Demokratia ei toimi, koska kansa on tyhmää
Uskon valistuneeseen kansanvaltaan. Demokratian ongelma on, että tavalliset tallaajat ovat liian kouluttamattomia tai tyhmiä päättämään kansakunnan asioista tai edes omista asioistaan. He haluavat kaiken-heti-mulle-nyt, eivätkä pysty näkemään kokonaiskuvaa tai tulevaisuuden uhkia. Demokratiassa, kun tarpeeksi moni on väärässä, he alkavatkin olla oikeassa; vakavat ihmisoikeuksia loukkaavat tai valtion talouden romuttavat päätökset voivat päästä läpi. Kansa myös äänestää päättäjiksi "hyviä tyyppejä", joilla ei ole mitään osaamista,tai edes sosiaalisia taitoja.
Paras systeemi olisi valistunut kansanvalta, jossa päättäjien pitäisi olla koulutettuja, läpäistä testit taloudesta ja maailmanhistoriasta sekä sitoutua ajamaan kansakunnan etua eikä vain välitöntä omaa etuaan. Olen kyllä realisti ja tiedän, ettei tällainen toteudu Suomessa ainakaan lähitulevaisuudessa. Ehkä sitten kolmannen maailmansodan jälkeen?
Kommentit (10)
Yksi ratkaisu on että valta ja omaisuus erotetaan täysin toisistaan. Ne jotka päättävät resurssien jaosta, eivät itse ole oikeutettuja yksityisomistukseen.
Se erottelisi kyllä ne jotka tuntevat hommaan aitoa kutsumusta, sekä poistaisi mahdollisuuden tavoitella omaa etua.
Olen samaa mieltä.
Kuitenkaan ei ole mitään sopivaa kilpailevaa järjestelmää. Kaikkien muiden ongelma on, että ennen pitkää henkilöt valitaan jollain muulla perusteella kuin pätevyyden perusteella. Esimerkiksi rahan tai syntyperän perusteella.
Silloin kun Tony Halme valittiin eduskuntaan, ajattelin samoin.
No kuka nämä huipputason päättäjät valitsisi päätöksiä tekemään?
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 12:43"]
No kuka nämä huipputason päättäjät valitsisi päätöksiä tekemään?
[/quote]
Ensimmäiset päättäjät voisi valita nykyisistä päättäjistä, kunhan he läpäisisivät laaditut testit. Sen jälkeen tehtäviin haetaan esim. muutaman vuoden välein, testit on läpäistävä ja päättäjät valitsevat seuraavat. Kansanäänestykselläkin voitaisiin valita joukkoon 1-5 edustajaa mutta ei kaikkia. -ap
ap, olet varsinainen valioyksilö itsekin! et edes tajua mitä demokratia on.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2014 klo 13:30"]
ap, olet varsinainen valioyksilö itsekin! et edes tajua mitä demokratia on.
[/quote]
en usko, että minä valikoituisin päättäjäksi. Olen koulutettu mutta turhan tulinen luonteeltani. Tiedän kyllä mitä demokratia on ja ajattelin teidänkin tietävän, joten siksi en kirjoittanut siitä romaania aloitukseen. Demokratiasta sitten lyhyesti: yleinen ja yhtäläinen äänioikeus ja kansa voi valtiosta riippuen valita esim. kansanedustajia tai parlamentin jäseniä vaaleilla. Valta ei periydy jne jne. -ap
Eikös tämä juurikin ole sitä Björn Wahlroosin kannattamaa elitismiä?
Täytyy tosin myöntää, että olen AP:n kanssa samoilla linjoilla. Ei mitään Hakkaraisen Teukkaa tai Hirvisaarta eduskuntaan kiitos.
No, tietenkin olisi tärkeää, ettei päättäjäksi päädytä varallisuuden perusteella ja päättäjien palkat pidettäisiin lainsäädännöllä kurissa esim. niin, etteivät ne saa nousta ainakaan paljoa enemmän kuin yleinen palkkataso nousee.
Ilmaisin itseäni huonosti aiemmin, en siis voisi valikoitua päättäjäksi, koska en tule riittävän hyvin toimeen ihmisten kanssa ja koulutuksenikin on oikeastaan väärältä alalta.-ap