en pysty ollenkaan nukkumaan nyt täyden kuun aikaan
jo kolmas perättäinen yö kun en saa kuun takia, nukuttua yritin jopa peittää ikkunaani peitoilla ja lakanoilla. mutta eihän ne pysyneet paikoillaan joten jouduin muuttamaan makuuhuoneesta olohuoneeseen jonne ei kuu pääse paistamaan, nyt vain odottelen milloin saan unen päästä kiinni jos saan sittenkään,unta. hermoromahduksen partaalla olen jo muutenkin masennuksesta. tietäisinpä jonkun keinon millä saa unta,tai täytyy vain odottaa kuuttomia öitä.
Kommentit (41)
Kuuhulluus on totta.
Ilmeisesti kuitenkaan tiede ei vielä osaa selittää ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuhulluus on totta.
Ilmeisesti kuitenkaan tiede ei vielä osaa selittää ilmiötä.
Se liittynee kuun vetovoimaan. Sama ilmiö saa vuorovedet liikkeelle, joten miksei hyvin vetistä ihmistäkin. Toiset ovat herkempiä tuollaisille äärimmäisen pienillekin vaihteluille.
Exän kanssa otettiin aika usein yhteen juuri täysikuuta vastaisena päivänä. Aina ei edes tiennyt mistä riideltiin kun toisella tuntui käyvän aivot aivan ylikierroksilla, ei meinannut millään rauhoittua.
En tiedä johtuuko sit vaan unen puutteesta vai vaikuttiko oikeasti aivojen nestetasapainoon jotenkin.
Mulla ainakin lähtee unet pariksi yöksi ihan kokonaan ja oon ärtynyt ja itkuinen. Nytkään en tiennyt olevan täysikuu, mutta en ole kyennyt nukkumaan yhtään.
Aiheuttaako muilla ongelmia mielialassa?
Vierailija kirjoitti:
VÄHENNÄ SOKERIA, ILLALLA OTA KALKKI-D JA JUO MAITOKAAKAO ILMAN SOKERIA TAI PELKKÄÄ KUUMAA MAITOA.HARTIASI SAATTAVAT OLLA TIETÄMÄTTÄSI JÄNNITTYNEET ETKÄPYSTY RENTOUTTAMAAN NISKOJASI. KOKEILE HIERONTAA JA SAUNAA. ON SILTI HYVÄ TESTATA MYÖS MUUT SUÝYT. EHKÄ JOKIN PIILEVA STRESSIN AIHEUTTAMA SAIRAUS ESIM. DIABETES.
ÄLÄ HUUDA
Koko kuuhulluus on ihan höpönlöpöä!
Myös minä nukun huonosti täysikuun aikaan, joskus 1 - 2 vrk ennenkin. Uskon siis kuun vaikuttavan, moneenkin asiaan. Ollessani päivystyksessä töissä, täydenkuun aikaan oli enemmän tulijoita sekä hieman erilaisia oireita / asioita päällimmäisenä. Tuolloin ainakin HÄKE kertoi, että heillä olisi ollut enemmän sekä yhteydenottoja että lähtöjä toimintaan kuin muulloin.
minä kärsin samasta, täysikuun aikaan en yleensä nukkunut, ruokahalu oli täysin kadonnut ja verenpaine korkealla. lisäksi kuu näkyi ikkunasta sänkyyni mikä vain pahensi asiaa. muutin sitten pois ja asun nyt joen varrella omakotitalossa. minulla on edelleen suuret ikkunat mutta nyt makuuhuoneeni ikkunat ovat joelle päin, jolloin kuu ei pääse kurkkimaan sisälle. tämä on helpottanut hieman, sillä pystyn nyt nukahtamaan yleensä noin 3-4 aikaan aamuyöstä.
Itsekään en saanut viime yönä nukutuksi, vaikka kärsin unettomuudesta hyvin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Ai siitäkö se taas johtuikin kun valvoin. Yritän olla tietämätön noista täysikuista siinä toivossa että vaikuttaisi vähemmän mutta eipä näköjään tehoa.
Minäkin kärsin "kuuhulluudesta" ja tämä unettomuuden syy selvisi minullekin vasta, kun tuli taannoin töissä puhetta siitä, ettei täyden kuun aikaan saa nukuttua. En minäkään kalenteria seuraa, mutta kroppa vissiin seuraa, kun täyden kuun aikaan unet menee aina harakoille, vaikka kuusta ei näkisi vilaustakaan. Edellisessä kämpässä kuu sentään paistoi kirjaimellisesti silmään, mutta nyt ei paista ja silti tulee kukuttua.
Jos kuu pystyy siirtelemään valtamerten vesiä, niin miksi se ei voisi vaikuttaa unen laatuun?
Nukun huonosti täydenkuun aikaan, vaikka huone on pilkkopimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kuu pystyy siirtelemään valtamerten vesiä, niin miksi se ei voisi vaikuttaa unen laatuun?
Nukun huonosti täydenkuun aikaan, vaikka huone on pilkkopimeänä.
Kuu ei välttämättä vaikuta uneen, mutta ihmisen unirytmi on sidoksissa kuunkiertoon.
No ilmankos. Aamulla juuri valitin miehelleni nukkuneeni viime yön todella huonosti. En seuraa kuun liikkeitä, mutta huomaan kyllä korrelaation huonon nukkumisen ja täydenkuun välillä, jos asia käy jostain ilmi. Toki kyse voi olla sattumastakin.
https://areena.yle.fi/1-2649268
Kiire katsoa tuo, kun putoaa pois sieltä!
Siis jos ei ole aiemmin nähnyt...
Vierailija kirjoitti:
No ilmankos. Aamulla juuri valitin miehelleni nukkuneeni viime yön todella huonosti. En seuraa kuun liikkeitä, mutta huomaan kyllä korrelaation huonon nukkumisen ja täydenkuun välillä, jos asia käy jostain ilmi. Toki kyse voi olla sattumastakin.
---ja uudenkuun aikaan on sama ilmiö, vaikkei siitä kukaan puhukaan. Paljon helpompi, kun tietää, ettei se mitään unettomuutta kuitenkaan ole.
Vähennä kofeiinin käyttöä!