Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, nyt kaipaisin tsemppejä. Hammaslääkäripelosta...

Vierailija
02.06.2014 |

Minulla on järkyttävä hammaslääkäripelko, jonka on aiheuttanut pienen kylän ammattitaidoton hammaslääkäri lapsena ollessani. Tässä on ollut 10 vuotta väliä viime käynnistä. Tiedän, järkyttävän paljon. Nyt varasin ajan hammaslääkäriin, ja ajan sain kuun lopulle. Minua itkettää jo nyt ja vatsa meni kuralle. Minulla on varmasti tosi huonossa kunnossa suu ja henki haisee....en tiedä voiko koko suuta enää edes pelastaa. Tsempatkaa, että menen tuonne. Ihan kauhea olo. :(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama ongelma mutta löysin hammaslääkärin jonka luona on ilo käydä. Suu ja henki ei haise jos peset hyvin ennen käyntiä (lankaat hammasvälit). Voin kertoa että on ihanaa kun tietää että kaikki on kunnossa suussa.

Vierailija
2/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös lapsuudenaikanen juoppo hammaslääkäri aiheutti vuosien traumat. Rauhottavien voimilla kävin kerran 10v aikana hammaslääkärissä. Usko tai älä, mutta Turun hammaslääkiksen opiskelijat olivat niin ihania, että heidän avulla onnistuin selättämään pahimmat pelot :) rääkäisin heille aina, että pelottaa niin hitosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee, turhaan pelkäät! Voit kertoa etukäteen, että sinulla on pientä pelkoa :) Hammaslääkäri kuitenkin puuduttaa jos aikoo jotain tehdä ja se kipu on oikeasti paljon pienempää kuin mitä päässäsi kuvittelet. Toivottavasti käyntisi on positiivinen kokemus ja saat hampaasi kuntoon. Tsemppiä!

Vierailija
4/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin myös äärimmäisen hammaslääkäripelkoinen monta vuotta, pelko iski vasta parikymppisenä umpihullun hammaslääkärin käsittelyssä. :/ Viiteen vuoteen en suostunut menemään hammaslääkärille, sitten oli pakko, itkun ja jumalattomasti särkevän suun kanssa. Itkun kanssa kävin terveyskeskuksen hammaslääkärillä kuulemassa huutoa ja valitusta hampaitteni kunnosta ja kolmannen kerran jälkeen päätin että ikinä en enää mene tk:n hammaslääkärille tai mieshammaslääkärille. Kiitos tk:n ilkeiden hammaslääkärien. Kerran sitten iski niin kova särky että oli pakko saada apua heti. Googletin kaupungin yksityiset hammaslääkärit ja löysin pelkopotilaisiin erikoistuneen. Soitin sinne ja selitin tilanteeni. Sain ajan samalle illalle (vertailun vuoksi tk:ssa sai ajat 3-6kk päähän), ensimmäinen 20min istuttiin ja keskusteltiin peloistani, sitten vasta alettiin yrittämään paikkaamista. Operaatio keskeytettiin aina kun annoin merkin, mitään ei tehty väkisin, satuttaen tai kertomatta mitä nyt tapahtuu, minkälaisia ääniä kuuluu ja miksi niin tehdään. Suuhun tehtiin useamman juurihoito, ja nyt viimeisellä kerralla ei enää ahdistanut yhtään se hammaslääkäriin meneminen, kiitos ihanan ymmärtäväisen lääkärin ja hoitajan!

Hankkiudu hyvä ihminen pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammaslääkärille, varaa aluksi vaikka pelkkä keskusteluaika, ilman että sinulle tehdään mitään. Ja pyydä diapamiresepti jos tuntuu että et muuten voi mennä toimenpiteeseen. Myös saattajan voi yleensä ottaa mukaan.

Tsemppiä, kyllä se siitä sujuu. :)

Vierailija
5/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sinne ja vaikka itket ja kerrot, että pelottaa ja kerro myös se, mistä pelko johtuu. Itsellä ollut myös hammaslääkäripelko juurikin erittäin vittumaisen hammaslääkärin vuoksi, joka vähätteli sitä kipua. Olin kauan menemättä hammaslääkärille ja kun viimein rohkenin pakon edessä, niin kerroin kyllä hammaslääkärille peloistani. Kaikkiin kivuliaisiin toimenpitesiin saa puudutusta ja se kyllä auttaa. Tsemppiä.

Vierailija
6/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös 10 vuoden väli mutta sitten kun uskalsin mennä (järjettömät kivut) niin sanoin hammaslääkärille että pelkään todella paljon ja sovittiin että heti jos nostan kättä niin hän lopettaa.

Kävin vuoden verran ja nyt suu kunnossa ja pelko on muisto vain.

Vierailija
7/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa. Olen menossa terveyskeskukseen ja toivon todella, että sattuu mukava hammaslääkäri, sillä jos nyt tulee inhottava kokemus, niin en tiedä uskallanko enää koskaan. Vastauksista tuli hiukan parempi olo, kiitos. 

Ap.

Vierailija
8/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelotti myös hammaslääkärillä käynti ja olin 10v käymättä. Sitten aloin vain yksi päivä taas käydä. Suu oli ihan hyvässä kunnossa kyllä, pari pientä paikkaa on viimeisen 5v aikana laitettu. Nyt ei taas pariin vuoteen ole ollut hampaissa muutoksia. 

Vierailija
9/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa, kun on musiikki soimassa kuulokkeista ja silmät kiinni. Ainskin mulla on psljon helpompi kestää, kun en kuule mitä ne puhuu tai näe niitä pitkiä neuloja tai poraa.

Vierailija
10/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo aikaa varattaessa kannattaa ehdottomasti kertoa pelosta, ja pyytää mahdollisimman "hellä" lääkäri tai ainakin sellainen, joka on tottunut hoitamaan pelkääviä potilaita. Itse olen aina tehnyt noin, ja asuinpaikkaa vaihtaessanikin saanut joka kerta ihanan hammaslääkärin. Nykyinen lääkäri jopa "laskee" minulle lukuja kun poraa, ja sanoo, että lopettaa aina viiteen ja pitää tauon. Tällaisten ihanien lääkärien takia oma hammaslääkäripelkoni on kadonnut lähes tyystin! Tsemppiä sinullekin, kaikki menee varmasti hyvin!

Vierailija
11/12 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän erilainen hammaslääkäripelko kuin yleensä. Ihmiset yleensä kai pelkää esim. kipua, mutta minä en sitä niinkään, minua vaan jostain syystä pelottaa että sieltä löytyy jotain ihan kauheaa, joku syöpä tai sitten kaikki hampaat täytyy repiä pois. Mitään rationaalista syytä näihin pelkoihin ei ole, ei ole ollut mitään isoja juttuja koskaan, muutama reikä ainoastaan, enkä ole niiden paikkaamista pitänyt kummoisenakaan juttuna. Mutta aina kun menen hammaslääkäriin, olen varma että tuomio on luokkaa että kaikki hampaat on poistettava...

Vierailija
12/12 |
05.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, googletin hammaslääkäripelkoa ja löysin tämän ketjusi. Jos satut huomaamaan tämä niin kerro, miten sulla meni? Lisääkin kokemuksia aiheesta olisi kiva kuulla. Itselläni kahdeksan vuoden tauko ja nyt on jo pitkään tuntunut ailtä, että yksi hammas aristaa. Lisäksi yhdestä hampaasta lohjennut pala. Tässä kokoilen itseäni, josko huomenna vihdoin uskaltaisi soittaa ajan, ajatuskin nostaa paniikin kurkkuun :( itselläkin eniten hirvittää tuomio, jos hampaat onkin ihan pilalla eikä mitään tehtävissä, tai jotain muuta järjetöntä. Takana lapsuudessa kymmenen vuoden oikomishoito, sekä opiskeluajan paha teikiintyminen ja sen hoito. Sen jälkeen kyllä olen hoitanu hampaita, mutta tuleehan niitä reikiä ja lohkeamia toisinaan silti :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi