Eikö kissa mene sekaisin jatkuvasta kuljettelusta?
Ensin on viikon toisessa kämpässä toisen kissan kanssa yhdessä ja koko omistajaperheen, sitten kaksi yötä ihan eri kämpässä yksin omistajansa kanssa, sitten menee kahdeksi yöksi takaisin toisen kissan ja perheen luo, sitten tuodaan taas yhdeksi yöksi toiseen kotiinsa kunnes palaa taas viikoksi toiseen kotiin kissakaverin luo....? Mielestäni ystäväni on nyt todella typerä raahatessaan kissaansa kahden kodinvälillä. Välimatkaa 80km ja kissa matkaa autossa.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:40"]Kissa on yleensä tyytyväinen siellä missä sen oma ihminen on.
[/quote]
Automatkat se ainakin naukuu hädissään.... ap
Mun kissa tykkää matkustaa. Muutaman kerran kuussa se käy äitini luona yöpymässä (3 km matka) jos olen itse reissussa työn takia ja joskus lomailee viikonkin kerrallaan maalla isovanhempieni luona (60 km). Viihtyy kolmessa "kodissaan" loistavasti, on sosiaalinen ihmisiä ja muita kissoja kohtaan.
Mun kissani ei ole esimerkiksi koskaan joutunut olemaan yötä yksin kun hoitopaikka on niin helppo järjestää :)
En toki kiusaisi sitä reissaamisella jos se voisi huonosti/stressaisi mutta minkäs teet kun se menee kantokoppaansa salamana heti kun kuuleekin sanat: "Lähdetään" :D
Kesähelteillä en tosin autoilemaan kisun kanssa lähde. Kissani tietää myös mikä on se oikea koti eikä pyri levottomana lähtemään pois. Kisu on jopa oppinut käymään ennen automatkaa pissillä :)
Tätä kissaa pitää pyydystää yli tunti koppiinsa ja se raapii yleensä aina kun saa kiinni. Ap
No tuo ei kyllä kuulosta siltä että kissa tykkäisi matkustamisesta :/ Ja kuulostaahan tuo reissurytmi aika hurjalta. Kotonakin pitäisi olla, kissa kaipaa myös lepoa ja rauhaa.
Miksi kaverisi joutuu ravaamaan kahden kodin välillä (noin tiuhaan)?
Meilläkin kisut vaan nauttivat matkustuksesta, kunhan eivät joudu olemaan kantokopassa. Valjaissa matkustavat oikein nätisti, nukkuvat ja katselevat maisemia. Suurempi hätä niillä olis, jos joutuisivat jäämään hoitoon. :)
Siis kuinka usein sitä kuljetetaan vai onko poikkeustilanne?
Minun kissa ei tykkää matkustamisesta ja pyrinkin hankkimaan hoitajan kotiin. Mutta välillä joudun viemään kissan vanhemmilleni hoitoon. Pari muuttoakin on käynyt läpi. Kesällä tulee myös mökille kuukaudeksi.
Kissa on sellainen eläin, että se on jo lähtökohtaisesti sekaisin. Isoa vahinkoa tästä matkustelusta ei siis pitäisi olla.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:59"]Siis kuinka usein sitä kuljetetaan vai onko poikkeustilanne?
Minun kissa ei tykkää matkustamisesta ja pyrinkin hankkimaan hoitajan kotiin. Mutta välillä joudun viemään kissan vanhemmilleni hoitoon. Pari muuttoakin on käynyt läpi. Kesällä tulee myös mökille kuukaudeksi.
[/quote]
Jatkuvasti läpi vuoden kuljetusta
Ap
Ei kuulosta kivalta. Jotkut kisut tykkää vaihtelusta mutta esimerkiksi omani huutaa surkeana heti, jos joutuu asunnon ulkopuolelle. Pentuna käytin valjaissa ulkoilemassa mutta kun ei tykkää niin ei.
Meidän kissa on ainakin ihan sekaisin jo siitä, jos se on ollut viikonlopun hoidossa. Kissa on poikkeuksellinen rohkea ja sosiaalinen ja tykkää kaikista ihmisistä, joten mistään arkuudesta tai omistajan ikävästä ei ole kyse, vaan melko varmasti juuri siitä paikanvaihdoksesta. Kissa ei ole hoidon jälkeen oma iloinen ja vilkas itsensä, vaan ihmettelee selkeästi, kun maisema on taas vaihtunut. Kissa ei esimerkiksi hakeudu heti vanhoihin suosikkipaikkoihinsa kotona eikä välttämättä syökään ekana päivänä normaalisti. En itse ainakaan stressaisi kissaa tuolla tavalla jatkuvasti kuljettamalla. Meillä viedään kissa kotoaan pois vain pakkotilanteessa. Jos ollaan yö poissa, niin yritän saada kissalle mielummin jonkun, joka käy ruokkimassa ja leikkimässä kissan kanssa meidän luona. Toisaalta, ei se kyllä kenellekään muulle kuulu, jos joku haluaa kissaansa kuljettaa edestakaisin.
Meidän katti riemastui aina kun otettiin valjaat esiin. Nukkui tyytyväisenä autossa 65km ja km ennen perilletuloa sekosi aivan täysin....hyppi ja pomppi ja yritti päästä ikkunan läpi ulos.
Kaupunkilaiskatti siis pääsi parin viikon välein vkl maalle.
Perjantaina hävisi läheiselle pellolle, lauantaina siitä näki vilauksen ja kun sunnuntai-iltapäivänä avasi auton oven, kissa loikkasi suoraan kyytiin.
Kissan väitetään kiintyvän enemmän paikkoihin kuin ihmisiin. Meillä matka mummolaan kestää neljä tuntia, ja siitä kaksi ensimmäistä kissa vinkuu ja valittaa tauotta, kunnes alistuu kohtaloonsa loppumatkan ajaksi. Muutama vuosi sitten jätimme kissan sitten kokonaan mummon hoiviin. Kyllä se osaa hyvin olla sekä meillä että mummolla, ja tulee tervehtimään kun käymme siellä. Molemmat paikat ovat sille ok, mutta matkustaminen ei nappaa kerta kaikkiaan. Kerran tänä aikana olemme tuoneet sen takaisin meille töihin muutamaksi viikoksi, kun myyrät alkoivat lisääntyä pihallamme liikaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:40"]Kissa on yleensä tyytyväinen siellä missä sen oma ihminen on.
[/quote]
Kaiken sen perusteella, mihin itse olen törmännyt aiheeseen perehtyessäni ja eläinlääkäreiden kanssa jutellessani puhuu kyllä täysin tuota väittämää vastaan.
Yleensä kissa on hyvinkin reviiriorientoitunut ennemmin kuin leimaantunut ihmisiin. Tietenkin yksilökohtaisia erojakin on, mutta pääsääntöisesti kissa haluaa olla ja tuntee olonsa turvallisimmaksi omalla reviirillään.
Itse en missään nimessä kuljettelisi kissojani noin tiuhaan tahtiin, etenkin kun kissa oireilee tuosta noin selkeästi. Kissat stressaavat virtsarakollaan, joten pitkäaikainen sressi saattaa hyvinkin aiheuttaa virtsan panttaamista, verivirtsaisuutta, kiteitä ja tulehduksia.
Vaikka joku tuolla aiemmin kommentoi, ettei se muille kuulu, miten paljon joku kissaansa kuskailee, niin kyllä se siinä mielessä kuuluu, että eläinrääkkäys on rikos, ja minun nähdäkseni tuo alkaa jo saamaan eläinrääkkäyksen piirteitä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:40"]Kissa on yleensä tyytyväinen siellä missä sen oma ihminen on.
[/quote]
Kaiken sen perusteella, mihin itse olen törmännyt aiheeseen perehtyessäni ja eläinlääkäreiden kanssa jutellessani puhuu kyllä täysin tuota väittämää vastaan.
Yleensä kissa on hyvinkin reviiriorientoitunut ennemmin kuin leimaantunut ihmisiin. Tietenkin yksilökohtaisia erojakin on, mutta pääsääntöisesti kissa haluaa olla ja tuntee olonsa turvallisimmaksi omalla reviirillään.
Itse en missään nimessä kuljettelisi kissojani noin tiuhaan tahtiin, etenkin kun kissa oireilee tuosta noin selkeästi. Kissat stressaavat virtsarakollaan, joten pitkäaikainen sressi saattaa hyvinkin aiheuttaa virtsan panttaamista, verivirtsaisuutta, kiteitä ja tulehduksia.
Vaikka joku tuolla aiemmin kommentoi, ettei se muille kuulu, miten paljon joku kissaansa kuskailee, niin kyllä se siinä mielessä kuuluu, että eläinrääkkäys on rikos, ja minun nähdäkseni tuo alkaa jo saamaan eläinrääkkäyksen piirteitä.
[/quote]
No minä puhun vain omasta kissakokemuksestani.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 18:40"]Kissa on yleensä tyytyväinen siellä missä sen oma ihminen on.
[/quote]
[/quote]
No minä puhun vain omasta kissakokemuksestani.
[/quote]
Ehkä silloin ei kannattaisi käyttää sanaa "yleensä" :)
Kissa on yleensä tyytyväinen siellä missä sen oma ihminen on.