Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perin n. 100 000, sijoitusasuntoja?

Vierailija
29.12.2020 |

Ikimaailmassa ajatellutkaan, että mulla olisi joskus edes mahdollisuus miettiä sijoituskohteita. Nyt kuitenkin olen siinä tilanteessa, että olen saamassa hurjan summan rahaa ja tilille en niitä aio jättää.

Kertokaa te asuntosijottajat miten tulisi toimia? Pk-seudulta en aio ostaa, mutta yliopistokaupungeista joo. Pankista saa varmaan lainaa pariin yksiöön? Jos ajatellaan, että vuokralainen maksaa periaatteessa lainan? Oon ihan ummikko näissä, ja kyllä aion varata ajan ihan johonkin neuvojalle. Alkuun kuitenkin kyselen täältä 😊

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset asuisi itse mukavammin ja hankkisi oman asunnon sen kaupungin murjun tilalle? 

Vierailija
42/49 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset osta asuntoa itsellesi? Uskon, että saat lainaa, jos sinulla on laittaa 100 000 käsirahaksi. Nyt makselet turhaan vuokraa joka kuukausi. Osta esim. 50-luvun talosta tai vanhempi, niitä ei enää lisää tule ja arvo Helsingissä pysynee. Omalla tontilla jos löydät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset asuisi itse mukavammin ja hankkisi oman asunnon sen kaupungin murjun tilalle? 

Ei kannata syödä koko pottia kerralla tekemällä noin. Sadasta tuhannesta riittää alkupääoma noin kolmeen vuokra-asuntoon. Kannattaa hankkia ne ja odottaa noin 5 vuotta, jolloin lainat ovat pienentyneet sopivasti ja alkaa olla vapaita vakuuksia. Silloin kannattaa hankkia se oma asunto.

Vierailija
44/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että jos on ylimääräistä rahaa, tekee nyt mieli sijoittaa asuntoihin, mutta kovasti pännii tämä vallalla oleva sijoitusbuumi. Poikani yrittää ostaa ensiasuntoa asp-lainalla ja monta hyvää kohdetta on mennyt sivu suun, kun sijoittajat ovat tarjonneet jopa pyydettyä hintaa enemmän. Tuntuu kurjalta, kun jotkut vievät varallisuuttaan kartuttaakseen juuri ne yksiöt ja kaksiot, mihin nuorilla olisi edes jonkinlainen mahdollisuus päästä käsiksi. Nyt kun kysyntä on niin suurta, nousevat pienten asuntojen hinnat ihan kohtuuttomasti ainakin kasvukeskuksissa. Olenkin päättänyt, että en koskaan aio myydä omaa asuntoani sijoittajille.

Vierailija
45/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti on myös nykyisin yliopistokaupunki, asunnot vielä edullisia ja saa keskustasta tai kampuksen läheltä.

Entä kesäasunto jota vuokraat, tuotot voi olla huimia jos viikosta kesäaikaan saa 500-1000e.

Vierailija
46/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

100k saa osinkoja nettona joku 3200-4000€ vuodessa, sijoittamalla pörssiosakkeisiin. Tämä siis 4-5% osinkotuotolla.

Ihan peruslappuja:

Telia

Sampo

Fortum

Ei tarvi jännittää tuhoaako vuokralainen asunnon, voit muuttaa ne takaisin käteiseksi ihan nappia painamalla. Ostat kuukauden välein kymppitonnilla noita osakkeita, niin saat myös ajallista hajautusta.

Vierailija
47/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudet yksiöt maksavat äkkiä tuon 100 000 € Helsibgin ulkopuolella. Vanhemmissa yksiöissä voi olla taas tulossa esim. putkiremontteja.

Itse on ole löytänyt sisäistä vuokraemäntääni, vaan vuokraustoiminta on ollut välttämätön paha/vaiva liittyen perintönä tulleisiin osakkeisiin.

Itse vuokralaisena ollessa pidin asunnon hyvässä kunnossa enkä esim. kairannut seiniä täyteen taulukoukkuja, myöskin leivinpaperin käyttö uunissa oli ihan rutiini. Nykyään ihan "tavallisissakin" vuokaraisissa on tyyppejä, jotka ovat saaneet luontaisesti kulutettua asunnon remppakuntoon.

Vierailija
48/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse saisin 100k€, sijoittaisin sen about näin:

50k€ rahastoihin, 10k€/rahasto

- WisdomTree Artificial Intelligence UCITS ETF

- BGF Next Generation Technology A2 

- Aktia Nordic Micro Cap B

- Handelsbanken Kestävä Energia (A1 EUR) 

- DNB Fund Renewable Energy retail A

Sitten 50k€ osakkeisiin siten että

- 20k€ osinko-osakkeisiin (tuloa joka vuosi), esim. varustamot, Nordea, tms.

- 30k€ kasvuosakkeisiin (5-10 eri osaketta). Hajautus vähentää huojuntaa ja pienentää riskiä

Disclaimer, näillä voit voittaa tai hävitä ja pahimmillaan häviät koko pääomasi. Jos häviät koko pääomasi em. sijoituksilla, on se pieni huoli, sillä maa(ilma) on konkurssissa muutenkin. Tee omat valintasi.

Vierailija
49/49 |
16.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä370599 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin kiinteää omaisuutta, juuri esim yksiö yliopistokaupungin keskustassa/tuntumassa erittäin hyvänä vaihtoehtona. Pörssi on tällä hetkellä ihan bingona, en ostaisi osakkeita ainakaan tähän hintaan. Tai sitten ostosuunnitelmana vähäkuluisten rahastojen kautta erittäin laajalla hajautuksella vaikka 10 000 kuukauden välein. Silloinkin pitää varautua, että tuottoa suht varmasti vasta useamman vuoden kuluttua.

Kannatan. Erittäin hyvä ohje. Puolilla sijoitusasunto ja toinen puoli pörssiin pikku hiljaa kiirehtimättä. 

Jep, puolet asuntoon, puolet pörssiin. Suurinpiirtein, toki asunto kannattaa vähän katsoa, että paljonko kannattaa omaa rahaa käyttää. Suosittelen kuitenkin aloittamaan yhdellä asunnolla, eli yksi asunto ja loput pörssiin. Siitä sitten voit alkaa kerryttämään lisää pääomaa ja myöhemmin ostaa toisen asunnon jos vielä siltä tuntuu.