Pesupähkinät, ekopesuaineet
Huolestuneena Itämeren tilasta olen ajatellut kokeilla ekopesuaineita. Kannattaako pesupähkinöitä kokeilla? Olen kuullut joskus, että tekisivät pyykistä tunkkaista tai jopa tahmeaa (??) ja että teho on huono ainakin mitä hajujen poistamiseen tulee.
Kertokaa kokemuksianne. Muutakin ekopesua saa suositella.
Kommentit (11)
Mä käytän pesupähkinöitä niin, että laitan kolme pähkinää (tai 6 puolikasta) sellaiseen pieneen puuvillaiseen pussukkaan ja pussukka tiukasti solmuun. Sitten puristelen ne pähkinä siinä pussukan sisällä rikki ja nakkaan sen pussukan pyykin päälle koneeseen. Sillä yhdellä kuorisatsilla pesee ainakin pari-kolme koneellista pyykkiä, sitten lisään siihen pussukkaan pari puolikasta lisää enkä poista niitä vanhoja. Taas pelittää. Kun pussukka on täynnä niitä pähkinöitä ja pesuteho on mennyt, tyhjennän koko pussukan kompostiin.
Oon pessyt pähkinöillä nyt puolisen vuotta, pyykki tulee puhtaaksi (paitsi taaperon tomaattikastike-suklaakeksi-jogurttipaitoihin käytän Vanishia lisänä). Rummutan, joten on myös pehmeää :) Ja tosi halpaa! Ostin pienen pussin muutamalla eurolla ja vasta nyt joudun ostamaan lisää.
Onko siellä pussissa kokonaisia pähkinöitä ja pitääkö ne murskata ennen pesua vai miten? Ja kertakäyttöistä ainetta? Oletko huomannut hajuja/tunkkaisuutta?
Pesupähkinöillä pesen minäkin, pessyt jo noin kaksi vuotta. Ei tule tahmeaa tai tunkkaista. Pesupähkinät heitän kokonaisina pyykin sekaan.
Mä käytän tota Ecover pyykinpesujauhetta ja hyvin toimii, ei mitään moitittavaa
Tuolta löytyy ja paljon muitakin
http://www.ekolo.fi/tuotteet/pesuaineet/pyykinpesuaineet/352/
Käytin Ecoveriä noin 20 vuotta sitten mutta valkopyykistä tuli nopeasti harmaata. Ehkä sen pesutehoa on kehitetty sen jälkeen. Pesuaineiden fosfori saadaan ilmeisesti aika hyvin pois vedenpuhdistuslaitoksella, zeoliittiä ei niinkään.
Mä luulen että ihmiset pesee liian alhaisissa lämpötiloissa eihän esim puuvilla puhdistu alle 60 mutta rievuissa silti lukee aina pesu 40
60 asteen pesu ja voit puolittaa pesuainemäärät.
ja se rummutus vasta ekologista onkin...
pähkinät ja ole hyvä - pesuaineet täällä käytössä. En ole huomannut mitään vikaa pesutuloksessa, pahimpiin tahroihin laitan sappisaippuaa lisäksi. Pähkinät voi laittaa kokobaisina, mutta ovat kuulemma tehokkaammat murskana(?). Ainoa ero on, että se hajusteiden vahva haju puuttuu, ja jos puhtaat pyykit + pähkinät unohtaa koneeseen hautumaan niin haisevat hieman tunkkaiselle.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 19:27"]
60 asteen pesu ja voit puolittaa pesuainemäärät.
[/quote]
Ja lisää vielä reilummin vettä, niin pesupähkinätkin toimii. Ne ovat luonnontuotteita ja laatuvaihteluja on. Jos ei tunnu pesevän puhtaaksi, ei kannata heti luovuttaa vaan kokeilla eri merkkiä tai ainakin eri erää. Huuhteluaineeksi voi käyttää etikkaa.
En minä ymmärrä tätä ekovouhotusta, kun pitää pestä kylmässä ja säästää vettä, ja sitten pesuaineet ovat karsean vahvoja kemikaaleja.