Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttajan oivallus, kertokaa mitä oivalsin.

Vierailija
04.06.2014 |

Olen 15 kg ylipainoinen. Paino on aina tuntunut nousevan jo ruoan hajustakin, olen ns. helposti lihova.

Lukuisia dieettejä olen aloittanut, ne samat lukuisat myös lopettanut alta aikayksikön, tekosyynä elämänilo, nälkä ja nautinnonhalu.

Liikuntaa en harrasta, tekosyynä huono kunto, laiskuus ja mielenkiinnon puute..tai oikeammin en tiedä mistä aloittaa..Se vartin kävely ei anna tuloksia, joten jätän sen tekemättä..

Parisen viikkoa sitten päätin jättää hiilarit vähälle, lisätä kasviksia ja proteiinia, karppausdieetti siis, mutta salliva: maistoin viikonloppuna lapsen jäätelöä, maistan ruokia mitä perheelle teen.

Istun tässä nyt ja kaipaan valtavasti ruokaa, lähinnä pitsaa tai tortilloja ja jutun juoni on juurikin tässä, ettei minulla ole oikeasti edes nälkä.

Kun kuuntelen vatsaani ja itseäni, olen täysin kylläinen. Jokin osa minusta (ei vatsa) haluaa haukkaista sitä rasvaista, suolaista, ihanaa pepperonipizzaa, jauhaa sitä suussa hetki niin, että rasva ja maut leviävät joka puolelle suuta ja vatsaan.

Se rasvan ja suolaisen täyteläinen maku, ns. kylläinen olo vatsassa tekee minut onnelliseksi. Sen siis huomasin tänään.

Enkä siis ole nälkäinen nytkään.

Tähän siis on dieettini aina stopannut, mutta ehkä oivalsin jotain riippuvuudestani..mutta mitä? Ja mitä tälle teen?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitkaa aina semmoinen dieetti jota pystyt jatkamaan koko elämäsi ajan ;) minulla on nyt toiminut kerran viikossa karkkipäivä :) muistakaa että tuoreet pudotetut kilot tulee salamana takaisin jos ei ylläpidä samaa ruokavaliota.

Vierailija
22/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla heikkoutena ei ole herkut vaan ruisleipä, juustot . Jäätelö ja suklaa hyviä, mutta eivät voita noita terveellisiä. Mutta syömällä niitä liikaa voi lihota myös. Tunnistan ap tunteesi, minulla samoin. , että kaipaan sitä hyvääoloa. Minä uskon, että kyseessä on muistijälki. Itse en lapsena ja nuorena syönyt herkkuja ja ruuasta tulevat lohdun tunteet yhdistyvät minulla siihen mikä lohdutti nuorena eli ruisleipä ja juusto. Rakastan ruisleipää ja jos en sitä ja juustoa syö en nauti syömisestä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:04"]

Lopeta dieetillä oleminen. Vain sellaisella ruokavaliolla aikaansaatu tulos on aidosti pysyvä jota voit noudattaa lopun elämäsi. Kitukuureilla laihdutetut kilot tulevat suurella osalla (ei toki kaikilla) ennemmin tai myöhemmin takaisin.

Säännöllinen ateriarytmi, laadukasta ruokaa ja runsaasti kasviksia. Herkutkaan ei kiellettyjä.

[/quote]

Tämäkin puhuu asian vierestä.

Vierailija
24/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:09"]

Valitkaa aina semmoinen dieetti jota pystyt jatkamaan koko elämäsi ajan ;) minulla on nyt toiminut kerran viikossa karkkipäivä :) muistakaa että tuoreet pudotetut kilot tulee salamana takaisin jos ei ylläpidä samaa ruokavaliota.

[/quote]

Ja tämä, täysin ohi aiheen.

Vierailija
25/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun muiden tekstit herättävät lisää keskustelua! Menee vähän käsi kädessä. Ehkä jonkun kommentti voi auttaa muita oivaltamaan uusia asioita itsestään laihduttajana! Haloo

Vierailija
26/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun muiden tekstit herättävät lisää keskustelua! Menee vähän käsi kädessä. Ehkä jonkun kommentti voi auttaa muita oivaltamaan uusia asioita itsestään laihduttajana! Haloo

Vierailija
27/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän syöjä jatkaa. Eli minulle laihdutus luulisi olevan helppoa jätän vain leivän ja juuston pois. Tällöin kun jätän leivän pois tulee suklaa himo ynnä minun on vaikea syödä muuta. Kaikki ruoka maistuu tuhkalta. Näin verensokeri alkaa pomppaa huonon syömisen takia ja lankeaa juuston ja leipään. Paluu on kuin kotiin palaisi, ihana turvallinen olo.

