Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoerossa huonekalujen jako

Vierailija
30.12.2020 |

Mulla ja mun miehellä on tullut ero. Mies lähti pois meidän kodista, joka on mun nimissä. Oon lukenut lakitekstiä avoerosta ja siinä sanotaan, että jos ei ole erikseen kuitteja siitä, että jompi kumpi olisi ostanut jonkun huonekalun, niin kumpikin omistaa yhtä suuren osuuden ja omaisuus jaetaan puoliksi. Osa huonekaluista on mun ja osa miehen. Kun muutettiin yhteen niin mies myi osan huonekaluistaan pois kun meillä oli esim kaksi ruokapöytää. Mistään ei ole mitään kuitteja ei sellaisia olla osattu miettiä. Miten tää omaisuuden jako siis menee? 3 lusikkaa mulle ja 3 lusikkaa miehelle? Niin ja onko mun edes pakko päästää miestä hakemaan mitään huonekaluja kun tää asunto on vain mun nimissä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jakakaa arvoltaan tasan. Niinhän tuossa omassa aloituksessakin kirjoitit että kuuluu tehdä.

Ei koske alle 5v kestäneitä avoliittoja eikä ap:n tarvitse luovuttaa omaa omaisuuttaan miehelle. Eli jos kattilat ovat olleet ap:n ovat ne edelleen ap:n.

Unohtakaa tuo 5 vuoden lakiasia. Asialla ei ole mitään tekemistä 99% eroista.

Molemmat ottaa omansa. Loput jaetaan tasan.

Ei olekkaan, mutta on hyvä tietää että sellainen on olemassa. Esim. kotiäidit eivät jää tyhjän päälle.

Vierailija
22/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat moottorisahalla puoliksi. Moottorisaha kannattaa käydä vuokraamassa niin ei tarvi sitä sitten puolittaa enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko luteita?

Vierailija
24/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös Knihtilä ja Björkman tehneet siinä elokuvassa huonekalujen osituksen moottorisahalla.

Vierailija
25/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin yhdessä 2 vuotta.

Meillä oli ennen yhteen muuttoa molemmilla omat tavarat, mutta kun muutettiin yhteen niin tuplat laitettiin menemään pois. Mun keittiökamoja on esim suurin osa.

Ero on tosi likainen. En haluaisi että mies tulee enää tänne. Avaimet otin häneltä jo pois. Onko mun pakko päästää hänet sisään jos hän tulee? Mun nimissä on vuokrasopimus ainoastaan.

Jos asunto on sinun nimissä, mitkään tavarat ei oikeuta häntä tulemaan kotiisi, eikä sinun pidä päästää häntä sinne, eikä avata hänelle ovea eikä antaa avainta. Sinä tiedät, mitä olet itse ostanut tai saanut lahjaksi, pidä ne. Varmasti tiedät myös mitä mies on ostanut ja saanut, pakkaa ne ja toimita jonnekin hänen ystävälle tai äidille. Ihan vain jos ketään ja mitään sukua hänellä ei ole, vie varastoon.

Kun hän tulee hakemaan tavaroita, pyydä joku miespuolinen kaveri päästämään hänet ottamaan tavaransa sieltä varastosta, älä mene itse olemaan missään tekemisissä.

Jos hän alkaa vängätä jostain yhdentekevästä kattilasta, minä sinuna heittäisin sen sinne muiden mukaan, se on vain tavaraa. Jos sillä saa itsensä irti kamalasta miehestä niin halvalla pääsi.

Mitä tarkoittaa likainen ero? Onko hän sinulle fyysisesti vaarallinen? Jos niin on, älä missään nimessä tapaa häntä, älä päästä kotiisi äläkä ole yksin kotona jos hän tulee oven taa. Parasta kyllä olisi että jotkut kaverisi heivaavat tavarat hänelle jonnekin hänen tutun varastoon.

Vierailija
26/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot nyt rauhassa esittääkö mies mitään vaatimuksia. Todennäköisemmin ei edes halua mitään muistutuksia vanhasta liitosta.

Esittää. Haluaa sängyn ja television. Ei kuulemma muuta. Mutta kun ne on mun ostamia!

