Nyt vasta sen itsekin tajusin miten isoja tukia Suomessa maksetaan.
Pienipalkkaisen on tosiaan rahallisesti joissain tilanteissa sama, käykö töissä ja elääkö tuilla. mihinköhän suuntaan suomea ollaan viemässä, veroja kiristetään? Miksi palvelut katoaa vaikka maksamme veroja ihan todella paljon?
Kommentit (60)
Itse jäin vähän aikaa sitten elämäni ensimmäistä kertaa työttömäksi. Ja yllätys oli suuri kun tajusin, että tuilla pystyy elämään ihan hyvin:)
Ottakaapa selvää kuinka paljon tukia maksetaan maahanmuuttajille... He eivät kerää suomeen veroja tai työttömyysvakuutusmaksuilla tukia mutta tukia saavat. Suomi velkaantuu koko ajan. Onneksi on sosiaaliturva mutta minusta se kuuluu suomalaisille, joiden vanhemmat yms ovat sen kustantaneet meille.
En ole rasisti tai edes persu. En vaan ymmärrä miten meillä on varaa elättää muitakin ja velkaantua.......
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:59"]Tuet ovat todellakin isot. Kannattaa kuitenkin miettiä sitä että Suomi maksaa näitä tukia nykyään lainarahalla. Jokainen joka niitä käyttää aiheuttaa ahdinkoa koko maalle. Olen asunut monessa maassa eikä niiden asukkaat suostuisi maksamaan veroja sitä varten että niistä kustannetaan yksilöiden elämää. Veroja maksetaan koko yhteisön hyväksi, niin työssä käyvien kuin työttömien. Työttömillä on noissa maissa mahdollisuus tulla toimeen aktiivisuudella. Suomessa voi jäädä kotiin ja naureskella niille jotka makselevat veroja:(
[/quote]
Huomaa, ettet ole koskaan ollut työtön. Kunnon kokkarisian puhetta.
[/quote]
Itse tuli opiskeltua aikanaan tarpeeksi, niin on työtä riittänyt. Tajuatko sinä luuseri, että valtiolta loppuu rahat teidän perseaukisten yltäkylläisen elättämisen takia?
[/quote]
On melko harhaista kuvitella, että oma (taloudellinen) menestyminen on kiinni vain omasta erinomaisuudesta. Tällä hetkellä työttömänä on paljon ihmisiä ns. varmoilta aloilta, esim. metsätaloudesta. Moni viime vuosina valmistunut on aloittanut opiskelut aivan eri taloustilanteessa kuin misää globaalisti nyt ollaan ja opiskelujen alussa työllisyystilanne on voinut näyttää kovinkin erinomaiselta ja valmistuttua työtä ei olekaan ollut. Esim. jopa monet DI:t ja kauppatieteidenmaisterit, siis fiksut ja kouluttautuneet ihmiset, ovat joutuneet turvautumaan työttömyystukeen kun maisterin paperit eivät olekaan automaattisesti taannet töitä. He joutuvat ottamaan ns. huonompia, ei koulutust vastaavia töitä, mikä johtaa siihen että he vievät työpaikkoja saman alan matalammin koulutetuilta jne. Suurin osa työttömistä tilastojen mukaan kuitenkin haluaisi töitä ja hakee aktiivisesti töihin, verorahat menevät suurimmaksi osaksi muuhun kuin ns. sossu-Tatujen sosiaalietuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 15:21"]
Ottakaapa selvää kuinka paljon tukia maksetaan maahanmuuttajille... He eivät kerää suomeen veroja tai työttömyysvakuutusmaksuilla tukia mutta tukia saavat. Suomi velkaantuu koko ajan. Onneksi on sosiaaliturva mutta minusta se kuuluu suomalaisille, joiden vanhemmat yms ovat sen kustantaneet meille.
En ole rasisti tai edes persu. En vaan ymmärrä miten meillä on varaa elättää muitakin ja velkaantua.......
[/quote]
Maahanmuuttaja saa saman kuin vastaavassa tilanteessa oleva suomalainen.
Tuet ovat todellakin isot. Kannattaa kuitenkin miettiä sitä että Suomi maksaa näitä tukia nykyään lainarahalla. Jokainen joka niitä käyttää aiheuttaa ahdinkoa koko maalle. Olen asunut monessa maassa eikä niiden asukkaat suostuisi maksamaan veroja sitä varten että niistä kustannetaan yksilöiden elämää. Veroja maksetaan koko yhteisön hyväksi, niin työssä käyvien kuin työttömien. Työttömillä on noissa maissa mahdollisuus tulla toimeen aktiivisuudella. Suomessa voi jäädä kotiin ja naureskella niille jotka makselevat veroja:(
Itse olen ansiosidonnaisella ja tienaan silti paremmin kuin moni töissäkäyvä tuttuni. Eipä ole mikään kiire töihin.
Tuki on aina sama etkä saa koskaan ylimääräistä. Ei kesälomarahoja, eläke ei kerry. Jos joku antaa lahjaksi rahaa, se huomioidaan heti toimeentulotuessa jne. Ja tässä taloustilanteessa tuet muuttuvat kohta ehdollisiksi eli niiden eteen pitää tehdä jotain.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:33"]Itse jäin vähän aikaa sitten elämäni ensimmäistä kertaa työttömäksi. Ja yllätys oli suuri kun tajusin, että tuilla pystyy elämään ihan hyvin:)
[/quote]
Ansiosidonnaisella kyllä, yritäpä toimeentulotuella.
Kiitollinen saa olla. Olisimme jossakin muussa maassa kadulla kerjäämässä ryysyissä ja lapset kuolleet sairaalahoidon puutteeseen ja jääneet kokonaan pois niiden etuoikeutettjen joukosta, joilla on mahdollisuus saada peruskouluopetusta omien kykyjensä mukaan. Monivammaiset, monisairaat lapset saavat Suomessa hyvän elämän, se mahdollistetaan veroilla, joka on kerätty ihan kaikilta.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:59"]Tuet ovat todellakin isot. Kannattaa kuitenkin miettiä sitä että Suomi maksaa näitä tukia nykyään lainarahalla. Jokainen joka niitä käyttää aiheuttaa ahdinkoa koko maalle. Olen asunut monessa maassa eikä niiden asukkaat suostuisi maksamaan veroja sitä varten että niistä kustannetaan yksilöiden elämää. Veroja maksetaan koko yhteisön hyväksi, niin työssä käyvien kuin työttömien. Työttömillä on noissa maissa mahdollisuus tulla toimeen aktiivisuudella. Suomessa voi jäädä kotiin ja naureskella niille jotka makselevat veroja:(
[/quote]
[/quote]
Tässä kommentissa oli todella ajattelemisen aihetta!Suomalaiset hyysää ehkä liikaa omiaan odottamatta mitään takaisin.
Jos joku naureskelee minulle sitä että kustannan hänen elintasonsa, niin minäpä puolestani naureskelen hänelle että voin tehdä hankintoja joita haluan ja tarvitsen tai yksinkertaisesti jos vain sattuu huvittamaan! Olen oman onneni sepä, en riippuvainen kenenkään muun rahoista.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 12:59"]
Tuet ovat todellakin isot. Kannattaa kuitenkin miettiä sitä että Suomi maksaa näitä tukia nykyään lainarahalla. Jokainen joka niitä käyttää aiheuttaa ahdinkoa koko maalle. Olen asunut monessa maassa eikä niiden asukkaat suostuisi maksamaan veroja sitä varten että niistä kustannetaan yksilöiden elämää. Veroja maksetaan koko yhteisön hyväksi, niin työssä käyvien kuin työttömien. Työttömillä on noissa maissa mahdollisuus tulla toimeen aktiivisuudella. Suomessa voi jäädä kotiin ja naureskella niille jotka makselevat veroja:(
[/quote]
Tukien on (euromääräisesti) pakko olla isot, koska ne asumis- ja ruokakustannukset ovat niin isot. Näin pohjoisessa maassa ei voi asua sillan alla - ei pitäisi missään muuallakaan kenenkään asua - eikä syömättä voi olla, oli köyhä tai ei. Suurempi epäkohta on se, että jotkut tekevät 40 h tai vielä enemmän viikossa töitä saavuttakseen vain sen elintason, millä juuri ja juuri pärjää hengissä.
Jos sosiaalituet poistettaisiin, näkyisi se heti päivittäistavarakaupassa aiheuttaen lisää työttömyyttä, sekä asuntobisneksessä (siinä sen toki soisikin näkyvän) kun ihmisillä ei olisi varaa edes asumiseen. Myöskään lastenhankinta ei onnistuisi kun suurituloisilta. Pannaanko seuraavaksi koulutuskin maksulliseksi?
Esimerkiksi työttömyyskorvauksia varten kerätään palkkatuloista työttömyysvakuutusmaksua. Jos näitä rahoja ei ole osattu sijoittaa oikein, ei se ole työttömäksi joutuneen vika. Ymmärräthän, että tässä taloustilanteessa työttömäksi joutuu täysin ilman omaa syytään? Hyvin menestyvä firma voi kaatua siihen, että asiakkaiden asiakkailta loppuivat rahat, jolloin omatkin asiakkaat joutuvat karsimaan menojaan.
Suomessa ei ole tällä hetkellä riittävästi työpaikkoja ja ne mitä on jäljellä, pitäisi jakaa entistä tasapuolisemmin. Ei siis maisteria mopin varteen vaan se muuten toimeentulotukea saava maahanmuuttaja.
Ei tuet ole suuria vaan palkat ovat liian pieniä alimmillaan. Tuet ovat itseasiassa ihan alakanttiin. Niillä elää ninppa nappa. Siis elää mutten kartuta varallisuutta eikä osta yhtään mitään muuta kuin välttämättömimmän. Eikä osta edes kaikkia lääkeitä eikä ole varaa käydä lääkärissäkään edes terveyskeskuksessa kuin ihan pakon edessä.
On jatkuvasti mietittävä mistä tinkii jos jotakin haluaa. Esim. vaikka, että nyt pitäisi päästä hammaslääkäriin mutta sitten ei ole loppukuuksi rahaa ruokaan kunnolla.
13, ei tuo tilanteesi kovin pahalta kuulosta kyllä
Luulin, että tässä puhutaan maataloustuista tai jostain sitran yritystukipoteista.
[/quote]
[/quote]
Itse tuli opiskeltua aikanaan tarpeeksi, niin on työtä riittänyt. Tajuatko sinä luuseri, että valtiolta loppuu rahat teidän perseaukisten yltäkylläisen elättämisen takia?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 14:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kannattaisiko hiukan tutkailla valtion tulo- ja menoarviota, niin ei olisi harhoja siitä, mihin ne verorahat oikein menee. Ellei mene yli hilseen.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:45"]
13, ei tuo tilanteesi kovin pahalta kuulosta kyllä
[/quote]Ai ei kuulosta pahalle, että jos käy korjauttamassa hampaan niin sitten ei ole enää varaa syödä. Kyllä se minusta kuulostaa pahalle kun kuitenkin on kysymys Suomesta. Mikä sinusta sitten kuulostaisi pahalle?
Tuet eivät ole liian suuria vaan palkat ovat liian pieniä. Suomessahan ei ole esimerkiksi virallista minimipalkkaa, vaan tilanne vaihtelee työehtosopimuksittain.
Suomessa on todella korkeat välttämättömät kustannukset: asuminen, ruoka ja harvaan asuttuna maana myös liikkuminen maksaa paljon.