Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin kihloihin ja mies ei..

Vierailija
02.06.2014 |

Olemme olleet yhdessä 4 vuotta ja tuntuisi hyvältä edetä jotenkin. Kihloihin haluaisin siksi, että se tuntuu luonnolliselta ja merkitsisi sitä, että olemme sitoutuneet toisiimme. Naimisiin minulla ei ole kiire. Olenko vain vanhanaikainen? Jollain tavalla minulle kihlohin menolla olisi symbolista arvoa.

Opiskelujen takia emme ole vielä asuneet yhdessä, alettiin seurustella alaikäisinä. Miehen mielestä meidän pitäisi ensin muuttaa yhteen.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihloihin ei mennä. Kun mies tai nainen kosii, silloin toisen hyväksyessä "ollaan" kihloissa. Häät järjestetään yleensä n. vuoden kuluessa kosimisesta. Kihlaus on siis oikeasti se häidenjärjestelyaika. Kymmenen vuotta kihloissa olleet haluavat vain varata kyseisen kumppanin, jollei parempaa tule vastaan. USA:ssa yleistyy käytäntö esikihloista, jolloin varataan oikeus kosia/kihlata kumppani aikanaan. Samalla katsellaan kuitenkin, josko olisi parempaa saatavilla. Avoliitto ilman avioliiton velvollisuuksia sopii paremmin suomalaisuuteen. Avoliitto ilman kosintaa ja hääpäivää ei ole kihloissa olemista, vaikka kantaisi millaista sormusta. Ei ole olemassa kysymystä, että mennäänkö kihloihin. Vain kosinta, jota seuraa vihkiminen. 

Vierailija
22/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 10:13"]Mä en ymmärrä näitä miinustajia täällä. Kyllä 4 vuotta on jo aika pitkä aika ja siinä ehtii tuntemaan toisen hyvin. Minusta on ihan luonnollista haluta kihloihin yms tuon ajan jälkeen. Onhan se lupaus avioliitosta ja tuohan se sellaisen olon, että on enemmän sitouduttu toiseen ja että tulevaisuudessa odottaa avioituminen, vaikka ei lähivuosina olisikaan. 

Tietysti se yhdessäasuminen ennen kihloja voisi olla hyvä, mutta toisaalta taas jokainen etenee sillä tavalla kun tuntuu oikealta. Toisaalta myös kihlat ennen yhteenmuuttoa on ihan hyvä tapa edetä (itse olen mennyt kihloihin jo ennen yhteenmuuttoa ja ei aiheuttanut mitään ongelmaa ja alle parikymppisiä oltiin). Oletteko muuten miettineet yhteenmuuttoa?

[/quote]

Olemme miettineet, olisi tarkoitus muuttaa viimeistään kesällä tai kesäm jälkeen.

Ja muihin kommentteihin, niin ehkä olen sittem vähän hätiköinyt. Tiedän parin joka oli 6 vuotta kihloissa ennen naimisiinmenoa. Minusta se tuntuu jotenkin luonnolliselta ja kihlossa olo syvemmältä sitoutumiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 11:11"]

Kihloihin ei mennä. Kun mies tai nainen kosii, silloin toisen hyväksyessä "ollaan" kihloissa. Häät järjestetään yleensä n. vuoden kuluessa kosimisesta. Kihlaus on siis oikeasti se häidenjärjestelyaika. Kymmenen vuotta kihloissa olleet haluavat vain varata kyseisen kumppanin, jollei parempaa tule vastaan. USA:ssa yleistyy käytäntö esikihloista, jolloin varataan oikeus kosia/kihlata kumppani aikanaan. Samalla katsellaan kuitenkin, josko olisi parempaa saatavilla. Avoliitto ilman avioliiton velvollisuuksia sopii paremmin suomalaisuuteen. Avoliitto ilman kosintaa ja hääpäivää ei ole kihloissa olemista, vaikka kantaisi millaista sormusta. Ei ole olemassa kysymystä, että mennäänkö kihloihin. Vain kosinta, jota seuraa vihkiminen. 

[/quote]

Etpä paljoa suomalaisesta tapakulttuurista tiedä. Täällähän on mm. kuuliaisten viettäminen ollut iso juttu.

Vierailija
24/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin kihloihin muutama vuosi sitten ilman akuuttia halua mennä naimisiin. Nyt kaduttaa, koska sormus on sormessa, kihlaus on yleinen tieto ja purkaminen aiheuttaisi juoruilua ja en edelleenkään halua naimisiin.

Vierailija
25/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua koko helvetin kihlausta. Me kun päätimme mennä naimisiin, niin oltiin menossa naimisiin. Eli ostettiin vihkisormukset, päätettiin hääpäivä ja varattiin maistraatista aika. Ei mitään "hihiii.... laitetaas tällaiset ihkut sormukset sormeen ja ollaan niinku kihloissa ja silleen tosi tosissaan meijän suhteessa. Ei me kyl naimisiin varmaan mennä mun ollaan nyt sit kihlois".

Vierailija
26/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota ihan rauhassa. Säästyy sukulaisten ja kavereidenkin naimisiin meno uteluilta. on hienompaa mennä naimisiin lyhyen kihlausajan jälkeen kuin kuuluttaa kaikille, että olemma näin rakastuneita, että hankimme sormukset. 

Vierailija
27/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 10:15"]

Mun mies on vätys vielä yli kymmenen vuoden ja yhteisten lasten jälkeenkin.. Vaikka enpä ole kauheasti painostanut. Oma vika siis :)

[/quote]

Vai mies on vätys, kun ei ole kosinut. Onko nainen sitten helppo, kun antoi ilman kihlausta?

Ihan tiedoksi, että nainenkin voi kosia.

Vierailija
28/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni haluaisi kihloihin. Minä en. Minä kyllä olen valmis menemään naimisiin - mutta mitä teen kihlasormuksella?

Vierailija
29/29 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 11:15"]

Olemme miettineet, olisi tarkoitus muuttaa viimeistään kesällä tai kesäm jälkeen.

Ja muihin kommentteihin, niin ehkä olen sittem vähän hätiköinyt. Tiedän parin joka oli 6 vuotta kihloissa ennen naimisiinmenoa. Minusta se tuntuu jotenkin luonnolliselta ja kihlossa olo syvemmältä sitoutumiselta.

[/quote]

Eikä yhteen muuttaminen sinusta ole syvää sitoutumista? Alan epäillä, että kihlautumisella on sinulle juuri sitä mitä aloituksessa sanoit "symbolista arvoa". Olet pinnallinen (tai vaan todella epävarma) ja haet statussymbolia, jota voit hieroa muiden naamaan ja saada kaverit kateelliseksi siitä miten

a) hieno sormus

b) paljon poikaystäväsi sinua rakastaa

c) miten hieno suhde teillä on.

Ihan tiedoksi: se kihlautuminen/sormus ei muuta suhdettanne mihinkään. Yhteen muuttaminen muuttaa seurustelun todelliseksi suhteeksi. Näette toisistanne nekin puolet, jotka toinen on yrittänyt peittää. Siinä sitä sitoutumista punnitaan paljon enemmän kuin kihlautumisessa.