Voisuko joku terveydenhuollon ammattilainen selventää, että mitä hyötyä siitä maskista on?
Esimerkiksi kaupassa. Ymmärrän, että yskiessä tai aivastaessa estää pisaroiden lentämisen kauemmas. Mutta normaali hengitysilmahan ei siellä maskissa pysy suojassa, koska maskit eivät ole tiiviitä Miksi siis ihmiset kulkevat ruokakaupoissa maskit naamalla? Itse en käytä, koska en ymmärrä sen hyötyä.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskit sitäpaitsi on tiiviitä, jos asetat sen oikein kasvoille. Silloin huomaat, että sisään hengittäessä maski liimaantuu naamalle. Nenäkappaleena toimiva rautalanka pitää tarkkaan muotoilla nenän mukaan. Usein falskaa myöskin sivuilta poskista. Tähän auttaa että avaa maskin kokonaan naamalle, ja EI laita kuminauhoja ristiin. Jos maski on sinulle liian iso, voit lyhentää naruja tekemällä solmut kuminauhojen päihin.
Yleisin virhe näyttää olevan tämä kuminauhat ristiin laittaminen, joka avaa maskin sivuilta.
Silmälasit eivät höyrysty kun kuminauhat ristissä. Joku lääkäri sanoi,että niillä sivuaukoilla ei ole haittaa, vaan maski suojaa tuolla tavalla pidettynä yhtä hyvin, kun se on muuten hyvin aseteltu
Kaikki vippaskonstit on kokeiltu, rillit huurtuvat silti.
- eri kuin ketä lainasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkkua myöten täynnä tätä pa**aa... Edes kaupassa ei voi enää käydä ilman, että joku maskinaama kyttää pahasti kun ei ole maskia naamalla. Kerran yhteen markettiin laitoin maskin vain, etten saisi pahoja katseita.
No parasta laittaakkin maski vaikka ihan vaan häpeän pelossa. Tuloksilla on merkitystä ei teoilla ja tarkoitan teoilla esimerkiksi sitä, että on hyvä että moni meistä esimerkiksi kuvaa maskista kieltäytyjiä tai jotkut vähemmän rohkeat tuijottaa paheksuen, hyvä niin.
Jos te maskipäiset vaan vielä pitäisitte niitä helvetin turvavälejä niin koronatartunnat pysähtyis kuin seinään. Mutta ei, maski on jokin lupa tunkea iholle?
Vierailija kirjoitti:
Jos maskeista olisi oikeasti hyötyä, maskipakkomaissa ei olisi uusia koronatartuntoja. Koska näin ei ole, niistä on vähemmän hyötyä kuin käsien pesusta (pesusta, ei siis käsidesistä) ja turvaväleistä.
Itse laitan maskin vain jos tiedän lähteväni liikkeelle jonkin maskiuskovaisen kaverin kanssa. Saan oireita maskeista (tekstiilipöly) ja maski päässä yskin koko ajan. Lisäksi rillit huurtuvat (mitkään neuvotut vippaskonstit eivät auta), naaman iho kutiaa ja kuoriutuu kostean hautomon vuoksi ja jos yhtään liikuttaa päätä niin maskin sijaintia saa olla koko ajan korjaamassa, eli maski päässä räplään kasvojani koko ajan. Ilman maskia en.
Hysteerikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurkkua myöten täynnä tätä pa**aa... Edes kaupassa ei voi enää käydä ilman, että joku maskinaama kyttää pahasti kun ei ole maskia naamalla. Kerran yhteen markettiin laitoin maskin vain, etten saisi pahoja katseita.
No parasta laittaakkin maski vaikka ihan vaan häpeän pelossa. Tuloksilla on merkitystä ei teoilla ja tarkoitan teoilla esimerkiksi sitä, että on hyvä että moni meistä esimerkiksi kuvaa maskista kieltäytyjiä tai jotkut vähemmän rohkeat tuijottaa paheksuen, hyvä niin.
Jos te maskipäiset vaan vielä pitäisitte niitä helvetin turvavälejä niin koronatartunnat pysähtyis kuin seinään. Mutta ei, maski on jokin lupa tunkea iholle?
Minä olen muuten pysynyt kotona aina kun olen voinut. Kaupoissa ja ulkona käytän maskia aina. Yleensä tilaan ruoat kotiin, kiitos foodora ja wolt!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskit sitäpaitsi on tiiviitä, jos asetat sen oikein kasvoille. Silloin huomaat, että sisään hengittäessä maski liimaantuu naamalle. Nenäkappaleena toimiva rautalanka pitää tarkkaan muotoilla nenän mukaan. Usein falskaa myöskin sivuilta poskista. Tähän auttaa että avaa maskin kokonaan naamalle, ja EI laita kuminauhoja ristiin. Jos maski on sinulle liian iso, voit lyhentää naruja tekemällä solmut kuminauhojen päihin.
Yleisin virhe näyttää olevan tämä kuminauhat ristiin laittaminen, joka avaa maskin sivuilta.
Silmälasit eivät höyrysty kun kuminauhat ristissä. Joku lääkäri sanoi,että niillä sivuaukoilla ei ole haittaa, vaan maski suojaa tuolla tavalla pidettynä yhtä hyvin, kun se on muuten hyvin aseteltu
No eihän ne lasit tietenkään mene huuruun kun falskaa sivuilta. Mutta kyllä se ottaa sieltä sivuilta sitä suodattamatonta sisäänhengitysilmaa, se on fakta. En kyllä ymmärrä että lääkärit tai "asiantuntijat" ohjeistaa tuollaista. Samat "asiantuntijat" ohjeistivat keväällä että maskeja ei pidä käyttää. Tiedän tämän huuruongelman, ja se on aika ikävä. Joskus on auttanut se kun on oikein huolellisesti muotoillut nenäkappaleen. Joku on ehdottanut teipin käyttöä tuossa nenäkappaleen päällä, jolloin ilma ei tule silmälaseihin uloshengityksessä. Jos käyttää kalliimpia ja paremmin suodattavia maskeja (ffp2 & ffp3), niin näissä on se uloshengitysventtiili joten ei mene huuruun.
Vierailija kirjoitti:
Maskin psykologisista haotoista en ole kuullut puhuttavan, onkohan asiaa edes tutkittu?
Omaa elämääni ne huonontavat suuresti, tuskin olen ainoa.
Kaikista suosituksista maskisuositus on huonoin.
Jestas, mikä luulotautinen, itsekäs hysteerikko 😂😂😂😂😂😊😊
Ei mitään hyötyä, ellet ole avoimen leikkaushaavan yläpuolella. Painovoima tiputtaa hengityksen ja puheen pisarat alas nopeasti. Turvaväli auttaa. Oireeton tartuttaminen tosin on harvinaista.
38: jos se hengitysilma jää pyörimään maskin sisään, se maskin käyttä delaa aika nopeasti hapenpuutteeseen... voi jeesus näitä teidän jutuja!
46: siksi ohjeistetaan niin, koska se maski ei ole mikään hengityssuojain... se estää suorat lennot räkäklimpeistä suuhun... ei ilmassa olevia aerosoleja, joiden mukana se viruskin leijailee... maski on pelkkä ohut suoja ja tarkoitettu tilanteisiin, jotka eivät vaadi täyttä steriilisyyttä, vaan estetään suorat roiskeet. kirurgin maskikin toimii samalla periaatteella, ja jos esim. kirurgi aivastaa, tulee hänen vaihtaa välittömästi maski. samaa maskia ei voi enää käyttää potilaan ollessa läsnä. leikkaukseen siis riittävä suoja, koska periaatteena on estää potilaasta lentävät veripisarat suuhun ja kirurgin sylki potilaaseen.
työnantaja vaati köyttämään maskia työpaikalla... ylläettäen sairastuin heti koronaan! voisiko olla kyse siitä, että aloin näprää käsilläni naamaa koko ajan? kun tähän saakka tietoisesti desinfioinut ködet ja välttänyt kasvoihin koskettelua... maskin kanssa on taas pakko ajan sitä hiplata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Usein falskaa myöskin sivuilta poskista. Tähän auttaa että avaa maskin kokonaan naamalle, ja EI laita kuminauhoja ristiin. Jos maski on sinulle liian iso, voit lyhentää naruja tekemällä solmut kuminauhojen päihin.
Maski falskaa kyllä väistämättä poskilta enemmän tai vähemmän, teki miten vaan. Asiantuntijat ovat hyväksyneet tuon nauhojen ristiinlaiton. Sitä paitsi minulla vaihtoehdot ovat ei ollenkaan maskia tai kirurgisen maskin nauhat ristiin, koska muuten on linssit huurussa, enkä näe bussien numeroita enkä tehdä ostoksia kaupassa. Että kumpikohan noista vaihtoehdoista suojaa paremmin minua ja muita...
Sulla on edelleenkin se vaihtoehto, että teet korvalenkkeihin solmut. Se lyhentää nauhoja, ja maski istuu naamalle kuten se on tarkoitettu, eikä avaudu sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maskeista olisi oikeasti hyötyä, maskipakkomaissa ei olisi uusia koronatartuntoja. Koska näin ei ole, niistä on vähemmän hyötyä kuin käsien pesusta (pesusta, ei siis käsidesistä) ja turvaväleistä.
Itse laitan maskin vain jos tiedän lähteväni liikkeelle jonkin maskiuskovaisen kaverin kanssa. Saan oireita maskeista (tekstiilipöly) ja maski päässä yskin koko ajan. Lisäksi rillit huurtuvat (mitkään neuvotut vippaskonstit eivät auta), naaman iho kutiaa ja kuoriutuu kostean hautomon vuoksi ja jos yhtään liikuttaa päätä niin maskin sijaintia saa olla koko ajan korjaamassa, eli maski päässä räplään kasvojani koko ajan. Ilman maskia en.
Pölyt lähtevät pyykkikoneessa.
Maskipakkomaissa tartunnat lisääntyvät siitä, että ei ymmärretä käyttää maskia oikein vaan sitä pidetään leuan alla jne kun sakottajaa ei ole näkyvillä. Sitten kotona ei käytetä maskia ja maskipakkomaissa asuu usein useampi sukupolvi yhdessä. Kun on suurempi perhekoko niin väkisinkin tauti leviää ainakin osaan perheestä.
1. Ei ole omaa pyykkikonetta. 2. Eivät lähde. 3. Kertakäyttömaskeja ei juuri kannata pestä. 4. Pestävistä kangasmaskeista ei ole mitään hyötyä mitä ei saisi kyynärtaipeeseen yskimällä/aivastamalla. 5. Katsele ympärillesi yhtään missään, osataanko Suomessa muka käyttää maskia oikein? 6. Rillit huurtuvat, kasvot hautuvat, kasvojen räpläys maskin asetteluksi, näille ei voi pyykkikonekaan mitään.
Käsin et osaa pestä ja silitysraudalla sileäksi silittää?
VTT:n testin mukaan kertakäyttömaskit kestävät 10 käyttökertaa uudenveroisena kun ne pesee pyykkikoneessa 60 asteessa ja pesupussissa. Niitä ei tarvi muuta kuin ripustaa lenkeistä kuivumaan.
1. Ei ole silitysrautaa, ja käsinpesupyykkipulveria ei enää tuoda Suomeen. 2. Ei ole edelleenkään sitä pyykkikonetta. 3. Pöly ei edelleenkään lähde pesussa. 4. Rillit huurtuvat (jopa ihoteippiä olen kokeillut!), naama kärsii kosteasta bakteerihautomosta ja joudun räpläämään naamaa maskin kanssa.
Minkä takia jotkut pitää sitä maskia ulkonakin naamallaan? Voisiko joku selittää?
Vierailija kirjoitti:
työnantaja vaati köyttämään maskia työpaikalla... ylläettäen sairastuin heti koronaan! voisiko olla kyse siitä, että aloin näprää käsilläni naamaa koko ajan? kun tähän saakka tietoisesti desinfioinut ködet ja välttänyt kasvoihin koskettelua... maskin kanssa on taas pakko ajan sitä hiplata.
Oletko tosissasi:O Miksi ihmeessä hiplaat kasvojasi? Minä pesen töissä kädet, asettelen maskin huolella kasvoille ja siinä se sitten pysyy ihan hiplaamatta, kunnes menen seuraavan kerran tauolle. Sama homma kun laitan maskin naamalle kaupassakäyntiä varten. Aamulla rasvaan ihon perusvoiteella (en laita meikkiä), ettei iho kuivu ja kutise.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen muuten pysynyt kotona aina kun olen voinut. Kaupoissa ja ulkona käytän maskia aina. Yleensä tilaan ruoat kotiin, kiitos foodora ja wolt!
Minä olen käynyt koko ajan TÖISSÄ, olen kulkenut BUSSILLA ja olen hakenut RUUAT kaupasta. SINULLE annan kyllä mitalin JA sankarikruunun hyvästä suorituksesta.
Vierailija kirjoitti:
On sulla huono itsetunto, jos se on riippuvainen muiden ihmisten katseista 💪😏
Rivitaloyhtiössä (55 asuntoa, paljon myös iäkkäitä asukkaita) aloitettiin ilmanvaihtokanavien huolto. Huoltomiehet kiersivät asunnosta toiseen, joissain asunnoissa useamman kerran. Eivät vaihtaneet asuntoon tullessaan puhtaaseen maskiin vaan pistivät vain välillä maskin taskuunsa. Kun tulivat asuntoon, eivät pesseet käsiään eivätkä käyttäneet edes käsidesiä. Eteisessä taskuun rytätty maski taas naamalle ja huoltotöihin. Pisimmillään olivat meillä yhteensä 5 tuntia. Eivät pesseet käsiään edes lähtiessään, eteisessä taas maski taskuun, ovesta ulos ja seuraavaan asuntoon.. En ollut kovin vakuuttunut, että heidän maskinkäyttönsä tai käsihygieniansa suojasi yhtään mitään. Käytin itse ffp3-tason hengityssuojainta ja seurasin koko ajan, mihin kaikkialle miehet koskivat. Lähtönsä jälkeen desinfioin kaikki pinnat, joihin olivat koskeneet.