Vierailija
28/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän syöjä jatkaa. Eli minulle laihdutus luulisi olevan helppoa jätän vain leivän ja juuston pois. Tällöin kun jätän leivän pois tulee suklaa himo ynnä minun on vaikea syödä muuta. Kaikki ruoka maistuu tuhkalta. Näin verensokeri alkaa pomppaa huonon syömisen takia ja lankeaa juuston ja leipään. Paluu on kuin kotiin palaisi, ihana turvallinen olo.

Vierailija
29/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat aivan minulta! Mun kauhu on just se että joutusin syödä jotain kaninruokaa jatkuvasti. En vaan saa siitä "mielihyvää" yhtään. Olenkin ratkaissut asian niin että syön sitä mitä himoitsen, mutta kalorilaskuria seuraten. Jos tekee mieli pitsaa niin syön sitä. Vähennän sit vaan muusta. Parempi se mieliteko on saada pois päältä kun syödä kilotolkulla jotain porkkanaa ja haaveilla siitä pitsasta. Muuten ajatus pyörii liiaksi siinä mieliteossa.

Vierailija
30/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:04"]

Tarkoitin 14 kiloa jäljellä hehe :) mutta itsr oivalsin että "pelkään" laihtuvani. Joku pitää kiinni niistä läskeistä myös mielessäni. Huomasin haluvani herkutella kun olin surullinen tai iloinen tai ihmisten seurassa:) normaalia kaikille varmasti. Mutta jos pystyt miettimään ruokaa ilman tunteita. Valitsemme helposti sen pikaisen nautinnon mielummin kuin srn pitkän kärsimysten tuen joka paökitaan joskus tulevaisuudessa:D

[/quote]

Jotain tällaista olen miettinyt omalla kohdallani olevan. Alkukeväästä olin niin onnellinen kun vaaka vihdoin jäi 80-luvulle. Ja sen jälkeen en ole saanut syömistä poikki millään, tämä on ollut ihan järjetöntä menoa sen jälkeen. Ainakin kuusi kiloa tullut takaisin.

Eikä kyse ole jumalauta siitä ettenkö ymmärtäisi miten pitää syödä, millaisia muutoksia pitää tehdä ja miten niihin suhtautua. Mä tiedän kaiken laihduttamisesta mitä lukea voi ja kaikkea on käytäntöön sovellettu. Hyväntahtoiset hölmöt ja ylemmyydentuntoiset kaikkiviisaat tulevat sitten sen sadannen ratkeamisen jälkeen jakamaan neuvoja joita on kuultu viimeiset kolmekymmentä vuotta. Olkaa hiljaa kun ette tästä mitään tajua.

Vierailija
31/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivalluksen ydin on siinä että ratkaisu löytyy korvien välistä. Täytyy tehä asiat selviks tunne- ja mielialaosastolla. Ettei syöminen oo mielen lääkintää. 

http://www.hs.fi/elama/a1341716234560

Vierailija
32/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tuolla sinun tunteelladi on myös joku nimi mutta en muista mikä :D eli syöt tylsyyteen haluat tuntea sen ihanan olon samalla kun syöt ja se tunne joka ei vaan tule mausta ja koostumuksesta, vaan myös siitä fyysisestä kokemuksesta kun laitat ruokaa suuhun . Eli nämä kaikki ovat TUNTEITA :) ja voit olla niiden yläpuolella mutta sun täytyy laihtumisen alussa olla erittäin vahva ja päättäväinen :) sinun täytyy uskoa itseesi :) oivallukset ovat erittäin suuri apu koska tälllöin myös kehityt ja siirryt ns. Seuraavalle tasolle :) paras keino minulla on toiminut on se etten osta niitä ihan parhaimpia herkkuja kotiin eli jos ostat perheelle sipsiä psta jotain mistä he pitävät mutta ei sitä sun suosikkia. Juo 1/2 litraa vettä aina ennen kun syöt jotain. Mikä motivoi sinua laihduttamaan? Ylläpidä ne ajatukset päässäsi :)))tsemppiä ja näytä kaikille että kyllä sinusta on siihen :))