Jos sinä olet ne ostanut ja maksanut, niin ne on sinun. En minäkään omia tavaroitani antaisi miehelle. Pitäisi ennemmin periä mieheltä korvaus, että hän on saanut käyttää minun ruuanvalmistusvälineitä, astioita, pyyhkeitä, lakanoita ja isoa osaa huonekaluista.

Vierailija
27/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös Knihtilä ja Björkman tehneet siinä elokuvassa huonekalujen osituksen moottorisahalla.

Siinä ei ollut kyseessä avoero.

Vierailija
28/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riitaa maksamisesta? Hassua. Muistan tarkkaan mitä olen kotiini ostanut ja hinnatkin.

Samaa ihmettelin. 15 vuotta yhdessä, ja muistettiin kyllä kumpikin mitä on ostettu ja mitkä on saatu ja keltä. Pidettiin kumpikin omilta sukulaisilta ja ystäviltä saadut, vaikka olikin saatu yhteiseksi silloin. Miehillä esim ei ole kauheasti tapana ostaa verhoja ja lakanoita. Sen sijaan muistin elävästi että hän osti olkkarin maton.

Vierailija
29/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsot nyt rauhassa esittääkö mies mitään vaatimuksia. Todennäköisemmin ei edes halua mitään muistutuksia vanhasta liitosta.

Esittää. Haluaa sängyn ja television. Ei kuulemma muuta. Mutta kun ne on mun ostamia!

Ihanko oikeasti olet maksanut nämä kaupassa seteleillä etkä pankkikortilla? Miksi ihmeessä? Pankkikorttiostos näkyisi tiliotteella.

Joka tapauksessa, jos kysymyksessä on hankala mies eikä hän vaadi mitään muuta, niin itse antaisin hänelle sängyn ja TV:n ihan siitä ilosta, että pääsen eroon miehestä ja riidoista.

Vierailija
30/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, kannattaako tapella kahdesta esineestä? Ennemmin sanoisin, että sängyn ja television voi hakea vaikka sitten rappukäytävästä keskiviikkona klo 12-13. Ostat uudet, eikä tarvitse riidellä joka lusikasta. Valitse taistelusi.

Vierailija
31/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti olet maksanut nämä kaupassa seteleillä etkä pankkikortilla? Miksi ihmeessä? Pankkikorttiostos näkyisi tiliotteella.

Joka tapauksessa, jos kysymyksessä on hankala mies eikä hän vaadi mitään muuta, niin itse antaisin hänelle sängyn ja TV:n ihan siitä ilosta, että pääsen eroon miehestä ja riidoista.

Niin minäkin. Ostaisin uuden puhtaan sängyn ja hienon tvn.

Vierailija
32/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ilmoita tekstarilla, että minne toimitat hänen tavaransa ja että ne pitää olla sieltä poissa kahden viikon sisällä (Anna päivämäärä viikonlopulle).

Jos hän alkaa rutista että jotain puuttuu, kun on hakenut ne, käske laittaa viesti, että mikä se on mitä puuttuu. Jos on sinun tavarasta kyse, vastaa että "minä ostin sen ikeasta" tai "se oli lahja minun äidiltä" etkä tietenkään anna. Kuitteja on turha kaivaa, koska en usko että hän nyt käräjille lähtee vanhan keittiöpöydän takia. Hän vain uhittelee ja pelottelee sinua, ja yrittää saada sekaisin Jos lähtisi, voisit tietysti pankista pyytää otteen sen kesän tilitapahtumistasi, ja löytää sieltä sen ikeaostoksen.

Vierailija
33/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarat moottorisahalla puoliksi. Moottorisaha kannattaa käydä vuokraamassa niin ei tarvi sitä sitten puolittaa enää.

Tämä pitää omassa elämässäni paikkaansa :)

Opiskelin Turussa oikiksessa -90 luvulla ja pääsin tuolloin Kittilässä yhden (jo edesmenneen asianajajan) mukaan avioero-osituksessa, mikä oli kestänyt jo pitkään. Olin siis päässyt mukaan vaan seuraamaan todistajan asemassa. 

