässä imetys asiassa, kun haluat asiasta trollailla.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 22:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Puhut nyt siis asiasta, josta et tiedä mitään. Maitoa tuli ja paljon. Sillä minä lapseni ruokinkin täydet 6kk, mutta loppujen lopuksi pumppaamalla. Vauvani paino tippui juuri siitä syystä minkä kirjoitinkin, vauva oksensi kaiken syömänsä maidon, sillä se oli liian veristä. Maidon väri oli kauttaaltaan punaista. Monet ammattilaiset yrittivät korjata vauvan imuotetta oikeaksi onnistumatta siinä.
Mutta trollihan sinä olet tuolla ilkeilevällä ja vähättelevällä huutelullasi. Ajattele, että on oikeasti olemassa äitejä, jotka yrittävät ja tekevät kaikkensa imetyksen onnistumisen eteen ja apua etsiessään törmäävät sinunkaltaistesi 'so simple' -heittoihin täällä netissä. Mitä lie jäänyt sinullekin hampaankoloon tässä imetys asiassa, kun haluat asiasta trollailla.
[/quote]
Anteeksi! Oikeasti! En ymmärtänyt että tilanne oli noin vaikea. Luulen myös että tuollainen maidon oksentaminen ja väärä imuote on kuitenkin harvinainen ongelma. Voi johtua nännin mallista tai vauvan suusta.
Minulla imetykset onnistuivat mutta tarkoitukseni ei ole lällätellä niille joilla ei onnistunut. Sinä sentään yritit. Moni luovuttaa vain liian helposti, mutta sulla oli hyvä syy lopettaa imetys.
paljon helpompaa on imettää kuin lämmittää korviketta. molempia on jouduttu kokeilemaan kun esikoisen synnyttyä tuli rintatulehdus ja ei saanut imettää antibioottikuurin aikana 70-luvulla.
Imettää jokainen joka siihen pystyy ja luovuttakaa maitoa tarvitseville
Ei imetyspakkoa ole aiemminkaan ollut.