Miksi uudenvuodenaatto on työpäivä?
Mielestäni kalenterin oudoin työpäivä. Kyseessä joulun jälkeen vuoden suurin juhla mutta silti on työpäivä. Esim jouluaatto ja juhannusaatto ovat kuitenkin vapaapäiviä.
Onhan niitä turhiakin pyhiä kuten loppiainen ja helluntai, miksei voitaisi muuttaa niin että loppiaisen sijaan vapaata olisi uudenvuodenaattona ja helluntain sijaan vapunaatto olisi vapaa?
Itse en ainakaan hyödy paljon loppiaisesta/helluntaista vaikka on vapaata. Sen sijaan harmittaa kun pitää tuhlata lomapäiviä uudenvuodenaattoon ja välillä vappuaattoon jos haluaa juhlia vappua.
Kommentit (45)
Työpäivä se on vain muodollisesti, ja kaikki osapuolet ovat tästä tietoisia. Minä aion avata etätöissä korkin jo aamuvarhain!
Riistoporvareiden ahneuden takia uudenvuodenaatto on työpäivä
En muista, onko tämä rimssu työlainsäädännöstä vai tessistä, mutta se piti aikoinaan opetella:
lomapäiviksi ei lueta: sunnuntaina, kirkollista juhlapäivää, pääsiäislauantaita, vapun päivää, juhannusaattoa, itsenäisyyspäivää eikä jouluaattoa.
Liittyy varmaan jotenkin tuohon. Eli ne on määritelty yleisiksi vapaapäiviksi (ei tietenkään koske vuorotyötä tekeviä). Jos loma osuu noiden kohdalla, niin ko.päiviä ei lasketa lomapäiviksi, koska ne olisi muutenkin vapaita (tämä sääntö koskee myös vuorotyötä tekeviä).
Kannattaa kääntyä työmarkkinajärjestöjen puoleen, jos haluaa lisää yleisiä vapaapäiviä tai vaihtaa niitä päittäin.
Uusi vuosi vaihtuu puoleltaöin. Miksi koko päivä pitäisi olla vapaata? Aatot ovt juhlapäivän edeltäviä päiviä, ei vapaapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi :ja voi.
Ole sinä työtön loinen hiljaa!
Pidä vapaapäiviä, jos ahdistaa. Niin me muutkin pidetään.
Vierailija kirjoitti:
Vappua juhlitaan 1.5. Ei 30.4.
Opiskelijoille vappu on 27.4. ja 5.5. välinen yö.
Monta vuotta opiskelija-asuntolassa asuneena voin sanoa, että tämä todellakin pitää paikkansa.
Koska ne on aattoja, ei juhlapäiviä.
Ihme ulinaa. Jos se on sulle niin tärkeä juhla, niin varmaan voit yhden lomapäivän siihen käyttää.
Joulun jälkeen suurin juhla? ei tosiaakaan ole :D Kyllä pääsiäinen, vappu ja jopa juhannus on heittämättä isompia juhlia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vapun aattokin työpäivä.
Mutta miksi juhannusaatto on vapaa? Eihän se ole monelle läheskän yhtä iso juhla kuin uusivuosi. Lähinnä mökkiläisille juhannus voi olla merkittävä, ei meille muille. Itse en koskaan tee mitään erityistä juhannuksena, ehkä pesen auton kun on vapaata.
Veikkaan, että ylivoimaiselle enemmistölle suomalaisista juhannus on vuoden vaihtumista tärkeämpi juhla.
Itseä ärsyttää, kun tuo ei ole semmoinen kunnon työpäivä kumminkaan. Työmääräni liittyy toisten tekemään työhön, joten kun aattona pidetään vapaata tai tehdään lyhyttä päivää, meilläkään ei ole koko päiväksi töitä. Porukat, kuka pystyy, luikkii tiehensä jo puolessa välissä päivää, loput venkoilee, että kai sitä vois tuntia paria aiemmin lähteä. Olipa turha herätä töihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan vapun aattokin työpäivä.
Mutta miksi juhannusaatto on vapaa? Eihän se ole monelle läheskän yhtä iso juhla kuin uusivuosi. Lähinnä mökkiläisille juhannus voi olla merkittävä, ei meille muille. Itse en koskaan tee mitään erityistä juhannuksena, ehkä pesen auton kun on vapaata.
