Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisitteko te keskituloiset lopettaa jatkuvan humble bragin köyhiä kavereita kohtaan ja auttaa jotenkin konkreettisesti

Vierailija
29.12.2020 |

Olen pienituloinen, samoin mun mies. Vuosien varrella ollut paljon työttömyyttä, pitkiä sairaslomia, lomautuksia, parhaimmillaankin lyhyitä pätkätöitä. Tää vuosi on ollut tosi paha, perheen teinitkään eivät saaneet kesätöitä ja mä työttömänä, mies lomautettuna suurimman osan ajasta. Osalla kavereista menee hyvin, molemmat sekä mies että nainen töissä, hyvät työpaikat, on sairaanhoitajia, diplomi-insinöörejä, yrittäjiä jne. Olen niin totaalisen kyllästynyt näiden hyvin toimeentulevien kavereiden humble bragiin ja typeriin hyväntahtoisiin neuvoihin ja "auttamisiin".

Esimerkiksi tänä joulun alla valitin kavereille, että meillä on rahat tosi vähissä ja vaikea ostaa lapsille (4 eri ikäistä) lahjat, samoin jouluruuat. Vastaukset oli tähän tyyliin "me ostetaan lahjat aina alesta joulun jälkeen/ meillä on tänä vuonna kasvissyöjä joulu niin tulee halvaksi / no riisipuuro ja juurekset ei paljoa maksa jne. Kukaan ei esim ehdottanut, että voidaan ostaa teille joulukinkku yms käytännön apua. Yhdelle kaverille kerroin että meidän joulusuunnitelmissa on vaan katsoa Netflixia ja HBO:ta, johon kaveri kommentoi että he eivät periaatteessa maksa mistään netti TV:stä kun katsovat vaan ilmaisia. Joo helppo heidän kun taloudessa on vain kaksi aikuista! Mutta kun on eri-ikäisiä lapsia ja teinejä ei riitä joku YLE areena.

Vielä yksi esimerkki. Viime kesänä olin nuorimmaisen ja kummitätinsä kanssa Kaivopuisto piknikillä. 7-vuotias kysyi kummitädiltä että voisiko ostaa jäätelö tötterön. Eiköhän kaveri alkanut selittään mun 7 vuotiaalle kuinka monta litraa jäätelöä saa sillä hinnalla ja sitten etsittiin varmaan 15 min ajan jotain lähikauppaa, mistä tyttö sai Pirkka tuutin. Ei vaan voinut yhden kerran ostaa tytölle sitä oikeaa jäätelötötteröä vaan piti alkaa esitelmöimään rahan arvoista ikään kuin minä en tietäisi.

Kommentit (3077)

Vierailija
1201/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, se on helppoa huudella kun on oma auto, että kyllä "joku" kuskaa kympillä.

Miten on, te autonomistajat, kuinka mielellään lähdette puolituntemattoman pyynnöstä hakemaan pakastinta jostain kymmenien kilometrien päästä? Ja millä hinnalla?

Kyllä tulee kymmeniä verukkeita. Ymmärrettävästi, en itsekään mielelläni mahdollisen työpäivän jälkeen lähtisi kovin innoissani.

"No en oikein nyt ehdi, auto ei oikeille oikein kunnossa, täytyy kuskata lapsia harrastuksiin, kysy jotain muuta, eikö liikkeessä ole kuljetusta" jne.

Se on aina se kuuluisa "joku muu".

1202/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tekemään omasta elämästä niin mukavaa ja kiinnostavaa, ettet enää jaksa miettiä muiden asioita.

Itse olen toiminut juuri näin. Jos joku köyhä tuttava valittaa rahojensa vähyyttä, vaihdan puheenaihetta.

Asia ei kuulu minulle, enkä toivo, että minulle kerrotaan tällaisista asioista. Ne nyt vaan ovat aika henkilökohtaisia.

Jokainen käyttäkööt rahansa vaikka ässäarpoihin tai heittäköön tuleen, ei kuulu minulle.

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Ilmeisesti vain toinen "väliinputoaja" tajuaa tuon. Ei ole varaa vikaostokseen, eikä ostaa tavaraa joka menee rikki. Varsinkin jos siihen kuuluu asennus. Joku sanoi, että muutto on halpa, kun ottaa 10-50€ maksavan pakettiauton. Muuttoon menee helposti 4h ja auton haku ja vienti päälle. 5 h, niin tuolla halvalla se on 50€ ja kalliilla 250€. Ja ihan niin kuin siihen olisi varaa noin vain. Ja harva omatoiminen muutto menee neljässä tunnissa. Kaverien pitää ajaa uudelle paikkakunnalle kantamaa tavaroista. Avaimet pitää hakea ennen muuttoa. Ei kannata muuttohinnalla niitä hakea. Kavereille pitää piffata pitsat, ei ihan pelkällä hyvällä kaveruudrlla voi kaikkia olettaa. Teoriassa on niin helppo heittää joitain, ja käytännössä se ei toimi. Köyhällä ei ole varaa kokeilla. Mennä turhaan hakemaan sopimattomia kenkiä jostain kauempaa yms yms.

Tää on niin parasta. Aina löytyy se jänkkääjä, jonka mielestä köyhän ei kannata tehdä mitään, koska vaivalloista, maksaa, ei käy mulle, ei kiinnosta, en jaksa, ei viiti, ei huvita, miksi mun pitäis tehdä ite kun joku muukaan ei tee, koska haluan vain parasta niin en edes yritä mitään muuta. Ei kelpaa kirpparit, ei kelpaa halvempi vaihtoehto, ei kelpaa käytetty.  Tuossakin pitkä litania asioita mitkä myös parempituloisen pitää ihan itse tehdä, pitää hakea avaimet, pitää piffata muuttajille jotain ruokaa. Onko tullut mieleen, että esim hernekeitto riittäisi muuttopäivän ruoaksi? Pizzankin voi tehdä itse, jolloin maksaa murto-osan jostain kotipizzan lätystä. Ainiiin, mutta kun pitäisi nähdä vaivaa.

Köyhän ongelma on nimenomaan tuo ikuinen aikaansaamattomuus ja henkinen köyhyys. Kaikki pitäisi kantaa naamaneteen kun weetee ei osaa itse suunnitella tai tehdä mitään.

Köyhä jos kuka joutuu suunnittelemaan, laskemaan, järjestelemään, odottamaan jne. melkein ihan joka asian. Olen monta kertaa sanonut, että varakkaat ei tajua lainkaan kuinka paljon köyhä joutuu ihan joka asiassa miettimään ja pähkäilemään. Ettei juuri tee virhehankintaa. Köyhän järjen tulee olla terävä kuin partaveitsi, että pärjää niillä pienillä rahoilla.

Köyhä ei ole saamaton, köyhä joutuu monen asian eteen tekemään enemmän työtä kuin varakas.

Onhan se nyt herranjestas itsestään selvää, että jos lähtee hakemaan toiselta paikkakunnalta esimerkiksi käytettyjä kenkiä.

Ei ole autoa, joko bussilla tai kaverin kyydillä, maksaa sekin. Sitten ne kengät joko ei sovi tai on kuitenkin jatkossa epäsopivat.

Ne kympinkäytetyt talvikengät tulivat maksamaan ehkä kyytien kanssa parikymppinen ja sitten eivät olleet sopivat. Tai on turha reissu, kyyti maksoi, kautta kengät jäivät sinne.

Tämä tarkoittaa juuri, että ei kannata lähteä summamutikassa hakemaan jotain ja vielä maksaa siitä ylimääräistä kyydin muodossa. Ja sitten se raha menikin hukkaan.

Samoin on aina sattuman kauppaa lähteekö joku kaveri kyytiin ja onko ne kengät siellä enää kun kaverille sopii kyyditä.

Ei niitä turhia reissuja tai ostoksia pysty montaa kuukaudessa tekemään varakaskaan saati köyhä.

Köyhän tosiaan pitää useaan kertaan miettiä kun yrittää kaikin tavoin välttää vääriä valintoja. Kun käyttövara on niin pientä niin virheitä ei pidä tulla.

Työtön ei tajua sitä, että töissäkäyvä joutuu usein heräämään aamulla kukonlaulun aikaan ja raahaamaan lapsensa tarhaan ja menemään töihin usein pitkänkin matkan päähän. Tämä maksaa ja vie aikaa n. 0,5 -1,5 tuntia. Sen päälle hän tekee stressaavaa työtä 8 tuntia, jossa joutuu käyttämään aikaa, vaivaa ja hoksottimia erilaisiin työtehtäviin ja paluumatkalla, 0,5-1,5 tunnin aikana hakee väsyneenä lapsensa tarhasta, käy kaupassa 0,5-1 h ja helpoimmillaan menee kotiin, laittaa muksuille ruokaa, tekee kotityöt, pyykkää, hoitaa ja viihdyttää lapsiaan, laittaa lapset yöpuulle ja kun itse hetkeksi pääsee sinne netflixin äärelle, kello onkin jo ehkä n. 22, jaksaa valvoa ehkä sen puolisen tuntia ja pakko mennä nukkumaan, että pääsee aloittamaan saman rumban uusiksi. Sen lisäksi pitää miettiä mistä ruoat, mitä kaupasta, lasten vaatteet, onko puhdasta. Siihen päälle ehkä lasten harrastukset ja työt jotka seurasivat kotiin.  Samaan aikaan työtön heräilee aamulla rauhassa omaan tahtiin, vie lapset tarhaan, palaa kotiin, nukkuu ja syö, katsoo puolipukeissa netflixiä jne. ja voivottelee kovaa kohtaloaan. 365 päivää samaa lösöilyä vuodessa. Työssäkäyvällä hyvä jos viikonloppuna on "omaa aikaa'"  ja tuolloinkin jos ehtii tavata kavereitaa, niin ne märisee siitä, miten se raha kuuluisikin heille. Että kehtaatte.

Hyvä kuvaus. Lisäisin vielä, että sitten on vielä meitäkin työssäkäyviä, jotka kaiken tämän lisäksi opiskelevat kehittääksern itseään ja pysyäkseen työn ja työelämän muutoksissa mukana. Se aika on se puolen tunnin oma aika arkisisin ja kun se ei riitä, niin nipistetään sitten yöunista. Viikonloput menee samalla tavalla.

Ai että on ihailtavaa älykkyyttä ja virheetön muisti. Moni opiskelija kun joutuu opiskelemaan yöt läpeensä ja tuskin ehtii siltikään tarpeeksi tenttiin lukea ja saada tehtävät valmiiksi. Plastan yli-ihmismamma taas hoitaa kodin, miehen, muksun ja työt ja vartissa pari gradua <3

Että ihan yöt läpeensä eikä silti ehdi lukea tarpeeksi tai saada tehtäviä valmiiksi :D. Et kai ole tosissasi? Ei ne kurssit mitään mahdottomia ole. Kunhan jonkun esseentapaisen palauttaa niin aina saa opintopisteet.

Kasvatustieteissä tuo toimii, mutta on toki muitakin aloja.

On muitakin aloja. Mä vaihdoin hoitoalalta it-alalle monimuoto-opiskeluna. Kahden alakouluikäisen lapsen yksinhuoltajana. Taloudessa oli siihen aikaan vielä eläintarha eli isokokoinen ja paljon liikuntaa tarvitseva koira, kaksi kissaa ja pari hamsteria. Päivät olin töissä (koska opintotuki olisi ollut  tarkoitettu vain opiskelijalle itselleen, ei hänen lapsilleen) . Koulua oli muutamana iltana arkisin sekä perjantai-iltaisin ja lauantaisin klo 8-16. Sitten oli neljä kertaa vuodessa nk intensiiviviikko eli oltiin viikon kaikki 5 päivää koululla. Siihen piti töistä ottaa lomapäiviä, joten niinä vuosina mulla ei ollut lainkaan kesälomaa. Kun töiden jälkeen oli lapset, kirppusirkus ja koti hoidettu, aloin tehdä koulujuttuja. Olihan se rankkaa, sitä en kiellä. Valmistumisen jälkeen meni noin 4 vuotta ennenkuin pystyin taas nukkumaan yli 3 tunnin yöunia. Olin niin tottunut siihen, että nukkumiselle ei ole montaa tuntia aikaa.  Mutta voin sanoa, että kannatti. Nyt maksan veroja enemmän kuin mitä saisin sairaanhoitajana bruttopalkkaa. 

Jep, tuttua on. Tätä se on työssäkäyvän, perheellisen arki. Hattua kyllä nostan, että olet vielä yh:na pystynyt tuohon. Kaikista ei tuohon ole.

Kiitos :) En ollut enää kovin nuorikaan opintoja aloittaessani vaan jo 38 v. Elämäni ensimmäisen asuntolainan otin vasta 45-vuotiaana. Verkkopankin laskurin mukaan näyttää siltä, että ehdin saada asuntolainani maksettua ennenkuin pääsen vanhuuseläkkeelle. Pankit olisivat tarjonneet paljon isompaakin asuntolainaa ja kieltämättä se  hetken houkutti.  Mutta olin asunut jo 33 vuotta Vantaalla ja kohtuuhintainen asunto Vantaalta kelpasi mulle ihan hyvin. En kaivannut takaisin lapsuuteni Helsinkiin enkä Espooseenkaan. Halusin mieluummin kohtuullisen asuntolainan kohtuullisella lyhennyksellä, jotta pystyisin samaan aikaan myös säästämään ja sijoittamaan. Ja elämäänkin, Jos nyt jäisin työttömäksi tai työkyvyttömäksi, mulla on jo säästöjä ja sijoituksia enemmän kuin on enää asuntolainaa. 

Vierailija
1204/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut nuorempana holtiton rahankäyttäjä ja kateellinen niille, joilla näytti olevan varaa kaikkeen. Lomarahat oli käytetty jo kuukausia etukäteen ja koska elämä oli niin ankeaa, aina oli oikeus hankkia "jotain kivaa", jos sai esim. lahjaksi rahaa. Kotoa ei taloudenhoitoon eväitä saanut, koska äitini on samanlainen.

Kolmekymppisenä päätin muuttaa tilanteeni. Ensin säästin karsimalla ne "ansaitut" piristykset. Kun sain (pieniä) palkankorotuksia, laitoin korotuksen suoraan säästöön, myös lomarahat. Osoittamalla kykyni tulla toimeen pienillä menoilla sain tuloihini nähden suuren asuntolainan (100ke), jolloin säästöä alkoi syntyä myös omaisuuden karttumisen muodossa. Kun talous tuntui turvatummalta, riitti energiaa töiden ohessa opiskeluun ja sain sen myötä hyväpalkkaisen työn. Tällä hetkellä taloudellinen tilanteeni on varsin hyvä, vaikka lähdin liikkeellle miinusmerkistä.

Ennenkuin joku keksii sanoa, etten ole kokenut vastoinkäymisiä, vaan päässyt helpolla, tähän aikaan mahtui avioero ja yksinhuoltajuus, erityislapsen yh:na kannettu stressi, murheet ja asioiden hoitamiset sekä oma sairastuminen krooniseen ja parantumattomaan hermokipua aiheuttavaan sairauteen.

Ei pidä alistua siihen, että kun ei ole syntynyt kultalusikka suussa, ei voi saada taloudellisesti hyvää elämää. Täytyy aloittaa sieltä, mistä voi.

Tämä on se asenne jota köyhiltä toivon. Tälläisellä asenteella varustettua viitsii auttaakin jos apua tarvitsee. Kun taas joku rutisee ettei saa joulukinkkua kun valitsi kaksi suoratoistopalvelua niin kuolkoon nälkään jouluna. Kuoleepa viihdytettynä.

Olen kuulunut jo monen vuoden ajan Faceookissa useampaan avustusryhmään ja avustanut lähes sataa ihmistä. Valitsen apuni saajan sen perusteella, onko hänellä aikomustakaan päästä vaikeasta taloudellisesta tilanteestaan pois. Niitä tarvitsijoita, joilla avuntarve on pysyvä, en yleensä avusta. Vuosien varrella olen huomannut, että samat ihmiset ovat apua vailla uudestaan ja uudestaan. Ei siinä mitään, ymmärrän, että joidenkin tilanne on esimerkiksi työkyvyttömyyden vuoksi pysyvä. Mutta ne, joille aina vaan siunaantuu lisää lapsia, vaikka taloudessa ei ole edes miestäkään....hmm.....heillä ei ole aikomustakaan päästä kurjasta tilanteestaan eroon. Kaikista mieluiten olen avustanut opiskelevia yksinhuoltajia. Ja on ollut ilo huomata, että kun ovat saaneet opintonsa valmiiksi ja päässeet työelämään, he ovat olleet vuorostaan auttamassa muita. Myös lapsettomia opiskelijoita olen auttanut ihan mielelläni. Heilläkin kun kuitenkin nk näkyy valoa tunnelin päässä. Sen sijaan ne, jotka tulevat olemaan ainakin seuraavat 30 vuotta (jos eivät voita lotossa ) lähes joka kuukausi pyytämässä avustusryhmistä apua, eivät hyödy mun antamastani avusta kuin hetkelliseksi. En nimittäin aio avustaa ketään seuraavat 30 vuotta. 

Annan vain konkreettista apua. Viimeksi tein ison lihapadan ja kun sitä jäi yli vein 2 annosta tuntemattomalle yh äidille joka oli menettänyt työnsä koronan takia.

Voisin hyvin myö kiertää perheissä opettamassa ruuanlaittoa ihan ilmaiseksi.

Vierailija
1205/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin lenkillä. Kesätennareilla, kun ainoat talvikengät vuotavat. En tiedä milloin mulla on varaa uusiin. Sellaista se välillä saattaa varattomalla olla. Kirpparit ei houkuttele, eikä bussilla matkustaminen, koska en halua koronaa. Olen ainoa aikuinen taloudessa. Toivottavasti lunta ei tule enempää.

Jos kirpparit ei houkuttele niin mitenkäs nettikirpparit? Tai yhteys aikuissosiaalityöhön ja tiedustelet, voitko saada harkinnanvaraista toimeentulotukea talvikenkiin, edellyttäen ettei sinulla ihan oikeasti ole mistään muualta taholta rahaa.

Taas toi perus köyhän: ei viitsi, ei jaksa, ei houkuta, nöyryytetään vaan. Sit tarvot menemään niissä käytetyissä kesäkengissä tai ostat tori.fi:stä postitettuna. Ihan samalla tavalla se parempi tuloisenkin perse ja suu joutuu liikkumaan jos jotain haluaa saada.

Torista ostetuissa ei ole palautusoikeutta ja mulla ei ole varaa vikaostoksiin, kai sen ymmärrät? Jos mulla olisi rahaa, niin olisin jo käynyt marketista uudet, siinähän se koko pointti on. Toimeentulotukea en saa, koska tulot ovat pari kymppiä päälle normin, näin ollen ei myöskään mahdollisuutta harkinnanvaraiseen. Näinpä olen näppärästi väliinputoaja.

Ilmeisesti vain toinen "väliinputoaja" tajuaa tuon. Ei ole varaa vikaostokseen, eikä ostaa tavaraa joka menee rikki. Varsinkin jos siihen kuuluu asennus. Joku sanoi, että muutto on halpa, kun ottaa 10-50€ maksavan pakettiauton. Muuttoon menee helposti 4h ja auton haku ja vienti päälle. 5 h, niin tuolla halvalla se on 50€ ja kalliilla 250€. Ja ihan niin kuin siihen olisi varaa noin vain. Ja harva omatoiminen muutto menee neljässä tunnissa. Kaverien pitää ajaa uudelle paikkakunnalle kantamaa tavaroista. Avaimet pitää hakea ennen muuttoa. Ei kannata muuttohinnalla niitä hakea. Kavereille pitää piffata pitsat, ei ihan pelkällä hyvällä kaveruudrlla voi kaikkia olettaa. Teoriassa on niin helppo heittää joitain, ja käytännössä se ei toimi. Köyhällä ei ole varaa kokeilla. Mennä turhaan hakemaan sopimattomia kenkiä jostain kauempaa yms yms.

Tää on niin parasta. Aina löytyy se jänkkääjä, jonka mielestä köyhän ei kannata tehdä mitään, koska vaivalloista, maksaa, ei käy mulle, ei kiinnosta, en jaksa, ei viiti, ei huvita, miksi mun pitäis tehdä ite kun joku muukaan ei tee, koska haluan vain parasta niin en edes yritä mitään muuta. Ei kelpaa kirpparit, ei kelpaa halvempi vaihtoehto, ei kelpaa käytetty.  Tuossakin pitkä litania asioita mitkä myös parempituloisen pitää ihan itse tehdä, pitää hakea avaimet, pitää piffata muuttajille jotain ruokaa. Onko tullut mieleen, että esim hernekeitto riittäisi muuttopäivän ruoaksi? Pizzankin voi tehdä itse, jolloin maksaa murto-osan jostain kotipizzan lätystä. Ainiiin, mutta kun pitäisi nähdä vaivaa.

Köyhän ongelma on nimenomaan tuo ikuinen aikaansaamattomuus ja henkinen köyhyys. Kaikki pitäisi kantaa naamaneteen kun weetee ei osaa itse suunnitella tai tehdä mitään.

Köyhä jos kuka joutuu suunnittelemaan, laskemaan, järjestelemään, odottamaan jne. melkein ihan joka asian. Olen monta kertaa sanonut, että varakkaat ei tajua lainkaan kuinka paljon köyhä joutuu ihan joka asiassa miettimään ja pähkäilemään. Ettei juuri tee virhehankintaa. Köyhän järjen tulee olla terävä kuin partaveitsi, että pärjää niillä pienillä rahoilla.

Köyhä ei ole saamaton, köyhä joutuu monen asian eteen tekemään enemmän työtä kuin varakas.

Onhan se nyt herranjestas itsestään selvää, että jos lähtee hakemaan toiselta paikkakunnalta esimerkiksi käytettyjä kenkiä.

Ei ole autoa, joko bussilla tai kaverin kyydillä, maksaa sekin. Sitten ne kengät joko ei sovi tai on kuitenkin jatkossa epäsopivat.

Ne kympinkäytetyt talvikengät tulivat maksamaan ehkä kyytien kanssa parikymppinen ja sitten eivät olleet sopivat. Tai on turha reissu, kyyti maksoi, kautta kengät jäivät sinne.

Tämä tarkoittaa juuri, että ei kannata lähteä summamutikassa hakemaan jotain ja vielä maksaa siitä ylimääräistä kyydin muodossa. Ja sitten se raha menikin hukkaan.

Samoin on aina sattuman kauppaa lähteekö joku kaveri kyytiin ja onko ne kengät siellä enää kun kaverille sopii kyyditä.

Ei niitä turhia reissuja tai ostoksia pysty montaa kuukaudessa tekemään varakaskaan saati köyhä.

Köyhän tosiaan pitää useaan kertaan miettiä kun yrittää kaikin tavoin välttää vääriä valintoja. Kun käyttövara on niin pientä niin virheitä ei pidä tulla.

Työtön ei tajua sitä, että töissäkäyvä joutuu usein heräämään aamulla kukonlaulun aikaan ja raahaamaan lapsensa tarhaan ja menemään töihin usein pitkänkin matkan päähän. Tämä maksaa ja vie aikaa n. 0,5 -1,5 tuntia. Sen päälle hän tekee stressaavaa työtä 8 tuntia, jossa joutuu käyttämään aikaa, vaivaa ja hoksottimia erilaisiin työtehtäviin ja paluumatkalla, 0,5-1,5 tunnin aikana hakee väsyneenä lapsensa tarhasta, käy kaupassa 0,5-1 h ja helpoimmillaan menee kotiin, laittaa muksuille ruokaa, tekee kotityöt, pyykkää, hoitaa ja viihdyttää lapsiaan, laittaa lapset yöpuulle ja kun itse hetkeksi pääsee sinne netflixin äärelle, kello onkin jo ehkä n. 22, jaksaa valvoa ehkä sen puolisen tuntia ja pakko mennä nukkumaan, että pääsee aloittamaan saman rumban uusiksi. Sen lisäksi pitää miettiä mistä ruoat, mitä kaupasta, lasten vaatteet, onko puhdasta. Siihen päälle ehkä lasten harrastukset ja työt jotka seurasivat kotiin.  Samaan aikaan työtön heräilee aamulla rauhassa omaan tahtiin, vie lapset tarhaan, palaa kotiin, nukkuu ja syö, katsoo puolipukeissa netflixiä jne. ja voivottelee kovaa kohtaloaan. 365 päivää samaa lösöilyä vuodessa. Työssäkäyvällä hyvä jos viikonloppuna on "omaa aikaa'"  ja tuolloinkin jos ehtii tavata kavereitaa, niin ne märisee siitä, miten se raha kuuluisikin heille. Että kehtaatte.

Hyvä kuvaus. Lisäisin vielä, että sitten on vielä meitäkin työssäkäyviä, jotka kaiken tämän lisäksi opiskelevat kehittääksern itseään ja pysyäkseen työn ja työelämän muutoksissa mukana. Se aika on se puolen tunnin oma aika arkisisin ja kun se ei riitä, niin nipistetään sitten yöunista. Viikonloput menee samalla tavalla.

Ai että on ihailtavaa älykkyyttä ja virheetön muisti. Moni opiskelija kun joutuu opiskelemaan yöt läpeensä ja tuskin ehtii siltikään tarpeeksi tenttiin lukea ja saada tehtävät valmiiksi. Plastan yli-ihmismamma taas hoitaa kodin, miehen, muksun ja työt ja vartissa pari gradua <3

Että ihan yöt läpeensä eikä silti ehdi lukea tarpeeksi tai saada tehtäviä valmiiksi :D. Et kai ole tosissasi? Ei ne kurssit mitään mahdottomia ole. Kunhan jonkun esseentapaisen palauttaa niin aina saa opintopisteet.

Jo lukiolaisilla voi olla koeviikolla kokeiden lisäksi 3-4 6000 merkin esseetä. Ihan hyvin selviävät. Saavat hyvää harjoitusta jatkoa varten

Vierailija
1206/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hävettäisi, jos mun 7-vuotias alkaisi rantareissulla kinuamaan jätskiä kummiltaan, jos mä olen paikalla! Mistä lie lapsi oppinut kerjäämään?

Me ollaan keskituloisten perhe, ja mä ostan lapsille irtojätskiä kerran tai kaksi kesässä. Muuten mennään niillä "pirkka-tuuteilla". Lapsille olen samalla opettanut rahan käyttöä. Kyllä lapsia harmittaa joskus, mutta ymmärtävät saavansa jätskiä useammin, kun ei aina valita kalleinta vaihtoehtoa.

Ja nuo suoratoistot. Yhden kuukauden olen maksanut, kun kokeilujakson aikana unohdin irtisanoa tilauksen. Muuten mennään ilmaisilla, ihan riittävästi löytyy katsottavaa muutenkin. Jos oikeasti tulee käytettyä rahapulassa useampaa maksullista suoratoistopalvelua, niin olisi varmasti hyvä hetki pohtia paljonko aikaa siinä ruudun edessä tulee vietettyä.

Ei ole todellista! Siis voiko joku kärsiä noin typerästä ylpeydestä? Että jos lapsii pyytää kummitädiltään jäätelöä, niin sinusta se on kerjäämistä?

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole enää normaalia.

Taas näkyy että palstalla on ihmisiä eri sosiaaliluokista. Käytöstavat ovat normaaleja, ja minun lapseni eivät pyydä toisilta ihmisiltä asioita. He kiittävät, jos tarjotaan, mutta osaavat myös kieltäytyä, jos tuntuu tilanne siltä, että asian vastaanottaminen olisi jotenkin noloa.

Omilta vanhemmiltaan lapset saavat kysyä (eivät vaatia eivätkä inttää) voisivatko saada jotain, ja vanhemmat ostavat jos ostavat. Mutta kummitädeiltä ei pyydetä mitään. Eikä muiltakaan.

Aloittaja tosin ei vaikuta kovin hyväkäytöksiseltä itsekään, jos yrittää kertoa tutuilleen nyyhkytarinoita almujen toivossa.

Jos on oikea tarve, kertokaa se vaikka seurakunnan diakoniatyöntekijälle. Heillä on keinoja auttaa, ja johdattaa nimettömästi apua antavien antamat jutut avuntarvitsijoille.

Ok, ihan vilpittömästi nyt kysyn: Onko ylemmissä sosiaaliluokissa ihan oikeasti noloa ja huonoa käytöstä, jos lapsi pyytää k u m m i t ä d i l t ä ä n joskus harvoin jotain niin pientä kuin jätskitötterö?

On outoa ja hyvin rajatonta käytöstä. Vieraille tarjotaan, heille ei esitetä vaateita.

Eli kummitäti on siis vieras ihminen lapselle? Voiko kummitäti ylemmissä sosiaaliluokissa olla sukulainen? Ilmeisesti ei perheelle ainakaan kovin läheinen?

Omien ystävieni kummit ovat olleet hyvin läheisiä heille ja koko perheelle, usein myös esim. serkkuja tai jommankumman vanhemman sisaruksia, tai vaikka äidin paras ystävä. Omat kummitätini olivat serkkuni ja äidinäitini. Siksi minusta tuntuu niin oudolta ajatella, että kummi on vieras, johon tulee suhtautua asiaankuuluvalla etäisyydellä.

Oma kummitätini on myös biologinen tätini. En ole koskaan pyytänyt häneltä mitään ja vanhempani olisivat kokeneet sen hyvin outona, että pyytäisin häneltä mitään etenkin, jos vanhemmistani edes toinen on läsnä. Kummilla on jonkinlainen uskonnollinen tehtävä ja hän kait yleisesti käy lasten juhlissa, antaa mitä antaa, ei häneltä mitään pyydetä. Joutuuko teillä moni muukin lastenne pyyntöjen kohteeksi kuin kummit, teidän itsenne lisäksi? Kuullostaa ihan hamekansan hommilta.

En kuulu hameväkeen, ihan taviskantis olen. En ole varmankaan koskaan pyytänyt kummeiltani mitään, mutta pointti oli se, että jos olisin niin tehnyt, niin sitä ei taatusti oltaisi pidetty outona tai paheksuttavana.

Mutta ymmärrän nyt, että "paremmissa piireissä" kummeihin suhdaudutaan kuin ministeri- tai diplomaattitason vieraisiin. Ja voi herrajumala, jos lapsi rikkoo etikettiä ja suhtautuu liian tuttavallisesti korkean tason vieraisiin!

Mikähän mahtaa muuten olla rangaistus tällaisesta kardinaalivirheestä? Tuleeko kuukausien kotiaresti, jos erehtyy pyytämään vaikka kummtädiltä jätskiä?

Vierailija
1207/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos "persaukinen" , niin kuin jotkut armollisesti toisia kutsuu, jättää netflixin ja ostaa sillä rahalla kinkun, niin sitten valitetaan kun ja ne laittaa rahat kinkkuun, kun voisi ostaa linssejä. Joku mainitsi, että pitää olla kunnon köyhä. Köyhä ei saa aukaista suutaan, muuta kuin hernekeitolle.

Näinhän siinä käy. Ja sitten kun ostaa joululaatikot valmiina, tullaan päsmäröimään, että tulisi halvemmaksi tehdä itse - mikä ei välttämättä edes pidä paikkaansa, kun laatikoita varten joutuu ostamaan sellaisia ainesosia, joita ei muuten ostaisi, ja kun valmiinakin ovat halpoja.

Nyt alkoi kiinnostamaan. Mitä sellaisia ainesosia joutuu ostamaan joululaatikoihin, joille ei ole muuten käyttöä? Siirappia, korppujauhoja? Työttömällä luulisi olevan myös aikaa valmistella nämä laatikot.

Oma isoäitini olisi todennut, että “keittiö vuotaa”. Nykyajan ihmisillä ei tunnu olevan mitään käsitystä järkevästä taloudenpidosta. Sen yhden eineslaatikon hinnalla saat tehtyä paljon enemmän ruokaa, mutta mielummin ostetaan valmiina kuin tehdään itse.

Tämä ei suoraan pidä paikkaansa.

Nostan tähän yhden toisen esimerkin samaan syssyyn. Kun sinulla on 1,7 e taskussa, niin saat sillä paketin pinaattilettuja. Jos taas ostat maidon, munat, voin, pinaatin ja vehnäjauhot, niin niitä ei saa tuolla 1,7 eurolla, vaikka määrällisesti tarvikkeista enemmän pinaattilettuja tulisikin.

Kun opiskelin, niin en koskaan syönyt yliopiston ruokalassa. Tämä siksi, että kotona tekemällä sain ruokaa myös aamulla ja illalla. Kouluun otin eväät.

Niitä kotiin ostettavia tarvikkeita ei vain voi rajattomasti hankkia kotiin, mikäli on tarkka budjetti.  Eli siinä mielessä eväät voi olla aika köyhät, vaikka koko kuudaudeksi syömistä riittääkin. Lyhytaikaisesti ok, mutta pitkän ajan kuluessa tulee puutoksia.

Jos on tarkka budjetti, niin perustarvikkeita kannattaa aina olla kotona ja ostaa tarjouksesta, jos sellaiseen törmää. Esim. Jauhot ei happane, kananmunia voi käyttää vielä pitkään vkp:n jälkeen jos ne säilyttää viileässä. Voi, margariini tai öljy on perusasia, jota löytyy joka kodista, jos yhtään laitetaan ruokaa tai voidellaan voileipiä. Jos on perusasiat kotona kaapissa, niin pinaattiletut maksavat käytännössä 0,39 e, mikä on 150g pakastepinaattipussin hinta ja siihen päälle maitolitra 0,8 e. Jostain kumman syystä köyhä tai vähävarainen ei tiedä yhtään mitä elintarvikkeet maksaa, eikä hänellä myöskään koskaan ole yhtikäs mitään kotonaan, vaan kaikki ruoanlaittoon tarvittavat asiat pitäisi kerralla ostaa paistinpannua, veistä ja haarukkaa myöten joka ruokalajiin, jonka kotona voi tehdä. Tässä taas nähdään se lyhytjänteisyys, ei tajuta, että jos nyt tarvitsee vain desin jauhoja, niin kyllähän se loppu 2 kg käy johonkin muuhun. Köyhä ei näköjään osaa hahmottaa kokonaisuuksia.

Köyhillä ei edelleenkään ole taikakaappia johon ilmestyy näitä palstakuuluja "peruselintarvikkeita" ostamatta.

Kiva, että teillä rikkailla tuollaisia kaappeja on. Köyhä sinne joutuu ostamaan jokaisen voipaketin ja öljypullon ihan itse.

P.S. Ostetaan talo itsetäyttyvällä ruokakomerolla.

Hahhahhaa, ihan kuin ei rikkaampi joutuisi ihan itse suunnittelemaan ostoksiaan ja ostamaan peruselintarvikkeita. Oletko jotenkin vajaa? Ei luulisi köyhänkään budjettia kaatavan, että jättää vaikka kuukauden netflixit ostamatta ja sillä saa jo aika kattavan peruspaketin jauhoja, rasvoja, mausteita, ryynejä ynnä muuta pitkään säilyvää. Ei hele, miten saa vääntää yksinkertaista asiaa. Kun ostat vaikka tänään jauhoja 2kg hintaan euron, niin jos käytät kokkailuun tällä viikolla siitä 2 dl, niin sinulla on siellä varmaan 20 dl jäljellä tuleville viikoille. Eikai ne sieltä löyhäpään kaapista itsekseen katoa? Vai heitättekö aina roskiin kaiken ylijäämän?

Kaikki köyhät eivät käytä aikaansa elokuvien tai tv-sarjojen katseluun. Ne jauhot, munat ja voit tuppaavat todellakin LOPPUMAAN kun niitä käyttää, miksi et sitä ymmärrä? Jos teet kaiken itse, niin 2 kilon jauhopaketti ei riitä moneenkaan leipään. Sitten kaappisi on TYHJÄ ja joudut ostamaan sinne KAIKKI tarvikkeet. Menikö nyt sinulle kaaliin?

Mihin te niitä käytätte, kun niitä ei koskaan ole kaapissa, jos pitäisi itse tehdä jotain ja on moneen kertaan jo todisteltu, että on halvempi ostaa aina valmista? Aina pitää muka ostaa kaikki kerralla, niin ettei voi pinaattilettujakaan itse tehdä ja niihin sentään tarvitaan vain 2 dl jauhoja ja yksi muna. Mutta tämä on taas tätä köyhän änkyröintiä, milloin se tai tämä tai tuo puuttuu, mutta koskaan ei voi tehdä itse tai hankkia jotain. Montako kertaa tämä sama kuvio toistuu?

Jännä pinaattiletun ohje sinulla. Minun ohjeessani on myös PINAATTIA, maitoa, suolaa ja paistovoita. Kiva, että teillä rikkailla pinaattiletutkin valmistuvat ilman pinaattia :)

Vierailija
1208/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä, kun viestini oli liian pitkä yhdeksi viestiksi.

Sen verran viittaan AP:n alkuperäiseen aiheeseen, että terveeseen ystävyyssuhteeseen ei kuulu toisilleen kinkkujen lahjoittelu. Mitä sinä annat ystävällesi vastavuoroisesti, oletko hyvä, todellinen ystävä vai kuormitatko häntä vain valittelullasi? Se ystävä saattaa hyvin tienata sen 3500€/kk, mutta välttämättä käteen jäävä summa ei ole sen enempää kuin sinullakaan, jos hänelle ei tule mitään tukia, verot ovat korkeammat ja mistä tiedät, mitä hän mahdollisella ylijäävällä rahallaan tekee? Voihan olla, että hän säästää törkyhintaisiin lapsettomuushoitoihin tai johonkin suureen unelmaansa? Joka tapauksessa se on hänen rahaansa, ei sinun. Olen törmännyt usein siihen, että pienituloisuutta koetetaan hyvittää lapsille sallimalla kaikki järjetön turha rahanmeno "kun ei se muuten saa mitään kivaa", mutta unohdetaan että ei saa moni muukaan. Riippumatta siitä, että lapset voivat sanoa "kaikilla muillakin on". Olen kuullut kadulla ohikulkiessa, miten alakouluikäiset lapset neuvovat toisiaan että kun puhelimen heittää katuun että se särkyy, saa sitten uudemman mallin. Usein pikkulapsillakin on uudet ja kalliit puhelimet, kun taas aikuinen työssäkäyvä ihminen (kuten minä ja moni muukin tuntemani) käyttää edelleen sitä viisi vuotta sitten ostettua kohtuuhintaista mallia, koska se on vielä ihan toimiva.

Voi tuntua kohtuuttomalta, ettei kummitäti osta "sen kerran" kallista jäätelöä lapselle, mutta ostaako hän muuten lahjoja, millä tavalla muistaa arjessa? Miten kiitollinen lapsi on ollut niistä asioista, joita on aiemmin saanut, vai onko pelkästään tottunut vaatimaan? On nimittäin tosi ikävä ostaa mitään lapselle, joka ei selvästikään arvosta saamaansa vaan aina vain vaatii ja kinuaa ihan siksi, että on mielestään oikeutettu saamaan kaiken haluamansa. Eihän se lapsen vika yleensä ole, vaan kasvatuksen. Onhan sekin mahdollista, että kummitäti on pihi, mutta on myös mahdollista, että kummitäti ei muutenkaan osta ylihintaista jäätelöä kojusta, itselleenkään. Kuten moni muukin, minuakin hieman epäilyttää, että hän mieluusti koettaa näyttää perheellenne järkevää kuluttamisen mallia.

Kommentoin kahta juttua tekstissäsi. Ensinnäkin tämä: "Olen törmännyt usein siihen, että pienituloisuutta koetetaan hyvittää lapsille sallimalla kaikki järjetön turha rahanmeno "kun ei se muuten saa mitään kivaa", mutta unohdetaan että ei saa moni muukaan."  Mikä olisi järjetöntä turhaa rahanmenoa? Oikeastihan kaikkea saatavilla olevaa kyllä ostetaan, että suurin osa lapsista saa myös sellaista, mitä joku muu voisi pitää turhana, ja toisaalta valtaosalle hankitaan tai ostetaan sellaisia asioita, jotka ovat jotain muuta kuin pakollisia perusmenoja. Oli kyse sitten jätskistä, Linnanmäestä, leluista, huvituksista, harrastuksista... mitä vaan. Joten pikemminkin on harvinaista, jos joku lapsi ei koskaan saa mitään.

Ja sitten tämä: "Olen kuullut kadulla ohikulkiessa, miten alakouluikäiset lapset neuvovat toisiaan että kun puhelimen heittää katuun että se särkyy, saa sitten uudemman mallin." Tässä voi olla kyse myös kiusaamisesta - yritetään huijata toinen rikkomaan puhelimensa. Ei ole ihan uskottavaa, että jos puhelimet hajoilevat tiuhaan, niin kovin usein voi toivoa kallista mallia tilalle. Kaikkea, mitä kuulee, ei kannata aikuisenkaan uskoa...

Vierailija
1209/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos "persaukinen" , niin kuin jotkut armollisesti toisia kutsuu, jättää netflixin ja ostaa sillä rahalla kinkun, niin sitten valitetaan kun ja ne laittaa rahat kinkkuun, kun voisi ostaa linssejä. Joku mainitsi, että pitää olla kunnon köyhä. Köyhä ei saa aukaista suutaan, muuta kuin hernekeitolle.

Näinhän siinä käy. Ja sitten kun ostaa joululaatikot valmiina, tullaan päsmäröimään, että tulisi halvemmaksi tehdä itse - mikä ei välttämättä edes pidä paikkaansa, kun laatikoita varten joutuu ostamaan sellaisia ainesosia, joita ei muuten ostaisi, ja kun valmiinakin ovat halpoja.

Nyt alkoi kiinnostamaan. Mitä sellaisia ainesosia joutuu ostamaan joululaatikoihin, joille ei ole muuten käyttöä? Siirappia, korppujauhoja? Työttömällä luulisi olevan myös aikaa valmistella nämä laatikot.

Oma isoäitini olisi todennut, että “keittiö vuotaa”. Nykyajan ihmisillä ei tunnu olevan mitään käsitystä järkevästä taloudenpidosta. Sen yhden eineslaatikon hinnalla saat tehtyä paljon enemmän ruokaa, mutta mielummin ostetaan valmiina kuin tehdään itse.

Nostan tähän yhden toisen esimerkin samaan syssyyn. Kun sinulla on 1,7 e taskussa, niin saat sillä paketin pinaattilettuja. Jos taas ostat maidon, munat, voin, pinaatin ja vehnäjauhot, niin niitä ei saa tuolla 1,7 eurolla, vaikka määrällisesti tarvikkeista enemmän pinaattilettuja tulisikin.

Kun opiskelin, niin en koskaan syönyt yliopiston ruokalassa. Tämä siksi, että kotona tekemällä sain ruokaa myös aamulla ja illalla. Kouluun otin eväät.

Niitä kotiin ostettavia tarvikkeita ei vain voi rajattomasti hankkia kotiin, mikäli on tarkka budjetti.  Eli siinä mielessä eväät voi olla aika köyhät, vaikka koko kuudaudeksi syömistä riittääkin. Lyhytaikaisesti ok, mutta pitkän ajan kuluessa tulee puutoksia.

Jos on tarkka budjetti, niin perustarvikkeita kannattaa aina olla kotona ja ostaa tarjouksesta, jos sellaiseen törmää. Esim. Jauhot ei happane, kananmunia voi käyttää vielä pitkään vkp:n jälkeen jos ne säilyttää viileässä. Voi, margariini tai öljy on perusasia, jota löytyy joka kodista, jos yhtään laitetaan ruokaa tai voidellaan voileipiä. Jos on perusasiat kotona kaapissa, niin pinaattiletut maksavat käytännössä 0,39 e, mikä on 150g pakastepinaattipussin hinta ja siihen päälle maitolitra 0,8 e. Jostain kumman syystä köyhä tai vähävarainen ei tiedä yhtään mitä elintarvikkeet maksaa, eikä hänellä myöskään koskaan ole yhtikäs mitään kotonaan, vaan kaikki ruoanlaittoon tarvittavat asiat pitäisi kerralla ostaa paistinpannua, veistä ja haarukkaa myöten joka ruokalajiin, jonka kotona voi tehdä. Tässä taas nähdään se lyhytjänteisyys, ei tajuta, että jos nyt tarvitsee vain desin jauhoja, niin kyllähän se loppu 2 kg käy johonkin muuhun. Köyhä ei näköjään osaa hahmottaa kokonaisuuksia.

Köyhillä ei edelleenkään ole taikakaappia johon ilmestyy näitä palstakuuluja "peruselintarvikkeita" ostamatta.

Kiva, että teillä rikkailla tuollaisia kaappeja on. Köyhä sinne joutuu ostamaan jokaisen voipaketin ja öljypullon ihan itse.

Hahhahhaa, ihan kuin ei rikkaampi joutuisi ihan itse suunnittelemaan ostoksiaan ja ostamaan peruselintarvikkeita. Oletko jotenkin vajaa? Ei luulisi köyhänkään budjettia kaatavan, että jättää vaikka kuukauden netflixit ostamatta ja sillä saa jo aika kattavan peruspaketin jauhoja, rasvoja, mausteita, ryynejä ynnä muuta pitkään säilyvää. Ei hele, miten saa vääntää yksinkertaista asiaa. Kun ostat vaikka tänään jauhoja 2kg hintaan euron, niin jos käytät kokkailuun tällä viikolla siitä 2 dl, niin sinulla on siellä varmaan 20 dl jäljellä tuleville viikoille. Eikai ne sieltä löyhäpään kaapista itsekseen katoa? Vai heitättekö aina roskiin kaiken ylijäämän?

Kaikki köyhät eivät käytä aikaansa elokuvien tai tv-sarjojen katseluun. Ne jauhot, munat ja voit tuppaavat todellakin LOPPUMAAN kun niitä käyttää, miksi et sitä ymmärrä? Jos teet kaiken itse, niin 2 kilon jauhopaketti ei riitä moneenkaan leipään. Sitten kaappisi on TYHJÄ ja joudut ostamaan sinne KAIKKI tarvikkeet. Menikö nyt sinulle kaaliin?

Mihin te niitä käytätte, kun niitä ei koskaan ole kaapissa, jos pitäisi itse tehdä jotain ja on moneen kertaan jo todisteltu, että on halvempi ostaa aina valmista? Aina pitää muka ostaa kaikki kerralla, niin ettei voi pinaattilettujakaan itse tehdä ja niihin sentään tarvitaan vain 2 dl jauhoja ja yksi muna. Mutta tämä on taas tätä köyhän änkyröintiä, milloin se tai tämä tai tuo puuttuu, mutta koskaan ei voi tehdä itse tai hankkia jotain. Montako kertaa tämä sama kuvio toistuu?

Jännä pinaattiletun ohje sinulla. Minun ohjeessani on myös PINAATTIA, maitoa, suolaa ja paistovoita. Kiva, että teillä rikkailla pinaattiletutkin valmistuvat ilman pinaattia :)

Tässä taas saivartelija. Jos kerran niitä perusasioita löytyy kuin löytyykin kaapista eikä KAIKKI ole loppu, vaan siellä on laarin pohjalla 1 muna ja 2 dl jauhoja, niin 1,7 euroa riittää hyvin isompaan erään itse tehtyjä pinaattilettuja, kun pakastepinaattia saa 0.4 e kaupasta ja siihen päälle maitolitran 0,8e. Eli vielä jää 50 centtiä vaikka säästöpossuun. Mutta kun suurimmalla osalla teistä köyhistä ei  tunnu löytyvän edes ylähuulta leivän päälle, saati älliä.

Vierailija
1210/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, se on helppoa huudella kun on oma auto, että kyllä "joku" kuskaa kympillä.

Miten on, te autonomistajat, kuinka mielellään lähdette puolituntemattoman pyynnöstä hakemaan pakastinta jostain kymmenien kilometrien päästä? Ja millä hinnalla?

Kyllä tulee kymmeniä verukkeita. Ymmärrettävästi, en itsekään mielelläni mahdollisen työpäivän jälkeen lähtisi kovin innoissani.

"No en oikein nyt ehdi, auto ei oikeille oikein kunnossa, täytyy kuskata lapsia harrastuksiin, kysy jotain muuta, eikö liikkeessä ole kuljetusta" jne.

Se on aina se kuuluisa "joku muu".

Näin juuri. Ja sitten tullaan palstalle valittamaan, että taas yksi köyhä tuttu vinkui autokyytiä.

Vierailija
1211/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo lukiolaisilla voi olla koeviikolla kokeiden lisäksi 3-4 6000 merkin esseetä. Ihan hyvin selviävät. Saavat hyvää harjoitusta jatkoa varten

heh heh, juokse suolle :p 18 -sivuisissa esseissä ei taida olla sitten muuta kuin copypastea :D

Vierailija
1212/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, ihanaa, että mulla on ystäviä, joille voin puhua raha-asioistani ilman, että se sivuutetaan tai aletaan antaa neuvoja. Päivitellään parhaan ystävän kanssa tämän tästä, että mitenköhän rahat saisi (taas kerran) riittämään. Jos toisella on paha paikka, niin autetaan mahdollisuuksien mukaan, joko lainan muodossa tai antamalla, riippuen omasta taloustilanteesta. Mutta tähän tietysti liittyy kirjoittamattomia sääntöjä, rahaa ei pyydetä, koska tiedetään, ettei toisella aina ole. Jos tarjoan rahaa, niin ilmoitan paljonko voin lainata/antaa, en ala vänkäämään, että ota nyt, vaan totean, että voin jeesiä summalla x, ilmoita sitten jos otat tarjouksen vastaan. Sama toisinpäin. Mutta joo, tämä toimii meillä, koska olemme samanlaisia ihmisiä. Mulla on kuitenkin yleensä rahaa jonkin verran, ja pyytäjiä riittää. Harvalle viitsin lainata, kun se ei tapahdu ikinä toisinpäin.

Vierailija
1213/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hävettäisi, jos mun 7-vuotias alkaisi rantareissulla kinuamaan jätskiä kummiltaan, jos mä olen paikalla! Mistä lie lapsi oppinut kerjäämään?

Me ollaan keskituloisten perhe, ja mä ostan lapsille irtojätskiä kerran tai kaksi kesässä. Muuten mennään niillä "pirkka-tuuteilla". Lapsille olen samalla opettanut rahan käyttöä. Kyllä lapsia harmittaa joskus, mutta ymmärtävät saavansa jätskiä useammin, kun ei aina valita kalleinta vaihtoehtoa.

Ja nuo suoratoistot. Yhden kuukauden olen maksanut, kun kokeilujakson aikana unohdin irtisanoa tilauksen. Muuten mennään ilmaisilla, ihan riittävästi löytyy katsottavaa muutenkin. Jos oikeasti tulee käytettyä rahapulassa useampaa maksullista suoratoistopalvelua, niin olisi varmasti hyvä hetki pohtia paljonko aikaa siinä ruudun edessä tulee vietettyä.

Ei ole todellista! Siis voiko joku kärsiä noin typerästä ylpeydestä? Että jos lapsii pyytää kummitädiltään jäätelöä, niin sinusta se on kerjäämistä?

Ei millään pahalla, mutta tuo ei ole enää normaalia.

Taas näkyy että palstalla on ihmisiä eri sosiaaliluokista. Käytöstavat ovat normaaleja, ja minun lapseni eivät pyydä toisilta ihmisiltä asioita. He kiittävät, jos tarjotaan, mutta osaavat myös kieltäytyä, jos tuntuu tilanne siltä, että asian vastaanottaminen olisi jotenkin noloa.

Omilta vanhemmiltaan lapset saavat kysyä (eivät vaatia eivätkä inttää) voisivatko saada jotain, ja vanhemmat ostavat jos ostavat. Mutta kummitädeiltä ei pyydetä mitään. Eikä muiltakaan.

Aloittaja tosin ei vaikuta kovin hyväkäytöksiseltä itsekään, jos yrittää kertoa tutuilleen nyyhkytarinoita almujen toivossa.

Jos on oikea tarve, kertokaa se vaikka seurakunnan diakoniatyöntekijälle. Heillä on keinoja auttaa, ja johdattaa nimettömästi apua antavien antamat jutut avuntarvitsijoille.

Ok, ihan vilpittömästi nyt kysyn: Onko ylemmissä sosiaaliluokissa ihan oikeasti noloa ja huonoa käytöstä, jos lapsi pyytää k u m m i t ä d i l t ä ä n joskus harvoin jotain niin pientä kuin jätskitötterö?

On outoa ja hyvin rajatonta käytöstä. Vieraille tarjotaan, heille ei esitetä vaateita.

Eli kummitäti on siis vieras ihminen lapselle? Voiko kummitäti ylemmissä sosiaaliluokissa olla sukulainen? Ilmeisesti ei perheelle ainakaan kovin läheinen?

Omien ystävieni kummit ovat olleet hyvin läheisiä heille ja koko perheelle, usein myös esim. serkkuja tai jommankumman vanhemman sisaruksia, tai vaikka äidin paras ystävä. Omat kummitätini olivat serkkuni ja äidinäitini. Siksi minusta tuntuu niin oudolta ajatella, että kummi on vieras, johon tulee suhtautua asiaankuuluvalla etäisyydellä.

Oma kummitätini on myös biologinen tätini. En ole koskaan pyytänyt häneltä mitään ja vanhempani olisivat kokeneet sen hyvin outona, että pyytäisin häneltä mitään etenkin, jos vanhemmistani edes toinen on läsnä. Kummilla on jonkinlainen uskonnollinen tehtävä ja hän kait yleisesti käy lasten juhlissa, antaa mitä antaa, ei häneltä mitään pyydetä. Joutuuko teillä moni muukin lastenne pyyntöjen kohteeksi kuin kummit, teidän itsenne lisäksi? Kuullostaa ihan hamekansan hommilta.

En kuulu hameväkeen, ihan taviskantis olen. En ole varmankaan koskaan pyytänyt kummeiltani mitään, mutta pointti oli se, että jos olisin niin tehnyt, niin sitä ei taatusti oltaisi pidetty outona tai paheksuttavana.

Mutta ymmärrän nyt, että "paremmissa piireissä" kummeihin suhdaudutaan kuin ministeri- tai diplomaattitason vieraisiin. Ja voi herrajumala, jos lapsi rikkoo etikettiä ja suhtautuu liian tuttavallisesti korkean tason vieraisiin!

Mikähän mahtaa muuten olla rangaistus tällaisesta kardinaalivirheestä? Tuleeko kuukausien kotiaresti, jos erehtyy pyytämään vaikka kummtädiltä jätskiä?

Vähän sellainen kiusaantunut hämillisyys, kuin olisi vaikka pyllistänyt vieraalle, vaikka oma äiti on vieressä. Ei kait ne vieraat toisten lasten pyllyjäkään ala pyyhkimään.

Vierailija
1214/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne öljy ja voit ja muut perusainekset eivät ole itsestään lisääntyviä. Äly hoi!

Vierailija
1215/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ne keskituloiset voi ostaa jonkun käytettyä pesukonetta FB-ryhmästä, jos köyhien kerran pitäisi tehdä niin? Miksi pitää säästää siihen parempaan koneeseen?

Olen keskituloinen ja olen hankkinut aina pesukoneeni joko käytettyinä FB-ryhmästä tai sitten esim. ostanut asunnon edelliseltä vuokralaiselta asunnossa olevan koneen, joka on ollut vuokralaisen oma. Yleensä FB:n kautta hankitut olen vaihtanut kahvipapuihin tms. Jonkun 5-7 vuotta ne ovat palvelleet ja sitten uusi käytettynä.

Keskituloisena joutuu budjetoimaan menonsa yllättävän tiukasti, kun juurikin päivähoitomaksut ym. ovat tapissa, veroprosentti on tiukka ja palkasta joutuu maksamaan vuokran, jonka taso määräytyy yleisen asumistuen tason mukaan. Kun Kela nostaa asumistukea, myös vuokrat markkinoilla nousevat järjestään. Mitään tukia keskituloinen ei kuitenkaan saa, toisin kuin köyhät ja pienituloiset.

Kuinka paljon sinulla jää vuokran, sähkön, veden ja päivähoitomaksujen jälkeen rahaa käytettäväksi kuukaudessa?

Olen eri, mutta itselläni jää vuokran ym jälkeen ruokaan, vaatteisiin ja muihin menoihin noin tonni. Mikä on vähemmän kuin työttömän kahden lapsen yh:n perheen toimeentulotuen perusosa. 

Saatko sen lisäksi vielä lapsilisiä tai jotain muuta? Tai onko vuokrasi erityisen korkea? Nimittäin jos kaikesta huolimatta käteenjävä summa on pienempi kuin toimeentulotuen perusosa, niin sittenhän sinäkin olisit oikeutettu toimeentulotukeen. Jos taas vuokrasi on erityisen korkea, niin silloin et huomioi sitä, että se työtönkin joutuisi maksamaan osan sellaisesta vuokrasta siitä perusosasta. Ja tietysti perhekoko vaikuttaa, eli jos oletkin lapseton sinkku, voi tällainen tilanne tietysti tulla - ja pienien palkkojen kohdallahan usein onkin vähän ongelma siinä, että palkka ei riittävästi nosta elintasoa suhteessa siihen, jos olisi työtön. Työttömällä sinkullahan jäisi käyttörahaa ehkä joku 600 euroa, mikäli ei joudu laittamaan perusosaansa vuokraan.

Ei keskituloinen saa toimeentulotukea vaikka päällään seisoisi. Onko tukiporukka todella näin normaalista elämästä vieraantunutta? Kela katsoo hyvin tarkasti tulorajat ja moni pienituloinen elää tässä maassa paljon köyhemmin kuin tukisyöttiläät. En tiedä millä joku lähärikin motivoi aamulla nousemaan ylös, viemään lapsensa maksulliseen päivähoitoon ja paiskivan kovaa työtä 40 vuotta, kun naapurissa maataan päivät pitkät ilmaiseksi eläen prameammin kuin työtä tekevät. Tienaan itse piirun verran yli keskitulon, maksan siitä tonnin veroa, asumiseen menee toista tonnia. Reilu tonni jää muuhun elämiseen.

Olen tuo pesukoneesta kirjoittanut ja aika tarkkaan 1100 € jää meillä neljältä hengeltä kuussa elämiseen verojen, vuokran ja päivähoitomaksujen jälkeen. Sellaisina kuukausina, jolloin mun omaa toiminimeä pyörittävällä miehellä on paljon työkeikkoja eli tuloja, saadaan vähän enemmän, toisaalta sitten voi olla puoli vuotta putkeen vain yhden hengen tulojen varassa, joten tuo luku on keskiarvo. Kaksi lasta on perheessä, joista saadaan lapsilisät. Mutta tuosta reilusta tonnista kustannetaankin sitten neljän hengen kaikki kuukauden ruoka, pakolliset vaatteet, bussiliput ja muu liikkuminen, välttämättömät puhelinlaskut, sähkö (vesi onneksi sisältyy vuokraan), lasten harrastukset, partio ja koripallo koulun kerhossa on halpaa. Autoa meillä ei onneksi ole eikä kummilapsia, joille pitäisi tarjota jäätelöä. Ollaan laskettu, että kahteen lapseen on varaa ja mitoitettu asuminen tulojen mukaan niin, että asutaan metroradan varrella ettei tarvita autoa, eikä kehyskunnassa, jossa on halvemmat vuokrat mutta tarvitsisi auton.

Toimeentulotukea ei saada muun muassa koska miehellä on yritys.

Vierailija
1216/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä Prisman tai Lidlin hintoja, mutta ainakin Citymarketista saa pussillisen pakastepinaattia alle eurolla. Ja pinaattiletut voi tehdä kyllä ilman maitoakin, jos ei muuten maitoa käytä. Aika erikoista, jos jollain ei ole taloudessa lainkaan suolaa.. Tarkoittaa siis, ettei ole mitään muitakaan mausteita. Citymarketista, joka on siis yksi kalleimkista kaupoista, saa kilon suolaa 79 sentillä. Ja se riittää lähes vuodeksi. Paistovoi? Ei yarvita mitään paistovoita, Ihan käy ruokaöljy, margariini tai millä nyt yleensäkään paistat jotain. 

Vierailija
1217/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas saivartelija. Jos kerran niitä perusasioita löytyy kuin löytyykin kaapista eikä KAIKKI ole loppu, vaan siellä on laarin pohjalla 1 muna ja 2 dl jauhoja, niin 1,7 euroa riittää hyvin isompaan erään itse tehtyjä pinaattilettuja, kun pakastepinaattia saa 0.4 e kaupasta ja siihen päälle maitolitran 0,8e. Eli vielä jää 50 centtiä vaikka säästöpossuun. Mutta kun suurimmalla osalla teistä köyhistä ei  tunnu löytyvän edes ylähuulta leivän päälle, saati älliä.

Meillä ei edelleenkään saa pakastepinaattia hintaan 0,4 e. En myöskään sanoisi, että 2 dl jauhomäärästä tulee iso erä pinaattilettuja. Kolmesta jauhodesistä saa ohjeen mukaan 6-7 lettua. Kolmeen desiin jauhoja tarvitaan muuten myös 3 kanamunaa. Ihme, että sinä olet koskaan mitään syönyt, kun ei ällisi riitä edes sitä tajuamaan. Olet syönyt liikaa jauhoja suhteessa muniin, se näkyy kyllä puutteellisessa ajattelussasi.

Vierailija
1218/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, ihanaa, että mulla on ystäviä, joille voin puhua raha-asioistani ilman, että se sivuutetaan tai aletaan antaa neuvoja. Päivitellään parhaan ystävän kanssa tämän tästä, että mitenköhän rahat saisi (taas kerran) riittämään. Jos toisella on paha paikka, niin autetaan mahdollisuuksien mukaan, joko lainan muodossa tai antamalla, riippuen omasta taloustilanteesta. Mutta tähän tietysti liittyy kirjoittamattomia sääntöjä, rahaa ei pyydetä, koska tiedetään, ettei toisella aina ole. Jos tarjoan rahaa, niin ilmoitan paljonko voin lainata/antaa, en ala vänkäämään, että ota nyt, vaan totean, että voin jeesiä summalla x, ilmoita sitten jos otat tarjouksen vastaan. Sama toisinpäin. Mutta joo, tämä toimii meillä, koska olemme samanlaisia ihmisiä. Mulla on kuitenkin yleensä rahaa jonkin verran, ja pyytäjiä riittää. Harvalle viitsin lainata, kun se ei tapahdu ikinä toisinpäin.

Näin myös mulla parin ystävän kanssa, ja näitä viestejä lukiessani olen tajunnut, miten etuoikeutettu ja onnekas itse asiassa olen. :)

Täällä kirjoittavat ihmiset ovat enimmäkseen sellaisia, etten haluaisi lähipiiriini ollenkaan.

Vierailija
1219/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut, joutunut olemaan, pitkään niin, että kaapeissa ei ole ollut mitään ylimääräistä, näitä mainittuja perustarvikkeita. Koska rahat riittivät vain välttämättömiin.

Nyt onnekseni on ollut niin, että olen pystynyt pikkuhiljaa ostamaan, että on juuri erilaisia jauhoja ja puurohiutaleita, säilykkeitä, muutama kahvipaketti jne.

Myös pieneen pakastimeen olen saanut jemmaan ruokia ja hiukan marjoja.

On kyllä huomattava helpotus ruokakaupassa kun pystyy miettimään mitä täytyy ostaa kun jo saa maittavaa ruokia. Ja kyllä kerralla menee rahaa vähemmän kun on kotona valmiiksi jo tarvikkeita.

Ymmärrän, että normaalituloisille on vaikea ymmärtää tämä ero jos on aina ollut tämä tilanne, että kaapeissa ja pakastimessa on tavaraa.

Sitä ei vaan ymmärrä kuin silloin kun on itse kokenut, että jos kaapit tyhjät ja rahaa muutama euro niin on miltei pakko ostaa se valmis pinaattilettupaketti saadakseen jotain ruokaa suuhunsa.

Kun ne muut tarvikkeet puuttuu ja myös rahat niihin.

Ei se ole köyhien elämänhallinnanpuutetta tai älyn puutetta vaan ihan arkisen rahan puutetta. Ei voi ostaa enempää kuin mitä on rahaa käytössä. Vaikka kuinka tietäisi, että vain se ja se tarvike puuttuu niin...Mutta kun juuri se ja se puuttuu kaapista.

Vierailija
1220/3077 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä Prisman tai Lidlin hintoja, mutta ainakin Citymarketista saa pussillisen pakastepinaattia alle eurolla. Ja pinaattiletut voi tehdä kyllä ilman maitoakin, jos ei muuten maitoa käytä. Aika erikoista, jos jollain ei ole taloudessa lainkaan suolaa.. Tarkoittaa siis, ettei ole mitään muitakaan mausteita. Citymarketista, joka on siis yksi kalleimkista kaupoista, saa kilon suolaa 79 sentillä. Ja se riittää lähes vuodeksi. Paistovoi? Ei yarvita mitään paistovoita, Ihan käy ruokaöljy, margariini tai millä nyt yleensäkään paistat jotain. 

Ihanaa, mistä kaupasta saa margariinia tai ruokaöljyä ilmaiseksi? Kiva, ettei sitä tarvitse maksaa toisin kuin paistovoita!