Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko eteläsuomalainen ja pohjoissuomalainen ihminen ymmärtää toisiaan?

Vierailija
30.12.2020 |

Kun katson suomalaisia elokuvia ja sarjoja, niissä on aina suuri kahtiajako etelän ja pohjoisen välillä.
Olen itse pieneltä pohjoisen paikkakunnalta ja yritin ystävystyä espoolaisen kanssa, joka kävi yliopiston Helsingissä. Meillä on paljon yhteistä. Tuntuu vain syvemmän tason erilaisuus, minun sukuni on maaseudulta.
Onko tuo kahtiajako myytti vai voiko oikeasti ymmärtää?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä.

Vierailija
2/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin Puheenvuoron Inari muutti Sodankylään Helsingistä ja hän on siellä tullut oikein hyväksi ystäksi paikallisen poronaisen kanssa.  Juuri kuuntelin, kun puhuivat siitä, kuinka paljon ovat toisiltaan oppineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki synnit

Taivaantulet

Havukka-ahon ajattelija

Diva of Finland

Mitä muita?

Vierailija
4/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan sarjoissa on joku hidas tollo pohjoisesta tullut etelään.

Vierailija
5/31 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumme eri kieltä.

Vierailija
6/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa antaa mahdollisuus sille eteläsuomalaiselle. Itse olen syntyperäinen Helsinkiläinen, mutta omat isovanhempani olivat maanviljelijöitä. Niin se on monella suomalaisella, kun Suomi oli vielä pari sukupolvea sitten maatalousyhteiskunta. Toista voi mielestäni ymmärtää, jos on uteliaisuutta ja halua oppia ymmärtämään, sehän on tärkeintä?

Vierailija
7/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisistä. On sellaisia ihmisiä, niin maalaisia kuin kaupunkilaisiakin, joilla on sielussaan joku syvään hakattu pysyvä epäluulo muualla asuvia ihmisiä kohtaan. Ja sitten on ihmisiä jotka osaavat ottaa toisetkin ihan vain ihmisinä eivätkä välitä liikaa pienistä kulttuurieroista vaan pitävät niitä vain piristävinä.

Vierailija
8/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Pohjoisesta kotoisin ja ystäviä on eri puolelta Suomea ulkomaita myöten. En ole edes ajatellut tuollaista asiaa. Joidenkin kanssa ystävystyy helposti ja toisten kanssa ei. Riippuu ihan persoonasta. 

Vierailija
9/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on puoliksi helsinkiläiset ja puoliksi lappilaiset juuret. En ole nähnyt asiassa ongelmaa, ja vanhempani tulivat hyvin toimeen.

Vierailija
10/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin me lenkkikaverin kanssa toisiamme ymmärrämme, minä Hämeestä ja hän jostain Lapista. On niitä väärinymmärryksiäkin ollut, mutta ihan pärjätään.

Vierailija
11/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy ymmärtämään, jos helsinkiläinen osaa puhua muutakin kuin slangia

Vierailija
12/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jotenkin kummaa että vielä tässäkin ajassa haudomme outoja ennakkoluuloja toisiamme kohtaan ja jopa etsimme niille vahvistusta.

Vierailija
13/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyy ymmärtämään, jos helsinkiläinen osaa puhua muutakin kuin slangia

Ne pelkät slangin puhujat elivät sata vuotta sitten, nykyhelsinkiläiset eivät sitä juurikaan osaa ja puhuvat yleiskieltä.

Vierailija
14/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Oulu riittävän pohjoisessa? Mulla on mies sieltä ja itse etelästä ihan meren rannalta. Ei me aina ymmärretä toisiamme, mutta toisaalta taas ymmärretään hyvinkin.

Tuntuu että hänen lapsuutensa on ollu samankaltainen kuin mun 30v vanhemman äidin :)

Vierailija
15/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut usein sanottavan, että etelän ja pohjoisen ihmisillä on erilaiset elämänrytmit. Tiedä sitten? Riippuu varmasti henkilöstä, yksilöllisiä eroja kun löytyy aina, mutta noin keskimäärin ehkä saattaisi pitää paikkansa? Jos kahden hyvin eri rytmissä elävän ihmisen polut kohtaavat, olivatpa mistä tahansa päin Suomea tai maailmaa, niin se voi joissakin tilanteissa vaikeuttaa toisen ymmärtämistä.

Vierailija
16/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti erot ovat hyvin pienet näiden kahden välillä.

Vierailija
17/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Etelän mies oli tyhmä Levin Alkon jonossa. Paikallisille paska kummajainen. Rahat tänne ja painu takas etelään koronan kanssa.

Vierailija
18/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Oulu riittävän pohjoisessa? Mulla on mies sieltä ja itse etelästä ihan meren rannalta. Ei me aina ymmärretä toisiamme, mutta toisaalta taas ymmärretään hyvinkin.

Tuntuu että hänen lapsuutensa on ollu samankaltainen kuin mun 30v vanhemman äidin :)

No ei ole. Huvittavaa tuo että Oulusta ja jopa Kajaanista puhutaan Pohjois-Suomena.

Vierailija
19/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoluulot ovat kuitenkin edelleen voimissaan. Niitä nostetaan säännöllisin väliajoin julkisuudessa esille, jopa valtamedioiden toimesta.

https://yle.fi/uutiset/3-10381661

(31.8.2018)

Entiset "etelän vetelät" neuvovat Lappiin muuttavaa: Lopeta hoppuilu ja osta toppahousut

Säästä ei saa Tupin mukaan valittaa, eikä mistään muustakaan ettei leimaudu etelän veteläksi. "Solekko tehä" kuuluu lappilaisten motto ja Lapissa kummastellaankin ihmistä, joka kiirehtii, stressaa tai varmistelee.

Pääkaupunkiseudulta tulevia pidetään lähtökohtaisesti ylimielisinä.

– Ei sitä kukaan ole päin naamaa sanonut, mutta jotenkin sen aistii että suhtaudutaan eri lailla kun sanoo mistä on kotoisin, sanoo Eevi Pulli, joka on siis kotoisin Espoosta, vaikka ei sitä enää mielellään ääneen sanokaan.

Vierailija
20/31 |
31.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan sarjoissa on joku hidas tollo pohjoisesta tullut etelään.

Ja toisaalta pohjoiseen tulee joku etelän hölmö, joka ei ymmärrä todellisesta elämästä mitään. Se hyvä puoli nettielämässä on, että nuorilla on kavereita ympäri maata tai maailmaa, eikä olla enää niin nurkkakuntaisia kuin joskus.