Juhannushan ei ole enää nykyisin aiemmalla pysyvällä paikallaan (24.6. Johannes Kastajan pv) vaan se sijoitetaan lähimpään viikonloppuun. Juhannuspäivässä siis menetettiin yksi vapaapäivä, kun se nyt on aina lauantai (joka 5 pv tekevillä muutenkin vapaa) ja ennen saattoi olla mikä vain viikonpäivä kuten joulukin. Juhannusaattovapaa tavallaan sitten kompensoi tätä heikennystä.
Työmarkkina-asioitahan nämä ovat ja niistä aina välillä neuvotellaan, jotain saadaan ja jotain menetetään. Ja jonain vuonna saadaan luonnostaan enemmän jouluarkivapaita, joinain vuonna ne menetetään viikonloppuihin.
Helluntai sitten on muuten aina sunnuntai, joten ei vuorotyötä tekevillä se on vapaa.
Minulla on uudenvuoden aatto vapaa, piti oikein etätyöläisenä varmistaa työvuorokirjanpidosta😁. Yleensä on työpaikalla kiistelty, mutta nyt tietty ei.
Vierailija kirjoitti:
Helluntai sitten on muuten aina sunnuntai, joten ei vuorotyötä tekevillä se on vapaa.
Veikkaan että AP tarkoitti helatorstaita.
Mutta esim nyt on keskiviikkona loppiainen. Aika turha vapaapäivä keskellä viikkoa ja monet menee jo huomenna töihin. Vaikka periaatteessa joulu kestää loppiaiseen asti, huominen töihinpaluu jo latistaa joulutunnelman täysin eikä ainakaan minulle keskiviikon vapaasta ole mitään erityistä iloa.
Loppiaisen sijaan voisi olla vapaata uudenvuodenaattona, luulen että hyödyttäisi paljon useampia. Esimerkkinä vuosi sitten, kaveriporukka meni jo 30.12 mökille, lomapäivien puutteen takia itse olin vielä 31.12 töissä. Pääsin töistä 16.00 ja päälle vielä 3 tunnin ajomatka mökille. Käytännössä olin perillä vasta 20.00 aikoihin koska ei ihan suoraan töistä pystynyt lähtemään. Ehdin siis vain 4 tuntia viettää mökki-iltaa ennen vuodenvaihdetta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä APn kanssa, tuntuu että joka vuosi tulee edelleen pienenä yllätyksenä että 31.12 pitää oikeasti olla töissä ellei ottanut kaikki välipäivät lomaa. Työelämässä jo 5v olen ollut.
Jos työt loppuu klo 16, niin eikö siinä ehdi juhlia monta tuntia?
Ai teillä on iltatöitä tai vuorotöitä tai päivystyksiä? Ikävää, mutta ihan ammatinvalintakysymys.
Kristinusko ei ole kovin suuressa huudossa 2024 AD. Trendinä näyttää olevan se, että kaikki kristilliseen elämänkatsomukseen liittyvät asiat, esim perinteiset joululaulujen sanat, joissa mainitaan vaarallinen sana Jeesus, halutaan poistaa, esim
Kiitos sulle, Jeesuksemme,
kallis Vapahtajamme,
kun sä tulit vieraaksemme,
paras joululahjamme.
Toisaalta tuskin kukaan ateistityöntekijäkään haluaa luopua palkallisista kristillisistä vapaapäivistä (joulu, loppiainen, pitkäperjantai, juhannus(aatto), helatorstai.
Tältä osin maassamme vallitseva kristofobia on varsin valikoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vasta aatto ja itse uudenvuodenpäivä vasta seuraavana päivänä.
Mutta aattonahan ne suurimmat juhlat/menot on ja tarvisi eniten vapaata.
Silloin seuraavana päivänä toivutaan yön yli juhlimisesta eli oikein menee.
Siksi, koska uuttavuotta juhlitaan vasta yöllä, jolloin muut kuin vuorotyöläiset ovat jo vapaalla.
Suomalaisille aatot ja etkot ovat niitä juhlien "kohokohtia", koska varsinaisesta juhlasta tehdään tylsää pönötystä (miksi ihmeessä?), ja jatkoilta ei muisteta mitään.