No just joo....Suomessakin heitetty ”ylimääräisiä” koronarokotteita roskiin koska on noudatettu pilkulleen annettuja ohjeita
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa kaikki vialliset rokotteet annettaisiinkin kaikille näille halukkaille joita täällä on. Kuin vanhentunutta pullaa, ei väliä! Viallisen rokotteen ottamisesta voisi vielä antaa 10e maksun, halpaa ihmiskoemateriaalia.
Jos uskomme, että kyseessä on oikeasti tappava tauti, ja yhteiskunta maksaa kaikille sen jäsenille suojaavan ja toimivan rokotteen, niin sinäkö kelpuuttaisit sen melkein toimivaksi taatun rokotteen? Kyllä minä ainakin haluan sen puhtaan ja toimivan version. Vai annetaanko ne pullonpohjat yhteiskunnan heikoimmille? Jos tienaat alle 20000€/vuosi, et saa kuin rokotteen rippeet?
Muistat varmaan myös heittää 10 tabletin särkylääkkeestä aina kaksi tablettia roskiin.
Tanskassa on annettu rokottaa myös näillä pullonpohjilla. Kuinka vaikea olisi ottaa yhteyttä rokotteen valmistajaan ja kysyä meneekö rokote ”pilalle” kun ampullista on otettu 5 annosta. Ja pohjoismaisen yhteistyön nimissä kysyä Tanskan kollegoilta heidän perustelujaan.
Meillä riehuu tappava kulkutauti, minkä vuoksi ihmisten elämää on merkittäväsi rajoitettu. Nyt viimein on saatu rokote, mutta vain muutamia annoksia. Ja mitä tekee byrokraatti - heittää 20% rokotteista roskiin!
Vierailija kirjoitti:
Meillä riehuu tappava kulkutauti, minkä vuoksi ihmisten elämää on merkittäväsi rajoitettu. Nyt viimein on saatu rokote, mutta vain muutamia annoksia. Ja mitä tekee byrokraatti - heittää 20% rokotteista roskiin!
Nyt jos vielä näytät toteen, että joka ampullista on annettu ihmisille vain 4 annosta? Ampullissa on siis 5 annosta, ja sen päälle hieman ylimääräistä. Tuosta ylimääräisestä ei ole maksettu, se vaan tulee mukana, että varmasti joka ampullissa on se 5 annosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin jos muffinssipakkauksessa olisi 4 muffinssin tilalle tullutkin 5 muffinssia niin sitä ei voisi/saisi syödä. Pitäisi heittää pois.
Haloo typerykset!
Kyse on lääkkeestä, ei elintarvikkeesta.
Se on ihan samaa lääkettä koko pullo. Vai luuletko, että pullon pohjalla annokset 6 ja 7 on eri tavaraa kuin annokset 1-5?
Kuinka paljon viimeisen käyttöpäiväyksen yli olevaa maitoa haluaisit juoda? Päivän, kolme päivää, viikon?
Kuinka paljon ajetun auton ottaisit, varsinkin kun maksat siitä uuden hinnan? 5 000km, 50 000km, 200 000km?
Sinne ampulliin pääsee joka käyttökerralla pöpöjä, ja jossain vaiheessa se lääke ei ole vaan enään valmistajan vaatimusten ja lupauksen mukaista. Ja kuka siitä sitten vastaa, jos joku saakin oireita pilaantuneesta rokotteesta? Se piikittänyt sairaanhoitajako, joka päätti ettei lääkkeen valmistaja tiedä mitä se on tekemässä, ja hän tietää asian paremmin?
Ja itse THL ei ole tietoinen tällaisista pöpöriskeistä? THL tänään lehdessä: ”ei mitään järkeä”, viitaten, miksi heitetään rokotetta hukkaan.
Lääkeala on vahvasti reguloitu toimiala ja siellä on valitettavasti toimittava just eikä melkein annettujen ohjeiden mukaan. Jos joku potilas saisi vaikkapa ikävän haittavaikutuksen ja tulisi ilmi, että rokotetta ei ole annettu valmistajan ohjeiden mukaisesti, valmistaja varmasti laistaisi vastuusta ja todennäköisesti mikään vakuutusyhtiökään ei siinä vaiheessa enää vastaisi mistään. On potilaan etu, että ohjeita noudatetaan, vaikka se ei aina ole ihan järkeen käypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa kaikki vialliset rokotteet annettaisiinkin kaikille näille halukkaille joita täällä on. Kuin vanhentunutta pullaa, ei väliä! Viallisen rokotteen ottamisesta voisi vielä antaa 10e maksun, halpaa ihmiskoemateriaalia.
Jos uskomme, että kyseessä on oikeasti tappava tauti, ja yhteiskunta maksaa kaikille sen jäsenille suojaavan ja toimivan rokotteen, niin sinäkö kelpuuttaisit sen melkein toimivaksi taatun rokotteen? Kyllä minä ainakin haluan sen puhtaan ja toimivan version. Vai annetaanko ne pullonpohjat yhteiskunnan heikoimmille? Jos tienaat alle 20000€/vuosi, et saa kuin rokotteen rippeet?
Muistat varmaan myös heittää 10 tabletin särkylääkkeestä aina kaksi tablettia roskiin.
Yksittäispakatut särkylääkkeet eivät sotkeennu, kun otat levystä yhden. Mutta kaikki lääkkeet vanhentuvat ja menevät pilalle jollakin aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät eron, kun itse mittaat nestettä ruiskuun ja "kaavit" ampullin pohjaa kuplia vältellen. Onkohan tässä nyt 6 vai 7 annosta ilmoitetun 5 sijasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin jos muffinssipakkauksessa olisi 4 muffinssin tilalle tullutkin 5 muffinssia niin sitä ei voisi/saisi syödä. Pitäisi heittää pois.
Haloo typerykset!
Niin? Olispa sairaaloissa joku joka tajuaa jotain lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät eron, kun itse mittaat nestettä ruiskuun ja "kaavit" ampullin pohjaa kuplia vältellen. Onkohan tässä nyt 6 vai 7 annosta ilmoitetun 5 sijasta.
Olispa ruiskussa joku systeemi jolla näkee paljonko siinä on sisällä nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa on annettu rokottaa myös näillä pullonpohjilla. Kuinka vaikea olisi ottaa yhteyttä rokotteen valmistajaan ja kysyä meneekö rokote ”pilalle” kun ampullista on otettu 5 annosta. Ja pohjoismaisen yhteistyön nimissä kysyä Tanskan kollegoilta heidän perustelujaan.
Luulen että rokotevalmistaja ihmettelee että onko kyseessä piilokamera tai joku muu kylähullu jos sinne joku soittaa ja kysyy että meneekö rokoteampullissa oleva loppuaine pilalle kun 5 annosta on otettu ruiskuun.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit hoitaja, jonka työ on piikittää, niin eikö voisi edes omin luvin antaa ampullista vikaa annosta jollekin työkaverille vaikka? Niin minä ainakin tekisin. En pystyisi heittämään tuollaista roskiin. Itseni olisin tietysti heti rokottanut ampullinjämällä ja seuraavaksi muita. Joskus kannattaa miettiä itse, eikä seurata sokeasti tyhmiä ohjeita, varsinkin jos itse toimimalla voi pelastaa jonkun.
Jos tuollaisesta jää kiinni, seurauksena on potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo typerykset!
Oletko lukenut pakkausselostetta?
Kolesterolia
ulostuslääkettä
ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa ruiskussa joku systeemi jolla näkee paljonko siinä on sisällä nestettä.
Olisipa kiva kun sen näkisi suoraan sinne pullon pohjalle, eikä tarvitsisi siihen ruiskua tuhlata.
Saksassa ne antoivat yliannostuksia ihan innoissaan. Ja osa niiden rokotteista kerkes lämpenemään pilalle.
Että ei ne osaa muutkaan.
Sinänsä käy kyllä järkeen, että pullossa on hiukan ylimääräistä ainetta, että varmasti saa sen luvatun 5 annosta tai mikä se nyt olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit hoitaja, jonka työ on piikittää, niin eikö voisi edes omin luvin antaa ampullista vikaa annosta jollekin työkaverille vaikka? Niin minä ainakin tekisin. En pystyisi heittämään tuollaista roskiin. Itseni olisin tietysti heti rokottanut ampullinjämällä ja seuraavaksi muita. Joskus kannattaa miettiä itse, eikä seurata sokeasti tyhmiä ohjeita, varsinkin jos itse toimimalla voi pelastaa jonkun.
Jos tuollaisesta jää kiinni, seurauksena on potkut.
Ja toimiluvan poisotto.
Hoitajat ei kuule saa sooloilla.
Vierailija kirjoitti:
Modernan rokote maksaa 14,70€/kpl. Tästä on sitten Suomen valtioin vara heittää 20% roskiin.
Yhtään maksettua annosta tuskin on heitetty roskiin.
Pulloon lisätään 1,8ml nestettä ja yhden annoksen koko on 0,3ml. Aika tarkkaan saa ottaa jos aikoo seitsemän annosta saada... Tottakai tuommoisessa pitää aina olla hieman ekstraa, että siitä saa varmasti sen luvatun annosmäärän, aina hieman menee hukkaan ja jää pullon pohjalle. Toivon todellakin, ettei kukaan sairaanhoitaja mene omin päin ilman lupaa tekemään mitään vastoin valmistajan ohjeita! Kyse on potilasturvallisuudesta, ei mistään ylimääräisistä pullista. Lisäksi, rokote on ollut nyt käytössä muutaman päivän kun tilanteeseen havahduttiin ja kysyttiin valmistajalta lisäohjeita. Ei paljon nopeammin olisi voinut asiassa toimia.
Se vara on siellä tarkoituksella ja valmistajan ohjeita tulee noudattaa. Sitä en kiistä etteikö aineet voisi tehokkaamminkin käyttää mutta se on valmistajan vastuulla tehostaa annostelua ja annosteluohjeita eikä kenenkään muun. Piste. Jos kukaan muu alkaa sooloilemaan asiassa niin valmistaja luistaa mahdollisissa vastuukysymyksissä heti. Sitä paitsi kuka haluaa rokotteen joka on valmistettu vastoin valmistajan ohjeita jonkun random terkkarihoitajan mutu tuntumalla annostellen? Niin et varmaan sinäkään kuten en minäkään.
Ja sinä tiedät että juuri siinä teidän rokotuspisteessä on vielä osa siitä ensimmäisenä päivänä avatusta 900 rokotteen erästä käyttämättä? Eiköhän ne käytetä sitä mukaa kun pakkasesta otetaan. Tuon verran luotan tämän maan sairaanhoitohenkilöstöön.