Käytän rintaliiveissä kokoa 75B, mutta se on selvästikin oikeasti liian iso
Olen joskus kokeillut a-kuppia, mutta se taas tuntui pieneltä. Kupit nousi rintojen päälle. Onko 70B vähän (ja kuinka paljon?) pienempi kuin 75B? Mietin, että olisikohan se parempi koko mulle, kun mun rinnanympärys on oikeasti pienempi kuin tuo 75. En tajua, miksi olenkaan aina ostanut tuota 75 kokoa... Jäisikö siis 70B koossa kuppeihin tyhjää niinkuin mulla nyt vähän jää?
Inhoan liivien ostoa ylikaiken ja olen vuosia sinnitellyt näillä samoilla huonoilla. Pakko saada jo kunnon liivit!
Kommentit (29)
Ei tarvitse edes myyjän apua siihen, että ottaasovituskoppiin mukaan.useat liivit
Itsekin kuljin vuosikaudet vääränkokoisissa liiveissä, mutta sitten kyllästyin epämukavuuteen ja otin asioista selvää. Lueskelin netistä tietoa, sekä rintaliivien sovitus- ja osto-oppaita, otin mitat itsestäni ja marssin kauppaan sovittelemaan. Olihan siinä vaivansa, mutta se kannatti. Helpommin ja nopeammin olisi varmasti päässyt, jos olisi mennyt suoraan myyjän neuvottavaksi, mutta kuten sinäkin, olen hyvin ujo enkä halua esiintyä alusvaatteisillani vieraan edessä. Olkoonkin kuinka ammattilainen ja "kaiken nähnyt" tahansa.
Nyt olen tyytyväinen 70E, enkä enää 80C/75D/75C mikä ennen luulin olevani.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 20:49"]
Ei tarvitse edes myyjän apua siihen, että ottaasovituskoppiin mukaan.useat liivit
[/quote]
Ja vielä helpompaa, kun postimies tuo ne liivit suoraan kotiin! Ei tarvi edes kauppaan raahautua
Balconette oli vastaus toiveisiini! <3
Mä en mene liikkeeseen kokeilemaan myyjän avustuksella. Minusta on kiusallista kokeilla yleensäkin vaatteita niin, että myyjä odottelee verhon toisella puolella, erityisesti alusvaatteita. Mieluummin itsekin tilailen netistä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 21:12"]
Itsekin kuljin vuosikaudet vääränkokoisissa liiveissä, mutta sitten kyllästyin epämukavuuteen ja otin asioista selvää. Lueskelin netistä tietoa, sekä rintaliivien sovitus- ja osto-oppaita, otin mitat itsestäni ja marssin kauppaan sovittelemaan. Olihan siinä vaivansa, mutta se kannatti. Helpommin ja nopeammin olisi varmasti päässyt, jos olisi mennyt suoraan myyjän neuvottavaksi, mutta kuten sinäkin, olen hyvin ujo enkä halua esiintyä alusvaatteisillani vieraan edessä. Olkoonkin kuinka ammattilainen ja "kaiken nähnyt" tahansa.
Nyt olen tyytyväinen 70E, enkä enää 80C/75D/75C mikä ennen luulin olevani.
[/quote]
Sama mullakin. Liivit ei istuneet ikinä, joten otin selvää asioista ja rupesin kokeilemaan eri kokoja. Kävin myös liikkeessä mittauttamassa itseni, mutta silloin olin jo löytänyt sopivan koon, joten siitä ei minulle siinä vaiheessa ollut hyötyä. Luulin ennen olevani 85B tai 80C, mutta tällä hetkellä käytän kokoa 75E ja se istuu ja tukee hyvin.
Kannattaa etsiä netistä tietoa, esim. näissä blogeissa on paljon tietoa rintaliivikoon mittaamisesta ja siitä miten liivien pitäisi istua.
http://sophiajenner.wordpress.com/
http://fullerfigurefullerbust.com/
Minäkään en tykkää sovitella kaupoissa vaatteita.
Kuitenkin marssin erään kerran liivikauppaan, koska itsekkään en tiennyt mikä mun oikea koko on. No se selvisi kerrasta, eikä ole tarvinnut enää säätää ja vääntää kun liivejä ostaa :)
Kannatan siis minäkin, ammattilaisen luo menemistä :)
Suosittelen minäkin, että menet kauppaan missä on kokoja mistä valita (eikä pelkästään niitä perinteisiä 70A-80C kokoja). Kannattaa myös muistaa että ne hyvät liivit myös maksaa.
Itsellä oli tuo liivi-rumba pari kuukautta sitten. Ja nyt taitaa olla se oikea koko. Olen ilmeisesti käyttänyt aina väärän kokoisia. Liian isoa ympärysmittaa ja liian pientä kuppia.
Ei sitä myyjää tarvitse päästää näkemään, saati niin, että hän odottelee verhon takana. Ainakin Jyväskylän Sokoksella on sellaiset puhelimet millä soittaa jos tarvitsee myyjää vaikka tuomaan toista kokoa. Rintaliivejä sovittaessa pitää tehdä erinäköisiä liikkeitä, muistaa "kauhasta" koko rinta kainalosta kuppiin. :D Itsellä ainakin kuppikoko tuolla menetelmällä on suurempi kuin, jos vaan laittaa liivit rintojen peitteeksi. Silloin niistä ei ole mitään hyötyä...
Mäkin käytin ennen aina 75b:tä. Sitten onkin tultu kokeiltua 70b, 70c, 75a, 80a, 65c jne. Olen vakuuttunut, etten tule koskaan löytämään liivejä, jotka oikeasti tuntuvat hyviltä. Kuppi on aina joko liian pieni tai ei tue kunnolla. Ottaa oikeasti päähän kokeilla kymmenittäin liivejä ja eri kokoja ja malleja vain todetakseen, että oikeanlaisia ei tule löytymään kai ikinä.
Minulla on myös pulmia B- ja A-kupin kanssa. Tissit kun eivät ole mallia banaanit jotka sullotaan helposti sinne pieneen kuppiin, vaan jotenkin "alkavat" isommalta alueelta kuin A-kupissa on tilaa, mutta B-kupin kanssa voi tulla ongelmaa kun rinta ei täytä koko kuppia.
Mäkään en yhtään tiedä mikä koko mulla oikein pitäisi olla ja on todella turhauttavaa. Ja just tuo, ettei tue kunnolla. Nytkin on sellaiset liivit päällä, että melkein sama kuin ei olisi ollenkaan! Siksi luulenkin, että jos nämä onkin liian isot. Mutta kun se a-kuppi tosiaan tuntui liian pieneltä...
ap.
Mene johonkin asiantuntevaan liikkeeseen ja pyydä myyjältä apua! Paras olisi jokin alusvaateliike, mutta esim. Stockallakin saa hyvin apua.
Kokeile myös eri mallisia liivejä. Ainakin mulla muutamat tietyt mallit toimii, toisissa samankokoisissa saattaa jäädä paljonkin tyhjää tilaa rinnan ja liivin väliin.
Kokeileppa 70C. Minulla oli 75D liivit. Sitten laihduin ja liivit jäivät isoiksi ympäryksestä. Ajattelin, että oikea kokoni olisi sitten 70C, mutta olivat pienet. 70D osoittautui sitten sopiviksi :)
eli tuon 75B rinnakkaiskoko on tuo 70C. Ympärys pienempi ja kuppi sama.
AP, jos rinnanalusmittasi on alle 75 senttiä, niin alusmittasi ei hyvin todennäköisesti ole tuo 75, vaan 70 tai jopa 65. Monet nettilaskurithan antavat esimerkiksi 73 sentin mitalla kooksi jo 75, mutta oikeasti se on usein liian suuri jo koettaessa. Tuolloin oikea kuppikokosi voisi olla juurikin B tai jopa C.
Liian suuren ympärysmitan toteamiseen on muuten kaksi hyvää keinoa. Heti sen näkee, jos liivit nousevat sovitettaessa takaa ylemmäs kuin edestä. Toinen varma merkki on, että kun nostaa kädet ylös, rinnat karkaavat kuppien altapuolelta.
Niin, ja muuten, jos haluaa istuvat liivit, niin ostoksessa ei kannata pihistellä. Nimittäin halppismerkkien liivien "napakkuus" tehdään usein joustavuuden kustannuksella. Itse en oikein ole enää pystynyt palaamaan Lindexiin liiveihin kokeiltuani taas esimerkiksi Triumphia ja Calvin Kleinia juuri tämän takia. Oikeastaan haluaisin käyttää Simone Pérèlea ja Nuitia, mutta kun kipuraja rintsikan hinnassa on 60 euron kieppeillä, en yksinkertaisesti niitä ihan joka vuosikaan voi hankkia. Sillä, miten rinta asettuu liiviin sopivassa koossa ja mallissa näissä merkeissä ei ole sinänsä mitään eroa. Mutta Lindexin liivien resori valitettavasti hinkkaa ja hankaa aivan eri tavalla kuin vähän kalliimpien merkkien
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 19:08"]eli tuon 75B rinnakkaiskoko on tuo 70C. Ympärys pienempi ja kuppi sama.
[/quote]
Luultavasti nekin silti kupista liian isot. Kokemuksesta puhun.
Mittaa itsesi rintojen alta ja päältä!
Onko mielestäsi järkevää ostaa tai tilata, sovittaa ja palauttaa kerta toisensa jälkeen useat liivit vai mennä johonkin liikkeeseen ja antaa ammattitaitoisen myyjän mitata tietosi ja myydä sinulle kerrankin oikean kokoiset rintaliivit?
Suosittelen, että luovut ujoudestasi. Myyjä on takuuvarmasti nähnyt paljon karmeammalta näyttäviä ihmisiä kuin sinä.