Pariskunta oli riidellyt jo yli vuoden tavaroista ja huonekaluista. Mentiin sinne asunnolle ja riita jatkui sohvasta. Muu oltiin saatu hammasta purren sovittua. Tällä pohjoisen, vanhakantaisella asianajajalla riitti asian sovittelu. Haki peräkotista moottorisahan ja sahasi sen hemmetin sohvan kahtia. 

Pariskunta katseli ihmeissään (myös minä) ja AA kysyi, että kumpi ottaa kumman puoliskon. Loppui riita siihen ja paperiin saatiin allekirjoitukset :D

F

Vierailija
34/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, minunkin ex-mies halusi sängyn. Senkus vaan. En olisi edes halunnut enää nukkua samassa sängyssä. Lisäksi sain ostaa uuden, ja oli mukava sanoa kohta tapaamalleni nykyiselle aviomiehelle, ja elämäni rakkaudelle, että olin muuten ostanut uuden sängyn. Kukaan mies ei halua nukkua samassa sängyssä kuin eksä.

Telkkarit vanhenee tosi nopeesti. Ostat uuden nyt joulun alennusmyynnistä, saat paremman.

Jos nyt heti ei ole varaa, ei haittaa. Ei ollut minullakaan heti. Oli silti aivan ihanaa päästä eroon siitä törkimyksestä. Siitä hyvästä vaikka nukuin ilmapatjalla hetken aikaa, että sain siivota hänet elämästäni heti kunnolla.

Vierailija
35/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa asunto ei ole vain sinun. Tämä tuli itsellenikin aikoinani yllätyksenä, mutta huoneenvuokralaki rinnastaa avio- ja avoliiton. Vaikka vuokrasopimus olisi vain toisen puolison nimissä, on molemmilla yhtäläinen oikeis asua asunnossa. Mikäli toinen ei suostu siirtämään kirjojaan pois asunnosta, on hänellä edelleen oikeus asua ko. asunnossa. Viime kädessä häädön voi antaa vain tuomioistuin. Tässä vielä Helsingin Sanomien artikkeli asiasta:

https://www.hs.fi/koti/art-2000004642384.html

Vierailija
36/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika älyttömiä ohjeita, jos mies on siellä asunut niin onhan sillä oikeus tietysti käydä hakemassa tavaransa riippumatta siitä kenen nimissä asunto on.

Vierailija
37/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kaikki, mitä mies haluaa, on telkkari ja sänky, niin anna ne sille ja osta itse uudet! Muutahan sun ei sit tarvi ostaakaan, kaikki muu on tallella.

Vierailija
38/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuttiin yhdessä 2 vuotta.

Meillä oli ennen yhteen muuttoa molemmilla omat tavarat, mutta kun muutettiin yhteen niin tuplat laitettiin menemään pois. Mun keittiökamoja on esim suurin osa.

Ero on tosi likainen. En haluaisi että mies tulee enää tänne. Avaimet otin häneltä jo pois. Onko mun pakko päästää hänet sisään jos hän tulee? Mun nimissä on vuokrasopimus ainoastaan.

Eli se avoliittolaki EI koske sun tapausta. Tässä tapauksessa kumpikin pitää oman ennen avoliittoa olleen omaisuutensa ja yhteisista voi sopia kirjallisesti jos on puheväleissä.

Et luovuta sun keittiökamoja. Ei ole pakko päästää sisään jos hän ei ole kirjoilla. Sen voit tarkistaa suomi.fistä keitä asuntoon on merkitty.

Kannat sen kamat ala-aulaan ja sanot että hakee sieltä.

Vierailija
39/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika älyttömiä ohjeita, jos mies on siellä asunut niin onhan sillä oikeus tietysti käydä hakemassa tavaransa riippumatta siitä kenen nimissä asunto on.

Ei ole jos ei ole kirjoilla asunnossa.

Vierailija
40/51 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenmaailman nippeleistä ihmiset jaksaakin tapella!

Ostat uuden sängyn ja olet hyvilläsi, ettei sun tarvitse nukkua siinä, mikä muistuttaa vanhasta paskasta.

Ja telkkari menee samaan kasaan.

Ja sit vaan unohdat koko kusipään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan