Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en pysty ollenkaan nukkumaan nyt täyden kuun aikaan

Vierailija
30.12.2020 |

jo kolmas perättäinen yö kun en saa kuun takia, nukuttua yritin jopa peittää ikkunaani peitoilla ja lakanoilla. mutta eihän ne pysyneet paikoillaan joten jouduin muuttamaan makuuhuoneesta olohuoneeseen jonne ei kuu pääse paistamaan, nyt vain odottelen milloin saan unen päästä kiinni jos saan sittenkään,unta. hermoromahduksen partaalla olen jo muutenkin masennuksesta. tietäisinpä jonkun keinon millä saa unta,tai täytyy vain odottaa kuuttomia öitä.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huomannut, että unettomuus vaihtelee?

Minulla esim. nyt täydenkuun vaikutus on lähes olematon, viimeksi valvoin kolme yötä....mistäköhän johtuu

Vierailija
2/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siitäkö se taas johtuikin kun valvoin. Yritän olla tietämätön noista täysikuista siinä toivossa että vaikuttaisi vähemmän mutta eipä näköjään tehoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siitäkö se taas johtuikin kun valvoin. Yritän olla tietämätön noista täysikuista siinä toivossa että vaikuttaisi vähemmän mutta eipä näköjään tehoa. 

En itsekkään nukkunut eilen hyvin. En edes tiennyt tästä. Joten ei voinut olla plaseboa.

Vierailija
4/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle täysikuu aiheuttaa levotonta unta ja pientä valvomista, ei sen enempää. Mutta tiedän joitakin kaltaisiasi jotka eivät todellakaan pysty nukkumaan täyden kuun aikaan ollenkaan. Ongelma on yllättävänkin yleinen, muita kuuhulluja oli täälläkin

Vierailija
5/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle täysikuu aiheuttaa levotonta unta ja pientä valvomista, ei sen enempää. Mutta tiedän joitakin kaltaisiasi jotka eivät todellakaan pysty nukkumaan täyden kuun aikaan ollenkaan. Ongelma on yllättävänkin yleinen, muita kuuhulluja oli täälläkin

Kuuhulluus on ihanaa, mutta jos on jokin vaativa suoritus edessä, pitää yrittää ajoittaa viikko jälkeen täydenkuun, että ehtii nukkua kunnolla ja on taas järjellisten kirjoissa :D

Vierailija
6/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ihmiset uskovat täydenkuun vaikuttavan ihmisen käytökseen. Tätä kutsutaan kuuhulluudeksi. Tiedepiireissä tämä teoria on yleisesti tuomittu näennäistieteeksi. Ehkä asiaan kannattaisi tiedepiireissä kuitenkin suhtautua vähän avoimemmin.

Minäkään en usko, että täysi kuu saa ihmisiä ulvomaan kohti kuuta tai muutenkaan näkyvästi sekoamaan. Uskon kuitenkin täydenkuun jossain määrin vaikuttavan ihmisen toimintaan. Tämä kyllä näkyy ihan arkielämässä. Minulle on monesti käynyt niin, että olen maannut yöllä myöhään hereillä saamatta unta. Seuraavana aamuna monet kaverinikin ovat valittaneet, että eivät ole saaneet unta. Myöhemmin olen kalenterista tai muusta lähteestä saanut tarkistettua, että on ollut täysikuu. Olen siis ihan omassa elämässäni saanut huomata, että täysikuu vaikuttaa ihmisen unensaantiin. Näin on käynyt minulle aika usein. Tietääkseni myöskin täydenkuun aikaan raportoidaan jonkin verran enemmän väkivaltarikoksia kuin muulloin. Näin ollen kuu siis vaikuttaisi ihmisen väkivaltaisuuteen. Tämä vaikutus on kyllä varmasti aika vähäistä. Monet kertovat myös kuun tekevän heitä vähän hermostuneemmiksi.

Täytyy myös muistaa, että täysikuu todistetusti vaikuttaa moniin eläimiin, vaikka ne eivät kuuta näkisikkään. Esimerkiksi jotkin katkaravut, planktonit ja meduusat tulevat pinnan lähelle täysikuun aikaan, vaikka kuu olisi täysin pilvien takana näkymättömissä. Jos kuu vaikuttaa eläimiin, niin miksi se ei vaikuttaisi ihmisiinkin?

Tämä ilmiö ei ole mielestäni edes millään tavalla paranormaali tai näennäistieteellinen. Olen sitä mieltä, että tämä ilmiö on olemassa ja sille on jokin täysin looginen tieteellinen selitys. Tämä selitys ilmiölle voidaan saada vain, jos asiaa ruvetaan ihan vakavasti tutkimaan. Mutta asiaa tietenkään ei ryveta vakavasti tutkimaan, jos tiedepiireissä pide itsepäisesti kiinni teorian näennäistieteellisyydestä. Täytyy kuitenkin muistaa, että monia muitakin nykyään ihan yleisesti tunnustettuja teorioita on aikoinaan samalla tavalla pidetty huuhaana. Jos ennen vanhaan olisi sanonut, että maapallo on pyöreä, niin se väite olisi yleisesti tuomittu tiedepiireissä. Einsteinin suhteellisuusteorian väitteitäkään tuskin olisi otettu kovin vakavasti ennen, kuin Einstein todisti ne oikeiksi. Ehkä joku päivä täydenkuun vaikutus ihmiseen on yleisesti hyväksytty tosiasia. Tiedepiireissä olisi tunnustettava tämän ilmiön mahdollinen olemassaolo ja alkaa ihan vakavasti tutkia syytä tälle ilmiölle. Kannattaa elää avoimin silmin.

Vierailija
7/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tehoa, koska ihmisen unirytmi on sidoksissa kuunkiertoon. Tämä sen vuoksi, että aikoinaan kun nukuttiin taivasalla niin oli syytä olla varuillaan valoisina täydenkuun öinä, kun villipedot metsästävät.

Vierailija
8/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tutkittu juttu, että täydenkuun aikaan ihminen nukkuu huonommin, vaikka ei näkisi kuun valoa. Koko iltana.

https://www.nhs.uk/news/mental-health/sleep-patterns-could-be-affected-…

Vierailija
9/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään tehoa, koska ihmisen unirytmi on sidoksissa kuunkiertoon. Tämä sen vuoksi, että aikoinaan kun nukuttiin taivasalla niin oli syytä olla varuillaan valoisina täydenkuun öinä, kun villipedot metsästävät.

Niin, mutta usein psykologinen vaikutus on voimakkaampi kun tiedostaa jonkin asian. Käsitätkö mitä tarkoitan? 

Vierailija
10/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ihmiset uskovat täydenkuun vaikuttavan ihmisen käytökseen. Tätä kutsutaan kuuhulluudeksi. Tiedepiireissä tämä teoria on yleisesti tuomittu näennäistieteeksi. Ehkä asiaan kannattaisi tiedepiireissä kuitenkin suhtautua vähän avoimemmin.

Minäkään en usko, että täysi kuu saa ihmisiä ulvomaan kohti kuuta tai muutenkaan näkyvästi sekoamaan. Uskon kuitenkin täydenkuun jossain määrin vaikuttavan ihmisen toimintaan. Tämä kyllä näkyy ihan arkielämässä. Minulle on monesti käynyt niin, että olen maannut yöllä myöhään hereillä saamatta unta. Seuraavana aamuna monet kaverinikin ovat valittaneet, että eivät ole saaneet unta. Myöhemmin olen kalenterista tai muusta lähteestä saanut tarkistettua, että on ollut täysikuu. Olen siis ihan omassa elämässäni saanut huomata, että täysikuu vaikuttaa ihmisen unensaantiin. Näin on käynyt minulle aika usein. Tietääkseni myöskin täydenkuun aikaan raportoidaan jonkin verran enemmän väkivaltarikoksia kuin muulloin. Näin ollen kuu siis vaikuttaisi ihmisen väkivaltaisuuteen. Tämä vaikutus on kyllä varmasti aika vähäistä. Monet kertovat myös kuun tekevän heitä vähän hermostuneemmiksi.

Täytyy myös muistaa, että täysikuu todistetusti vaikuttaa moniin eläimiin, vaikka ne eivät kuuta näkisikkään. Esimerkiksi jotkin katkaravut, planktonit ja meduusat tulevat pinnan lähelle täysikuun aikaan, vaikka kuu olisi täysin pilvien takana näkymättömissä. Jos kuu vaikuttaa eläimiin, niin miksi se ei vaikuttaisi ihmisiinkin?

Tämä ilmiö ei ole mielestäni edes millään tavalla paranormaali tai näennäistieteellinen. Olen sitä mieltä, että tämä ilmiö on olemassa ja sille on jokin täysin looginen tieteellinen selitys. Tämä selitys ilmiölle voidaan saada vain, jos asiaa ruvetaan ihan vakavasti tutkimaan. Mutta asiaa tietenkään ei ryveta vakavasti tutkimaan, jos tiedepiireissä pide itsepäisesti kiinni teorian näennäistieteellisyydestä. Täytyy kuitenkin muistaa, että monia muitakin nykyään ihan yleisesti tunnustettuja teorioita on aikoinaan samalla tavalla pidetty huuhaana. Jos ennen vanhaan olisi sanonut, että maapallo on pyöreä, niin se väite olisi yleisesti tuomittu tiedepiireissä. Einsteinin suhteellisuusteorian väitteitäkään tuskin olisi otettu kovin vakavasti ennen, kuin Einstein todisti ne oikeiksi. Ehkä joku päivä täydenkuun vaikutus ihmiseen on yleisesti hyväksytty tosiasia. Tiedepiireissä olisi tunnustettava tämän ilmiön mahdollinen olemassaolo ja alkaa ihan vakavasti tutkia syytä tälle ilmiölle. Kannattaa elää avoimin silmin.

Sama kokemus. En usko mihinkään huuhaahan, mutta tuli vain huomattua jälkikäteen, että usein olin järjestään uneton täysikuun öinä. En sitte tiedä, mistä se johtuu. Nykyiseen kämppääni kuu ei paista mistään kulmasta, joten unettomuuttakaan ei ole esiintynyt vuosikausiin.

Vierailija
11/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kärsii unettomuudesta, kannattaa pimentää makuuhuone. Sitä varten saa läpinäkymättömiä rullaverhoja. Jos tuollaiseen pulttaa mustaksi maalatut alumiini-U-palkit reunoille, huoneeseen saa liki säkkipimeää vaikka Aurinko paistaisi ikkunaan.

Voihan tuota minun puolesta tutkia, jos joku maksaa viulut. Toivottavasti se en kuitenkaan ole minä veronmaksajan roolissa.

Vierailija
12/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kärsin unettomista öistä juuri ennenkuin on täysikuu. Pari-kolme yötä usein menee valvoen. Unenpuute johtaa tietysti auttamattomaan väsymykseen, kiukkuisuuteen ja tekee minusta hyvin herkästi hermostuvan aivan pienistäkin asioista. Työterveyslääkäri kirjoitti minulle kerran reseptin, unilääkettä, mutta -yllätys yllätys, siitä ei ollut apua. Valvoin silti. Ja yhä edelleen kolmekin vuorokautta valvoneena, "tuhannen tokkurassa" jakelen lääkkeitä potilaille töissäni. Olen usein yrittänyt hakea apua tähän ongelmaan, ja jopa pyytänyt esimieheltäni, että voisiko joku muu tehdä näinä päivinä tarkkuutta vaativat tehtävät, sillä olen niin väsynyt, että koen todella olevani vaaraksi esim. potilaille. En siksi että olisin esim. väkivaltainen, vaan siksi, että olen niin väsynyt.

Vierailija
13/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, kuvittelua se varmaan on

Vierailija
14/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta kuu muilla kuin luulo sairailla

Vierailija
16/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää melatoniinia.

Vierailija
17/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta kuu muilla kuin luulo sairailla

Mitenkä sitten selität lykantropian?

Vierailija
18/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko mihinkään kuun vaikutuksiin enkä tiedä kuun kierrosta, mutta 2 viime yötä on tullut nukuttua tosi huonosti ilman mitään syytä.

Vierailija
19/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko mihinkään kuun vaikutuksiin enkä tiedä kuun kierrosta, mutta 2 viime yötä on tullut nukuttua tosi huonosti ilman mitään syytä.

Se syy on se kuu.

Vierailija
20/41 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nyt on täysikuu. Ihmettelinkin kun parina yönä saanut tilkallisen unta vasta aamu seitsemältä, todella väsynyt eikä päiväunetkaan onnistu.

Mitäköhän lääkäri sanois jos menisi kysymään unilääkettä täysikuun ajalle?