Vierailija
33/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Tuolla sinun tunteelladi on myös joku nimi mutta en muista mikä :D eli syöt tylsyyteen haluat tuntea sen ihanan olon samalla kun syöt ja se tunne joka ei vaan tule mausta ja koostumuksesta, vaan myös siitä fyysisestä kokemuksesta kun laitat ruokaa suuhun . Eli nämä kaikki ovat TUNTEITA :) ja voit olla niiden yläpuolella mutta sun täytyy laihtumisen alussa olla erittäin vahva ja päättäväinen :) sinun täytyy uskoa itseesi :) oivallukset ovat erittäin suuri apu koska tälllöin myös kehityt ja siirryt ns. Seuraavalle tasolle :) paras keino minulla on toiminut on se etten osta niitä ihan parhaimpia herkkuja kotiin eli jos ostat perheelle sipsiä psta jotain mistä he pitävät mutta ei sitä sun suosikkia. Juo 1/2 litraa vettä aina ennen kun syöt jotain. Mikä motivoi sinua laihduttamaan? Ylläpidä ne ajatukset päässäsi :)))tsemppiä ja näytä kaikille että kyllä sinusta on siihen :))

Vierailija
34/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:18"]

[/quote]

Niin ja ainut mitä osaat kommentoida ovat ne loppuun kalutut kaikkien tuntemat neuvot.

Näitä neuvoja täällä jaetaan vähintään tusinaan ketjuun joita syntyy joka päivä, vähemmän tuota, enemmän tätä, tee loppuelämän muutos, älä laihduta, syöt liikaa, syöt liian vähän. Kaikki on kuultu jo.

Nyt on hyvä aihe menossa, ei jaksaisi kilometrin pitkää ketjua missä taas kerran jauhetaan nuo samat neuvot läpi.

Vierailija
35/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla täsmälleen sama ongelma. Aamuisin ei tee mieli syödä mutta illalla kuuden jälkeen himot suolaan ja rasvaan heräävät. Seuraavat sapuskat ovat lieventäneet suolaisen napostelun tarvetta (ei siis kaikkea kerralla:

Iltapalaksi puuroa

Sormisuolaa muutama kide

Hapankorppua ja juustoa

Paljon nestettä: teetä, vettä tai sokerittomia mehuja

Vierailija
36/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ja noita idioottejakin löytyy jotka joka ketjussa aina jaksaa valittaa!!! Eli sähän itse tässä tätä ketjua pidentelet hahahahahhhhaaaa!

Vierailija
37/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teemu Ollikainen: Syö mitä mielesi tekee . Tää kirja kannattaa lukee. Ite oon tehny tämän saman oivalluksen ja nyt on asiat aikalailla mallillaan....ensin pää kuntoon ja sitten läskit lähtee.

Vierailija
38/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:37"]Juu ja noita idioottejakin löytyy jotka joka ketjussa aina jaksaa valittaa!!! Eli sähän itse tässä tätä ketjua pidentelet hahahahahhhhaaaa!

[/quote]

Niinpä! Mielummin niitä kaikkien tietämiä neuvoja!! Ei niitä keskustelujen myrkyttäjiä!

Vierailija
39/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 00:37"]Juu ja noita idioottejakin löytyy jotka joka ketjussa aina jaksaa valittaa!!! Eli sähän itse tässä tätä ketjua pidentelet hahahahahhhhaaaa!

[/quote]

Niinpä! Mielummin niitä kaikkien tietämiä neuvoja!! Ei niitä keskustelujen myrkyttäjiä!

Vierailija
40/49 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse ei ole siitä, että pitäisi pelkästään syömisestä sillä silloin voisi samalla antaumuksella syödä salaattia. Itse en tukahduta mitään tunteitakaan joten kyse ei ole siitä, että söisin niitä paetakseni. Uskon siihen, että ihmiselle jää mieleen hyvääoloa tuovista tilanteista muistoja ja kun ne toistuvat siitä tulee automaatio. Seksuaalisuudessa voi olla sama juttu, jos sinulla on ollut nuorena tietynnäköinen ihminen johon olet ollut rakastunut ja siihen on liittynyt paljon positiivisia tunteita kiinnostut myöhemmin helposti samannäköisistä ja oloisista.

Kun alkaa laihduttaa täytyisi samalla alkaa luomaan jostakin muusta positiivista muistoa. Joku onnistuu siirtämään palkitsevan mielleyhtymän johonkin terveelliseen. Mutta voi mennä kauan ennenkuin siitä tulee automaattista ja tosiaan siihen ei saisi liittyä kärsimystä vaan itsetunnon nostoa ja iloa.

Laihdutus on usen kärsimsystä joten ei ihme, että retkahdus on vakio.

Ihmiset jotka onnistuvat pysyvästi laihtumaan ovat löytäneet jonkun mileihyvää tuottavan asian laihtumisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi