Muistutus: ketiapiini (Ketipinor, Seroquel) pienentää aivojen tilavuutta.
Googlettamalla "quetiapine brain shrinkage" löytyy paljon juttua ja tieteellisiä tutkimuksia.
Lääkäreille, jotka määräävät kevyesti tuota, on oma paikkansa helvetissä. Kannattaa varmaan miettiä kahdesti, että syökö tuota paskaa esim. unettomuuteen.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor aiheuttaa helvetillisiä levottomia jalkoja ja levotonta oloa. Mulla alkoi levottomat jalat tuota käyttäessä eikä ole poistuneet sen jälkeen. Ja mikä parasta. Levottomat jalat häiritsee yöunta.
Mulla Keti ja Olantsapiini yhdessä aiheuttaa levottomia jalkoja. Joskus on pakko käyttää molempia että nukkuu, vaikka levottomat jalat pikkasen riesaisikin.
Ketipinor on kyllä mahtava lääke. Sillä sai tosiaan samaan aikaan väsymyksen ja samaan aikaan levottoman olon ja levottomat jalat. Jos ehti nukahtamaan ennen levottomien jalkojen tuloa niin se oli ihan ok. Alkujaan siedin Ketiä mutta se puri perseestä myöhemmin.
Onhan nää tiedossa varmaan kaikilla. Minä ainakin luen sen lääkeohjelappusen joka on siinä purkin mukana. Myös netistä etsin tietoja. Myös nukkumattomuus aiheuttaa pahoja tiloja ja ahdistusta jotka vaikuttaa myös sydänterveyteen yms.
Ei kannata jauhaa koska suuri joukko ihmisiä on hyötynyt noista lääkkeistä. Aina jokaiseen lääkkeeseen liittyy epävarmuus,koska ihmisetkin ovat yksilöllisiä. Toinen hyötyy toinen ei. Aina lääkkeen kanssa joudutaan arvioimaan onko hyöty suurempi kuin haitta.
Suurin osa ei saa mitään haitallisia sivuvaikutuksia ja sopiva lääke ja annos löytyy kun kokeilee.
Yle kirjoitti skitsofrenialääkkeiden hoidosta unettomuudessa tänään:
https://yle.fi/uutiset/3-11689092
Parhaat palat:
"Lääke aiheutti myös levottomuuden tunteen. Kun se iski, Patjaksesta tuntui siltä, että vartaloa piti heijata tai heiluttaa. Hän pyrki yleensä nukahtamaan ennen kuin tunne ehtisi iskeä. Myös paino alkoi nousta lääkkeen käytön myötä."
...
"– Kokeilin nyt vielä syksylläkin sitä uudestaan. Lääke alkoi väsyttää, mutta unta ei tullut. Tuntui kuin aivot olisivat olleet jossain koomassa, sellaisessa omituisessa tilassa"
"Lisäksi psykoosilääkkeet voivat aiheuttaa muun muassa liikehäiriöitä ja väsymystä sekä nostaa sydän- ja verisuonitautien riskiä.
– Jotkut potilaat voivat kokea jopa persoonallisuuteen liittyviä muutoksia, kertoo Markku Partinen."
....
"Partinen on huolissaan erityisesti siitä, huolehtivatko lääkärit psykoosilääkettä määrätessään riittävästi potilaan seurannasta. Esimerkiksi ketiapiini voi vaikuttaa sydämen toimintaan.
– Niitä määrätään aika huolettomasti ja ilman sydänfilmiä, Partinen kritisoi."
Mä sain unettomuuteen zolpidem- nukahtamislääkettä ja kuinka kävikään? Viikko meni ihan hyvin ja sitten sattui niin, että kun eräs iltapäivä heräsin, niin olin yöllä kokkaillut kaikenlaista yksi kattila oli kärähtänyt pohjaan ja levy oli ykkösellä, juu ja olin myös syönyt melkein kaikki lääkkeet, yksi levy oli mennyt kokonaan , eikä mitään muistikuvaa.Siihen jäi nukahtamislääkkeet, valvoin varmaan pari viikkoa tosi vähillä unilla, nukahtaminen ei onnistunut pariin ensimmäiseen yöhön. Kärsin siis edelleen unettomuudesta, mutta en uskalla enää lääkkeitäkään syödä.
Olen syönyt noita lyhyen aikaa korkealla ja matalalla annoksella. En ymmärtänyt miksi, koska univaikeuteni olivat lieviä ja en totta puhuen käsittänyt, miten ne poistaisivat psykiatria häiritsevät uskomukseni. En pyytänyt lääkitystä, niitä tyrkytettiin minulle, suorastaan tungettiin kurkusta alas. Olisin varmaan tappanut itseni, jos niiden aiheuttama levottomuus olisi jäänyt päälle. En pystynyt istumaan paikallani hetkeäkään. Itsemurhani olisi toki diagnosoitu skitsofreniasta johtuvaksi, kuten varmaan monet noiden lääkkeiden aiheuttamat itsemurhat. Epäilen kyllä niiden tehoa psykoosienkin hoidossa todella paljon. Eihän tutkimuksissa käytetä kuin vakavasti lääkeriippuvaisia potilaita ja vähän aikaa noita myrkkyjä syöneenä tiedän, että vieroitus noista lääkkeistä voi olla helvettiä. Olen ihan varma, että tutkijat tulkitsevat potilaidensa vieroitusoireista ns. sairauden oireiksi, koska niiden aiheuttama levottomuus ja ahdistus voi aiheuttaa kenessä tahansa paranoiaa ja pelkotiloja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata jauhaa koska suuri joukko ihmisiä on hyötynyt noista lääkkeistä. Aina jokaiseen lääkkeeseen liittyy epävarmuus,koska ihmisetkin ovat yksilöllisiä. Toinen hyötyy toinen ei. Aina lääkkeen kanssa joudutaan arvioimaan onko hyöty suurempi kuin haitta.
Suurin osa ei saa mitään haitallisia sivuvaikutuksia ja sopiva lääke ja annos löytyy kun kokeilee.
Näin on, esimerkiksi mulla kokonainen pilleri aiheutti liian tokkuraista oloa seuraavana päivänä ja puolikaskin vähän. Niin nyt olen jo pitkään ottanut neljäsosan pilleriä. Sillä saan nukuttua, enkä ole ihan tsombi seuraavana päivänä. En nyt tiedä mikä tässä on niin pahaa?
Onko aivoilleni ja sydämelleni parempi se, etten nuku ollenkaan ja meen töihin valvotun yön jälkeen, ajelen tuolla autollani samoilla silmillä kuin aiempanakin päivänä?
Hae unettomuuteen ihan perus Tenoxit yksityiseltä ja ota tarvittaessa. Turvallinen lääke noihin nukahtamis- ja unilääkkeinä käytettyihin neurolepteihin ja antipsykootteihin verrattuna. Ne kyllä toimivat tarkoitukseensa ollen pienempi haitta kuin vasta-aiheensa, kuten nyt vaikka kunnon skitsofrenia. Mutta että nukahtamiseen ja muutenkin kevyesti avohoidossa käytettynä on kyllä huonompi juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei saa mitään haitallisia sivuvaikutuksia ja sopiva lääke ja annos löytyy kun kokeilee.Näin on, esimerkiksi mulla kokonainen pilleri aiheutti liian tokkuraista oloa seuraavana päivänä ja puolikaskin vähän. Niin nyt olen jo pitkään ottanut neljäsosan pilleriä. Sillä saan nukuttua, enkä ole ihan tsombi seuraavana päivänä. En nyt tiedä mikä tässä on niin pahaa?
Onko aivoilleni ja sydämelleni parempi se, etten nuku ollenkaan ja meen töihin valvotun yön jälkeen, ajelen tuolla autollani samoilla silmillä kuin aiempanakin päivänä?
Onko ainoat vaihtoehdot kärsiä unettomuudesta tai syödä aivoja tuhoavaa myrkkyä siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei saa mitään haitallisia sivuvaikutuksia ja sopiva lääke ja annos löytyy kun kokeilee.Näin on, esimerkiksi mulla kokonainen pilleri aiheutti liian tokkuraista oloa seuraavana päivänä ja puolikaskin vähän. Niin nyt olen jo pitkään ottanut neljäsosan pilleriä. Sillä saan nukuttua, enkä ole ihan tsombi seuraavana päivänä. En nyt tiedä mikä tässä on niin pahaa?
Onko ainoat vaihtoehdot kärsiä unettomuudesta tai syödä aivoja tuhoavaa myrkkyä siihen?
Mitä muita on?
Vierailija kirjoitti:
Yle kirjoitti skitsofrenialääkkeiden hoidosta unettomuudessa tänään:
https://yle.fi/uutiset/3-11689092
Parhaat palat:
"Lääke aiheutti myös levottomuuden tunteen. Kun se iski, Patjaksesta tuntui siltä, että vartaloa piti heijata tai heiluttaa. Hän pyrki yleensä nukahtamaan ennen kuin tunne ehtisi iskeä. Myös paino alkoi nousta lääkkeen käytön myötä."
...
"– Kokeilin nyt vielä syksylläkin sitä uudestaan. Lääke alkoi väsyttää, mutta unta ei tullut. Tuntui kuin aivot olisivat olleet jossain koomassa, sellaisessa omituisessa tilassa"
"Lisäksi psykoosilääkkeet voivat aiheuttaa muun muassa liikehäiriöitä ja väsymystä sekä nostaa sydän- ja verisuonitautien riskiä.
– Jotkut potilaat voivat kokea jopa persoonallisuuteen liittyviä muutoksia, kertoo Markku Partinen."
....
"Partinen on huolissaan erityisesti siitä, huolehtivatko lääkärit psykoosilääkettä määrätessään riittävästi potilaan seurannasta. Esimerkiksi ketiapiini voi vaikuttaa sydämen toimintaan.
– Niitä määrätään aika huolettomasti ja ilman sydänfilmiä, Partinen kritisoi."
Ainakin minulta otettiin sydänfilmi, enkä ole koskaan kokenut noita tässä ketjussa mainittuja sivuvaikutuksia. Jos olisi, niin olisin mennyt kiireesti takaisin lääkäriin ja keskustellut ongelmasta. Aivan kuin niiden aiemmin kokemieni epäonnistumisten kohdalla.
Esimerkiksi Mirtazapin aiheutti syljeneritystä, näläntunnetta, syömistä ja lihomista. Joku histamiini taas päinvastoin nenän tukkoisuutta, mikä vaikeutti nukkumista tosin kuin oli oletettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita on?
Lue lankaa
Vierailija kirjoitti:
Hae unettomuuteen ihan perus Tenoxit yksityiseltä ja ota tarvittaessa. Turvallinen lääke noihin nukahtamis- ja unilääkkeinä käytettyihin neurolepteihin ja antipsykootteihin verrattuna. Ne kyllä toimivat tarkoitukseensa ollen pienempi haitta kuin vasta-aiheensa, kuten nyt vaikka kunnon skitsofrenia. Mutta että nukahtamiseen ja muutenkin kevyesti avohoidossa käytettynä on kyllä huonompi juttu.
Ne Tenoxit on ollut käytössä jo kauan sitten. Ei niitä voi jatkuvasti käyttää, niihin nousee toleranssi ja siksi niitä ei anneta kuin lyhyeen käyttöön. Ne oli kyllä hyviä alussa. Sitten niistäkin meni teho.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor aiheuttaa helvetillisiä levottomia jalkoja ja levotonta oloa. Mulla alkoi levottomat jalat tuota käyttäessä eikä ole poistuneet sen jälkeen. Ja mikä parasta. Levottomat jalat häiritsee yöunta.
Sun pitää kesksutella lääkärin kanssa annoksen nostamisesta. Se on ihan hyvä lääke, mutta jotkut tarvitsevat isoja annoksia.
Siis mitä h*lvettiä? :') Kuullostat kyllä niin tyypilliseltä psykiatrian puolen hoitsulta, aivan kujalla. Myönnä pois, et koskisi itse Ketipinoriin edes äärimmäisessä hädässä (poislukien psykoosi tietenkin.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä muita on?
Lue lankaa
Olen lukenut. Ja odotan edelleen vastauksia.
Itselleni sopii Triptyl ja yksi väsyttävä antihistamiini. Triptyl kun tilanne on pahimmillaan ja antihistamiini muulloin. Mulla on allergioita, niin hoituupa samalla lääkkeellä sekä unettomuus että allergiaoireet.
Eihän näistä kukaan tiedä ennen kuin kokeilee. Kuulun siihen väestönosaan, joka saa pienestäkin Ketipinor -määrästä hankalia sivuoireita. Ennen lääkkeen ostamista tiesin, että se on tarkoitettu alunperin psyykosilääkkeeksi, mutta että kuulemma toimii hyvin myös unilääkkeenä.
Tottahan sitä lukee sen pakkausselosteen, mutta samanlainen seloste löytyy jokaisesta ostamastani lääkepakkauksesta. Selosteellahan tehdään ilmeisesti eräänlainen varauma siitä, että turha vaatia vahingonkorvauksia haitoista, kun kerran etukäteen kerrottiin.
Syön Ketipinoria estääkseni mania-vaiheen uusiutumista, sillä olen samaan aikaan myös SSRI-lääkityksellä. Kärsin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä, jonka vuoksi on välttämätön käyttää lääkitystä sairauden hallintaan. En ole huomannut, että Ketipinor olisi vaikuttanut esimerkiksi älykkyyteen, sillä pärjään edelleen korkeakouluopinnoissani huomattavasti keskivertoa paremmin. Työskentelen myös ohjelmistojen parissa ja olen kokenut Ketipinorin rauhoittavan mieltä, jotta pystyn keskittymään laadullisesti paremmin tehtäviini.
Lääkkeitä on turha mustamaalata, ellei niitä käytetä väärin. Jotkut meistä joutuvat niitä käyttämään, jotta voivat säilyttää henkensä. En minäkään ole tätä sairausta itselleni valinnut, vaan ihan perinnöllisenä tuli.
Ei ole, mutta pitäisikö olla?