Kätilöt! Voiko tulla yllätyksenä että vauva on kuollut?
Siis nainen on tullut synnyttämään ja sitten kun vauva on syntynyt, huomataan että se on kuollut. Voiko tälläistä tapahtua että se onkin yhtäkkiä kuollut kun tulee ulos? Vaikka silloin kun nainen tuli sairaalaan se vauva potki jne?
Ja sitten yhtäkkiä yllätyksenä sieltä tuleekin kuollut vauva ulos?
Voiko tälläistä tapahtua? Mitä tässä tilanteessa sanotaan äidille?
Kommentit (7)
Mulla oli sykeseuranta koko synnytyksen ajan eli vatsan päällä ollut "vyö" seurasi koko ajan sikiön sykettä.
Vauvan sykettä seurataan synnytyksen aikana ja jos syke hidastuu liikaa tai välillä laskee liikaa, vauhditetaan synnytystä. Oksitosiinitipalla, kalvojen puhkaisi, episiotomia, imukyppi tai sektio. Hätätapauksessa hätäsektio. Vauvasta voidaan ottaa. Myös päästä verinäytteitä synnytyksen aikana, jotka nekin antavat tietoa vauvan voinnista. Tämä ei tietenkään sulje pois, että vauva voi syntyä huonokuntoisena tai on muuten sairas ja voi pahimmillaan menehtyä. Mutta ei niin käy sairaalasynnytyksessä, että oletetaan kaiken olevan hyvin ja sitten ihan yllättäen vauva onkin ollut jo kuolleena kohdussa.
Vauva voi syntyä yllättäen kuolleena, vaikka luultu että elossa synnytyksen aikana. Sykeseuranta mahan päältä ei ole ihan sataprosenttinen. Se voikin vahingossa seurata äidin sykettä ja jos äidin syke sattuu olemaan riittävän korkea, ei välttämättä huomata asiaa. Näin onneksi käy harvoin ja nykyisin kätilöillä on ohjeet, että pitäisi aina varmistua ettei seurata vahingossa äidin sykettä.
Voi käydä, mutta se on ÄÄRETTÖMÄN harvinaista. Ei minun 20v urani aikana ole käynyt kertaakaan, yhden kollegan tiedän olleen tällaisessa tilanteessa 90-luvulla.
Jos vauvalla on scalp-elektrodi (pinni päässä), saadaan suoraan vauvan sydänäänet näkyviin. Jos sydänäänet on jotenkin poikkeavat, niitä seurataan koko synnytyksen alusta loppuun. Nykyään käytännössä ei enää synny yllättäen kuolleita vauvoja, paitsi ehkä silloin jos on ihan syöksysynnytys jossa ei tulovaiheessa ole sikiön sydänääniä ehditty rekisteröidä.
Voi sinua, miksi kysyt...? Oletko ollut kuitenkin normisti neuvolassa...?
Mulla kaksosista toinen syntyi kuolleena. Nauhoitettiin muka molempien sykkeitä, mutta vain toinen syke oli vauvan, toinen oli minun.